ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows 8  (läst 3332 gånger)

2014-07-17, 07:06
läst 3332 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, Linux-system är visserligen utmärkta i sig och väldigt säkra jämfört med exempelvis Windows men kanske ingenting att rekommendera för de som inte känner sig riktigt hemma i datorvärlden.
 
Windows 8 är väl kul för den som inte gör så mycket annat än leker med datorn  Det känns dock mer anpassat för en utopisk pekskärmsvärld och är helt värdelöst att arbeta effektivt i, till och med värre än att använda Internet Explorer som webbläsare  
 
Jag säger som många andra - vänta och se vad Windows 9 har att erbjuda eller kör Windows 7.
 
SSD är inte helt fel om man vill ha en riktigt snabb dator.
 
Annars gör också Apple väldigt trevliga produkter men tyvärr är släktforskningsvärlden till stor del fortfarande väldigt omodern och en hel del digitala produkter går bara att köra på Windows (som naturligtvis går att köra parallellt även på en Mac men det är nog inte många mindre datorvana personer som gör).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-17, 08:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den dator som finns i stugan och maken använder  i sitt företag, använder även jag för min släktforskning. Nu kommer meddelande, som att det inte finns någon support längre för XP. T o m Nordea meddelar att XP inte är säker att använda. I detta läge går det då att vänta på W9?
 
Det vi kommer att satsa på nu, lär väl vara det sista, antar jag, om det räcker i ca 10 år. Hur länge har W7 funnits? Kan man förvänta sig att den är aktuell om ca 10 år?
Ann-Mari Bäckman

2014-07-17, 09:11
Svar #2

Paul Bergström

Du kan nog kallt räkna med att Windows 7 kommer att fasas ut när Microsoft inte längre har något intresse i att hålla igång det, t.ex. när man inte längre har lagkrav på sig alternativt inte längre får avkastning på det.  
 
Då blir det dags att köpa nytt. Och sedan blir det dags nästa gång och så vidare.
 
Därför rekommenderar jag starkt att köra på ett toppmodernt system som kontinuerligt är up-to-date, gratis och kör i princip samtliga program du kan tänkas behöva.  
 
Ubuntu är något, men just precis bara något, svårare att hantera än Windows och kan man lära sig något litet nytt här i världen, så kan man även lära sig det.

2014-07-17, 10:21
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det bör väl kanske också poängteras i sammanhanget att de som kör Linux/Ubuntu osv. tenderar att lida av en aversion mot allting som är lite mer kommersiellt
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-17, 11:03
Svar #4

Paul Bergström

Tja, det beror på hur man betraktar begreppet kommersiellt.
 
Vem hade köpt ett hus av en byggare som sedan hävdar att den har en slags äganderätt fortfarande till huset? Och därefter tvingat envar som köpt deras hus att vända sig enbart till dem för support och vidareutveckling. Och till råga på allt får man egentligen inte ens sälja huset vidare till någon då licensen enbart är ställd till dig.
 
Bilbranschen betedde sig faktiskt så här för några år sedan, men tvingades att backa av EU, så att även mindre lokala verkstäder fick ta del av deras kod. Om inte, så hade man suttit fullkomligt i knät på svindyra märkesverkstäder.
 
Att köpa mjukvara i öppen kod bygger ju på att man tar betalt för det man faktiskt gör - inte att man tar betalt för att man kan ta betalt.
 
Gör något ett bra jobb så ska de självklart ha betalt för det.
 
Egentligen är denna diskussion ganska lik den om t.ex. livsmedel. Vill du stödja någon jätte någonstans med laboratorium där man tar fram varan för hela världsmarknaden (läs Windows eller Apple) eller den lokala producenten där man redovisar öppet var ingredienserna kommer från och hur varan gjorts (läs öppen kod).

2014-07-17, 11:36
Svar #5

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har testat med W8 och W8.1 ett antal gånger men går alltid tillbaka till W7 Home Premium.  
Kjell
Kjell

2014-07-17, 12:40
Svar #6

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Jag kör sedan ca 1 månad Win 8.1 och tycker det fungerar utmärkt. Det finns säkert udda program som inte fungerar, men hittills inga problem med Min Släkt, Arkiv Digital AD-Online, Sveriges Släktforskarförbunds olika CD-skivor och andra kommersiella standardprogram.
 
/Peppe

2014-07-17, 15:32
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När jag skulle byta till Windows Vista, så fanns det mycket negativ kritik mot det. Vissa program fungerade bl a inte, så jag kände mig väldigt tveksam till W Vista, men det fungerade hur bra som helst.
 
Vad jag förstår så är W8 så annorlunda mot tidigare program, kanske ett annat sätt att jobba? Frågan är då om W9 kommer att likna W8 eller mer de tidigare programmen?
Ann-Mari Bäckman

2014-07-17, 16:33
Svar #8

Paul Bergström

De flesta operativsystemsproducenter strävar efter portabilitet för så mycket hårdvara som möjligt, så för att besvara din fråga, så, nej det är inte troligt att Windows 9 kommer att likna Windows 7. Det kommer med största sannolikhet bygga vidare på Windows 8 för att sudda ut gränsen mellan PC och mobila apparater.
 
/Paul

2014-07-17, 17:06
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
...eller ja... Då Windows 8:s gränssnitt är gjort med tanke på pekskärm, och förutom på surfplattor/telefoner vill folk i allmänhet inte ha pekskärmar, så finns det ett stort motstånd mot att byta från Windows 7 till Windows 8. Uppdateringar har gjort det möjligt att komma åt startmenyfunktionaliteten från Windows 7 och det är inte alls omöjligt att Windows 9 kommer ha än mer valbart om man vill köra gränssnittet som klassisk Win7 eller som Win8.

2014-07-17, 19:53
Svar #10

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 10:37
    • Visa profil
Hej. jag har gått från XP till 8.1 och det har gått utan större problem när det gäller Holger, Arkiv Digital, Genline och hel del Cd och DVD skivor. Visst 8.1 är inte särskilt likt XP men inte så svårt att lära sig. Jag tyckte det var lika bra att ta det senaste för oavsett vad jag valde var det till att lära sig nytt.

2014-07-17, 22:08
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för tips och synpunkter!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2014-07-17, 22:38
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det är ett elände och känns infantilt med Windows 8:s pekboksutformning. Tur att man kan ändra.

2014-07-18, 05:52
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kristina! Vad menar du med ändra? Om man har köpt 8:an kan man då ändra till att inte ha pekbosutformning?
Ann-Mari Bäckman

2014-07-18, 13:12
Svar #14

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 10:37
    • Visa profil
Det finns laptoppar som har pekskärm och de utan pekskärm, jag har en utan pekskärm alla med 8.1.

2014-07-18, 14:46
Svar #15

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Paul, licenser finns inom alla branscher, det är inget som är unikt för datorer. När det gäller ditt hus så är ritningen och delar av konstruktionen fortfarande skyddad. Hur företag sedan väljer att tjäna sina pengar är upp till företagen själva så länge de följer lagen. Självklart måste man göra allt för att skydda företagets IP oavsett vilken bransch man verkar inom. Du blandar äpplen och päron i ditt resonemang och verkar landa i någon slags märklig slutsats om att stora, globala företag är onda jättar och små, lokala producenter som inte vill/kan tjäna pengar per automatik är någonting bra  Så är det naturligtvis inte.
 
Tillbaka till ämnet. Det går alldeles utmärkt att slippa appar och annat i Windows 8 om man vill. Det var länge sedan jag testade eländet nu men då gick det exempelvis att få det gamla skrivbordet och startknapp/meny som default med hjälp av ett litet program  Många saker går annars inte ens att göra i appversionerna av programmen.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-18, 15:21
Svar #16

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
Ann-Mari, om tio år finns det nog inte support till några av de nuvarande windowsversionerna. Enligt http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle upphör supporten av win7 2020 och win8 2023.
 
Har man win8 och vill ha tillbaks startknapp med mera kan jag rekommendera Classic Shell http://www.classicshell.net/, det kostar inget men gillar man det tar de gärna emot en donation.

2014-07-18, 17:49
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag kör Classic Shell på min W8 för det känns bekant. Sedan kan man växla till appar om man vill. Och det fungerar utmärkt till de flesta program.
 
Men fortfarande har jag Win XP kvar i en annan dator där jag gör all släktforskning. Och med den är jag knappt aldrig ute på nätet. Finns ingen anledning då jag har W8 och Vista för detta och därmed kan minimera risken för virusattacker och annat. Och så kommer jag att fortsätta evinnerligen.  
 
Finns ingen som helst anledning att haka på nymodigheter, om man inte behöver (och inte är teknikfreak och vill ha det allra senaste).

2014-07-18, 19:30
Svar #18

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Classic Shell låter intressant. Det ska jag titta på. Efter två kraschar med Windows 8, försvunnen printerdriver ett par gånger och ett malwere program, som inte gick att ta bort, höll jag nästan på att lämna Windows 8. Som tur är fungerar allt igen, men det har tagit mycket tid att återställa program och ta bort filer som inte var önskvärda. Det är så mycket svårare att hitta alla funktioner i Windows 8, jämfört med Windows 7, om man får problem. På mitt jobb avstår man från att köpa Windows 8, på grund av detta. Där har vi kvar Windows 7 tills vidare.
 
Tack för tipset om Classic Shell.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2014-07-18, 19:59
Svar #19

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om man vill minimera risken för virus så bör man inte välja Windows alls. Mac är alldeles utmärkt på det viset. Visst är de lite dyrare men (än så länge) säkrare, bättre prestanda, lättare att bära runt på och snyggare om man tycker att det spelar någon roll  Själv har jag tidigare alltid kört Windows hemma men Mac i jobbet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-19, 12:24
Svar #20

Paul Bergström

Vincent,
 
Sant, många branscher använder sig av licenser, dock kan de vara väldigt olika till sin natur och oftast får inte licensen i sig medföra att brukaren hamnar i någon slags beroendeställning. Att EU tvingade biltillverkarna att släppa på kod är ett uttryck för detta vilket skedde senast år 2010.
 
Utöver detta så finns även licenser med helt motsatt syfte t.ex GPL:
 
 
    Frihet 0: Friheten att använda programvaran i valfritt syfte.
    Frihet 1: Friheten att undersöka programmet för att förstå hur det fungerar och använda dessa kunskaper i egna syften.
    Frihet 2: Friheten att fritt få vidaredistribuera kopior för att hjälpa andra.
    Frihet 3: Friheten att förbättra programmet, anpassa det till egna krav och distribuera förbättringarna så att andra kan dra nytta av modifieringarna.
 
Just denna är känd som copyleft och har egentligen möjliggjort en enorm kunskapsspridning om programvaruuppbyggnad som förmodligen annars aldrig varit möjlig.
 
Nog om detta nu. Du verkar själv vara förtjust i Mac. Håller absolut med i dina omdömen kring Mac jämfört med Windows, men du kunde ju också nämnt att Macs operativsystem OS X är nära besläktat med Linux, så i princip samtliga fördelar du lyfter fram är även närvarande i Linux.

2014-07-20, 11:10
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Japp, vi får vara ense om att vara oense, du anser att allt ska vara gratis oavsett IR-ägarnas önskan medan jag anser att det är upp till företag och skapare att själva ta detta beslut  
 
Jo, visst ligger OS X nära Linux (som är utmärkt i sig) men det kräver de facto lite mer av användaren för att kunna åstadkomma samma saker. Visst kan man försöka lära sig allt i världen och göra allting själv men jag tror de flesta hellre lägger tid på annat än att lära sig ett nytt operativsystem om det inte finns någon större poäng med det.
 
En levnadstid på tio år är tyvärr ingenting man kan räkna med när det gäller ny teknik idag men med lite flyt och omtanke så kan en laptop överleva länge. En seg dator äter dock mycket tålamod
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-07-21, 09:41
Svar #22

Paul Bergström

Japp, vi får vara ense om att vara oense.
 
Det är märkligt dock att jag vet ingen som faktiskt testat Linux ett tag som sagt att det varit så svårthanterligt att man därav avstått. Däremot har jag stött på massor av folk utan en tanke på att någonsin testa Linux som säger sig veta att det är så svårhanterligt att man bör avstå.
 
Du får gärna kommentera, annars tycker jag det är nog om detta. Detta är ett genealogiskt forum i första hand och då får vi hålla oss till sådana frågor.
 
/Paul

2014-07-22, 11:59
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Efter att under en längre tid undvikit att uppgradera till 8.1 bestämde jag mig i förrgår att ändå göra detta.
 
Och själva uppgraderingen gick väl bra. Men när jag igår skulle starta upp maskinen fungerar det inte! Jag kommer inte ens in till inloggningssidan!? På skärmen blinkar istället en ikon till emellanåt - bifogas - som jag inte vet vad den står för? Och vad kan vara fel??
 
Någon skiva finns ju inte till dessa nya datorer, allt vad gäller recovery finns som en särskild partition på hårddisken. Så därmed är man i händerna på handlarna vilket inte känns särskilt bra...  
 
Tacka vet jag de äldre operativsystemen där det fanns möjlighet att själva åtgärda fel genom BIOS och skiva när fel uppstod (...också apropå Ann-Maris fråga om vilket system hon ska satsa på).  
 

2014-07-22, 23:58
Svar #24

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Kanske pröva det här... (jag har inte Win8, så jag vet inte vad som händer): https://www.youtube.com/watch?v=MB1euM_qoU0
 
Problemet har tydligen funnits i ett antal månader.

2014-07-23, 00:03
Svar #25

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-system/black-screen- after-installing-windows-81-update-1/3e8bb351-e9bc-49c7-9d32-61ce0e2cce5a

2014-07-23, 11:13
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, det här är tydligen ett känt problem vid uppgradering till 8.1. Tack Tommy!  
 
Nu ringde jag ändå handlaren (NetoNet) och dess support för mitt fabrikat (stationär ASUS).
 
Han upplyste då mig om att hålla strömbrytarknappen på datorn intryckt under 15 sekunder. För om man bara håller den intryckt någon sekund återgår datorn i viloläge och uppstart sker då därifrån. Då hamnar man tydligen i det här läget med svart skärm efter uppgradering till 8.1.
 
Och när jag gjorde detta, och dessutom drog ur nätkabeln före, så startade den upp normalt. Därmed är allt åter frid och fröjd.  

2015-01-26, 15:31
Svar #27

Utloggad Gudrun Wassholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:54
    • Visa profil
Efter en längre tids felsökning kan jag nu helt säkert konstatera att strömsparläge/viloläge, slutar att fungera i Windows 8.1 om jag har Arkiv Digital installerat. Jag har en relativt ny HP Envy laptop. Hitintills har det ju gått bra att köra med Windows 8.0, där allt fungerar som det ska,men nu blir man ju mer eller mindre tvingad att uppgradera till 8.1 av Microsoft eftersom inga nya säkerhetsuppdateringar släpps för 8.0. Detta är mycket irriterande. Jag har kontaktat Arkiv Digital per mail och informerat om mina problem och ställt frågan om detta är ett allmänt känt problem som även andra användare rapporterat men jag får inga svar på mina frågor. Därför vänder jag mig nu till detta forum med samma fråga. Är det någon som stött på samma problem som jag beskriver ovan. Jag vill ju få klart för mig om det är något fel på min dator eller om detta är något som Arkiv digital skall fixa.

2015-01-27, 12:54
Svar #28

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Gudrun, varifrån kommer uppgiften att inga nya säkerhetsuppdateringar släpps för 8.0 se
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

2015-01-27, 13:57
Svar #29

Utloggad Gudrun Wassholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:54
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Jag kontaktade HP support för att be om hjälp att stoppa uppgraderingen till 8.1 och vi gjorde ett försök som beskrivs på denna länk.
http://www.askvg.com/how-to-stop-automatic-forced-upgrade-from-windows-8-to-wind ows-8-1/
Tyvärr så misslyckades det och min dator uppgraderades mot min vilja till 8.1 efter omstart. Det var agenten på HP som varnade mig för att säkerhetsuppdateringar för 8.0 upphört.
 
Får jag fråga dig om du stött på samma problem som jag beskrev i mitt första inlägg, att strömsparläget på en laptop slutar fungera i Win 8.1 om du installerat Arkiv digital?
 
H

2015-01-29, 11:49
Svar #30

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Hej Gudrun,
jag har också en HP envy, men inte Arkiv digital och inte windows 8.1, men har ändå haft samma problem i 8.0, oftast efter uppdatering av windows. Senaste uppdateringen avinstallerade jag och då försvann problemet för den gången.
Med vänlig hälsning Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna