ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mozilla / Firefox  (läst 2946 gånger)

2004-06-22, 16:10
läst 2946 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Använder f n webläsaren Mozilla och funderar på hur jag gör för att hämta länkar. I Explorer använde jag höger musknapp och fann på så sätt länken till sidan som jag kunde kopiera in och göra vidarelänkar med, bl a här i forumet.
Tacksam för hjälp!
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-22, 18:13
Svar #1

Jonas Kuschner

Högerklick > Copy link location (om jag rätt förstår vad du menar).

2004-06-22, 19:13
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det var ju passande att Mozilla kom på tapeten.. Jag har insett att jag måste hålla koll på funktionaliteten i andra webläsare också, vilket lett till att jag kunnat rätta en hel del fel jag suttit och gjort i den något 'förlåtande' Internet Explorer. (Man kan alltså sitta och koda lite slarvigt; IE förlåter, men de andra avslöjar att det inte var korrekt.)
 
När Ni ändå har detta med högerklick uppe så är det värt att påpeka att en stor skillnad mot IE är att man (när det finns ramar som vi har) vid högerklick för t.ex. 'Uppdatera' inte uppdaterar det fönster man vill utan hela framesetet (samma resultat som att klicka F5). Detta löses genom att man får välja  This frame vid högerklick först, när man vill åt 'rätt' fönster - men det vänjer man sig ju vid snabbt..
(Allt detta gäller såväl Netscape, som Mozilla och Mozilla Firefox vad jag kan se; just Firefox tycker jag är mycket intressant med bl.a. alla funktioner  man kan lägga till om man är intresserad.)
 
 
Men - jag har en liten sak som kanske någon väl insatt kan svara på..
 
Dessa icke IE-läsare verkar ha en avgörande skillnad för hur de exakt tolkar/placerar saker i samband med bilder, kanske rör det sig om något som går att koda mer optimalt - men det ger sig väl i så fall med tiden.
-Det man råkar ut för (och som jag förstås gärna vill höra om det gäller även andra användare av just Mozilla/Netscape) är att startsidan (för mig åtminstone) vid 'nystart' öppnas med den högra smala spalten för bred.. Detta kom till i samband med att jag längst ned i den spalten lade till 'Boktipset' (med en bild som nästan fyller ut hela bredden). Tar jag bort den bilden så försvinner problemet, men det lustiga är att problemet kvarstår även om jag gör bilden väsentligt mindre..  
 
Värt att notera är dock att 'problemet' försvinner så fort man klickat på något och återvänder, eller helt enkelt uppdaterar sidan.
-Kan någon kunnig förklara detta lilla 'skönhetsfel'..?
 
Allt övrigt verkar ju helt OK och ser ut som sidan alltid gjort, men kanske finns det någon liten 'bugg' som någon hittar  
(Förmodligen har det med bredden på bilden kontra bredden på tabellen i spalten att göra - men jag finner inte på vad det är. Bilderna anges ju med måtten exakt angivna, så den borde kunna 'räkna ut' hur sidan skall se ut på en gång, och inte kräva en reload tycker man.)
 
Det var något mer jag 'ville' - men jag kommer väl på det efter hand.

2004-06-22, 19:46
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Festligt nog så verkar jag ha löst min fråga själv genom att helt enkelt ta bort definieringen av bildens utbredning..  (Jag har lärt mig att sidans text kan laddas snabbare för de med långsam anslutning då man anger vilket utrymme en bild kommer att ta i anspråk - men här verkar det alltså bara bugga till det! Knappast är det så viktigt heller vid annat än stora bilder.)
 
Intressant hur man rätt ofta kommer på något i samband med att man frågar; förmodligen leder själva formulerandet fram till lite närmare eftertanke!

2004-06-22, 19:51
Svar #4

Jonas Kuschner

En rekommendation, om man har en mus med mittknapp, är att ställa in musen så att ett klick på en länk med mittknappen öppnar länken i en ny flik (eng. tab).
 
Edit > Preferences > Navigator > Tabbed browsing.
 
På så sätt kan man lätt ha Anbytarforums huvudsida med Nytt senaste dygn öppet i fliken längst till vänster och öppna enskilda diskussioner i separata flikar i samma fönster. (Om man inte har en mittknapp kan man göra samma sak med högerklick och menyval.)
 
Det finns många extensions, alltså fristående specialfunktioner som man kan tilfoga efter egna önskemål, på adressen http://www.mozdev.org/.  Alla fungerar inte (eller fungerar inte bra) med alla versioner av Mozilla/Firefox, men det är bara att testa.

2004-06-22, 20:03
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Ännu enklare än via högerklick/menyval är nog CTRL + Vä.klick - men det går ju att ställa in precis hur man vill detta..

2004-06-22, 23:09
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jonas!
Problemet för mig är att jag vid klick på höger musknapp ej får upp Copy link location. Konstigt.
Programmet jag använder heter Mozilla 1.7 enligt var jag får fram under Help och About Mozilla.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-22, 23:26
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Lustigt.. -Mozilla 1.7 ger mig följande meny vid högerklick på en länk:
 

 
-Kan du ha råkat få igång/installerat någon specialfunktion som ger andra funktioner vid högerklick tro, sådant finns åtminstone i en del javafinesser man kan lägga till här och var tror jag.

2004-06-23, 06:02
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Peter!  
Jag har varit otydlig. I Explorer är jag van vid att först leta på ett inlägg i t ex forumet och utifrån att jag har just det framme, högerklicka och kunna välja Egenskaper där jag finner hela Adressen (URL)som jag klistrar in och använder `link-kommandot på.
Kan det finnas en liknande i Mozilla som jag missat?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-23, 08:30
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Aha - jo, då måste du (eftersom vi använder ramar) först välja This Frame - sedan finner du det du söker under View Frame Info längst ned i menyn..
 
Men denna metod ger väl (oavsett browser) bara länken till själva diskussionen, inte genvägen direkt till ett specifikt inlägg (som man kanske önskar ibland då det är långa diskussioner).
Där brukar jag söka fram exakt det inlägg (brukar gå om man ser till att få med något mindre vanligt ord som ingår) jag vill länka till, och sedan (utan att gå till själva inlägget/diskussionen) i träfflistan kopiera URL:en - då får man länken till exakt rätt 'Post'..
 
(Kanske redan bekant - men rätt användbart tycker jag :-)

2004-06-23, 09:48
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Peter!
Prövade nu med att gå till diskussionen om Ambjörn och klicka på mitt senaste inlägg. För att göra ovanstående länkning använde jag Din hänvisning till This Frame och URL:en i View fram info längst upp. Nu är jag åter glad och kan länka som förr! Tänk vad enkelt det blir när man får hjälp ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-23, 10:09
Svar #11

Jonas Kuschner

Jag brukar också använda omvägen via sökfunktionen för att kunna länka till visst inlägg (exakt nummer för inläggen kan man även finna genom View source-funktionen). Men borde det inte finnas ett enklare sätt? Eller det kanske kommer vid den omtalade uppgraderingen i höst?
 
För övrigt, när man använder flikarna öppnas varje diskussion i något som i detta sammanhang är ett frame-löst fönster (men alltså samtidigt är en flik inom huvudfönstret, om ni förstår hur jag menar).

2005-01-23, 23:30
Svar #12

Torbjörn Carlsson

Jag la märke till att följande står på rötters första sida.
Nättidningen RÖTTER är optimerad för Internet Explorer 6 och Mozilla / Firefox.
 
Och det fungerar bra att använda Firefox.
 
Jag har dock sett att Anbytarforums Nytt senaste dygn/vecka funktion är orerhört mycket långsammare i Firefox än i Internet Explodern.
Nytt senaste vecka kan ta mer än en minut att rendera i Firefox,  
iallafall dom gånger den inte säger Use of uninitialized value in substitution (s///)... :-/
 
Nån fler som sett fenomenet?

2005-01-23, 23:55
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jodå, jag använder Firefox mycket, så detta kan bekräftas.. Förmodligen finns det saker som på något vis är optimerade mot IE - men det är ju inget vi gör något åt, eller kommer att lägga krut på.
 
Firefox skall ju vara bra på snabbhet - men det gäller som sagt inte tyngre hämtningar som just Senaste vecka här hos oss.
 
För mig som sitter på 24MB ('endast' 14MB i realiteten) tar 'dygnet' någon sekund i IE och dryga 2 i Firefox. 'Veckan', som går på 4-5 sekunder i IE, tar bortåt 12 sekunder på sig i Firefox såg jag nu vid en mycket ovetenskaplig klockning..  Och det är ju skillnad onekligen - även om jag slipper vänta över en minut förstås.  
(Testat med cachen tömd; annars kan man få lite för snabba svar :-)

2007-02-01, 23:09
Svar #14

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag är väldigt dålig på datorer och hur olika
program fungerar.Så jag har en liten fråga här,
det gäller Internet Explorer o Mozilla.
Kan man ha inst. både mozilla och explorer?
Jag är van vid explorer.Men jag har vid ett tillfälle laddat ner
expl.7 och det var ett misstag,har med hjälp fått bort det nu.Men nu ställer det till problem
med vissa program.Har blivit rek. att inst. mozilla men jag tror att det kanske blir svårt
att förstå.Finns det på svenska?
Finns det någon som kan ge ett bra råd.
MVH Anita

2007-02-01, 23:57
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det går bra att ha kvar Internet Explorer och samtidigt köra Firefox. Ladda ner version 2. Den finns också i en svensk version.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-05-24, 19:24
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag vill bara tipsa om ett mycket trevligt tillägg till Firefox. Det gör så att man kan ladda ned så kallade embedded delar av en hemsida. Exempelvis dokument öppnat i DejaVu (t. ex. SVAR och Lantmäteriet) eller en bild (KB's post och inrikes) eller hela sidor från newspaperarchive som PDF'er.
 
Mer info finns på:
 
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1993
 
OBS!!!!!!! Det står på infosidan att vissa haft problem med krascher. Jag har inte haft det, men använd med försiktighet!!!!
 
Mvh
 
Jonas

2009-08-06, 18:14
Svar #17

Carl Szabad

Är det någon mer än jag som inte får Firefox och DjVu-pluginen att fungera tillsammans? Jag har testat från tre olika datorer, både på Svars sajt och på Lantmäteriets, och på alla ställen avkrävs jag en installation av plugin (som redan finns), alternativt så kraschar Firefox.
 
På samtliga datorer körs XP.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2009-08-06 18:15)

2009-08-06, 18:48
Svar #18

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Carl,
Kontrollera att filen npdjvu.dll finns i mappen C:`Program`Mozilla Firefox`plugins.
Om den saknas kopiera den från C:`Program`LizardTech`Lizardtech DjVu-kontroll.
Starta därefter om Firefox så ska det fungera.
Använder man Opera skall adressen vara C:`Program`Opera`program`plugins.
Mvh` Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2009-08-07, 00:02
Svar #19

Carl Szabad

Rolf! Jodå, den filen finns på plats.

2009-08-07, 07:22
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Vad har du för version av FF och plugin? För mig fungerar FF 3.5.2 och npdjvu.dll 6.1.1.1742 (external version). Ser dock att det finns en nyare plugin med version 6.1.3. Har också Win XP (x32).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-08-07, 08:36
Svar #21

Carl Szabad

Claes-Göran! Eftersom jag ominstallerat Firefox för att undvika att det skulle vara en gammal version så har jag också den senaste, 3.5.2. npdjvu.dll är också den senaste, nerladdad igår, med versionsnr 6.1.3.2011 (external version) på två av datorerna som kör under XP Professional SP 3. I den tredje är den samma DjVu-plugin som du har och den kör under XP Professional SP 2. Jag har testat att koppla ur brandväggen också utan resultat. Vad som händer är att jag får upp en ruta med en blå Legobit som tycker att jag ska ladda ner en plugin (vilket jag nu gjort ett antal gånger utan resultat).
 
I alla datorerna fungerar IE 6 eller 7 med DjVu. Jag ville dock testa ett påstående i en annan diskussion i förrgår att man kan ladda ner och spara kartorna från Lantmäteriets sajt via Firefox, men inte IE.

2009-08-07, 08:56
Svar #22

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Jag testade att installera version 6.1.3. och fick genast problem med Firefox. Opera fungerar men om sedan skall se den sparade filen på datorn så går den inte att öppna.

2009-08-07, 09:42
Svar #23

Carl Szabad

Rolf! Tack för testet! Jag har mejlat över den gamla pluginen, som fungerade för dig, om du inte sparade den innan.

2009-08-07, 14:25
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ibland när man har problem med webbläsare kan det vara värt att rensa temp-katalogerna så ingen gammal dll eller liknande stör.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-08-07, 16:44
Svar #25

Carl Szabad

Jodå, nu fungerar det! Efter att ha avinstallerat DjVu-pluginen (det hade blivit två installationer!), rensat temporärfiler, mm, bootat om datorn och ominstallerat pluginen, nu via Svars sajt, så fungerar det utmärkt. Det blir då den äldre versionen 6.1.1. Man tror ju automatiskt att en nyare ska vara bättre, men icke!

2009-08-08, 11:48
Svar #26

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Carl Szabad, kan du maila över den gamla plugin, till mig också?
Jag får inte igång DjVu på mitt Firefox.

2009-08-08, 12:16
Svar #27

Carl Szabad

Fredrik! Här kan du ladda ner den från Svars sajt utan att vara inloggad där. Men först måste du avinstallera den version du eventuellt har via Kontrollpanelen > Lägg till eller ta bort program. Den är för stor för att mejla, drygt 6 MB.

2009-09-11, 17:45
Svar #28

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Har just installerat Firefox 3.5 i Windovs 7 x64, det gick utan krångel.
Kjell

2014-07-03, 20:55
Svar #29

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej
 
Kan någon förstå, varför det inte går att öppna lokala, hemgjorda html-filer i Firefox med Windows 7. Det gick bra med XP och det går fortfarande med Explorer. Konstigt nog accepterar Firefox en hemgjord fil som startsida.  
 
När jag försöker öppna andra sidor får jag detta meddelande:
Firefox vet inte hur den här adressen ska öppnas, eftersom ett av följande protokoll (c) inte är associerat med något program eller inte tillåts i den här kontexten.
 
mvh Margareta

2014-07-03, 21:15
Svar #30

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det beror kanske på hur du försöker öppna filen. Om jag klickar på en fil i Utforskaren ser adressen ut på detta sätt i Firefox
 
file:///C:/Katalog/Filnamn.html
 
Misstänker att du försöker öppna med adressen C:/Katalog/Filnamn.html
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-07-04, 12:30
Svar #31

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Tack Claes-Göran! Nu fungerade det i båda webbläsarna. Det var när jag försökte gå via länkarna mellan mina hemsidor, som det strulade. Å, vad bra att få veta vad som var fel.  
 
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna