ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 november, 2005  (läst 2041 gånger)

1999-07-26, 19:28
läst 2041 gånger

Thom G Richárd

Till Jonas Eriksson.
Din uppgivna epostadress funkar inte. (The original message was received at Sun, 25 Jul 1999 20:54:21 +0200 (MET DST)
from mb06.swip.net [193.12.122.210]
 
   ----- The following addresses had transient non-fatal errors -----
)
Försök igen med annan adress.
Hälsningar Thom

2000-09-06, 17:00
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har sedan lång tid tillbaka använt Excel för att mata in ex vis uppgifter från kyrkoräkenskaper, skattelängder och rullor. För att ni skall få en inblick i mitt sätt att arbeta anger jag här de fält jag använde vid inmatning av uppgifter från kyräk:
Startår, Slutår, Sid, Förnamn, Efternamn, Rel, By/gård, tp, titel, övr.
Som ni ser var detta förmodligen mycket amatörmässigt, men det har fungerat.
Lärde mig i Excel 4 (tror jag det var) att skapa en databas av alla poster i en fil jag matat in och att göra utdrag ur den (Obs utan formulär - man gjorde bara en kopia av huvudet och angav sina önskemål, och så trillade uppgifterna ut, snyggt och prydligt). Någonstans på vägen försvann denna funktion - som sist återfanns under menyn Verktyg, flik allmän, i Excel 5 (tror jag det var).
Använder i dag Excel ´97. Finns fortfarande denna enkla databasmöjlighet? Hur bär jag mig åt?
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-06, 17:17
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om du använder Office 97-paketet, vilket jag förmodar att du gör, har du förmodligen tillgång till Access 97. Är det inte bättre att försöka använda Access? Såg i inläggen ovan att Access tydligen har varit på tapeten tidigare. Du kanske kan hitta något matnyttigt där. Hursomhelst så är ju Access ett databasprogram och borde fungera minst lika bra, om inte bättre, för dina applikationer.

2000-09-06, 18:16
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Tord för att Du svarade. Access är säkerligen ett bra program - jag har sådana baser också. Nu är mitt problem att jag vill kunna göra utdrag ur mina gamla baser som jag lagt ner en hel del jobb på (ex en med över 6 000 rader). F n händer det att jag gör sökningen manuellt, alltså med sök under redigera-menyn och penna i andra handen... inte helt rationellt.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-06, 21:54
Svar #4

thom

Olle! (och kommentar till Tords svar)
Möjligen har du tappat bort den mycket enkla funktionen med autofilter i Excel?
Stå någonstans i en cell (OBS Du får inte ha ett område med flera celler markerat) och klicka på menyn Data/Filter/Autofilter.
Du får då en listpil i de celler som har fältnamnen (kolumnetiketterna=kolumnnamnen). Klicka på listpilen vid det fältnamn som du vill använda för att söka fram önskade data. Dels kan man där söka efter specifika saker enl listan som öppnar sig, men framför allt kan man genom rubriken Anpassa... ställa flera villkor.  
Ytterligare en metod är att istället för Autofilter välja att skapa ett eget villkorsområde där man fritt kan skriva sina villkor.  
Accesskommentar: Man kan mycket lätt importera dina Excel-listor till Access, vilket mycket riktigt är ett proffsigt databasprogram. Det fordrar dock en hel del studerande för att komma igång med Access. Dessutom har ju inte alla detta i sitt Officepaket.
Om du är intresserad av mer info kan du sända epost direkt till mig så tar vi inte plats här på Rötters sida
Thom Richárd

2000-09-06, 22:41
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Tom! Eftersom jag befinner mig kompetensmässigt på en så låg nivå när det gäller Excel, är det troligen bäst att ställa frågor direkt till Dig. Om någon annan brottas med samma frågor kan vi ju fortsätta här.
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-23, 14:25
Svar #6

Kaarle Kaila

GenGraph släktträd med Excel.  
 
Thomas Branders har skrivit ett Excel-program som gör snygga grafiska utskrifter av släktträd. På min programsida hittar du programmet. Programmets version där söker informationen från Släktprogrammet 2000 databas som likaså finns på min programsida. Du kan läsa in datan till Släktprogrammet 2000 via GEDCOM.  
 
Släktprogrammet 2000 gör också grafiska utskrifter men av lite annat slag. Även dessa får du gratis. Släktprogrammet 2000 kräver användarlicens om du vill bearbeta informationen i en databas som har mera än 250 personer.
 
Min programsida hittar du via min hemsida http://www.iki.fi/kaila (följ de svenska länkarna)

2001-02-03, 15:52
Svar #7

Harald von Knorring

Excel är ett synnerligen lämpligt program för grafisk presentation! Efter att ha inlett den här diskussionen på den tiden då jag gjorde lodräta släktträd, är jag nu därhän att jag fått till en funktion som gör att man faktiskt kan bygga släktträd så som ett träd skall se ut! Är någon mer intresserad av detta så titta in på http://w1.183.telia.com/~u18310162/

2001-07-16, 11:37
Svar #8

Rick Ekman

Hej
 
Har tänkt att börja registrera Födda och Döda i Motala. Har tänkt att använda Excel. Är det någon som vet om det finns någon mall på nätet för inmatningen? Vore ju bra om någon sådan fanns så att alla som sysslar med detta jobbade på samma sätt, vilket skulle underlätta samkörningar.
 
Maila mig direkt om ni har någon adress eller mall.
 
MvH
Rick Ekman

2003-04-30, 13:52
Svar #9

viveca

Hej! Har försökt maila till Thom Richard, men inte fått svar. Det är ju ett tag sedan ovanstående diskussioner. Var det någon som fick hans mall eller som har skapat en egen mall efter hans exempel? Skulle gärna vilja ha ett ex av en sådan mall
 
MVH
Viveca

2003-05-02, 14:52
Svar #10

Viveca FLODÉN

Hej! Har fått svar från Thom. Tack! Viveca

2003-05-03, 10:02
Svar #11

Jan Wallander

Varför så hemlighetsfulla?
Alla vi andra som också är intresserade av svaret som Viveca fick undrar varför vi inte kan få se det. Detta med att maila svar direkt slår ju egentligen undan benen för hela tanken med Anbytarforum.
Mvh
Jan W

2003-05-03, 12:43
Svar #12

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Hejsan, jag har gjort en mall för inmatning av födelsedata, som jag anpassat efter mina behov, men där största delen är hämtat från andra släktforskares mallar jag stött på ute på internet, så är någon intresserad, så maila till mig, så får du ta del av mallen jag gjort.
 
Mvh
Tord Lindström

2003-05-03, 12:44
Svar #13

Viveca FLODÉN

Hej! Inget hemlighetsfullt alls. Jag fick ett mail från Thom där han bifogade mallen som varit uppe i flera tidigare inlägg. Har läst tidigare inlägg där folk tröttnade på alla beställningar i Anbytarforum. Därför ville jag bara snabbt tala om att jag fått hjälp. MVH Viveca

2003-05-04, 09:50
Svar #14

Thom G Richárd (Thom)

Till Jan Wallander
Anledningen till att jag svarade Viveca direkt är den stora belastningen som mitt inlägg den 2 januari 1999 fick på Anbytarforum.
Carl Szabad reagerade den 25 juli 1999 och påpekade att det ...börjar bli larvigt.... Sedan dess har alla som velat ha min Exceluppställning (55 st) mailat direkt och fått den direkt till sin epostadress. Eftersom jag bytt adress under denna tidsperiod, så har kanske några inte fått kontakt med mig eftersom den gamla adressen tydligen legat kvar i mitt ursprungliga inlägg. Försök igen i så fall med thom.richard@telia.com

2005-10-13, 23:02
Svar #15

Hans Svedberg

xls-filer öppnas inte från Utforskaren. Jag fick problemet troligen efter en höjning av säkerhetsskyddet. Om du tycker det är för besvärande gör så här:
- Välj Alternativ på Excels Verktygsmeny
- Klicka på fliken Allmänt och avmarkera kryssrutan för Ignorera andra program
- Klicka OK
 
Problemet kan vara versionsberoende. Skulle det ge upphov till något annat problem, gå då tillbaka och kryssa i rutan igen!
 
u.p.a.
Hasse S

2005-11-26, 14:17
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har någon en lösning på ett stort problem? I samband med ett strömavbrott igår så kommer jag inte längre åt en Excel-fil. När jag öppnar den får jag:
 
Kommer inte åt [här står filnamnet]. Filen kan vara skrivskyddad eller så försöker du komma åt ett skrivskyddat område. Eller så svarar inte servern som dokumentet är lagrad på.
 
Filen är inte skrivskyddad, och jag är inte på ett nätverk, så det där om servern bör inte gälla. Återstår skrivskyddat område. Har kört Scandisk, och den korrigerar några korslänkade filer (bl a denna fil), men trots denna rättning går inte filen att öppna. Excelversion: 2000.
 
Finns något att göra? Min backup är tyvärr tre månader gammal.

2005-11-26, 17:35
Svar #17

Stig Hansson

Anders
Gå in i utforskaren och klicka på filen/mappen den ligger i med högerknapp och välj egenskaper. Där borde du kunna ändra eventuellt skrivskydd
Stig

2005-11-26, 19:07
Svar #18

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Anders
 
Jag har vid ett liknade tillfälle löst det med att skapa en ny Accessdatabas samt under Arkiv välja Hämta exerna data samt Importera och där valt att importera all data ifrån excelfilen som hade låst sig! Av någon anledning så gick detta trots att jag inte ens kunde öppna filen ifråga?! Fråga mig inte varför det fungerade men glad  var jag!
 
Lycka till och försök helst med konventionella lösningar först!
 
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2005-11-27, 10:53
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för förslagen. Jag hade redan försökt med att ändra skrivskyddet i Utforskaren, men filen står inte som skrivskyddad, och det hjälpte inte att göra den skyddad, och sedan ta bort skrivskyddet.
 
Magnus, god id?! Men det hjälpte tyvärr inte på min fil... Det går inte att hämta data i fil [namn]. Kontrollera att filen existerar och att den har korrekt format säger Access.
 
Filen går att öppna i en texteditor och läsa rå, och då ser man att informationen finns där, men den är ju inte användbar så. Finns det något hjälpprogram att återskapa en excel-fil eller bara läsa ett kalkylblad i en stor fil?
 
All hjälp uppskattas enormt.

2005-11-27, 12:55
Svar #20

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Knivigt problem om filen är skadad.
 
Testa att göra som Magnus säger men i Excel, det vill säga:
 
Öppnat ett nytt Excel-blad.
 
Välj: Data -> Importera externa data -> filnamn.xls
 
Då kanska du kan få fram data från den trasiga Excel-filen.
 
Det finns program som heter Excelfix och Recovery for Excel som lagar Excel-filer. Jag har inte provat dem, men det kanske kan vara värt att kika på dem om det är viktiga data som riskerar att gå förlorade.

2005-11-27, 13:27
Svar #21

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Anders
 
Jag har nog lösningen!!! Eftersom du kan öppna filen i en textediter så kan du där kopiera texten spara texten i ett nytt dokument som du döper till Nyfil.txt. Därefter startar du Excel och dörifrån väljer att öppna en ny fil. Ändra formatet till alla format, samt välj filen Nyfil.txt. Excel klara nämligen av att öppna även detta formatet! Möjligen så behöver du ändra vilket tecken som används för att dela upp kollumerna men handledningen vid öppnande av nya filer brukar vara tydlig!
 
Hoppas att detta fungerar!
Magnus

2005-11-27, 15:18
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Suck. Nej, det verkar inte fungera i mitt fall. Min fil är nog för avancerad, jag har nämligen inte bara en enkel tabell utan flera kalkylblad, diagram, formler som hämtar externa uppgifter, samt makron. Filen är 14MB stor.
 
Jens, i Excel 2000 finns under Data - Hämta externa data - Importera textfil. Du har kanske en senare version. Med den tolkar Excel bara filen som en textfil, som består av en massa konstiga tecken.
 
Borde inte MS ha ett fritt recovery-program? Alla de man hittar på nätet är ju kommersiella och kostar 100-tals dollar.

2005-11-27, 16:34
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om du inte slår sönder fler Excelfiler kanske detta hjälper:
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,6306,00.asp
Det är en free trial, sen får du betala dollar om du  gillar det.

2005-11-27, 18:56
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Supports modern platforms, including Windows 95/NT/3.11 and Excel97/95/5.0.  
 
Låter inte så lovande.. Jo, det finns en del trials och demon man kan hämta, men de vill ju sälja, så frågan är hur mycket recovery man kan göra med gratisexemplaren.
 
Hur som helst, jag biter i stället i äpplet och utgår från min gamla backup, och lägger in uppgifterna igen (jag har dem fast inte så stukturerat).
 
Lärdomen är förstås: TA BACKUP och gör det OFTA  
 
Tack alla för visat intresse.

2005-11-27, 20:41
Svar #25

Peter Karlsson (Peterk)

Du får uppfinna en tidsmaskin Anders.. -Förmodligen skulle du kunna tjäna lite extra på den också..  
 
Har tyvärr inga tips i sakfrågan - slarvar med backuper själv inser jag nu. Just att filer faktiskt kan fördärvas (inte bara försvinna vid diskkraschar & liknande) glömmer man lätt.

2005-11-27, 21:46
Svar #26

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Anders !
Kolla om det finns en säkerhetskopia i någon tempkatalog. Officeprogrammen brukar att göra en sådan regelbundet när man arbetar i en fil, detta för att inte allt ska försvinna vid ex strömavbrott. Kopian heter ju inte samma namn förstås, och har nog inte ändelsen xls heller. Men din fil är ju så stor att kopian, om den finns, bör vara lätt att finna.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-11-27, 21:55
Svar #27

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Ett litet tack till alla ovan, har nu gjort backup på DVD 3,5 Gb på släktforskning och dokumenten. Tillkommer en eller två DVDskivor för bilderna också.
 
Tänk att det ska till påminnelser för att göra detta.
 
Hoppas nu bara att skrivningen till skivan blev bra så den går att använda.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-11-27, 23:14
Svar #28

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Knappa in excel + repair på Google och Du bör hitta en mängd program som klarar av att återställa skadade excelark.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-28, 10:04
Svar #29

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Anders!
För några år sedan hade jag liknande problem med en jättestor Word-fil, som innehöll mycket formler, tabeller och bilder. Efter att slitit av mig nästan allt håret, föll ögonen på en tidnings-CD med en gratis version av Sun StarOffice. Desperat, som jag var installerade jag detta och kunde öppna filen! Sparade om den och den fungerade även i Microsoft Word! Numera tar de tydligen betalt för sitt Officepaket, men det finns en Trial på 90 dagar. http://www.sun.com/software/star/staroffice/get_eval.jsp
 
Kanske värt att testa?
 
Roland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna