ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-22  (läst 1836 gånger)

2000-09-28, 21:06
läst 1836 gånger

Agneta Björk

Hej!

Fast diskussionen ser död ut dristar jag mig att komma med en ny fråga till Access-gänget. Har ni någon id? om huruvida programmet kan användas till att lägga in kopplingar till digitala foton? Helst skulle jag vilja ha fält med förnamn, efternamn, födelsetid, namn som gift etc plus att det skulle gå att länka till fotografier.  

Har någon fått till det i Access?

Hälsningar Agneta

2000-09-29, 09:29
Svar #1

L. Kjellström

Det går alldeles utmärkt att skapa en tabell för att lagra digitala bilder i Access. Man kan sedan skapa vilka länkar man vill.

Mvh   L. Kjellström

2000-10-25, 17:22
Svar #2

Lisbeth Dahlin

Hej!

Nybliven släktforskare - men gammal i gamet när det gäller Access  - utbildar i programmet sedan det kom... ;-)!  

Jag har valt att använda Min Släkt till att börja med i min släktforskning. Visst är det möjligt att göra (nästan) allt med Access! Men det skulle bli ett hästjobb! Tror jag i alla fall - som är lite lat och använder det andra redan gjort.  

Det enda jag saknar i MinSläkt är en möjlighet att skapa listor med datum för att se händelser, för att t ex följa vad som hände en hel familj (äsch, ingen förstår nog vad jag menar i alla fall...)

Jag skulle gärna ta ytterligare del av diskussionerna om Access. Dessutom har jag också börjat att skapa dynamiska webbsidor med hjälp av ASP, där man skulle kan välja precis de uppgifter ur databasen man vill se.  

Hälsningar
Lisbeth

2000-10-25, 19:19
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2173
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 16:54
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Lisbeth.
An-Arkiv är uppbyggt i Access.

Datumlistor för att följa en familj låter komplicerat, men i DISGEN version 8 som kommer senare i år kan man få en lista i datumordning på alla händelser för en viss ort.

Mina Access-kunskaper lika med, eller mindre, än noll. Jag använder Avanti och RapidFile för mina databaser. RapidFile må vara ett gammalt DOS-program, men ack så lättanvänt för datainmatning.

2002-02-27, 14:53
Svar #4

Lisa Berglind

Tja! Jag vill använda färdiga filer i olika databasformat (dBaseIII, Q/A, wks, mis) och samköra dem i exv Access för att sedan kunna söka på födelsedag, dödsdag eller vigseldag och få resultatet utskrivet på skärmen eller skrivaren. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man bäst? Bör jag konvertera varje fil till en tabell i Access? Relationer och/eller länkar?

2003-02-22, 23:51
Svar #5

Agneta Björk

Hej!

Jag jobbar med att skanna in foton och lägga in uppgifterna om dem i Access 2000.

När jag ska göra utskrift av ett antal poster har jag problem. Så länge jag ska skriva ut 300-329 går det bra. Men om jag ska skriva ut foton från
exempelvis en viss by och de fotona ligger som post 48, 59-71, 335 etc, ej samlade, får jag inte till det. Då får jag kopiera posterna en och en och sedan klistra in i Word och skriva ut därifrån. Det blir inte bra eftersom rubrikerna kommer med för varje inklistring. Är det då många kort som är ”ensamma” så förstår du hur långt worddokumentet blir.  

Finns det något sätt att göra utskrift som jag vill? Jag trodde det gick att markera posterna en och en och sedan i utskriften välja ”Skriv ut
markerade poster”. Men Ctrl funkar inte som när det gäller andra filer.

Har du något tips så vore jag tacksam.

2003-02-23, 10:15
Svar #6

Elisabet Bergkvist

Hejsan Agneta!
Du får använda en Fråga i Access, där du definierar de poster du vill ha ut.

mvh Elisabet

2003-02-24, 14:57
Svar #7

Agneta Björk

Hej Elisabet!

Tack för tipset men hur skriver man en sådan fråga? Det kan röra sig om 30 olika poster för en utskrift. Kan du göra ett exempel och skicka det här i forumet så jag ser hur du menar. Ta som exempel att jag vill skriva ut posterna: 35-40, 56, 139, 290-297, 301. Så här kan det nämligen se ut. Det är så svårt att få till det. Jag har letat runt i alla hjälprutor jag kan tänka mig i Access men förgäves.

Hälsningar Agneta

2003-02-24, 16:26
Svar #8

Åke Forsmark

Ursäkta att jag blandar mej i ...

Antag att du har en tabell med data där kolumnerna heter sånt som Nummer, Titel, filnamn.
Då går du på skapa fråga i designläge (lite olika beroende på version av access.

Du får en fråga om vilken tabell du ska använda, och välj din tabell med Lägg till.

Då ploppar din tabell upp där uppe med de olika kolumnnamnen, välj de du vill ha med...

Klicka med högerknappen nånstans brevid tabellen och du får en meny där du ska välja SQL och då får du se den fråga som access skapat åt dej.

Men då måste du fixa till den genom att lägga till lite på slutet.. typ

SELECT [bilddata].[Nummer], [bilddata].[Titel], [bilddata].[Filnamn]
FROM bilddata
WHERE Nummer in (1,3);

åsså sen spara frågan.

Då kommer den att visa bilderna 1 och 3. (Nu blir det ju annnorlunda på din tabell eftersom jag bara hittar på ungefär som jag kan tänka mej att dina tabell ser ut...)

Det går att göra enormt mycket snyggare lösningar, men det kräver en hel del..

2003-02-24, 18:48
Svar #9

Elisabet Bergkvist

Hejsan Agneta!
Jag kan inte alls frågespråket i Access, det var därför jag inte skrev något om hur man kan göra, så tack för hjälpen ovan, Åke.
Själv går jag direkt på SQL, när jag har öppnat en ny fråga i designläge. En sådan SQl-sats skulle kunna se ut så här:

SELECT * from tabellnamn where (id > 34 and id  289 and id

2003-02-25, 10:46
Svar #10

Utloggad Hans Rosenlund

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Agneta!

Jag föreslår att du gör en exta kolumn i din databastabell och kallar den för Utskrift eller liknande. Definiera innehållet som Ja/Nej och det ska då bli en kryssruta i tabellen.

Gör sedan en Fråga, där kriteriet är att Utskrift=Yes eller True (jag kör engelsk version!)

Riktigt snyggt blir det sedan om du gör en Rapport baserad på Frågan ovan. Där kan du välja vilka fält som ska vara med och göra en snygg layout. Ja du kan ju göra flera rapporter för olika ändamål.

Så kryssar du i tabellen för de personer/poster som ska vara med i rapporten. Därefter öppnar du rapporten och skriver ut den. Simsalabim!

mvh
Hans
Hans Rosenlund

2003-02-26, 22:09
Svar #11

Agneta Björk

Hej!
Tack för hjälpen, alla Accessproffs! Jag ska testa de förslag jag fått, få se vad som passar mig bäst.
Hälsningar Agneta

2004-06-13, 20:45
Svar #12

Agneta Björk

Hej!

Nu har det gått ett tag sedan mina tidigare frågor och nu har jag nya:

Fråga 1. Finns det någon som vet hur man får fram den funktion som finns i andra Microsoftprogram för att komplettera en inmatning automatiskt.  

Om jag exempelvis i en cell ska skriva dagakarlsdottern så skulle det vara bra om programmet föreslog det när jag skrivit ett par bokstäver, dagak... Lika med bynamn, exempelvis skulle Väs innebära förslaget Västanhede.

Jag har sökt på alla upptänkliga ord i Hjälpfunktionen i programmet men utan att få något napp. Kanske går det inte ens att göra det?  

Fråga 2. Hur dela upp cellinnehåll  

Finns det någon som vet hur man delar upp innehållet i en cell till två celler. Jag har fått en databas där inmatningen i en cell ser ut så här:

Karl Andersson

Jag skulle vilja stycka upp den så jag får en kolumn för förnamn och en för efternamn. Tacksam för alla förslag eftersom det rör sig om 2 000 inmatningar, det blir mycket om jag måste dela varje cell manuellt. Och lat är man....

Hälsningar Agneta

2004-06-14, 15:22
Svar #13

Eila Artursson

Hej!

För att dela upp i fler celler, markera den kolumn som texten finns i, gå till rubriken
1. Data
2. Text till kolumner
3. Bocka i avgränsade fält
4.  Klicka Nästa
5. Bocka i blanksteg
6. Klicka på Slutför

Jag gör alltid en säkerhetskopia först ifall det skulle hända nå?t under vägen.

Hoppas det går bra!

Eila Artursson

2004-06-14, 22:01
Svar #14

Agneta Björk

Hej Eila!
Tack så väldigt mycket för hjälpen! Du anar inte hur mycket tid du spart åt mig!
Hälsningar Agneta

2004-06-15, 09:43
Svar #15

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Eila, vilken version av Access kör du?
Vet att man kan göra som du skriver i Excel, men hittar det inte i Access. Har eng. version av Access 2000 och har letat runt runt lite.

2004-06-15, 21:19
Svar #16

Agneta Björk

Hej Eila!
Tyvärr gick det inte att göra som du sa i min version av Access. Jag har Access 2000 och jag hittar inte de menyer du skriver om. I Excel hittade jag dem däremot. Har du kanske XP? I så fall får jag försöka få tag i den versionen.
Hälsningar Agneta

2004-06-15, 22:26
Svar #17

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har visserligen också Access 2000, men jag tror inte det där går att göra enkelt ens i senare versioner. Varför inte lyfta över tabellen temporärt till Excel, och där göra uppdelningen? Skapa sedan ett par nya kolumner i Accesstabellen och kopiera tillbaka de uppdelade namnen.

På din fråga 1 tror jag det går att bygga formulär för inmatning med sådan funktionalitet, men det är definitivt överkurs.

2004-06-16, 11:02
Svar #18

Agneta Björk

Hej Anders!

Tack för rådet med att flytta in kolumnen i Excel och sedan tillbaka den till Access igen. Det är bara det att ibland krånglar det när man hoppar mellan Excel o Access. Ibland ändras årtal till nonsenssiffor i Excel och det kan också vara bekymmer när man kopierar tillbaka till Access, programmet tar bara in visst antal poster. Men med noggranhet bör det gå. Det spar hur som helst en massa tid så jag ska prova. Naturligtvis med en säkerhetskopia.

Tack även för ditt svar på fråga 1, där ser jag att det inte är någon id? att tro på en fortsättning.

Hälsningar Agneta

2004-06-16, 21:06
Svar #19

Utloggad Lennart Fag

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-13, 21:19
    • Visa profil
Hej Agneta!
Fortsättning på fråga 1. Skicka din emailadress till mig så ska jag skicka en accessfil med ett exempel på hur man kan göra.
MVH  
Lennart Fag

2004-09-05, 15:08
Svar #20

Jörgen Pedersen

Jag har en id? om att skapa en artikeldatabas i Access. Det är ju så att de flesta släktforskarföreningarna utbyter ju sina medlemsblad med varandra. Tänk vad mycket bra information det finns i dem. Problemet är ju bara att hitta informationen som man kanske söker. Det är här som den här artikeldatabasen kommer in. Det blir ju naturligtvis ett drygt jobb att registrera alla tidningarna och artikelrubriker men där det väl är gjort så finns det ju där. Det är alltså bara rubrikerna som ska registreras. Min fråga därför är om någon känner till om det redan finns en dylik databas, eller om jag måste lära mig Access från grunden för att själv skapa denna databas?

2004-09-05, 19:05
Svar #21

Bo Nordenfors (Nob)

Kunde vi inte låta oss nöja med en databas gjord i Excel? I övrigt instämmer jag med dig, otroligt mycket bra information i diverse föreningstidskrifter och -blad.  

Med hälsningar

Bo N.

2004-09-05, 19:34
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Rötters Litteratur-Sök finns en mängd artiklar ur de olika medlemsbladen registrerade, titta där först innan ni börjar ett ny mastodontjobb.

2004-09-05, 20:14
Svar #23

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Varför inte låta varje tidning sända in sin innehållsförteckning i lämpligt format (tabseparerat textformat)till en redaktör som sedan sammanställer och publicerar. Verkar ju finnas frivilliga. Jag har också varit inne på behovet.

2004-09-05, 21:51
Svar #24

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
Prøv programmet A-Ref. 

http://www.prodat.no/fnp/aref/aref.html

Enkelt databasesystem som i utgangspunktet er tenkt brukt til registrering av informasjon om artikler i blader, bøker, tidsskrifter etc. Du kan legge inn informasjon om tittel på artikkelen, kilde, hvem som har skrevet artikkelen, side nr., antall sider, beskrivelse i fritekst samt nøkkelord. Automatisk oppbygging av kryss-referanser på grunnlag av nøkkelordene. Du kan da senere lett få opp en liste over alle andre artikler en bestemt artikkel er linket til (dvs. andre artikler med de samme nøkkelordene).

2004-09-06, 17:50
Svar #25

Utloggad Gunnar Jonsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2173
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 16:54
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Har någon stans långt bak i huvudet något minne av att förbundet skulle börja med ett sådant registreringsprojekt, men att det sedan blivit tyst kring det hela. Kanske någon med mer aktuell insikt i förbundets arbete kan ge ytterligare info? För medlemstidningen VärmlandsAnor, som ges ut av Värmlands Släktforskarförening, pågår ett dylikt registreringsarbete. Vi registrerar i det program som respektive registrator har i sin dator (oftast Excel), sedan sammanställs det av en person.

2004-09-06, 20:03
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gunnar, det var detta jag menade i mitt inlägg högre upp. Chris Henning gör ju en genomgång av de flesta medlemstidningarna för Anropets skull, och en hel del av detta material har då stoppats in i Litteratur-Sök.

För VärmlandsAnor finns t.ex. redogjort för alla artiklar från 1993:3 till 1998:4, så en del av detta är gjort. När detta senast uppdaterades av Chris vet jag inte.

2004-11-13, 21:52
Svar #27

Agneta Björk

Problem Excel - Access

Hej!

Jag håller på att städa upp en födelsebok skriven i MS Works. Städningen har gått via Excel och nu ska jag klistra in alla färdigredigerade kolumner i Access. Problemet börjar när jag ska klistra in andra rubriken. Då kommer meddelandet  Det finns inga fildelningslås. Öka registerposten MaxLocksPerFile.

Jag fattar ingenting. Har försökt leta i hjälpfunktionen i Access men inte hittat något när jag sökt på de ord som finns i meddelandet. Finns det någon som har något svar? Som har råkat ut för samma sak?  

Jag började med att kopiera kolumnen märkt Födelsedatum. Då klistrar Access utan krångel in alla 10 537 posterna. Men när jag kommer till kolumn 2, Barnets namn, kommer ovannämnda meddelande upp. Jag kör Access 2000.

Tacksam för svar!

Hälsningar Agneta Björk

2004-11-13, 22:16
Svar #28

Utloggad Birgitta Lönnerberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Hej Agneta!
Måste du klistra in dem? Kan du inte helt enkelt importera hela (eller delar av) excelfilen till din Accessdatabas? (Arkiv, Hämta externa data,Importera)
Det är också möjligt att ha data kvar i excelfilen och ändå hantera dem med hjälp av Access. (Länka istf Importera).
Vet inte om mina förslag passar för dina behov, men det kan vara värt ett försök.
mvh Birgitta

2005-01-22, 17:03
Svar #29

Bernt Eriksson

Hej

Håller på att skriva av husförhörslängder i Access-databas. Undrar hur mycket man kan kan lägga in i en databas? Om det finns någon gräns. Antar att det kommer att bli över 100 000 poster som ska matas in. Skulle vara bra för sökmöjligheten att lägga alla byar i socknen i samma databas.
Någon som vet?

mvh Bernt Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna