ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MS Access  (läst 2036 gånger)

2005-01-22, 17:15
läst 2036 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inga problem. Jag har i Access 2000 en databas på 2,7 miljoner och en annan på 1,4 miljoner poster (ej släktforskning).

2005-01-22, 19:06
Svar #1

Bernt Eriksson

Tackar Anders..då är det bara att köra på.
 
/Bernt

2005-01-24, 15:24
Svar #2

Hasse Wester

Hej  
 
 Har just själv börjat skriva in dödböcker i Access och undrar om någon kan och vill svara på en fråga..har ett problem.
Nu har jag lagt in en hel det data som jag kopierat från Excel till Access. Undrar hur man gör om man ska kopiera material från Excel i en redan påbörjad Access-databas?  Min import gjorde jag av en enda Excelfil. Skulle vilja bygga på med några andra Excelfiler.
 
Det vore väldig bra om någon ville hjälpa mig....ingen verkar veta.
 
Med Vänlig Hälsning
Hasse Wester

2005-01-24, 16:00
Svar #3

Åke Forsmark

Jag skulle tro att det enklaste är att importera till en ny databas och så överföra från den till den  gamla databasen.

2005-01-24, 16:18
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om jag inte minns fel så kan du helt enkelt kopiera cellerna i Excel och sedan i Access-tabellen välja den nedersta posten, som utmärks med en asterisk * (markera hela raden), och göra Ctrl-V.
 
Testa först så du inte skriver över något..

2005-01-24, 19:53
Svar #5

Hasse Wester

Stort tack.
Jag följde Åkes förslag och det funkade utmärkt...nu sparar jag massor av tid.
Tack till er båda.
Hälsningar Hasse

2006-02-19, 06:11
Svar #6

Agneta Björk

Hej!
 
Jag har ett stort fotoregister på cirka 5 000 foton i Access. Det består av människor i socknens gamla svart-vita foton. Fotonen är inlagda  med rubrikerna nummer, efternamn, förnamn, by, gård och kommentarer. När jag nu kommit så långt med arkivet händer det ofta att samma foto dyker upp i fler personers fotoalbum. Anna Andersson som jag registrerade som foto nummer 2314 Kalle Karlssons album kommer även igen i Bengt Bengtssons fotoalbum. Vissa fotonummer finns i upp till 20 personers album. Av praktiska skäl skulle jag vilja ha ett register där jag kan föra alla foton som förekommer dubbelt, tredubbelt eller mer. Jag har försökt klura hur det skulle kunna göras. Om jag gör det i Access måste jag lägga fotonumren horisontellt för att kunna sortera och filtrera fram listan? I så fall blir det väldigt många kolumner med etikettnamn bestående av fotonumren. Hur många kolumner finns det plats för?
 
I Excel går det att sortera horisontellt. Är det någon som vet om man kan göra det i Access också? Jag är rädd för Excel, har sorterat bort databaser där så helst vill jag köra i Access.
 
Är det någon som gjort något liknande eller har någon teori om hur det skulle kunna göras så vore jag tacksam.
 
Hälsningar Agneta

2006-02-19, 09:06
Svar #7

Kjell Öhman (Kjell)

Agneta!
Jag vet inte om jag helt förstår vad Du är ute efter, men i Access kan man:
 
Sortera horisintellt om man visar databsaen som en tabell (= mycket likt ett excelark)
 
Varje post kan förses med hyperlänkar till ett eller flera foton

2006-02-19, 15:30
Svar #8

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Här kan nämnas att släktforskareprogrammet Anarkiv , som enda släktforskareprogram, är uppbyggt med Access och Visual Basic som grund.
Se www.anarkiv.se

2006-06-03, 23:32
Svar #9

Magnus Hansson

Hej
Är det någon som är intresserad av att dela med sig av hur tabeller, frågor, rapporter, mm kan se ut om man vill använda access till sin släktforskning.

2006-06-04, 08:44
Svar #10

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Magnus
 
Släktforskarprogrammet Anarkiv - som var det första släktforsknings programmet  i Window - är uppbyggt kring Access och Visual basic.
Kring den aktuella personen/objektet - som kan vara någon/alla av en databas personer/objekt - lägger man upp ett antal valfria tabeller-  inklusive foton.
Jag har valt tabellerna
Hemman
Soldater
Yrke
Bruk
Utvandrare
Sökbar/Utlisningsbar i alla kombinationer av den inmatade informationen
 
Dessutom igår de obligatoriska tabellerna
Notis - där jag lägger all direkt källhänvisning  
Text  , max 65.000 tecken i Anarkiv
Memo , max 65.000 tecken
Dessa tabeller är sökbar/utlistbar i alla riktningar
I alla dessa tabeller kan man på ett enkelt sätt ta bort den information man inte vill att andra skall se när överför databasen till annan person.
 
Läs också min hemsida www.sikhallan.com där jag längst ner på första sidan har en utförlig beskrivning av hur jag har valt att lägga upp databas Kråken.
Men någon annan kanske väljer att sortera informationen runt en person - by - socken - hemman - objekt  etc på ett annat sätt, vilket är helt möjligt efter tycke och smak.
Anarkiv är mycket flexibelt.
En gratis version av Anarkiv kan laddas hem på www.anarkiv.se och under hjälp/tangenten F1 får du fram användar instruktionerna.
Att lägga upp en databas som KRÅKEN på 179.000 personer och 92 MB - och på det sätt jag har gjort - skulle ha varit helt omöjligt i något annat program under en rimlig tidsperiod.
Mitt enda problem är egentligen att de flesta utgår från Disgens möjligheter och de begränsningar som finns där, varför det är svårt att förklara alla möjligheter i databas Kråken och Anarkiv.
Det mesta av Tabell information ramlar bort när man via ged.com går över till något annat program, eftersom inget annat program kan ta emot denna information.
Men de flesta inser inte hellre att detta sker eftersom inget annat program - som jag känner till - har dessa möjligheter.
DIS  - datorhjälp i släktforskningen - är ju trots allt bara en lobbyorganisation för att folk skall köpa programmet DISGEN, varför ovanstående info om Anarkiv är sparsamt uttalad i släktforskarföreningarnas informationer.
En stor svaghet med Anarkiv är att det är en mans konstruktion.
Å andra sidan Disgens stora och kanske enda styrka är att många använder det, beroende inte på att programmet är det bästa utan snarare på den massiva reklamen från släktforskareförbundet och de lokala föreningarna.
Jag ser personligen fram emot den dag då släktforskareförbundet och dess stödföreningar bygger upp ett helt nytt släktforskar program - istället för nuvarande Disgen - med access och visual basic som grundstenar.
Då kunde man tala om DIS både i släktforskning och hembygdsforskning.
Men är man programmerad att tro att nuvarande Disgen är lösningen, lär det väl vara svårt att vända skutan.

2010-07-01, 16:05
Svar #11

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Magnus!
Har jobbbat mmed access databaser och har gjort en databas,
kanske inte 'på skoj' utan för att det är en del (utmaningar)lösningar
som skall till (relationer bl.a.). Tanken var att mata in all data,
som man får fram och sedan kunna sortera ut i listor på det som är  
aktuellt att föra in i ett rent släktforskningsprogram.  
Det var hur lätt som helst att skapa eget designade personakter
och antavlor. Om det fortfarande finns intresse kan jag försöka överföra
en tom databas med alla dokumentmallar, hör i så fall av dig via e.mail:
sm6ncx@hotmail.com
 
//Jarl

2010-07-01, 22:20
Svar #12

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Jarl!  
Jag har använt Microsoft Access men nu vill jag gå över till Open Office databas.
Jag har en del information om varje person skrivet i Microsoft Word 2003. Har gör jag för att få med mig hela databasen till Open Office?
Har du något svar på detta?
Hälsningar
Olle
Olof och Ingrid Bergström

2010-07-02, 09:11
Svar #13

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej Olle!
Nja, kan man säga. Jag hade en egentillvcerkad större databas som innehöll  
all information om alla maskiner på ett massabruk-pappersbruk. När jag gick  
i pension så införskaffade företaget ett datoriserat underhållssystem och
'min' databas (maskinregistret) skulle in i det nya systemet. För att kunna
föra över detta så fick jag göra en excelfil som det nya systemet kunde läsa.
Samma sak gäller ditt problem, - skapa en excelfil från access - OpenOffice
kan läsa in sådana filer. Detta är inte provat, jag laddade själv ner OpenOffice
i början på veckan så jag har inte kommit igång riktigt med det ännu.
 
Mvh
//Jarl

2010-07-02, 13:41
Svar #14

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej!  
Tack för tipset. Skall pröva detta förslag någon kväll.
Mvh
Olle
Olof och Ingrid Bergström

2010-07-04, 17:52
Svar #15

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Berätta gärna hur det går!

2010-07-11, 22:08
Svar #16

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Det gick inte bra. Namnregistret kom med, men inte word-dokumenten, som kopplats till personerna.
Olof och Ingrid Bergström

2010-07-12, 09:54
Svar #17

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej!
Jag kom fram till samma sak, dokument kopplade till en post
kom inte med, skall försöka att skapa separata excel-filer  
för dokumenten, det verkar vara svårt att föra in dom på rätt
plats i 'nya' databasen eftersom det kan finnas poster utan  
något dokument, jag lutar nog åt att behålla MS access-
databasen som den är, den är ju fullt fungerande och har
allt 'jag' behöver i alla fall.
Ha' en bra dag
//Jarl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna