ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diino  (läst 1305 gånger)

2008-07-29, 21:26
läst 1305 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingvar Olsson,
Tack för Ditt tips om gratiskonto på Diino http://www.diino.se/  
Jag har nu skaffat ett och börjat greja med det. Har en mycket snabb dator vilken (dock) är utrustad med Vista. Upplever Diino som segt.
Hur är Dina egna erfarenheter vad gäller snabbheten?
Är det OK att också ställa frågor till Dig här om handhavande/treknikaliteter ang Diino?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-29, 23:12
Svar #1

Ingvar Olsson

Hej Olle
Jag har själv 2 snabba datorer, båda med WinXP. Det sega kommer sig nog mer av uppkopplingshastigheten än av operativsystemet. Tror jag. Det kan ju ta en stund att ladda upp stora filer, ner brukar det gå fortare. Men jag har också märkt att det går lite segare efter den senaste programuppdateringen. När jag skall ladda upp en stor fil låter jag bara datorn stå och jobba tills det är färdigt så har väl inte så mycket att säga om det. När du uppdaterar en stor fil behöver du ju inte skriva över allting, säg bara nej till alla när datorn frågar så kompletterar den bara med de nya filerna. Det finns nog större experter än mig vad det gäller DIINO, deras support t.ex. Jag tycker bara att det är ett smidigt sätt att säkerhetskopiera det jag är rädd om.
F.ö. tror jag nog att du snart kommer underfund med hur allt funkar, det är inte lätt att lära sig allt på en dag.
MVH
Ingvar

2008-07-30, 09:20
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Ingvar för svaret! Mätte hastigheten på http://www.bredbandskollen.se/ . Resultat: skicka 0,77 Mbit/sek, ta emot 12,01 Mbit/sek - vilket anges som ett bra resultat med adsl. Att jag skrev ovanstående berodde mest på att jag tyckte det tog tid att ladda upp ett word-dokument på 6 sidor.
Bra det där med nej till alla - det skal jag komma ihåg.
Du, nu startar Diino självt när jag startar datorn; Kan man få det att låta bli och själv bestämma när man vill köra igång? Ikonerna ligger ju på skrivbordet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-30, 10:51
Svar #3

Ingvar Olsson

Hej Olle
Vilka program som skall starta tillsammans med Windows bestämmer jag i ett program som heter Your Uninstaller men det finns ju ett sätt att kontrollera det via Windows också. Kommer bara inte på hur man gör just nu. Kanske någon annan kan svara.
Titta först om det ligger i mappen Autostart i programtablån.  
MVH
Ingvar

2008-07-30, 11:27
Svar #4

Ingvar Olsson

Olle
Jag gjorde just en backup på min släkttavla, den är på 6 Mb, det tog 2 minuter upp och 32 sek.ner.
MVH
Ingvar

2008-07-30, 11:29
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Man kan även köra Registereditorn (regedit) och leta reda på HKEY_LOCAL_MACHINE`SOFTWARE`Microsoft`Windows`CurrentVersion`Run och där ta bort program från att köras direkt vid start. Det går även att köra Systemkonfiguration (msconfig) och bocka bort de program man inte vill ska köras direkt vid start. Finns förmodligen fler sätt, men detta var de jag hade i huvudet så att säga.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-07-30, 11:32
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ingvar,
Hittade en liten grej längst ner till höger (Vista) där det stod Blockerade startprogram. Gick in där och inaktiverade Diino. Nu får vi se om det funkar. Och det gjorde det.
Tack även Henrik för svar! Det är tydligt att hjälpsamheten är stor även inom dataområdet  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 30 juli, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-01, 10:23
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ingvar och övriga intresserade,
Vill bara meddela att uppladdningen till Diino numera fungerar mycket bättre för mig, ja föredömligt snabbt för de små dokument jag lagt upp. Kan alltså rekommendera denna tjänst.
Med lagringen på Diino och dessutom en kopia på en extern hårddisk, känner jag mig någotsånär trygg.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-02, 01:31
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Med risk för uppdatering. Jag brukar maila min sl-forskning till min egen Hotmailadress, som numer kan ta 20 GB eller 20 MB.
Vilket av det än tar så ryms ju dom flestas sl-filerna där utan problem. Jag har använt samma metod sen 1996 och aldrig tappat någon data.
 
Mvh / Benny

2008-08-02, 11:09
Svar #9

Ingvar Olsson

Olle Elm
Jag hoppas du har lagt märke till att du fick en ikon på skrivbordet som heter Diino Backup, när du installerade Diino.
Med den kan du låta datorn göra automatiska backuper på de mappar du själv väljer, vid en tidpunkt som du också själv väljer.
MVH
Ingvar

2008-08-04, 13:13
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Benny, hetposten = Hotmail, rymmer 2 GB för tillfället!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-05, 12:42
Svar #11

Utloggad Eri Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2018-06-23, 13:52
    • Visa profil
Har följt diskussionen om Dino och blev intresserad.
Installerade programmet och har tittat i demo-versionen.
Min engelska är ganska ok, men jag undrar om man kan få instruktionerna på svenska?
Får inte riktigt grepp om hur man skall arbeta i programmet (har bra dator vana)?
Någon som kan tipsa?

2008-08-05, 14:12
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jag var på samma ställe först  
Pröva: www.diino.se
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna