ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges dödbok 1950-1999 på Mac?  (läst 1125 gånger)

2001-09-18, 09:00
läst 1125 gånger

Carl Szabad (Carl)

Det finns ett program som heter Virtual PC som används på Mac-ar för att köra PC-program. Jag undrar om någon har testat om det fungerar med Sveriges dödbok eller Svenska ortnamn, och i så fall vad man ska tänka på då.

2001-09-18, 15:57
Svar #1

Per Olov Österlind (Poo)

Hej Carl!
 
Jag använder VirtualPC 4.0.2 (Windows98) och  
MacOS 8.6 på en dator och 9.1 på en annan. Både  
Sveriges dödbok och Disgen fungerar alldelses  
utmärkt. Manualen ger svar på det mesta.  
 
Mvh
 
PO Österlind

2001-09-18, 16:19
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Tack för den snabba informationen! Vet du något om hur andra versioner av MacOS och VirtualPC fungerar ihop med dödboken?

2001-09-18, 17:06
Svar #3

Per Olov Österlind (Poo)

Nej tyvärr. Men funkar OS-versionen och VirtualPC  
ihop (detta kan du ju kolla på Connectix hemsida)  
så bör ju CD:n också gå bra.
 
Mvh
 
PO

2001-09-19, 16:35
Svar #4

Björn Anesäter

Hej
Jag har använt Mac 8.6 med Virtuell Pc 2 och då fungerar dödboken. Senare versioner av Virtuell Pc har jag inte testat.
mvh Björn

2011-03-02, 09:32
Svar #5

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Vill tipsa er om att jag använder programmet CrossOver för att köra Sveriges Dödbok 5 (1901-2009) på Mac OS X  
Det krävs att det är en senare Mac med Intelprocessor.  
 
Man får prova programmet 30 dagar, men jag köpte det efter en dag när jag såg fungerade utmärkt.  
Vill verkligen rekommendera det. Priset var 260:55 ( $-kursen varierar som bekant)  
 
Programmet hämtar ni här
http://download.cnet.com/CrossOver/3000-18487_4-10752691.html?tag=mncol;1
 
Läs manualen
Krävs lite datorvana att installera det, då programmet är lite speciellt.  
När ni installerat det, så se till att dra startikonen (sdb5.exe)  till Dockan och till höger om överstället, dvs strax intill Papperskorgen.  
Gick inte att lägga bland övriga program i Dockan.  
 
På knasigt Windowsvis lägger sig inte programmet där man tänkt sig. (i mappen Program)
Det hamnar i Användarmappen, Hem > Bibliotek> Application Support > CrossOver > Bottles>Dödboken> drive_c>Program Files> Sveriges Dödbok 1901-2009 och heter sdb5.exe
 
Lång sökväg, möjligt att jag kunde gjort något val vid installtionen för att den inte skulle hamna där..men nu ligger den där och programmet fungerar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna