ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2009  (läst 2167 gånger)

2009-08-13, 21:22
läst 2167 gånger

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
pdf-dokument är ju bra, men ruggigt svåra att få kompatibla med webben. Jag vet inte exakt vad det handlar om, nåt datortekniskt i alla fall, men jag gissar att många sitter och svär ute i stugorna över allt strul som har med pdf-filer att göra.
 
Även om datorerna inte låser sig är dom tunga att tanka ner.
 
Just my två ören angående pdf-formatet på webben.

2009-08-13, 21:26
Svar #1

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Jag skulle nästan våga påstå att storleken på en pdf-fil som någon aktivt väljer att hämta hem/läsa  inte spelar så stor roll (inom vettiga gränser då)
Det skadar dock inte att dela upp innehållet på flera dokument. Det blir ju lite enklare om man slipper bläddra fram 150 sidor för att kolla den där födelsenotisen. Gissningsvis kommer dina filer hamna på under 1MB =inget problem för 90% av besökarna

2009-08-13, 21:50
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svaren!
Satte mig och kika på en av de tänkta filerna som jag gjort till pdf. Den ligger på 487 kb som wordfil och 1 847 kb som pdf. Den måste jag dela alltså.  
Användningsområdet i t ex en avskrift av födelseboken blir väl att man söker på gård t ex; Ganska lätt att kopiera och lägga in i ett eget dokument som man sedan kan arbeta med för ex vis kontroll.  
Synd på ett sätt att bryta sviten när man söker, men det bör inte vara något problem ...
Synpunkter?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-13, 22:21
Svar #3

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
knappa 2MB Pdf-fil är i min mening inte så stort om det är ett sammanhängande dokument, så här motsäger jag mig själv lite
man måste alltid väga storlek mot nyttan av att dokumentet är så stort
Vill någon läsa avskriften så är nog storleken på filen av underordnad betydelse,
(ja såvida det inte är samtliga födelseböcker från församlingen i en fil på 700MB)
 
Förövrigt förstår jag inte riktigt vad Tommy menar med att pdf skulle vara något krångligt.
länkar man till sin fil med Läs hela födelseboken här (pdf 1,8MB)  
så kommer den att hämtas hem och öppnas av det program man har för att läsa pdf-filer, oftast adobe-reader. En bra idé är att länka till sidan där man laddar ner programmet OM nu inte besökaren av någon outgrundlig anledning inte har det (http://get.adobe.com/se/reader/)

2009-08-14, 10:23
Svar #4

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det är just Adobe-readern som brukar strula ihop med webben. Har du aldrig varit med om det så gratulerar jag, men din burk kanske är bestyckad med ordentligt med minne vilket aldrig skadar.
 
Är du däremot den som ska erbjuda material på en websida, så kan man inte per automatik förutsätta att alla har lika bra grejer som en själv därute i stugorna.
 
Jag avråder inte Olle från att använda pdf-filer, men samtidigt kan han ju testa från en annan (och helst sämre) dator hur det funkar med nedladdningen.

2009-08-14, 10:24
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
 700 MB!
Tack Daniel,
Då har jag ytterligare underlag för mina tankar om den här publiceringen.
 
Tack Tommy,
Såg inte Ditt, då vi skrev samtidigt tror jag. Kollar redan nu på en annan dator, när jag gör något, men skall kolla med sönerna vad jag har för kapacitet på mina datorer för att kunna jämföra bättre. Den jag skriver på nu är mkt bra ... och därför kanske missvisande.
 
Till Chris och andra guldfiskkamrater,
Hittade en sida om hur man optimerar sin hemsida för sökmotorer som jag tyckte såg seriös ut.
http://www.dileno.com/default.aspx?CatId=4&ArtId=48
 
Intressant om rubriker och länkar t ex. Jag har nog brutit mot det mesta, men man kan ju bättra sig - efterhand, vid tillfälle, om tid medges, en annan dag ....  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-14 10:30)
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-14, 15:32
Svar #6

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Tommy: Då är jag med på vad du menar.
Jag har ett svagt minne av att äldre datorer + adobe reader inte är kompisar alla gånger. Ofta beror det på antingen en för ny version av readern på en dålig dator. Ny programvara skrivs ju oftast utifrån vad en normal dator har för kapacitet i dagsläget. Adobe reader roar sig ju med att uppdatera sig själv (om jag inte minns fel) så helt plötsligt sitter man med version 9 på en dator som inte alls klarar det.
 
Sen var de äldre versionerna av adobe reader en ren katastrof rent prestandamässigt. bara för att öppna och läsa en pdf så laddades en hel massa saker som man inte behövde = det tog en evighet att starta programmet. Det är det enda strul jag har haft.
 
Fördelen med PDF är ju att det är ett standardiserat format för att visa dokument med bilder mm.
Ofta så använder man ju det för att göra t.ex broschyrer tillgängliga på nätet. Man kan då använda samma förlaga som för den tryckta versionen
 
För enklare textfiler så är ju fortfarande HTML det optimala.
 
Som webbutvecklare (jag jobbar som det) så kan man ju som sagt inte förutsätta att alla har lika bra dator som mig
man får helt enkelt göra avvägningar baserat på tillgänglig statistik på vilka operativsystem och webbläsare mm som används ute i stugorna
Självklart anpassar jag mina sidor så att alla kan ta del av dem.  
Men jag låter inte den lilla klick som sitter med IE 5.5 på en 15 år gammal dator dra ner upplevelsen för de som sitter med modernare saker. Skulle man göra så, så skulle webbsidor fortfarande se ut som de gjorde för 10 år sedan
 
Det är hela tiden en balansgång mellan tillgänglighet, användarvänlighet och upplevelse
 
Angående länken om sökmotor-optimering. Mycket av de där tipsen är egentligen mer relaterat till just användarvänlighet  
En sida som utvecklas idag SKALL fungera på samtliga nya webbläsare och BÖR fungera hyfsat i de äldre  
Med fungera så menar jag då att besökaren skall kunna läsa innehållet och navigera på sidan. Sen gör det ju inget om layouten inte ser trasig ut.
att få sidor att se EXAKT likadana ut i 2 olika läsare är ingen omöjlighet, men oftast onödigt (hur många normala besökare sitter o jämför?)

2009-08-14, 21:40
Svar #7

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Vore intressant att veta om andra har svårt att få upp de pdf-filer jag har på min sida. 1734-års missgärningsbalk är på c:a 44 Mb (210 sidor) lagar medan andra är betydligt mindre (3 sidor) förordningar
 
Stig-Ove Wisberg

2009-08-14, 21:48
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Daniel,
Med risk för att ställa ännu en okunnig fråga; Du skriver: För enklare textfiler så är ju fortfarande HTML det optimala. De textfiler som är aktuella är synnerligen enkla, men mycket omfattande (249 sid). Vore det ett vettigt alternativ att i stället för en pdf lägga in filen direkt på sidan. (Jag ger ett litet utdrag nedan av hur det ser ut).
Min idé var att inte släppa det hela fritt och trodde att jag hade en viss kontroll genom att göra en pdf, d v s bara jag kan redigera i detta dokument, men det är kanske fel tänkt eller så fattar jag inte så snabbt när det gäller detta ...
Jag tänkte - som jag kanske skrev ovan - att folk får söka i pdf:en ...
text
 (12.8 k)

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-14, 23:05
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vad var poängen att länka till en Word 2007 fil (om det nu var det)? Filen verkar heta D_da_1756prov-240727.unk vad det nu är? Om det nu vore en Word 2007 fil så verkar det poänglöst jämfört med en PDF-fil för vilken man inte behöver proprietär programvara för att hantera.
//Michael Lundholm

2009-08-14, 23:59
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Michael,
Poängen som tydligen blev misslyckad, var att visa en del av ett grundmaterial, relaterat till frågan jag ställde. Filen som jag ser här ovan heter hos mig [color=aa00aa]Döda 1756prov.docx[/color] (12,8 k). Jag lovar att bättra mig i morgon.
God natt,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-15, 00:18
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Spara den i formatet .doc istället, så kan alla som har gamla word-versioner också öppna den.

2009-08-15, 05:51
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Stig-Ove
 
Äntigen! Lagböcker från förr. Vad jag har letat

2009-08-15, 09:59
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
OK, då återkommer jag med bättringen. Efter att Stig-Owe visat att det är fullt möjligt att ha riktigt stora pdf-filer på en hemsida, kanske frågan är inaktuell; Ingen har svarat något annat på hans fråga. Nu har jag en mkt snabb dator och ett brett bredband, så min åsikt kanske inte är representativ ...
 
Jag fullföljer mina undringar ovan. Blev intresserad när Daniel skrev: För enklare textfiler så är ju fortfarande HTML det optimala. , tänkte jag att jag missat något med mina pdf-funderingar. Kanske är det lämpligare att ha texten direkt på hemsidan?  Men 249 sidor text verkar för stort på en sida tycker jag ...
 
Jag står alltså i valet mellan att göra pdf-dokument eller lägga in materialet på sidan.  
Eftersom jag fått råd både här (Tack Bo!) och via mail (Tack!) lämnar jag både en .doc och en rtf-fil här nedan.
Så här enkelt är dokumentet till sin struktur.
doc
 (29.7 k)

rtf
 (33.8 k)

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-15, 10:59
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olle, om du kikar på följande länk, så ser du en lista på min sida, som jag gjort på ett mycket enkelt sätt, och som är sökbar med webbläsarens sökfunktion: http://www.etgenealogy.se/emia-l.htm
 
Min hemsida är helt handknackad, för jag tycker det verkar ta sån tid att sätta sig in i något hemsidesbyggarprogram.

2009-08-15, 15:49
Svar #15

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Chris skriver ovan att xhtml är den nya standarden, den är på väg in och html kommer inte att utvecklas mer. Så är dock faktiskt inte fallet. W3C beslutade för lite över en månad sedan att de ska lägga ner utvecklingen av xhtml 2 och istället satsa på mer resurser på utvecklingen av html 5. Html 5 verkar alltså bli den standard som kommer gälla på internet i framtiden.
 
(Meddelandet ändrat av hoss 2009-08-15 15:50)

2009-08-15, 17:35
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vad bra, det var en nyhet. Då kan man tryggt fortsätta med html och strunta i xhtml, minskar förvirringen.

2009-08-15, 20:29
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag är inte så säker på det. Kontrollera tex http://www.w3.org/TR/html5-diff/. Där sägs tex HTML 5 defines an HTML syntax that is compatible with HTML 4 and XHTML 1 documents published on the Web.... Begriper inte mycket av detta dokument men i de exempel som ges vad gäller vanliga taggar är det ingen skillnad på HTML-exemplet och XML-exemplet. Ngn kanske har ett hum om detta, men jag fattar det som att HTML 5 ersätter både HTML 4 och XHTML 1.
 
Vad gäller Olles fråga håller jag med Elisabeth; kör det som en reguljär websida oavsett vilket av märkspråken du använder.
//Michael Lundholm

2009-08-16, 00:13
Svar #18

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Oj nu har det skrivits mycket sen jag kollade sist ;)
först PDF vs Text/HTML filer:
absolut enklast är ju att lägga upp materialet som HTML-sidor, men uppdelat i tidsperioder så man slipper få en gigantisk sida  
dvs du skapar en html-sida med informationen för en avgränsad tidsperiod tex 1700-1750, Sen gör du en till för 1751-1800 osv
Sen skapar du en sida som enbart innehåller länkar till dessa sidor. som komplement så kan man ju erbjuda en PDF med all data.
 
Personligen föredrar jag att få sådan här data som html eftersom jag då kan söka i den med webbläsarens sökfunktion
 
HTML5 vs XHTML
meningen med XHTML var ju egentligen att sidorna skulle levereras med datatypen text/XML men någonstans avstannade den utvecklingen
det enda xhtml tillfört är ju kravet på välskriven kod, iofs så fanns nästan samma krav även i html 4.01 STRICT
 
personligen så började jag koda mina sidor i XHTML pga att reglerna där passade mitt egna synsätt på hur man bör skriva saker
tidigare gick det ju utmärkt att skriva tex
 
Cell
Cell
 
dvs man avslutatde inte taggar och man behövde inte omgärda värdena med

2009-08-16, 06:59
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svaren på mina frågor! Hoppas fler ovana hemsidebyggare läser och har nytta av råden.
 
Behöver ytterligare råd dock; Hur gör ni när ni jobbar med att komplettera en sida? Jobbar ni med filer med versionsnamn t ex? Vad jag kan se finns ingen inlagd sådan funktion i Nvu - men jag kan ha missat; Man skulle kunna tänka sig att min sida vykort.html skulle kunna få heta vykort-datumet-version (och nu menar jag siffror); Så kan man jobba på i dessa versioner, för att när man har lagt upp/kollat och är nöjd spara i orginalversionen vykort.html igen ...
 
Ja, ni ser säkert återigen guldfisken göra en runda i skålen, men så här är det med att vara självlärd ... Å andra sidan tror jag att jag var den förste att använda en  digital tolkningsbild på AF . Om det är sant är jag rätt stolt för det; Å tänk vad tiden går och möjligheterna förändras.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-16 07:18)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-16 09:54)
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-17, 20:39
Svar #20

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Nu är jag inte helt säker på att jag fattar vad du menar med versioner
oftast har man ju en version som ligger upplagd på sin hemsida, tex vykort.html
sen har man ju en version av sidan lokalt som man gör förändringar i.  
Vill man ha nån form av backup så man kan gå tillbaka så är det ju smidigt att tex spara sin lokala kopia som tex Vykort_datum.html INNAN man börjar göra ändringar i den.  
Sen gör man ändringarna i Vykort.html, Kollar och laddar upp
 
Enklast är ju att kolla så allt ser bra ut lokalt på din egen dator istället för att ladda upp sidan och kolla där så form man gjort någon ändring

2009-08-17, 22:28
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Daniel,
Tack för svar!
Det där med versioner var något jag snappade upp i samtal med en mycket kunnig dataperson; Han berättade om att det i flera program fanns möjligheten att ha och gå tillbaka till tidigare versioner av sitt arbete i programmet.
 
Jag förstår när Du skriver om den lokala kopian; Det var nog ungefär det jag menade, men var nyfiken på hur andra gör.
 
Det där med att kolla i sin egen dator så att allt ser bra ut; Hur gör man det förutom att använda t ex preview i t ex Nvu?
Kan man se filen utan att ladda upp den? Jag prövar själv i Explorer ... Ja minsann - det kunde man alltså....
Tack för den ledtråden!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-18, 11:23
Svar #22

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Olle,  
 
Låter som att du fått en bra beskrivning av versionshantering. Ibland behöver man kunna gå tillbaka och titta på hur filer såg ut vid ett tidigare tillfälle, och versionshantering sköter det på ett smart sätt - versionshanteringsverktyget håller reda på vilka filer som fanns vid vilket tillfälle, och vad de innehöll just då. En backup är ju en kopia av filerna rakt av, så 10 backupper tar 10 ggr så mycket plats som en, medan versionshanteringsverktyget är smart och bara sparar kopior av de filer som verkligen ändrats - att verktyget håller reda på vilka redan sparade filer som hör till den aktuella versionen tar ju nästan ingen plats alls. Verktygen brukar vara generella så att de kan hantera precis vilka filtyper som helst, däremot kan vissa programmeringsverktyg m.m. ha stöd i menyerna för versionshanteringskommandon.
 
Tyvärr kan jag inte tipsa dig om versionshanteringsverktyg, det finns de som är gratis men jag vet inte vilka som är lättanvända. Daniels förslag om att spara en kopia med datum i filnamnet kan ju vara väl så bra så länge sidan är liten.

2009-08-18, 13:28
Svar #23

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Det finns ett gratis versionshanteringssystem som heter SVN som finns för Windows också, Windowsgränssnittet heter - Tortoise  men jag vill inte påstå att det är direkt lättanvänt, det är rätt mycket olika begrepp man behöver ha koll på.

2009-08-18, 15:29
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna-Carin och Karin,
Tack för tipsen!
Om jag skulle våga mig på att använda något som SVN, skulle jag säkert behöva en hands-on-kurs här hos mig, vid min egen dator och med efterföljande guldfisksupport; Men möjligen kan jag få datapersonen att sitta ner en stund en kväll ...
 
I o f s tror jag att jag - om jag fick välja - skulle ta en hands-on-kurs gällande alla konstiga saker jag ställt till i min kod och där det säkert skulle gå att rensa bort hälften  
 
Men det går sakta framåt tack vare er här på AF och andra som supportar.  
Jag får tänka på att före 26 juli 2009 hade jag aldrig varit i närheten av det här.
Hoppas det går bra för er andra nybörjare också!
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-18 15:43)
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-18, 15:42
Svar #25

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Vad gäller koden kan ju någon titta på den och sedan chatta, alternativt kommentera i koden och skicka till dig.

2009-08-18, 19:50
Svar #26

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
När det gäller versionshantering på en relativt enkel hemsida så skulle jag nästan säga att det är på gränsen till onödigt.
kontrollerar man bara resultatet kontinuerligt medan man kodar så hinner  man ju sällan ställa till med några konstigheter
 
SVN är ju mer att verktyg för lite mer avancerade webbsidor med serverkod där man kanske vill skriva om en viss funktion och testa utan att sabotera den befintliga sidan som fungerar. Det är även användbart om man är flera som jobbar på samma sida, och vill undvika att man skriver över varandras arbete.
 
Vill du ha synpunkter på din sida så är det ju bara att du postar en länk till sidan så kan vi komma med tips på saker som kan förbättras
En annan sak som är bra att göra är att validera sin HTML /CSS lite då o då. Man hittar då rena syntaxfel som ibland kan göra att sidan ser konstig ut.
validator för HTML: http://validator.w3.org/
Validator för CSS: http://jigsaw.w3.org/css-validator/

2009-08-19, 08:50
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svar, vägledning och hänvisningar.
Jag får försöka lära mig detta och tar tacksamt emot erbjudandet att posta en länk vid tillfälle - om jag behöver det.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-25, 13:18
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

[color=808080](Foto: Annika Elm)[/color]
 
Vill bara sända en blomma och tacka för ett fantastiskt stöd - utbildning - support - jag fått av Karin Lindholm!
 
Om någon skulle vara nyfiken på resultatet går det bra att skärskåda www.orserum.info på längden och tvären och ned på kodnivå. (Dock (Chris) kan jag ännu inget om css .. där Du säkert har läst på nu.)
 
Tack ingen Karin samt alla ni andra som hjälpte mig tidigare.
Idag har jag faktiskt ingen fråga.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-25 13:22)
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-25, 14:29
Svar #29

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Generellt så ser det bra ut.
Det finnas alltid detaljer att slipa på.
 
Eftersom jag är Yrkesskadad så började jag med att kolla koden  
 
En sak som du kommer ha mycket nytta av i framtiden är att indentera din kod
Det blir betydligt enklare att hitta när man skall uppdatera och rätta till
Så istället för tex
 
text text
 
 
Så petar man in lite mellanslag eller tabbar
Så det blir
 
 text text
 
 
Du Använder H-taggarna lite märkligt
Det skall egentligen bara finnas 1 H1 på en sida
resterande skall vara H2-H5
Just nu så markeras menyn som lika viktigt innehåll som det egentliga innehållet
 
Din blåa text i ingresserna kan du istället lösa genom att flytta in style-informationen i CSS-filen
så istället för
 
spantaggen är i det här fallet onödigt
 
och i css-filen lägger du till
.ingress{color: rgb(0, 0, 153);}
 
Så det var lite att suga på till nästa uppdatering

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna