ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows Vista  (läst 1600 gånger)

2009-01-23, 12:51
läst 1600 gånger

Lotta Nordin

Sveriges Släktforskarförbund ska inte sälja böcker om operativsystem för datorer. Och ännu värre är det, som sagt, när det sker med falsk marknadsföring.
 
På Rötter står:
Även om du inte har Vista kan du använda denna bok som också behandlar grunderna. Passar alltså lika bra för nya datoranvändare som för den som har Vista.
Av det får man intrycket att det är grunderna i datoranvändande för nybörjare som boken behandlar. Det är det inte!!
 
Så här står det i förlaget Docendos (och övriga säljares) beskrivning av boken:
Med hjälp av den här boken lär du dig effektivt grunderna i Windows Vista. Boken beskriver de viktigaste egenskaperna i Vista ur hemanvändarens perspektiv.
 
Förutom grunderna i hantering av operativsystemet får du bland annat lära dig arkivera digitalbilder, redigera video, lyssna till musik, bränna cd-skivor och använda Internet. I bokens sista del lär du dig datasäkerhet och underhåll av operativsystemet.
 
Var tog den beskrivningen vägen på Rötter och i Rötters bokhandel?
 
Dom flesta frågor som rör Vista som ställts här i Anbytarforum rör ju problem med installation av dom CD/DVD som förbundet säljer i datorer som har det operativsystemet. Står det något om dessa CD/DVD i boken? Skulle inte tro det....

2009-01-24, 09:22
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hm, har alldeles nyss beställt boken  Som medlem i en släktforskarförening fick jag betala 322 kr (plus övriga kostnader)?!!
Ann-Mari Bäckman

2009-01-24, 10:07
Svar #2

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Örjan och Helena!
 
Hej igen,
Kan nu tacka vare Carl Szabad njuta vid en ny Vista-dator. Har utökat till 2BG RAM och skillnaden är TOTAL. Har varit runt inne i datorn, öppnat, stängt och bläddrat mig fram och tillbaka. Allt går snabbt nu. Uppstart går fort och jag är nöjd med Vista nu. Min Släkt sparar också lite snabbare.  
So far so good!  
 
Lycka till!
 
Mvh Paola

2009-01-26, 11:21
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På bokhandelsfronten intet nytt...
 
Den till notis förklädda annonsen på Rötters förstasida innehåller alltså samma information den 26 januari som den 21 januari. Vi får väl hoppas att alla som köper boken verkligen har Vista...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-09-22, 10:10
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Hej!
 
Kan inte få CD-skivan Svenska Ortnamn att installeras på min nya dator. Det är en dator med Vista 64-bit. Går det att installera eller vad ska jag göra?
 
Jag får följande meddelande när jag försöker installera skivan:
 
Versionen av den här filen är inte kompatibel med Windows-versionen du kör. Kontrollera i datorns systeminformation om du behöver en x86- eller x64-version (32 bitar respektive 64 bitar) av programmet. Kontakta sedan utgivaren av programmet.
 
Tacksam för svar.

2009-09-22, 10:45
Svar #5

Carl Szabad

Ann-Britt! Jag vet att det kan vara problem med 64-bits Vista, men att vissa klarat av att lösa det. Vad händer om du ställer om kompatibiliteten när du ska installera programmet? Högerklicka på programikonen, välj Egenskaper och sedan Kompatibilitet och sedan testa med någon av de tidigare Windows-versionerna.

2009-09-22, 11:22
Svar #6

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Jag har försökt med alla de tidigare windows-versionerna som finns i den listan, men jag får ändå exakt samma meddelande som jag skrev i mitt förra inlägg. Har även testat med de andra alternativen som t ex ändra till 256 färger mm men ingenting hjälper.
 
Har du några andra förslag på vad jag ska göra?

2009-09-22, 19:16
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Ingen som har några förslag på vad jag ska göra för att få igång installationen på skivan?
 
Tacksam för svar.
 
//Ann-Britt

2009-09-22, 20:20
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag kan heller inte köra den, men kan installera den.
Sedan måste dock skivan sitta i vid programstart fastän alla sökvägar leder till hårddisken.
Svenska Ortnamn är gjord för en dator med 16-bitars operativsystem och det är inte säkert att det alls går att lösa.
 
Ett förslag jag fått är att installera nåt slags program som får datorn att tro att den är en gammal ångmaskin som klarar av såna här program, men jag tycker det låter konstgjord andning på nåt vis, så jag avstog. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette, men tror det var Rötterredaktören Niclas som nämnde det.

2009-09-22, 23:35
Svar #9

Carl Szabad

CDn vill helst inte ha mer än åtta tecken i mappnamnen i sökvägen och inget å, ä eller ö, så det kan också vara orsak att den inte fungerar. Använd alltså mappen Program och inte Program files. Fast det är tio år sen CDn kom, så i vissa fall kanske det inte går ens med handpåläggning.
 
Det går att ställa om Vista också så att det fungerar som ett äldre operativsystem, men då har man ju missat poängen med ett nyare.

2009-09-22, 23:57
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det finns ett par olika problem här.
 
16-bits program går inte alls att köra i 64-bits Vista, men fungerar i 32-bits Vista. Jag har inte Svenska Ortnamn själv och vet därför inte om det verkligen är ett 16-bits program.
 
Vissa äldre installationsprogram är 16-bits. Sådana går däremot ofta att köra även under 64-bit Vista, men inte alltid. Detta är ett undantag.
 
För Sveriges Befolkning med flera CD-skivor är det en bra idé att installera i någon annan mapp än c:`program files och c:`program. Själv har jag installerat alla mina (SvBef 70, -80, Begravda, PLF, JBGF, Falbygden) i c:`prg. Detta har fungerat utan problem i 64-bit Vista. I Vista har man infört en länk (junction) mellan C:`program och c:`Program Files. Utan att gå in på detaljer misstänker jag att detta förvirrar installationsprogrammet som används till befolkningsskivorna, förbundets presentationsprogram, osv. I Vista finns dessutom ett extra filskydd på c:`program files.
 
Måste man tvunget köra ett 16-bit program på sin 64-bit maskin, kan man köra Windows XP i en virtuell maskin och köra 16-bit-programmet där. Det är inte nybörjarkursen men det är inte jättesvårt heller.

2009-09-23, 07:32
Svar #11

Utloggad Ann-Britt Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 13:45
    • Visa profil
Tack för all info.
 
Då jag inte ens kan starta installationsfilen så beror det inte på mappnamnen tyvärr. Om det ändå vore så enkelt.
 
Daniel, kan du berätta mer om den virtuella maskinen och hur man kan använda Win XP i den? Det lät intressant.
 
//Ann-Britt

2009-09-23, 08:05
Svar #12

Carl Szabad

Svenska ortnamn är ett 32-bitsprogram. Däremot är nog, som Daniel påpekar, installationsprogrammet ett 16-bits.
 
Jag brukar själv lägga alla databaser av olika ursprung i en mapp `Databas, eftersom de egentligen inte har karaktären av programvaror i första hand. Med sju tecken i mappnamnet får jag heller inga problem med Svenska ortnamn-CDn.
 
Vad som ytterligare kan ställa till problem för Ann-Britt är brandvägg och antivirusprogram. Om de är avstängda under installationen brukar det fungera bättre.

2010-02-11, 16:04
Svar #13

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Vill bara påpeka att jag tycker skärmklippsverktyget i Vista är suveränt att använda när man studerar gammal text. Vill man jämföra en notering med en annan så använder man skärmklippsverktyget och markerar den ena, då finns den markeringen synlig i ett fönster och man kan bläddra till den andra noteringen och jämföra. När man är klar kan man stänga skärmklippsverktyget. Mycket smidigt, inget sparande och döpande av filer som sen ligger och skräpar på datorn!
 
Tack för det Microsoft!

2010-08-10, 10:17
Svar #14

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag undrar om någon här vet om man kan installera 64-bitars Vista ovanpå en 32-bitars installation av densamma (och därmed kunna nyttja mer ramminne). Eller måste en sådan installation ske från grunden och all mjukvara installeras om på nytt?

2010-08-14, 00:04
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jonas - nej, det går inte att uppgradera. Du åker på nyinstallation.
 
Man kan (med extra mjukvara) spara den gamla 32-bit-installationen i en virtuell maskin och köra denna i 64-bit-installationen för att göra övergången smidigare om man har väldigt mycket sk.., äh, många program, men har man inte det är det nog bättre att skaffa en ny hårddisk, installera 64-bitaren på den och koppla in den gamla disken sedan och flytta datafiler allt eftersom.

2010-08-14, 00:06
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Förresten, ett 64-bit OS kan utnyttja mer minne men det konsumerar också mer minne i sig självt. Om du har 2 GB i maskinen idag, så stoppa in 8 eller hellre 16GB innan du uppdaterar.

2010-08-14, 01:07
Svar #17

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
OK, tack för svaret Daniel! Det blir nog en ny disk och parallella operativ ett tag. Ökade minnet från 2 -> 6 GB, får väl se hur det går...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna