ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows 2000 och kompatibilitet med släktforskningsprogram  (läst 2223 gånger)

2000-10-14, 21:45
läst 2223 gånger

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag avser att uppgradera till Windows 2000 Professional och undrar därför vilka släktforskningsprogram som har visat sig fungera problemfritt med Windows 2000. Jag har hittills använt Holger, som enligt vad flera personer på Holgerklubbens diskussionssida har angett skall fungera med Windows 2000.  
(Se http://holger.aland.net/discus/Holgerklubben: Installation och uppgradering: Nya versioner av Holger)
 
Nu överväger jag emellertid även att byta till Disgen -- såvida inte ett på viktiga punkter vidareutvecklat Holger 7 kommer snart -- men på DIS' sida om programmet står endast att Disgen 7 klarar att köra under Windows 3.x, 95 och 98. Jag förmodar att den nya versionen 8.0 (som skall komma till årsskiftet) klarar Windows 2000, men inte heller detta står explicit utskrivet (det står Windows 95 eller senare).
 
Fungerar även Disgen 7 trots allt med Windows 2000? Har någon provat? Hur är det med andra, här onämnda, program? Vilka fungerar och vilka fungerar inte med Windows 2000?

2000-10-15, 00:23
Svar #1

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil
Hej Min släkt fungerar med win 2000
 
M.v.h Mats

2000-10-15, 02:44
Svar #2

Andreas Karlsson

Normalt sett brukar ju alla nya versioner av operativsystem vara bakåtkompatibla, så att de program som skrivits till tidigare versioner av operativsystemet fungerar problemfritt även med det nya. Men det är ju sant att det trots detta ibland kan uppstå (små) problem. Men jag tror inte att detta är något att oroa sig för.  
 
Om den kommande version 6.0 av Brother's Keeper sägs det bara att Version 6.0 should work better than 5.2 with Windows 2000.

2000-10-15, 18:37
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Problemet är att Windows 2000 inte egentligen är en vidareutveckling av Windows 95-98, utan av Windows NT. En del konsumentinriktade program gjorda för att fungera med 95/98, exempelvis många spel, fungerar därför inte med Windows 2000 (åtminstone inte utan patches från tillverkaren). Detta lär gälla även en del hårdvara för vilken det än så länge saknas Win2000-anpassade drivrutiner. Det kan därför finnas skäl för den som skall skaffa Windows 2000 att vara särskilt vaksam på kompatibiliteten hos äldre program och tillbehör.
 
En stor fördel med Windows 2000 och Office 2000 i förening är den nya multispråkligheten. Jag har ännu endast läst om saken och inte sett hur det fungerar i verkligheten, men detta är det huvudsakliga skälet till att jag avser att skaffa Windows 2000. Dessutom lär systemet vara mer stabilt och mindre kraschbenäget än Windows 98.

2000-10-15, 19:53
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Problemet med Windows 2000 lär ska vara att det styr grafikkortet till 100%. Därför fungerar inte många spel, eftersom de själva vill ta hand om grafiken. Windows 2000 lär dessutom inte kunna krascha, utan man ska kunna reparera felet och fortsätta.

2000-10-15, 23:16
Svar #5

Ingvar Ekström

Jag har kört Disgen 7 med Windows 2000 Professional sedan i våras, dels på en dator med uppgradering från Windows 98 och en annan från NT. Inga problem alls.
De problem jag haft med 2000 har varit att jag fått vänta,och fortfarande delvis väntar,på nya drivrutiner till min befintliga skrivare, skanner och CD-brännare.

2000-10-16, 11:24
Svar #6

Eva Ström

Ett tips till den som är tveksam: man kan ha båda operativsystemen installerade parallellt på samma hårddisk. Vid uppstart får man välja vilket man vill använda just för tillfället. Då har man ju också möjlighet att i lugn och ro testa kompatibiliteten hos mjuk- och hårdvara, innan man slutgiltigt flyttar över till Win 2000.

2000-10-16, 16:53
Svar #7

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag arbetar sedan ca ett halvår parallellt med båda operativsystemen (Win 2000 och 98) just för att en del gamla program helt enkelt inte fungerar på Win 2000. De släktforskningstillbehörsprogram jag hittills noterat INTE fungerar under Win 2000 är t ex det lilla praktiska Kalenderprogrammet som kan laddas ner här på Rötter någonstans (uppgradering önskas tack!), samt GenQuests CD Nobility of the Holy Roman Empire.

2000-10-17, 19:01
Svar #8

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej på er!
 
Jag för min del tycker att man ska vara försiktig och tänka sig för innan man installerar Win 2000. Det är ett väldigt tungt operativsystem som kräver rejält med systemresurser. Windowsmappen är på bara 2 veckors användning uppe i nästan 1 GB till skillnad mot Win -98 som efter 1 års användning inte förbrukar mer än 6-700 MB. En PC på under 500MHz och mindre än 128 MB RAM bör man undvika att installera Win 2000 på.
Office 2000 är tydligen väldigt instabilt och fullt med buggar än så länge och av dom som jag hört ha installerat det har snabbt bytt ut det mot Office -97 igen.
Min släkt vet jag fungerar bra med Win 2000.
 
Kanske kan Windows Millennium vara något? Har ingen erfarenhet av det men någon annan kanske har? Här http://www.microsoft.com/Sverige/support/windowsme/  finns dock mycket intressant info.
 
Mvh
Jill

2000-11-13, 14:31
Svar #9

Egon Bosved

Hej Yvonne
 
Inom några veckor kommer den uppgradering av det lilla praktiska Kalenderprogrammet som du efterlyste. Programmet heter Nordiska kalendrar och  visar kalendrar för Sverige, Finland, Danmark och Norge och med namnsdagarna. Programmet kräver Windows95 och helst också  en någorlunda snabb dator. Tyvärr blev det ganska stort, med 4 länders namnlängder, ca 2.5 MB. Det är gratis.  
 
Almanacka för Skövde är en specialversion med anledning av stadens 600-årsjubileum och finns för nedladdning från www.fricorps.com. Där finns även en bild av en almanackssida som ger en försmak av hur Nordiska kalendrar ter sig. Hoppas att programmen går att köra också under Windows2000.
 
mvh Egon

2000-11-13, 15:17
Svar #10

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Egon! Vad trevligt! Jag har verkligen haft mycket nytta av detta kalenderprogram och ska förstås hålla utkik efter uppgraderingen. Fantastiskt också att det inte kostar något. Stort tack!
I övrigt kan jag tillägga till diskussionen ovan att jag upplever både Windows 2000 och Windows ME som ofantligt mycket stabilare än både Windows 95 och 98. För den vanlige hemanvändaren klarar man sig dock alldeles utmärkt med någon av Windowsversionerna 95, 98 eller ME - och då behöver man ju inte heller bekymra sig alltför mycket om man kan köra sina gamla program på dem heller.

2001-11-13, 11:58
Svar #11

Beatrice Lindeh

Till Jill ang. windows 2000 vs Windows me.
Använd aldrig någonsin Windows me om du vill ha ett stabilt operativsystem. Jag jobbar själv som it-tekniker och har nog aldrig sett ett os med så många buggar och problem, hittills har jag nog bara hört en person säga att det funkar, å han hade precis installerat det så han visste inte så mycket än. Det kommer säkert funka bra om ett år eller två när microsoft har släppt några fler uppdateringar och fixar till det.
Om man har en dator som är snabbare än 400 Mhz och har 128 Mb minne i den bör man använda windows 2000 proffesional, med servicepack 2. Det är hittills det stabilaste som finns på marknaden. Har man en mindre dator är win98 se ett helt ok os.
 
Jag vill även tillägga att office 2000 funkar ypperligt, så länge man installerar det rätt och har tillräkligt med minne. Jag skulle aldrig drömma om att byta tillbaka till Office 97.
 
MinSläkt funkar som sagt var ypperligt både på win98 och win2000. Jippie!!!!

2001-11-13, 16:47
Svar #12

Hasse W

Hej  
Det absolut stabilaste Windows som finns just nu på marknaden måste vara XP som jag använt nu i två veckor och fungerar helt otroligt bra.
 
mvh Hasse W

2001-11-13, 20:21
Svar #13

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Windows 2000 är nog det näst bästa operativsystemet skulle jag tro. I likhet med Hasse W är jag en varm vurmare för Windows XP, som jag använt några månader tillsammans med bl.a. DISGEN. Funkar g?rbra!
 
Körde det t.o.m på en 233 MHz-dator med bara 64 MB RAM. Inga som helst problem där heller. Betydligt smidigare än med Windows 98.

2002-03-07, 06:52
Svar #14

Olof Bergström

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att använda Windows XP som operativsystem för Holger6. Är på väg att köpa ny dator:

2002-03-07, 10:07
Svar #15

Catharina Olsson

Hej
 
Jag har en demo på Holger 6 i min XP dator och det fungerar alldeles utmärkt. DisGen8 fungerar också bra.
 
Hälsningar
Cathis

2002-03-07, 17:38
Svar #16

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag har använt Holger 6, Min Släkt v 2 och 3 och PAF senaste versioner på XP några veckor nu (alla tidigare på Windows 2000) och det fungerar utmärkt utan problem.

2002-03-08, 00:08
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Mormonernas register-CD Vital Records Index, som har en egen rubrik i Anbytarforum, verkar inte fungera med svenska versionen av Windows 2000 Prof. Dvs den går inte att installera. En dialogruta med texten Det uppstod ett fel då transformationen användes. Bekräfta att den angivna transformationssökvägen är giltig kommer upp. Man kan bara klicka OK och sen lägger installationen av.
 
Åtminstone två ytterligare Windows 2000-användare har samma problem (kontakt via Anbytarforum). Å andra sidan har jag varit i kontakt med en person som framgångsrikt installerat programmet och databasen på den engelska versionen av W2000.  
 
Är det operativsystemet eller något annat som gör att det inte fungerar?

2002-03-08, 12:49
Svar #18

Sven Danielsson

Hej!
Disgen 8 fungerar alldeles utmärkt på Windows 2000 prof svensk version.

2002-03-08, 21:50
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Angående problem med installation av Vital Records Index och Windows 2000 Prof svensk version. Jag har nu från Ulf Hjelmqvist, som har haft samma problem som jag, fått veta följande. Om man går in på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us
och hämtar hem och installerar Service Pack 2, så ska installationen funka. Vilket jag har gjort och nu fungerar det.

2002-04-13, 16:26
Svar #20

Mats Brännström

Jag använder Andata32-win4.5 som fungerar alldeles utmärkt på Windows 2000 pro som jag använder just nu.

2004-02-06, 13:34
Svar #21

Utloggad Pernilla Herlitz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-01-23, 21:56
    • Visa profil
Ser att någon påstår att W2k och XP skulle vara smidigt med 64 megabyte ram. W2k och XP är utmärkta system men de kräver ram. De klarar sig med 128 megabyte men helst 256 megabyte ram.
 
Kom dock ihåg att ni skall ha någon form av brandvägg, mjuk eller hård annars har ni virus samma dag. Kom också ihåg att servicpacka dem, W2k är uppe i SP4 och XP i SP2?
 
Sedan påstår någon att XP är bättre än W2k, vad jag vet har det samma kärna men diverse applikationer och fönsterhanteraren är olika. Själva operativet är väl vad man säger same shit diffrent name. Men hellre en W2k Professional än XP Home som är en liten råtta till os (om man är ensam på datorn fungerar säkert XP Home bra). Varför jag inte gillar XP Home är för att inställningar gjorda på en användare slår igenom på andra användare (iofs gör det det på XP-P och W2k-P också men inte i samma omfattning).
 
Någon föreslår Win ME och där måste jag säga att en W98 SE är att föredra eftersom Win ME har brister i drivrutiner (stöd för sådana), känner dock folk som kör os:et och är nöjda.
 
Till sist ett litet råd, nytt os innebär, nya programvaror och helst ny hårdvara. Så om man tänkt köra gamla office 97, FHS (Family History Tree för dos), etc. Stanna på Windows 98. Har man tänkt göra revolution. Legacy 5, Office XP, etc. Då är man också mogen för ett nytt os.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2006-07-08, 16:55
Svar #22

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Hej  
 
Har använt Disgen 7 uppgaderat till 7e länge och har inte sett någon anledning att uppgradera till Disgen 8.
Nu har jag köpt en ny dator med win 2000 prof, och har installerat mitt Disgen 7-e i denna allt går bra men inte att ta säkerhetskopia och avsluta. Bör jag köpa uppgradering. Har sett att installationen av den inte fungerar tillfredställande. Är det någon som har erfarenheter av detta?
Är det bättre att köpa nytt eller byta dator?
 
 
Hälsningar
 
Sven

2006-07-09, 23:44
Svar #23

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
MIn uppfattning är att det inte är några problem med uppdateringar när det gäller DISGEN 8.1 om man inte själv har gjort förändringar i filsystemet.

2006-12-03, 16:45
Svar #24

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hjälp !!!
 
Jag har tappat bort färgen på bilden på det vackra huset som föreställer Norrgårds i byn Västeränga i Lemlands socken på Åland.Det gäller förstås ingressen till Holger-programmet.Foto Håkan Skogsjö.
Kan någon hjälpa mig få tillbaka det,den tycker jag är så vacker,så man blir glad när man sätter igång med databaserna.
 
Vänliga forskarhälsningar.
Ebba Loräng
 
Ps/ Kan jag installera om Holger med Cd-skivan utan att tappa bort alla mina databaser. Kanske då får jag tillbaka min fotobild med färg. Ds/

2006-12-03, 21:49
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Ebba! Inlägget ligger under en märklig rubrik och jag vet inte om du menar att du tappat hela huset eller bara färgen på det. Det låter spontant som ett Holger-problem och borde ligga under den rubriken. Annars får man fram startbilden igen under Arkiv > Inställningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna