ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juli, 2009  (läst 2633 gånger)

2005-01-21, 08:32
läst 2633 gånger

Utloggad Johnny Rolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 00:17
    • Visa profil
Jag har tänkt att göra en hemmasida - om min familj Rolin. Men jag vet inte hur jag starter??

2005-01-21, 11:12
Svar #1

Patrik Hansson

Om du använder ett datorprogram för att släktforska så kan flesta exportera till html vilket sedan lågs ut på den server man har, oftast har man plats på en server via sitt internet abbonemang.
 
Om man är lite mer händig så rekomenderar jag att man kan använda phpGedview som är ett litet program som man lägger på sin webserver. Detta kräver lite mer vid installation och liknande men har klara fördelar. Den tar en gedcom fil och gör om till websidor automatiskt vilket gör det mycket enkelt att uppdatera sin släktforskning på nätet.  
 
mvh
Patrik Hansson

2005-01-21, 13:54
Svar #2

Utloggad Viktoria Unosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 15:52
    • Visa profil
    • www.vikkitikki.com
Hej Johnny!
Här kommer två bra länkar till guider som du kan läsa vad gäller att börja göra hemsidor.  
http://www.atiger.pp.se/
http://www.webdesignskolan.com/

2006-06-05, 13:20
Svar #3

christer lingman

Hjälp!! Hej alla glada släktforskare med datorkunnande. Jag har för avsikt att skapa en hemsida för vår släkt. Arbetar i Holger 6. Problemet för mig när jag skall göra om allt till html-sidor är att jag får både min hustrus och min släkt på samma sidor. har kommit så långt att jag förstår att anledningen är att vi lagt in allt i samma databas. Frågan är, hur kan man separera dessa så jag får fruns uppgifter för sig och mina för sig utan att göra om allt ifrån början? Om det går, så är jag väldigt tacksam för ett kunnigt svar. Hälsningar  christer lingman

2006-06-06, 10:13
Svar #4

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Christer!
 
Nu har jag inte Holger6 längre så jag har inte testat detta, men i 7:an går det. (Tänk på att du har tagit en backup innan du gör något)
Men du skall kunna länka en gren, din egen och hustruns till varsin ny databas.  
Skapa en ny databas och sedan länkar du den mot din gamla db. Beroede på i vilket läge (antavla el familj) du står i vid länkningen får du ättlingar eller anor.  
Läs igenom manualen hämta person från annan databas, jag har för mej att det står där hur man gör en länk mellan databaser.  
Lycka till

2006-08-30, 14:47
Svar #5

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej alla släktforskare
Jag har funderat på att göra en egen hemsida med min släktforskning men vet inte hur jag skall gå till väga. Har ni några bra tips på program för att göra en egen hemsida. Har hört att Dreamweaver ska var ett bra program är det det. Är inte duktig på datorer så det skall vara ett lätt program för Dummies som mig : )
 
Mvh Camilla

2006-08-30, 15:13
Svar #6

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Camilla
Det är riktigt att Dreamweaver är ett bra program. I mitt tycke det bästa, men har två nackdelar: det är ganska dyrt och kan vara knepigt att använda.
Om du använder ett dataprogram (t.ex. Holger) för att registrera dina släktdata, finns ofta en funktion att exportera till hemsida. Det är jättesmidigt. Har du Microsoft Office installerat kan hända att du har FrontPage installerat, som är ett ganska lätt och enkelt program. Sedan finns mängder, detta var två.
Lycka till.
Hälsningar Alf Sjölin

2006-08-30, 15:49
Svar #7

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Helt klart är Dreamweaver det bästa men som nybörjare ska man nog börja med Frontpage om man har det i sin dator, det är ju en ganska stor investering att skaffa Dreanweaver. Annars finns ju massor med gratisprogram. Se länken.
 
http://www.tucows.com/Windows/DevelopmentWebAuthoring/HTMLEditors/
 
Hälnsningar, Anders Johansson

2006-08-30, 20:03
Svar #8

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag har också funderat på en hemsida precis som Camilla. Men, jag har Disgen 8. Är det enkelt att anv Frontpage då? Jag tror jag har det på min dator, den är rätt ny.
Hälsningar,
AnnBritt

2006-08-31, 10:46
Svar #9

Patrik Hansson

Jag rekomenderar phpGedView för att visa sin släktforskning på nätet. Kan var lite struligt att installera på ens webserver om man inte är så kunnig men sedan behöver man bara en GEDCOM-fil från sitt släktforskningprogram.  
Detta är väldigt smidigt om det bara är sin släktforskning man vill visa, vill man lägga upp en massa andra sidor på sin hemsida så blir det lite mer komplicerat men inte mycket. phpGedView är ett komplett och färdigt program med sökning fungera på ett flertal språk med flera olika teman för olika utseende.
 
mvh
Patrik Hansson

2006-08-31, 14:05
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Hej!
Ett utmärkt sätt för den som inte vill ha problem är att lägga upp sin forskning på Rootswebs World Connect.
GEDCOM-uppladdning. Fungerar utmärkt, gratis.
 
http://worldconnect.rootsweb.com/

2006-08-31, 16:37
Svar #11

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Ursäkta mig men finns det inget program på svenska om man vill göra en egen hemsida? Jag är också intresserad, har disgen 8.
Mvh Inga-Lill

2006-08-31, 17:56
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ursäkta, men varför krångla till det med en massa andra program så här i starten. De html-filer som Holger, DISGEN m. fl. kan göra duger ju utmärkt som dom är. Åtminstone till att börja med. Det som saknas är väl i så fall en startsida med en presentation mm.
 
Även Word m. fl. program kan spara i html-format. Men det rekommenderas inte. Filerna innehåller en ohygglig massa skräp, dvs koder till höger och vänster, som inte alls behövs.
 
Synd att allsmäktige Microsoft inte skickar med en light-version av Frontpage längre. I Internet Explorer version 4 fanns det med helt gratis. Det var det jag började med en gång i tiden, och har då fortsatt med ett fullvuxet FrontPage efter det.
 
Jag har sett några sidor gjorda med phpGedView, och det verkar som om man bara gör sidan utan extra inställningar eller redigeringar så blir den mycket svårnavigerad. Den första jag besökte fattade jag ingenting av, men har senare sett sådana som är helt OK.

2006-08-31, 18:00
Svar #13

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Min Släkt är alldeles utmärkt för icke datorkunniga att skapa hemsidor för släktforskning.
 
http://www.dannbergsdata.se/
 
Nackdelen är att det skapar många HTML-sidor som kan ta lång tid att ladda upp på servern.
 
Så här kan man arragera filerna:
rotkatalog
---data (Här lägger jag bilder etc.)
---slakt
------adam (I dom här mapparna ligger alla HTML-filer. En för varje släkt))
------bertil
------caesar
------etc.
------slakt.html (Startsida för släktforskningen)
---index.html (Startsida för hemsidan)
 
Man kopplar alltså index.html så att den, via en knapp eller likande, att peka slakt.html.
 
Sen kopplar man slakt.html så att den pekar på respektive släkt (adam, bertil etc.). I Min Släkt så heter sidan default.html.
 
Själv lägger jag upp min forskning i phpGedView men det krävs ganska stora kunskaper och tillgång till php och annat (programvara) hos internetleverantören.
 
Hälsningar och lycka till
Åke

2006-08-31, 20:02
Svar #14

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Tack alla för tips och id?er. Jag lägger in min forskning i Disgen 8 men har inte gett mig in på att gör GEDCOM-filer (om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt hur jag gör, har läst instruktionsboken men hajar inte riktigt). Har frontpage på datorn och varit in och kollat men men. Har även varit och lånat böcker på bibblo för att läsa om frontpage. Men jag vet inte om jag fixar det med mappar hit och dit, html, kataloger och gud vet allt.Får nog inse min begränsning att jag kanske ej har de kunskaper som behövs för att göra en egen hemsida tyvärr men roligt skulle det vara.  
 
Camilla

2006-08-31, 21:38
Svar #15

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Camilla m.fl.
Det som Gunnar Jonsson föreslår ovan är nog i ert fall det enklaste. Använd den inbyggda funktionen att skapa sidor i HTML-format. Allt annar verkar krångligt. I Holger, som jag använder, finns det som ett alternativ på menyn under verktyg - skapa HTML-presentation. Det är bara att klicka på det, besvara några frågor, och så är det klart. Det borde vara ungefär likadant i Disgen, men det programmet känner jag inte till.  
Sedan återstår (problemet) att ladda upp det man åstadkommit till en server.  
Lycka till!

2006-09-01, 07:08
Svar #16

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Det går bra att använda sig av Legacy också. Det finns på svenska

2006-09-01, 07:25
Svar #17

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
På Släktforskardagarna så presenterades ett nytt sätt att forska och samtidigt lägga ut sin forskning på nätet,  
via Inforum (http://www.inforum.se).
 
Som jag förstod så gör man en Gedcomfil och laddar upp på sidan, och vips så är allt fixat och färdigt.  
Sedan kan man jobba vidare med sin forskning.
 
Ja riktigt så enkelt är det väl inte, men som sagt jag lyssnade bara en kort stund, men blev imponerad av det lilla jag såg och hörde. Det kostar pengar att hyra in sig där.
Kopiera länken ovan och snoka runt på deras hemsida...  
 
Hälsningar,
Helena Thorman
Södertälje

2006-09-01, 18:46
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har Disgen, och låter programmet göra sidorna. Jag låter varje flock hamna i sin mapp och lägger sedan ut den på hemsidesutrymmet. Det är ganska enkelt.
 
Det enda man behöver göra själv är något slags introduktionssida med länkar till de sidor som Disgen gjort. Den sidan har jag gjort i Word.
 
Det behöver inte vara svårare än så. Man behöver inte några särskilda program.
 
Titta gärna in på min sida.

2006-11-15, 16:10
Svar #19

Wolf Bergenheim

Med Gramps (http://gramps-project.org/) kan man göra vackra hemsidor om en släkt, med bara några klickar. Gramps kan dessutom skydda information om levande individer. Det blir tyvärr en hel del html sidor, så det kan ta en tid att ladda up på en server (beroende på hur många individer man har i sin databas). Gramps kan också importera de flesta filformaten. Gramps är fritt (gratis) och finns till Linux och Windows. Jag använder bara Gramps och har ännu inte sett något som är bättre.

2006-11-15, 16:15
Svar #20

Bo Nordenfors (Nob)

Se upp med operativsystemet! Så här står det på deras hemsida:
 
GRAMPS currently runs on Linux, BSD, and Solaris. Some experiments are being made running it on Windows[1]. For more information about getting GRAMPS, see the download page.

2006-11-19, 20:45
Svar #21

Lasse Karlsson

Det är bara enkelt att göra en hemsida om man kan....
I alla (?) svenska släktforskningsprogram är det bara några knapptryckningar så är själva släktforskningen klar. Den biten är enkel
Men sen börjar jobbet. Man ska göra en start (=index) sida med länkar mm.
Sen ska allt läggas ut med ett ftp program, där man första gången ska lägga in en massa parametrar om var hemsidan ska ligga och inloggning dit. Inte omöjligt att klara, men kräver lite jobb
 
 
Man kan visst använda Word. All onödig kod som följer med från det programmet märks inte på hemsidan men man måste veta hur det fungerar
 
Mitt råd är: Köp det tunnaste häftet om hur man gör, som du kan hitta. Där finns bara det absolut viktigaste med och inget runtomkring krafs.  
Läs och försök att förstå. Eller kolla med nåt av studieförbunden om det är någon kurs på gång (=bäst)
Framför allt: Bli inte avskräckt av det här. Våga prova, det kan inte mer än bli fel, och det blir väldigt roligt när du till så småningom har lyckats få ut ditt resultat.
Lycka till
n\Lasse på Nyänget

2009-07-25, 14:37
Svar #22

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Den här diskussionen var 2006. Finns det nya goda råd om hur man gör en egen hemsida som passar för att presentera sin släktforskning eller gäller detta fortfarande?  
 
ANNIKA

2009-07-25, 15:09
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
En sak som kommer alltmer är möjligheten att ladda upp Gedcom-filer och få sitt träd på olika sidor. Finns på ansestry, facebook, MyHeritage och många, många fler. Så man behöver inte skaffa och bygga sin egen hemsida.
 
Å andra sidan gör ju de flesta släktforskningprogram lejonparten av jobbet. Sedan är det ju bara att lägga upp de sidor som skapas på sitt hemsidesutrymme. Behöver inte vara märkvärdigare än jag gjort på min sida.
 
http://www.ellerstrand.se

2009-07-25, 16:25
Svar #24

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag använder MinSläkt och lägger upp html-filerna på http://www.one.com/sv som också tillhandahåller verktyg för att skapa en hemsida. Det är inte helt gratis men avgiften är närmast symbolisk.

2009-07-25, 22:46
Svar #25

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
När jag för två år sedan letade efter program för att presentera släkten, fastnade jag för TNG, The Next Generation og Genalogy Sitebuiulding, http://lythgoes.net/genealogy/software.php
Det var det programmet jag tyckte gav bäst överblick, med möjlighet att visa släkten på både längden och tvären. Använd de olika tabbarna för att testa alla möjligheter!
Se min hemsida: http://gultarpgen.se/, eller Finns sida: http://finnholbek.dk/genealogy/ där han lagt in en massa egen information.
 
TNG generar bilder efterhand i PHP som tar information från databasen MySQL, som båda ligger på serverhotellet. I mitt fall one.com.
Detta innebär att det inte går åt en massa minne på servern. Av de 3000 MB jag har abonnerat på, använder jag endast 140 MB!
 
Jag har originalet på PC, t ex Legacy, och laddar upp en Gedcom-fil när det är dags för uppdatering på servern. Själva serverhanteringen är i och för sig inte svår, om man följer installationsinstruktionerna. Det gäller mest att ha koll när man kopiererar filerna från dator till server.

2009-07-26, 00:34
Svar #26

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej Annika!
 
Vad jag förstår så har du Disgen. Dom har ju ett antal färdiga mallar som man kan använda. Sen behöver du en startsida. Jag är helt novis men jag har precis lyckats att ladda upp en startsida med länkar till min hemsida: http://www.ingalills-anor.se/  
Till denna sida ska jag sen bygga upp fler länkar med foton bl.a. Jag vill ha en enkel och ganska ren hemsida, så att den blir lätt att förstå sig på. Jag har använt Frontpage till startsidan och har one.com som webhotell, men fick hjälp att ladda hem ett ftp-program för att kunna kopiera och ladda över alla filerna på lättast sätt.´
 
Mvh Inga-Lill

2009-07-26, 01:23
Svar #27

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Javisst har jag Disgen. Jag har också skapat tabeller med de mallar som finns och fått till ortsregister, namnregister mm.  Det fungerar bra.  
 
Men sedan ska man ha till en startsida och det var ju lite enkla förslag ovan. Länka till en vanlig text rakt upp är ju enkelt. Möjligen lite tråkigt.  
 
Så mycket mer än vanliga ansedlar och träd har jag inte att börja med. Den där runtikring-informationen får komma senare även om det skulle blir roligare läsning isåfall.  Eftersom jag inte vill visa nu levande personer blir det inte heller särskilt mycket bilder att börja med.  
 
ANNIKA

2009-07-26, 01:42
Svar #28

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Ingalill
 
Var får man tag på detta Ftp-progrrammet?  Det blir ju massor med filer och jag hoppas uppdatera dem kontinuerligt med ny forskning. Då kan en sådan lösning fungera bra, om jag fattat rätt.  
 
ANNIKA

2009-07-26, 05:58
Svar #29

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Det finns massor olika som är gratis, jag använder WinSCP.
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-07-26 06:01)

2009-07-26, 07:40
Svar #30

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har ni tips på något forum, där man kan ställa väldigt enkla frågor? Har börjat greja lite med en hemsida för dels mina vykort, dels för släktforskningen. Använder NVU- ett gratisprogram med samma funktioner som Dreamweaver, efter vad jag förstått. Använder en mall från http://www.oswd.org/.
Har en känsla av att vissa saker som händer när jag grejar, är fullt begripliga för en något kunnigare. Jag börjar på 0.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-26, 10:08
Svar #31

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Allt som är WYSIWYG är ju att föredra för den som börjar på 0. What You See Is What You Get med andra ord.

2009-07-26, 10:28
Svar #32

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tipsa gärna om WYSIWYG program! Vi som en gång körde stordator med bara kommandon och mystiska tecken vill inte tillbaka dit

2009-07-26, 10:47
Svar #33

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
NVU är ett sådant program, om jag inte misstar mig.
Vänligen,
Olle
0:an
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-26, 12:42
Svar #34

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Annika!
Jag fick hjälp att ladda hem detta ftp-program som är gratis: Core FTP Lite. Det fungerade för mig i alla fall och det verkar lätt.
 
Mvh Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna