ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MS Word  (läst 1503 gånger)

2004-10-16, 14:58
läst 1503 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Sedan jag fick nödvändig hjälp omformatera datorn och ominstallera mina program, märker jag att vissa saker försvunnet. I Word kunde jag tidigare använda fonten S?tterlin som jag hämtat på http://ahnenforschung.net/download/ - om jag inte missminner mig - och skriva ut trevliga brev med gotisk skrift. Hur jag kunde importera den tidigare har jag nu glömt. Har för mig att det fungerade ganska automatiskt ...
 
Kan någon vänlig själ berätta hur jag gör för att åter kunna ladda ner och använda fonten? Om möjligt beskriv steg för steg så som det behövs för en okunnig  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-16, 16:10
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Hej Olle, du har adressen till stället för att hämta typsnittet. Det hela förutsätter att du har winzip eller annat program som kan extrahera en zip-fil, men det har du väl? Gå till adressen och hämta filen, den finns ganska långt ner på sidan. När du klickar på typsnittsnamnet på sidan får du en dialogruta som frågar om du skall öppna/spara/avrbryta. Välj öppna. Då startar winzip, där väljer du extract. Nu är det bara att peka ut var på din dator du vill ha typsnittet placerat. Sannolikt skall det läggas i C:`windows`Fonts`
 
Mvh
Peppe

2004-10-16, 16:15
Svar #2

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Olle
 
Ladda ner filen från http://ahnenforschung.net/cgi-bin/download/load.cgi?http://ahnenforschung.net/download/Suetterlin.zip
Sedan får du unzippa filen.
 
Efter detta måste du starta kontrollpanelen.
Klicka på teckensnitt.
Välj Arkiv / Installera nytt teckensnitt
I rutan som kommer upp får du leta reda på den katalog där du har sparat filen som du precis unzippade. När du är där så visas det i den översta rutan vilka teckensnitt som finns. Markera S?tterlin (True Type) och tryck OK.
 
Ovanstående är hur man gör i Windows XP men det bör vara något liknande även i andra Windowsversionerna.
 
Lycka till!
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2004-10-16, 17:19
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Per och Ann!
Stort tack! Bara jag såg det här med Kontrollpanelen kom jag ihåg det - och jag som hållt på med Words hela morgonen och letat ....
Hade kommit så långt att jag laddat ner, extraherat och lagt ut typsnittet på skrivbordet. Nu drog jag bara in det i Kontrollpanelens Teckensnittslåda. Jag har testat i Word - Det funkar!  
 
Tänk att det även finns den här typen av hjälp i Anbytarforum ... Mycket värt när man kör fast eller drabbas av Alzheimer light!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-09-17, 13:10
Svar #4

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Nu när jag har suttit och skrivit i Word kommer det upp ett fel meddelande. Det står:
Programfel
winword.exe har genererat ett fel och kommer att stängas av windows. Du måste starta om programmet.
En fellogg skapas.
Vad är det som är fel. Startade word igen och började skriva vart likadant igen. Är jätte dålig på datorer är glad så länge det fungerar men kommer det upp sånt här har jag ingen koll.
 
Mvh Camilla

2006-09-17, 14:02
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Får du några ytterligare detaljer i samband med felmeddelandet ? Även om det bara är en massa virrvarr av bokstäver och siffror (eller något som kan framstå som obegripligt) kan vara av nytta när man ska felsöka. Vilken version av Word gäller det ? Det är inte helt omöjligt att det kan ha kommit uppdateringar till just den version av Word du använder som lagar felet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-09-17, 14:37
Svar #6

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Henrik
Nä det enda som kommer upp är en ruta där det står Programfel osv, sedan stänger han ner word och det jag skrivit är borta. Inga siffror eller bokstäver. Jag kör Word 2000. Det som är mystiskt är att jag nyss skrivit ut ett protokoll (efter jag hade fått felmeddelandet) och det funkade hur bra som helst. Så jag tänkte jag skriver det som jag höll på med först men det går inte att skriva word bryter på samma ställe och felmeddelandet kommer upp och word släcks ner, det gjorde det inte när jag skrev protokollet. Fattar ingenting.  
Mvh Camilla

2006-09-17, 14:56
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej igen!
 
Om du har tillgång till bredband så skulle jag nog rekommendera att testa uppdatera Word för att se om det blir någon skillnad. Hos Microsoft hittar du uppdateringar till Office (och Word). Klicka bara på uppdateringar under Word 2000. Börja nerifrån på listan, ladda hem och kör en uppdatering i taget.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-09-17, 18:30
Svar #8

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Henrik
Tack för hjälpen. Bredband har jag så ska testa det och se om det rättar till sig.
 
Mvh Camilla

2006-09-17, 18:41
Svar #9

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Camilla
Det kan hända att det inte hjälper med uppdateringar, vilket dock i sig är en bra åtgärd. Då återstår att installera om Office. Jag har för mig att när du sätter i CD-skivan finna alternativet att Reparera. Finns det inte måste du installera om alltihop.
Mvh
Alf Sjölin

2006-09-17, 19:43
Svar #10

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Alf
Tack för tipset. Ska testa mig fram.
 
Mvh Camilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna