ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kart-tillägg till MinSläkt  (läst 1019 gånger)

2007-03-31, 00:28
läst 1019 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Jag har gjort ett litet skript som lägger till länkar till Google Maps-kartor för hemsidor genererade av MinSläkt.
 
http://www.vanvett.net/marten/genealogi/index.html
(Klicka på ngn utav länkarna till en ort..)
 
Nu till mitt egentliga ärende.. =) Är det inte fler som är intresserde av att få ett riktig kart-tillägg till MinSläkt? Där man i programmet anger koordinater för en plats och sedan få upp en karta..
 
Om det finns fler kanske man kan tjata lite på han som gjort programmet att lägga till detta, borde inte vara så bökigt..

2007-03-31, 14:56
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det ser ju riktigt trevligt ut! Jag skulle gärna se en sådan funktionalitet i Min Släkt.  
 
Jag har forskat lite för ett par amerikanskor och det skulle verkligen vara smidigt om de så enkelt kunde se var de olika platserna låg i relation till varandra.

2007-04-01, 08:52
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det tycker jag också vore väldigt bra om det fanns en sån funktion..!

2007-05-10, 08:32
Svar #3

Tommy Anderssson

Hej på er
Låter intressant och skall genast hoppa till din sida Mårten.
Lägg ett tips till skaparen av Min Släkt på adress http://www.dannbergsdata.se och klicka på gästboken så får ni säkert gehör för detta av flera.
 
mvh Tommy Andersson Slite på Gotland

2007-05-10, 18:35
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det där är ju att stjäla id?er från andra program. Det är bättre att köpa dem då.

2007-05-10, 19:18
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Stjäla id?er från andra program? Vad menar du? Det är väl knappast att själa att göra ett eget tillägg till ett program!! Kart-tillägget är open-source och helt gratis i privat bruk och det är ju knappast så att jag bröt mig in i hans program och ändrade kod utan jag gjorde ett tillägg som läste av koordinater som jag angett i MinSläkt på ett visst sätt i ett textfält. Och att visa en position på en karta är knappast något som går att patentskydda och därmed är det inte stöld att använda den funktionaliteten i något program överhuvudtaget.
 
Innan du anklagar folk för stöld borde du läsa på lite om de lagar och förordningar som gäller!!!

2007-05-10, 22:14
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mårten,
 
Jag var inte så där jätteallvarlig. Jag menade bara att det där med kartor i släktforskarprogram är ju något som redan finns i Disgen.

2007-05-10, 22:24
Svar #7

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Jo, men vi som inte kör Disgen kanske också vill ha kartfunktionen :-)
 
Open Source betyder inte att stjäla, utan det betyder att samarbeta. Ett bra exempel på detta är programmet PhpGedView.
 
http://www.phpgedview.net/about.php

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna