ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Egen hemsida  (läst 3385 gånger)

2009-08-25, 14:36
läst 3385 gånger

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Indenteringen verkar ryka i NVU - tyvärr
 
Formatteringen i övrigt kommer från mallen som Olle använt som vi inte ändrat mer än några färg och storleksändringar.

2009-08-25, 14:37
Svar #1

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/

2009-08-25, 14:51
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
CSS studierna ligger nere pga släktforskardagar och tentamensrättning

2009-08-25, 19:09
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för återkopplingen!
 
Indenteringen är ett vackert ord; Bara man visste vad det betydde
 
Daniel,
Den här blev svår för mig:
 
 
Resten att suga på till uppdateringen kanske jag får ta senare, t ex det här med css-filen. Formateringen i templaten (schablon, mall, mönster; formbräde, enl mitt lex.) får nog duga så länge.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-25, 23:31
Svar #4

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Såg nu att mitt exempel angående indentering blev lite fel;)
för att göra det övertydligt
 
..
....Text
..
 
Ersätt punkterna med tabbar eller mellanslag

2009-08-26, 07:34
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Daniel för Din förklaring. Nu förstår jag hur Du anser att tabbarna och mellanslagen skall in.
Möjligen är det dock så som Karin skriver ovan att Indenteringen verkar ryka i NVU - tyvärr - och Nvu är f n min livboj; (Jag jobbar i det men aldrig utan att se vad som händer med koden.)  
 
Kanske Du ändå kan ta någon bit av min kod - klistra in här och visa - och dessutom förklara vitsen med indentering, så kanske vi lär oss något nytt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-26, 14:46
Svar #6

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Istället för att försöka få in vacker kod här så lade jag den på pastebin
http://pastebin.com/fee303f1
 
Med indenterad kod så blir det lättare att läsa koden samt att man enklare hittar till rätt del när man skall redigera nånting.
Man ser även lättare vilka start och slut taggar som hör samman, vilket gör att man lättare hittar fel.
Ett exempel är om man har en massa nästlade div-taggar, dessa startar utspritt på kanske 150 rader, men alla avslutas på samma gång
står det då:  
 
 
 
 
 
 
Så kan det bli en massa extraarbete med att klura ut om man har fått en för mycket eller en för lite
Även om man skall peta in nånting under en av dessa div så blir det ju lite klurigt att se vart det är.

2010-06-30, 10:03
Svar #7

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Under en ny rubrik Förmåner på Rötters förstasida finns detta erbjudande:
 
I samarbete med Snabber AB kan vi nu erbjuda medlemmar i förbundets medlemsföreningar möjligheten att till ett rabatterat pris skapa sin egen proffessionell hemsida med presentation av den egna släktforskningen.
 
Men är det verkligen en förmån? Jag tycker priset är väldigt högt:
 
Priset för medlemmar är 995 kr per år (normalpris 1250 kr). Ett abonnemang på tre månader kostar 311 kr.
 
Monica

2010-06-30, 10:47
Svar #8

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Som mycket annat som släktforskarförbundet håller i så tycker jag det är svindyrt. Jag skulle aldrig ge så mycket för en webserver

2010-06-30, 22:49
Svar #9

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Monica!
Som jämförelse kanske du ska titta min hemsida http://gultarpgen.se  
 
Jag betalar mindre än 300 kronor om året för http://one.com serverplats och domänkostnad. Släktprogrammet jag använder, TNG, http://lythgoes.net/genealogy/software.php, kostade runt 300:- i engångsavgift.
På One.com ingår hemsidesprogram, mail, fotoarkiv, mm.
 
Sedan finns många andra alternativ och kombinationer.  
Ofta har du redan gratis hemsida med i priset för ditt Internetabonnemang.

2010-07-01, 09:39
Svar #10

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Hej Kennert och Olle och tack för synpunkter och tips!
 
Monica

2010-07-01, 10:09
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Monica,
Lycka till med Din hemsida! Kanske Du också kan inspireras av en diskussionstråd jag startade  förra sommaren. Mitt utgångsläge var 0. Det blev en trevlig diskussion med hjälpsamma människor som kunde möta oss som var på guldfisknivå.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-07-02, 06:13
Svar #12

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se
Hej alla
Har man inte t ex tele2 som erbjuder enkel men gratis hemsida, kan man gå till 5gigs.net och gratis få en hemsida där man kan välja vad man vill göra tillgängligt för alla eller bara för vissa personer.
Vill man inte krångla med hemsidor är det allra enklaste är att lägga materialet på box.net och lämna ut länkar till dem som ska ha tillgång till det.
Roy

2011-08-14, 16:28
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Eftersom detta är forumet där all kunskap finns  frågar jag; Vilken är den normala ikonen för att markera uppdatering/nyheter på en hemsida?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-08-14, 18:18
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sannolikt är det inte denna:

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-08-14, 18:33
Svar #15

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag har gjort en egen liten bild, som kan användas om intresse finns.
 

2011-08-14, 18:40
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Gunnar för svaret!
Hade tänkt att jag skulle använda någon som är lika officiell som utropstecknet ovan - som jag tyckte var så snyggt. Men tydligen är det en signal för något annat.
Man lär sig ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-24, 22:14
Svar #17

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Jag håller på att försöka skapa en hemsida för att lägga upp mitt släktträd som jag skapat i programmet min släkt. Det krånglar för mig! Jag har skaffat en sida på one.com  och försöker skapa sidan i deras webdesignprogram. När jag försöker öppna webdesignprogrammet med internet explorer så står det oftast fel på sidan och sedan hänger sig datorn. Räddningen har då varit att öppna det i google chrome. Det programmet lägger av varje gång jag försöker ladda upp en bild, med frasen hoppsan google chrome har visst kraschat. Av min släkt har jag skapat en html fil som fungerar finfint så länge jag inte försöker lägga över den i file managern på one.com. Där fungerar inga länkar. När jag sedan försöker lägga länkar till file managern så går det inte att öppna någonting.
Gör jag fel? Är det mig det är fel på eller är det nått fel med det jag valt att använda för att skapa min hemsida?

2012-07-24, 22:43
Svar #18

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
I Min Släkt står det att den exporterar html-sidor. Då ska du inte blanda in one.com's webdesignprogram. Du laddar upp de av Min släkt producerade html-filerna och lägger in länkar på din fösta sida. Se hur jag gjort på http://gultarpgen.se längst ner på sidan. Observera att filnamnet får inte innehålla speciella tecken som å,ä,ö.
 
På min hemsida kan du också se hur man presenterar släktträdet på ett helt annat sätt. Programmet heter TNG. (Min Släkt har fel i sin export av Gedcom och funkar inte bra med TNG.)

2012-07-24, 22:57
Svar #19

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Tack för svaret, Olle. Jag får försöka igen få se om jag får till det på något sätt. Fin sida du gjort!  
 
MVH
 
Monika Öhrn

2012-07-25, 00:10
Svar #20

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
På min hemsida har jag det mycket enklare, dvs jag har exporterat till .html från Disgen och länkat dit.  
 
Kanske borde jag gör presentationen modernare och mera proffsigt.  
Är det då TNG som är det bästa?  
Hur får man tag på det, kostar det pengar?  
 
ANNIKA
 
http://www.anygren.se/

2012-07-25, 08:19
Svar #21

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil

2012-07-25, 08:57
Svar #22

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
Hos One.com's måste namn på filer vara av UNIX-standard.
Det innebär t.ex. att endast engelska bokstäver kan användas och att
'a' inte är samma bokstav som 'A'. Mellanslag i filnamn är inte tillåtet.
/Janåke

2012-07-25, 20:01
Svar #23

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Monika, jag föreslår att du kontakta One.com  helpdesk.  
Det har jag gjort flera gånger och alltid fått bra och snabba svar. Begripliga dessutom, trots att jag inte är dataexpert.  
 
Man kan välja att göra online frågor med direkt svar online. Då är det dock ofta frågor på engelska som gäller.  Vill man fråga på svenska har det för mig betytt att ställa frågan och få svar via mail, nästa vardag.  
 
ANNIKA

2012-07-30, 11:07
Svar #24

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Tack för alla tips. Har varit bortrest några dagar och därmed har jag inte kunnat göra nya försök. Helpdesken via mail svarar inte på mina frågor. Det kanske går att ringa dem istället?  Eftersom jag redan har väldigt mycket information, framförallt noteringar, i min släkt så är det det programmet jag vill använda. Jag vill även ha annat än bara ett släktträd på hemsidan, då jag har olika teman som jag vill kunna analysera. Därför behöver jag ett webdesignsprogram för att kunna få in allt jag vill ha med. Jag vill exempelvis kunna länka till en specifik person i min släkt. Exempelvis har jag som tema kvinnoskildringar och då vill jag kunna länka till en sådan som då finns som en notering och man kan då se den personens hela familjebild, anor och ättlingar m.m. Får göra ett nytt försök framöver och ta hjälp av någon mer datakunnig i familjen.

2012-07-30, 11:41
Svar #25

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Om noteringarna sparas enligt standard ska du ju kunna exportera en GEDCOM-fil från Min Släkt och importera den i ett annat program, med allt kvar. MyHeritage Family Tree Builder är både ett bra program och gratis, så det kostar inget att använda det programmet att importera till för att se om allt följer med. Programmet är gratis, för de hoppas tjäna på att man publicerar på deras websida, vilket kostar pengar. Programmet är också mycket bra på att leta (och hitta) fel i den GEDCOM - som Personen XX är bara född 14 år efter att farmodern YY föddes, det måste vara fel, sedan länkarna Ignorera och Åtgärda.
 
Sedan låter ju TNG som klippt och skuret för det du vill göra.

2012-07-30, 17:44
Svar #26

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Monika!
 
Om jag förstått rätt, vill du ha något i stil med denna hemsidan: http://finnholbek.dk/genealogy/
Finn använder programmet TNG för att presentera sin släkt på internet. Som du ser har han lagt in många länkar på framsidan. En av fördelarna med TNG är just att man kan paketera resultatet nästan hur som helst, detta eftersom data ligger i en databas, (MySQL).
 
Nackdelen med TNG, som använder programmet php, är att man måste vara intresserad av datateknik. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när ska kopiera filer hit och dit. Vi som höll på MS-DOS på 1980-talet tycker TNG är enkelt. Är man envis klarar man säkert av det. Det finns numera hyfsade beskrivningar för TNG på: http://tng.lythgoes.net/wiki/
Det finns också ett forum, http://www.tngforum.us/ där man kan få hjälp.  
 
Som jag skrev tidigare duger inte MinSläkt som master databas för TNG, då det programmet ändrar ID-nummer vid varje ny generering av Gedcom-fil.  
Jag använder Legacy på min PC, där jag har originalet till min släktdatabas. Legacy är gratis om man bara använder de mest elementära funktionerna, annars kostar det endast 30 USD för Deluxe-versionen. Jag tror man har en månad på sig att prova gratis. Förutom funktioner som att Legacy finner ologiska felskrivningar i data etc, finns det en funktion som jag tycker är trevlig att leka med. Man kan vid beräkning av släktband, markera att man också vill ha med kopplingar som går via ingiften i släkten.  
 
Sedan kan man också köra TNG off-line, vilket Finn beskriver på sin hemsida.

2012-07-30, 18:37
Svar #27

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag kan bara hålla med och fylla i det som Olle skriver ovan. Kolla länkar, forum, wiki osv.
Har man mycket folk registrerade och vill komma ett steg längre i sin presentation så finns det bara databashantering typ PHP som gäller. I synnerhet TNG som är ett av de absolut bästa. Det finns inte många.
Jag använder också Legacy som Master programvara för registreringen på datorn. Har också fått min fru att konvertera över till det från att ha varit inbiten MinSläkt användare.
Legacy är enkelt att använda men där finns många finesser under huven om man vill.
 
mvh // Ove Tegnér

2012-07-30, 19:46
Svar #28

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Tommy,
My Heritage Family Tree Builder är gratis till och med 250 individer. Sen kostar det allt en slant.

2012-07-31, 00:49
Svar #29

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Nej, Family Tree Builder är gratis. Men vill man kunna ladda upp resultatet på deras webbplats behöver man Premium om man har fler än 250 personer, Premium Plus om man har fler än 2500 personer. Premium-versionerna ger dessutom fler funktioner i programmet. Behöver inom citationstecken, då det går alldeles utmärkt att ladda upp tusentals personer utan någon Premiumversion, men de tar väl bort allt efter några månader när de inte längre hoppas på att man vill betala för en webplats.

2012-08-25, 11:09
Svar #30

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Nu har jag fått till det med en egen hemsida. Jag övergav one.coms webdesignprogram för det fungerade mycket dåligt. Nu när jag läser det ni skriver så förstår jag att jag borde ha gjort på nått annat sätt från början. En riktig databas hade varit bättre än min släkt så jag får se över det framöver. Nu ville jag bara få ut det jag redan gjort och jag lyckades. Gjorde en enklare variant med domän på one.com och själva sidan har jag byggt i wordpress. Jag har lärt mig jättemycket i sommar om hemsidor m.m så det har varit en riktigt utbildning. Tur att det varit en regning sommar :=).  
 
Var riktigt orolig att jag skulle behöva göra om alla länkar varje gång jag gör korrigeringar i min släkt, men det visade sig att personerna fick samma nr när jag la in dem på nytt. Det var riktigt skönt då länken har många siffror som måste skrivas av.  
 
Så här ser min sida ut! Jag får leva med den ett tag tills jag kanske byter till nått proffsigare framöver.  
 
http://www.60gradernord.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna