ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2009  (läst 1516 gånger)

2009-08-03, 10:16
läst 1516 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det här är ett låsprogram, det finns säkert fria program också
 
http://www.htmlguard.com/

2009-08-03, 16:06
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anna-Carin rekommenderade W3schools och där hittar man funktionen Try-it-yourself som är jättebra för att lära sig hur de olika programkodern fungerar:
http://www.w3schools.com/html/default.asp

2009-08-03, 18:18
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Olle, det är inte möjligt att fullt ut skydda den information man lägger ut på sin hemsida, lika lite som en författare kan hindra någon från att skriva av uppgifter i en bok som publicerats. Det finns en uppsjö olika program/tekniker man kan använda för att försvåra för den som vill kopiera något, men dessa kan aldrig ge ett hundraprocentigt skydd. Vad man bör använda beror också på hur man väljer att publicera informationen (fristående dokument att ladda ner, information i en databas eller kanske som en integrerad del av själva hemsidan). Det är dessutom värt att tänka på dessa skydd även har negativa sidoeffekter, ex kan skyddet leda till att den information du lägger ut inte hittas av sökmotorer som Google.

2009-08-03, 23:00
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Martin!
Att någon skriver av det som publiceras på nätet förstår jag är omöjligt att värja sig mot, och det är ju inte heller önskvärt, då jag önskar dela med mig av material eller i alla fall göra det sökbart och användbart.
Om jag väljer att göra pdf:er av avskrifterna, blir de då sökbara? Om jag fattat rätt kan andra i alla fall inte ändra direkt i dessa dokument men väl kopiera och använda bara genom att markera, kopiera och lägga in i t ex Word - och sedan ändra.
Det kanske är lika bra att ge upp tanken på skydd mot något annat än att man ändrar direkt i det jag visar.
 
Är det inte fler som funderat på detta?
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-08-03 23:01)
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-04, 02:35
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, du har ju upphovsrätten till dina alster lika mycket på internet som om du t ex ger ut en bok. Om någon kopierar ditt verk och påstår att det är sitt så är det ett brott.
 
Men citaträtten finns ju och om man försöker förhindra vanlig klipp-och-klistra från en internetsida så tror jag man bara gör besökarna irriterade.

2009-08-04, 02:41
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Pdf-er är sökbara, så det går bra.
 
Det du lägger på din hemsida kan inte ändras av andra, såvida man inte har tillgång till ditt konto på webbhotellet. Säkerheten är väl bättre idag, man hör inte talas om hackade sidor så mycket som för fem år sedan. Och skulle det inträffa så har du ju alltid en kopia av din sajt sparad lokalt på din hemmadator, så det är bara att lägga ut det igen.

2009-08-04, 11:09
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders! Då har jag fått bolla detta och är nöjd.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-10, 20:20
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Behöver er hjälp med några förmodligen enkla frågor. Tar en i taget:
 
Har lyckats åstadkomma några sidor på www.orserum.info och behöver nu snickra till en undersida till http://orserum.info/slakt.html
Kan inte för mitt liv komma ihåg hur jag gjorde för att kopiera en av mina sidor - så att jag får med utseendet o s v - och sedan döpa om den och få den att bli en .html-sida. När jag nu tar save as anger den xhtml, och eftersom jag inte vet vad det är vågar jag inte gå vidare.
Kan det vara så enkelt som att jag väljer all files och skriver .html som filnamn?
Jag är ff i programmet Nvu version 1.0PR.
Tacksam för hjälp!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-10, 21:51
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
xhtml är den nya standarden, den är på väg in och html kommer inte att utvecklas mer. Det är betydligt striktare regler för xhtml. Titta på din gamla sida (html-koden i en txt-editor) och se längst upp där det finns en sats som beskriver dokumentet, står det XHTML så är det en sådan sida. Det är OK med webläsarna bara man angett vilket det är. Kompozer gör xhtml-sidor, NVU gör det ibland, mina har blivit det i alla fall. Men om du använt ett template från gratis-sidan så blir det nog ett xhtml.

2009-08-10, 22:16
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Chris för Ditt snabba svar! Mina andra sidor - alltså de som är uppe - anges som html och är ju gjorda i denna template. Jag får väl helt enkelt prova som Anders B. skrev i en annan fråga. Om jag är snabb ser nog ingen om det går åt skogen  
 
Jag gick till min indexsida och gjorde som Du sade med inställningen source; Då står det:
!DOCTYPE html PUBLIC -//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd
html xmlns=http://www.w3.org/1999/xhtml
så det är nog en sådan sida. (Jag tog bort  -vinklarna så att det gick att visa. Bortse från att det blev länkar.)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-11, 04:42
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Just det, så ska det stå. Jag har ägnat några dagar i helgen åt att sitta vid stranden och läsa om html och css i en bok, men är fortfarande på guldfiskstadiet.
 
Huvudet på din indexsida anger att det är xhtml, vilken version, språk engelska och var standarden finns på nätet (w3 är den organisation som bestämmer). Sådan måste finnas vid xhtml.

2009-08-11, 09:24
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
En sak är vad sidan deklarar sig som, dvs XHTML transitional i detta fall. En annan sak är om sidan uppfyller reglerna för denna standard. Det kan man kolla på http://validator.w3.org/. Exempelvis innehåller indexsidan på http://www.orserum.info/ 11 fel enligt validatorn. Du borde dock ändra språket till svenska (lang=sv xml:lang=sv).
 
Vad gäller att få med utseendet så styrs ju det i ditt fall Olle av CSS-filen 1.css  (http://orserum.info/css/1.css). Men det verkar inte som du systematiskt använder stilerna i css-filen för att styra utseendet. Tvärtom ligger en massa utseendekodning inne i dokumenten. Denna kodning avviker mellan din indexsida och släktforskarsidan (se tex sidfoten) varför de de ser olika ut. Om du istället styr utseendet viaCSS-filen (footer) får de enklara att koda och ändra sidorna. Det kommer dessutom att se likadant ut på olika sior (menyn, rubriker etc).
 
Jag använder ju samma (eller liknande) mall designad av James Kostner på min (ej uppdaterade)  hemsida http://hem.bredband.net/b229438/. Du kan ju gå in och jämföra hur kodningen av filerna ser. Min är dock xhtml 1.0 strict.
//Michael Lundholm

2009-08-11, 10:08
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om man tar en mall och sedan ändrar blir det då utseendekodning i själva html-filen? Inte bra alltså?

2009-08-11, 10:26
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Härligt Michael!  
Jag har bara väntat på att någon skulle komma på mig i mitt fuskande, men i förhållande till min notkunskap är jag rätt nöjd med tonen ändå.  
Jag lovar att efterhand kolla Dina förslag och se om jag kan lära mig detta och höja mig någon nivå från guldfiskstadiet. Just nu prioriterar jag att få igång sidan, men det kanske är oklokt och bara renderar en massa extraarbete senare.
Eftersom jag lär mig själv går det sakta; Jag hade ingen aning om hur man gjorde en hemsida någon dag före .
Tack för synpunkterna!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-11, 10:42
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ska nog kolla mina filer också. Men visst är vi bra - kul att du startade denna diskussion Olle
 

2009-08-11, 11:17
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Chris och Olle, Jag tar detta ur minnet. Det var en tid sedan jag läste om css. Men jag har för mig att användning av stiler som definieras i html-sidan tar över ev kodning i css-filen. (det finns en hirarki av sådan regler avseende var kodningen av stilen läggs) Det innebär att man måste in och ändra alla sådana om man vill göra en justering av utseendet på sidan. Det är väl det som inte är bra. Bättra att ändra i css-filen så att ändringen får genomslag i alla sidor som är kopplade till denna css-fil.  
 
(En sidokommentar: Det är fö med sådana verktyg (LaTeX) som Svensk Genealogisk Tidskrift produceras. Allt utseende är hårdkodat i en stilfil. Bara i undantagsfall för att lösa unika typografiska problem läggs layoutkoder in i texten.)
 
Har sett tidigare diskussioner om verktyg. Min erfarenhet är att att man får bäst kontroll genom att editera koden direkt. (Jag har noterat din kommentar tidigare om detta Chris, men jag tycker man får ett sämre resultat med wysiwyg-verktyg som tex Kompozer).
 
En marginell kommentar om kodningen: Jag vet inte exakt hur du har gjort Olle men det verkar som det saknas stycke-taggar kring många men inte alla av dina textpartier: dvs Texten. Möjligen är detta inte ett brott mot standarden xhtml transitional med det är har jag för mig ett brott mot xhtml strict. Istället används texten, men jag har för mig att man bör använda detta för delar av ett stycke, tex ett eller flera ord. Andra kanske kan ge bättre besked på den punkten.
//Michael Lundholm

2009-08-11, 11:35
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, jag börjar se fördelen med att editera koden direkt. Men verktygen är ett bra sätt att lära sig interaktivt faktiskt, jag gillar att jobba visuellt med alla typer av material inte bara websidor. Har läst CSS boken i flera dagar och drabbats av information overload. Man måste gå in och köra lite riktiga exempel då.
 
Enligt handboken i xhtml MÅSTE man ha Texten, dvs både börja och sluta tagg. I html bara en i början om man är lat.  tror jag också var för delar av stycke (som man sedan kan formatera med CSS). Från W3 definitionslista för xhtml:
 
Definition and Usage
The  tag provides no visual change by itself.
 
The  tag provides a way to add a hook to a part of a text or a part of a document.
 
When the text is hooked in a span element you can add styles to the content, or manipulate the content with for example JavaScript.

2009-08-11, 15:58
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vill bara meddela att jag nu ändrat språket till svenska [color=119911](lang=sv xml:lang=sv)[/color] på indexsidan enligt Ditt tips Michael. Det verkar fungera eller som jag tänker; Nu rasade den inte ihop ... ännu, sidan.
 
Tack för att Du hänvisade till Din egen sida som ju är den gröna versionen av min Plain blue. (Samma smak kanske?) Det blir kanske möjligt för mig att försöka lista ut hur Du gjort, även om jag som vanligt är gehörspelare.
 
När Du skriver En marginell kommentar om kodningen: Jag vet inte exakt hur du har gjort Olle men det verkar som det saknas stycke-taggar kring många men inte alla av dina textpartier: dvs Texten., blir det intressant för mig d v s jag tror jag kanske förstår något.
Kan jag gå in och lägga dit Texten utan att det blir fel tror Du? (Jag hänger med så långt att ordet [color=119911]Texten[/color] här står för min text och att det andra är koder.)
 
Man lär sig lite varje dag ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-11, 16:07
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Från en guldfisk till en annan:
Ja det kan du,  betyder att textpartiet slutar. Måste finnas i XHTML men inte i Html

2009-08-11, 21:31
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kan meddela att jag inte alls lyckats med (lang=sv xml:lang=sv) ; Det finns inte kvar när jag väljer source trots att jag gjort om proceduren två gånger samt sparat. Det är väl makterna ... igen.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-11, 21:46
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tar du upp det dokumentet i NVU? Då kanske programmet lägger in en ny header (den raden) varje gång man jobbar med det

2009-08-11, 22:17
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Ja jag öppnar dokumentet i Nvu och gör ändringar i source-läge som jag gjort tidigare och lyckats med, när det gäller de andra ändringarna. Kika på index-sidan och dess kod http://www.orserum.info/index.html så ser Du att där finns inget.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-12, 05:19
Svar #22

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Chris Bingefors: betyder att textpartiet slutar.
 skall det vara, datorer är petiga ;-)
 
css betyder cascading style sheet och det fungerar så att man kan ha stilbeskrivningar på olika nivåer som tar över efter varandra, en separat fil har lägst prioritet, sedan stilinformation i header-avsnittet på filen och högst prioritet har stilinformationen direkt vid texten.
 
  är en inline-avgränsare för formatering, till skillnad från   som skapar ett nytt avsnitt i koden (block-level) så om man vill ändra utseendet på vissa ord så gör man det med , t.ex kan man definiera en stil i sin stilmall för att göra texten röd och fet och sedan via  använda den på många olika ställen, ungefär så här:
 
.red{
color: red;
font-weight: bold;
}
 
röd, fet text
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-12 05:23)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-12 05:29)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-12 05:47)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-08-12 05:49)
 
(Meddelandet ändrat av Karinlindholm 2009-08-12 08:12)
 
(Meddelandet ändrat av Karinlindholm 2009-08-12 08:18)

2009-08-12, 08:02
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Där ser man varför det blir fel! Mitt ordningssinne matchar inte datorns!
 
Tack för förklaringen om span och div, jag har försökt fatta det men inte lyckats förut.

2009-08-12, 08:16
Svar #24

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Så lite så, alltid roligt att kunna hjälpa till.
 
Nu har jag lagt till hur man får den röda texten fet också, missade att jag skrivit det i texten men inte i koden.
 
Här är en sida med en CSS-referens som jag tycker är smidig att använda, vet inte om den är länkad tidigare, orkar inte kolla igenom allt.

2009-08-12, 10:05
Svar #25

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Eftersom Telia kommer att sluta med personliga hemsidor i sin bredbandstjänst så måste jag hitta ett nytt ställe för min hemsida om släktforskning. Kan ni rekommendera något?
 
Mvh Britt

2009-08-12, 10:21
Svar #26

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/

2009-08-12, 10:28
Svar #27

Sven-Erik Johansson

Själv använder jag  
 
http://www.space2u.com/
 
som jag började använda för drygt ett år sedan efter en del problem med telia
 
Space 2 u har fått en del priser och jag har mycket bra erfarenhet av dem både prismässigt och kvalitetsmässigt
 
MVH
Sven-Erik

2009-08-13, 02:06
Svar #28

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Som ett tillägg till Karin Lindholms inlägg:
 
generellt så bör man undvika att döpa sina css-klasser till namn som beskriver hur de ser ut, istället bör de namnges efter funktion
 
.red{color: red;font-weight: bold;}  
 
Kan ju bli lite förvirrande den dagen då man byter utseende på sidan och det istället står
 
.red{color: [color=0000ff]blue[/color];font-weight: bold;}
 
då är det kanske i det här fallet lämpligare att döpa klassen till .viktigt
 
En annan sak man bör tänka på är att sidan skall vara läsbar även utan css
en klassisk fälla är tex
Min lilla sida
 
En massa text
 
detta kommer då att bli
Min lilla sida
En massa text
 
inte så lättläst alla gånger.
Om man däremot använder rätt html-tagg på rätt plats +css så blir det mer funktionellt
Min lilla sida
En massa text
 
Texten blir mer läslig (utan css) och hjälpmedel för synskadade tolkar rubriken som just en rubrik
 
(Meddelandet ändrat av rhdf 2009-08-13 11:53)

2009-08-13, 20:50
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har en tanke att lägga ut ett antal avskrifter som pdf-dokument på min hemsida. Vad skulle ni rekommendera som maxstorlek på en sådan fil?
 
F ö - glad att jag har denna möjlighet att fråga här direkt i vårt forum i stället för att surfa runt och chansa på att svaret jag finner är rimligt; Här finns så många duktiga och mogna svarare som hjälper oss guldfiskar och det uppskattas!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna