ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2008  (läst 2356 gånger)

2006-12-05, 23:37
läst 2356 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med det nya operativsystemet redan ute på företag och i januari ute hos privatkunder kan det vara bra att ha en diskussion där eventuella problem med kompatibilitet m m tas upp.
 
Hur fungerar våra mest använda släktforskningsprogram med Vista? Disgen, Min Släkt, Genline Familyfinder, våra kära CD-skivor och så vidare.
 
Som släktforskare är man rätt beroende av sina program, och vill inte skaffa nytt om inte programmen fungerar. Jag har läst att det är problem med en del program, t ex säkerhetsuppdateringar.

2007-02-05, 11:25
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Disgen går inte att starta i Windovs Vista
 
Kjell

2007-02-05, 12:48
Svar #2

Robert Dahlberg (Rob)

Min Släkt för Vista.
Min Släkt programmet finns redan i en version för Windows Vista för nedladdning ifrån
www.dannbergsdata.se sen  30:e jan 2007,
MinSläkt V3.3.

2007-02-05, 13:24
Svar #3

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil

2007-02-05, 16:15
Svar #4

Utloggad Gunnar Öhrn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-09-24, 20:20
    • Visa profil
    • www.ohrn.se
Har testat att köra på Windows Vista Business och om man sätter om rättigheterna på programkatalogen efter installationen så fungerar det. Sätt fulla rättigheter på katalogen DIS (ligger normalt under c:`Program eller c:`program files), dess innehåll och underkataloger så bör det fungera. Detta gör man genom att högerklicka på katalogen DIS - egenskaper säkerhet. Markera användarnamnet, eller gruppen användare, och kryssa i fullständig behörighet.  
Alternativt kan man köra applikationen som administratör men då måste man täkna på att starta i detta läge varje gång.

2007-02-05, 16:22
Svar #5

Utloggad Gunnar Öhrn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-09-24, 20:20
    • Visa profil
    • www.ohrn.se
Ovanstående inlägg gäller DISGEN, vilken kanske inte framgår så tydligt

2007-02-06, 06:48
Svar #6

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Nu är jag inte jätteinsatt i datortermer.
Men som jag förstått fungerar inga program som är 16-bitars på VISTA.  
Vista finns numera endast för 32 och 64-bitars (har visst med processor och grafik att göra) och Pyttemjuk har tagit bort möjligheten att ställa om kompabiliteten nedåt till 16-bitar (hörde det på Vista-demonstration under teknikmässan i Nacka 26 januari).
 
Vi har exprimenterat och upptäckte detta bl a när vi testade Söderskivan på VISTA.
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2007-02-06, 12:03
Svar #7

Patrik Hansson

Disgen på vista fungerar bra. Hade lite strul med installationen med sedan fungerade det bra.
 
Här tror jag att det är skillnad om man installerar en ren/ny installation från en version 8.0 eller 8.1 skiva. Installtionen är något ändrad mellan dessa installtioner framför allt var DG8 mappen placeras. Det jag har testat är en Version 8.1 installation. Men man bör nog var inställd på lite strul. Jag har behövt starta om datorn efter installationen för att få programmet att starta annars krashar det bara. Det ges ingen information om att det behövs någon omstart för att det ska fungera. Testat på Vista Business och Home Premium.

2007-02-06, 17:16
Svar #8

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Om man i stort sett bara använder sin dator till släktforskning så finns det ingen som helst anledning att uppgradera till Windows Vista redan nu. Bättre att avvakta lite och se vilka buggar som dyker upp, och åtgärdas.
 
Hälsningar
Anders Johansson

2007-02-06, 21:55
Svar #9

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
I princip finns ju ingen reell anledning för någon alls att byta upp sig redan nu (en annan sak om man får det med en ny dator förstås) - XP kommer att rulla och Microsoft stå för sedvanliga uppdateringar i säkert flera års tid.
 
XP (Pro) är så stort på företagen (och inte riktigt lika gammalt som Win NT var när XP kom) - så det kommer att måsta rulla länge än..
 
(Ville bara trycka på att även de som gör mer än släktforskar på datorn kan ta det lugnt och inte stressa med detta :-)
 
 
En rätt kul video apropå Vista finns att kika på hos Youtube här - den visar på att Windows ju inte alls kopierat och lånat friskt från Mac OS X  

2007-03-30, 19:38
Svar #10

Utloggad Kari Larsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-09-21, 20:01
    • Visa profil
Jeg har kjøpt ny PC (Lenovo) med Vista Business. Jeg har endret rettighetene til DIS og underkataloger som Gunnar Öhrn har forklart. Da kan jeg starte programmet, men jeg får beskjed: Det går inte att skapa filer i Dg8Data. Jeg antar at Dg8Data er skrivebeskyttet. Jeg endrer rettigheter der også, og prøver som administrator å fjerne en eventuell skrivebeskyttelse. Men jeg får hele tiden samme melding fra Disgen om at Det går inte att skapa filer i Dg8Data. Feltet for skrivebeskyttelse er hele tiden blått, men kan også være hvitt eller ha en hake. Endrer jeg til hvitt, er det blått neste gang. Er det årsak til at jeg ikke får brukt Dg8Data?

2008-02-18, 22:22
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Dristar mig att ställa en mycket dum fråga:
Windows Internet Explorer i Vistamiljö saknar menytraden hos mig. Jag kan alltså inte söka på sidorna.
Hur göra?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-19, 01:49
Svar #12

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om du trycker Ctrl+F så öppnas sökfönstret. Vill du ha menyraden så klickar du på verktyg och sedan på menyrad, IE Explorer 7 har som standard att inte visa menyraden. Det har inte med Vista att göra.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-02-19, 06:55
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Sven-Ove! Under Verktyg har jag kollat, men av någon anledning inte sett raden. Så enkelt när man vet  och Ctrl+F skall jag lära mig som tillägg till de tangentkombinationer jag redan erövrat.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-03-03, 08:39
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Söder- och Klaraskivorna fungerade utmärkt i Xp men i Vista blir det bara konstigheter. - Söder klagar på att skivan inte är insatt och Klara ger ett tomt mörkt fönster. Finns något att göra eller får jag bara skylla mig själv som gick över till Vista?

2008-03-03, 11:18
Svar #15

Susanne Boström

Fråga gällande Vista och DISGEN. Har STORA problem när det gäller att göra en säkerhetskopia av DISGEN. Har 8.0 versionen sedan tidigare och kör DISGEN som administratör. Känns lite läskigt när jag inte kan kopiera. Har någon något bra tips (som man förstår). Har beställt nya verisionen 8.1e för att uppdatera det hela, men undrar nu om jag verkligen kan installera den utan att tappa allt det gamla. Är det någon som kan ge mig vägledning?
Susanne

2008-03-03, 12:22
Svar #16

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Susanne
Det är väl inte Disgen du ska kopiera utan dina data om släktforskning? De bör ligga under Mina dokument och borde inte vara svåra att kopiera. Vill du skapa en CD-skiva eller hur gör du?
Stig

2008-03-03, 12:59
Svar #17

Susanne Boström

Stig, självklart är det mina data jag menar. Det blir lite fel ibland... I alla fall har jag försökt att lägga uppgifterna på ett USB-minne. Men jag får bara felmeddelanden. Har försökt kopiera filerna till annan katalog, men när jag försöker läsa in uppgifterna på min andra dator (som har XP) så kommer det inte med. Känner mig lätt frustrerad!
Susanne

2008-03-03, 13:58
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Susanne
Leta dig fram till mappen där du har dina Disgendata och klicka på den med höger knapp. Välj kopiera i den meny som dyker upp.Öppna sedan Daor i Vista eller Den här Datorn i Xp. Leta dig fram till USB-minnet, som troligen heter Flyttbar disk. Klicka med högerknappen på den och välj klistra in. Borde funka
Stig

2008-03-03, 22:43
Svar #19

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Vid uppdatering till 8.1e gäller det att läsa in en säkerhetskopia skapad av Disgen för att det ska bli riktigt.

2008-03-05, 17:17
Svar #20

Susanne Boström

Stig och Christer, tack för hjälpen! Nu har jag blivit med säkerhetskopia och jag ser fram emot att installera min uppgraderade version, 8.1e, när den kommer.
Tack!
Susanne

2008-07-06, 22:56
Svar #21

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Jag har en nyköpt dator med Vista. Jag har utan problem installerat DISGEN 8.1e och kört detta. Men Rosenberg fungerar inte.
 
När jag installerade Rosenberg, så fick jag meddelandet att programmet försökte skapa en mapp Program, vilken ju redan finns, och föreslog att jag skulle döpa om den till Program1. Sagt och gjort. Vid en hastig titt verkar alla filer ligga där under Program1, men det finns ingen ikon på skrivbordet, inget programnamn på startmenyn, kort sagt Rosenberg finns inte. Jag har då provat att flytta hela innehållet under Program1 till den vanliga Program. Samma resultat. Jag har vidare provat att starta exekvering direkt av filen RBG2004.exe. Detta startar och den vanliga blaffan kommer upp, för att omedelbart försvinna och själva programmet går inte igång. Hur kommer jag vidare ?
LOE

2008-07-07, 08:10
Svar #22

Carl Szabad

Försök att starta Rosenberg med filen RBG_FM.EXE i undermappen `Data i stället.

2008-07-07, 19:19
Svar #23

Utloggad Eri Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2018-06-23, 13:52
    • Visa profil
Lars-Olov!
Du kan kontakta Regis.se så kan du köpa en version av Rosengrenskiva för Vista.
Den kostar inte många kronor.

2008-07-08, 20:45
Svar #24

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Jag prövade Carls förslag. Programmet startade då och verkar fungera, men...
det tar över skärmen och man får köra via Aktivitetshanteraren ! Om det fungerar så pass, tycker man att det borde gå att få det att uppföra sig propert. Om nu inte detta går och jag lägger ut de 190 kr som Regis tar, så återstår frågan om det gamla programmet kan avinstalleras fullständigt ?
LOE

2008-07-08, 22:16
Svar #25

Carl Szabad

Lars-Olov! Vad händer om du Alt-Tabbar? Jag brukar använda den metoden när jag hoppar mellan olika program. Menar du att Rosenberg inte går att avsluta på vanligt sätt?
 
Rosenberg går f ö att avinstallera på vanligt sätt om du känner för det via Kontrollpanelen. Jag vet inte hur Regis version fungerar men jag undrar om den har samma struktur som Svars version med strukturering även på häradsnivå.

2008-07-08, 23:04
Svar #26

Utloggad Eri Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2018-06-23, 13:52
    • Visa profil
Lars-Olov!
Jag har av installerat programmet för Rosengren utan besvär och även installerat den nya skivan i Vista utan problem.
Jag har Regis version och det fungerar perfekt.

2008-07-09, 20:41
Svar #27

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Carl !
 
Jag får lov att använda Aktivitetshanteraren för att växla mellan aktiva program, t ex om jag hämtar uppgifter ur Rosenberg för att skriva in i ett Word-dokument. Rosenberg fyller upp hela skärmen alltid, jag kan bara putta ett annat program i förgrunden.
LOE

2008-07-09, 20:48
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tycker inte man ska behöva gå via Aktivitetshanteraren ... Alt+Tab är väl standard för att växla mellan program i Windows, som Carl nämnde.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-07-11, 21:54
Svar #29

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Alt+Tab eller inte. Faktum är ju att skivan är obsolet (inkompatibel med alla datorer köpta sedan något år tillbaka) och måste uppdateras innan ytterligare försäljning sker.
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna