ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows7 och bildhantering i MinSläkt  (läst 1691 gånger)

2012-01-01, 20:07
läst 1691 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,  
Jag har problem med att lägga till kopplingar till nya bilder i mitt släktarkiv i MinSläkt.
Mina tidigare bilder visas upp när jag begär det men jag jag kan inte lägga till nya bilder.
Min bildmapp ligger en bit under standardmappen Users=Användare. Jag tror att det är orsaken till problemet.
Bildmappen har själv ett antal undermappar där bilderna ligger.  
Arrangemanget har tidigare fungerat utmärkt men nu kommer jag endast åt den undermapp där jag senast lyckades hämta bilder för att koppla dessa till släktarkivet.
 
Namnet på mappen Users översattes vid något tillfälle (klåfingrigt!) av en Windowsuppdatering till Användare.  
Mappnamnet under MinSläkt/Arkiv/Inställningar för arkivet/Bilder refererar fortfarande till C:/Users/.....
När jag försöker ändra (i MinSläkt under inställningar alltså) mappnamnet till C:/Användare/..... så får jag tillbaka C:/Users/.....
 
Jag har varit i kontakt med supporten på Dannberg data och enligt Henrik måste det vara Windows7 som busar.
Jag ser ingen annan lösning än att flytta bildmapparna till ett ställe direkt under C:/ men det vill jag helst undvika (och dessutom vet jag ju ej om det hjälper).
 
Hoppas att jag har lyckats uttrycka mig någorlunda och någon har en idé om hur man kan lösa problemet.  
Jag kör MinSläkt ver 3.6.

2012-01-02, 02:07
Svar #1

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Hej Barbro,
 
Vet inte om det hjälper, men W7 använder något som heter bibliotek under användare. I detta finns det en mängd genvägar till filer, tex har min fru lagt alla våra bildfiler från digitalkameran under en egen mapp utanför användare. Likt förbaskat ser det ut som de ligger under användare/bibliotek/mina bilder, men det är alltså genvägar som W7 lägger där självt. Jag skulle lagt bildmappen utanför användare.
Själv har jag Vista och har lagt Min Släkt bildmapp utanför användare, å de funkar finfint.
 
Mvh
Lasse

2012-01-02, 07:50
Svar #2

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon! Jag har löst det på så sätt, att jag har en huvudmapp för släktforskningen. I denna finns en mapp för registret - MinSläkt -  med porträttbilderna, en mapp för pdf-filer och en mapp för bilder som  ska länkas till MS. Det är smartare än att länka till huvudbildmappen. Dessutom är det enklare att göra back-upp på din släktforskning.

2012-01-02, 22:42
Svar #3

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Jag förstår inte varför du har problem för jag har alla foton i Bilbioteket, Bilder, Där har jag mappar med alla foton som jag har och de är döpta efter behov. Mappen släktfoton har undermappar med exv Mammas o Pappas, Mormor o Mofars osv.
När jag ska hämta nya bilder (jag har ju gjort inställningarna i arkivet givetvis) letar jag upp mappen släktfoton och söker rätt på den mapp fotot  ska finnas i och sen dubbelklickar jag på det och vips kommer det på plats där man sen kan namnge och datera. och även byta plats med de som redan finns.
Det går ju oxå i SÖK att skiva något och söka rätt på fotot där och hö klicka på ikonen och sen klicka på öppna filens sökväg så ser man var den ligger.
 
Hoppas du förstod min förklaring på hur jag gör det enkelt.
 
Mvh
Christina

2012-01-02, 23:19
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det där med Användare kontra c:(>)Users kontra andra namn handlar mest om att man har försökt göra det så lätt för användarna som möjligt. Går man ner på detaljerna blir det istället ganska svårt.
 
c:(>)Användare är något som bara finns i Utforskaren, i program som använder Windows standarddialogrutor för att t ex välja filer, och i program som är särskilt skrivna för att kunna ge samma illusion som Utforskaren att det finns något som heter c:(>)Användare. (Illusionen kallas för Shell Namespace för den som vill veta mer. Papperskorgen hör dit också.)
 
Program som inte är skrivna för att begripa sådana sökvägar (t ex MinSläkt, Disgen, m fl) får nöja sig med de sökvägar som faktiskt finns på disken. I Windows Vista och Windows 7 heter biblioteket där användarens egna filer ligger c:(>)Users(>)användarnamn.
 
I XP och Windows 2000 (och i och för sig Windows 98, 95 som dock är något helt annat) hette det istället C:(>)Documents and Settings(>)användarnamn. I Vista och Win7 gjorde man om det så att standardbiblioteken alltid heter samma sak, och därtill finns det en länk (junction) från det gamla namnet och som pekar på standardbiblioteket.
 
Det finns en liknande historia vad gäller c:(>)Program kontra c:(>)Program Files, men där gjorde man också så att man översatte namnet på mappen i de olika upplagorna av XP.
 
Hursomhelst. Om du har din bildmapp någonstans under Dokument i Utforskaren, så är rätt sökväg (som MinSläkt begriper) c:(>)Users(>)användarnamn(>)Documents(>)...(>)bildmapp. Enklaste sättet att få tag på denna är att gå dit med Utforskaren och sedan klicka i adressraden högst upp i Utforskar-fönstret. Sökvägen ändrar sig då från den lätt-tillgängliga till den som faktiskt går att använda i olika andra program. Bilderna kanske förklarar bättre:
 





2012-01-03, 19:00
Svar #5

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej igen,
..... och plötsligt så fungerar det igen. Magiskt men något oroande.
 
Jag tror inte längre att problemet hade något med User=Användare att göra.  
Det enda jag hade gjort innan jag lyckades få in bilderna i det aktuella släktarkivet för MinSläkt på vanligt sätt var att jag öppnade ett annat släktarkiv som inte har några bilder, definierade en bildmapp (vald på måfå) och sparade den inställningen.
Därefter fungerade också det släktarkiv som jag hade kämpat med igen.  
Det gick åter att bläddra i submapparna och jag kunde 'hämta' den önskade bilden till släktarkivet. Tidigare fick jag inte upp någon riktig mappstruktur. Jag hade ´fastnat´ i den senast använda mappen.  
(Jag borde nog ha berättat att jag har använt bilder ganska länge i MinSläkt och tidigare inte haft några problem. Jag minns dock att det trasslade när jag senast lade till bilder och försökte använda mer än en bild på samma person. Det hade jag inte provat tidigare.)
 
Ett hjärtligt tack till alla som har lagt ner tid och energi för att försöka hjälpa mig!
Jag önskar er en God Fortsättning på det nya året.
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna