ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarförbundets (t ex) skivor och framtiden  (läst 2289 gånger)

2011-05-05, 07:26
läst 2289 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Släktforskarförbundet skivor
 
Det är säkert fler med mig, som är smått oroliga för hur länge den gamla bärbara ska orka med,
som det är nu på marknaden finns det nästan bara Windows 7 med 32/64-bitars.
Jag gillar Windows 7, är inte emot förändringar, men känner en viss oro för att tekniken hinner springa förbi oss släktforskare.
Det går så väldigt fort med tekniken nu förtiden, efter ett halvår/ett år så är det nya grejer på gång.
 
De släktforskarprogram som finns är inte gjorda för Windows 7 32/64 bit, men de allra flesta ska fungera med det (i alla fall så länge det finns  32-bitars version kan vi känna oss någorlunda trygga).
 
Hur funderar man på förbundet över detta, inför framtiden?
Det börjar redan nu finnas allt färre datorer med möjlighet att välja 32-bitars.
Förr eller senare måsta vi alla gå över till någon Windows X-version och 64-bitars eller vad som månde komma.
 
Hänger förbundet med i utvecklingen där och har man någon plan för hur man ska komma ikapp med tekniken?
Uppgraderingar av de befintliga programmen i form av servicepacks?
 
Vänligen,
Helena i Södertälje
 
(Meddelandet ändrat av hth 2011-05-05 07:29)

2011-05-05, 09:44
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller fullständigt med dig! Tydligen är det så att W7 Professional ska gå att köra i XP-mode, men det stämmer inte för alla datorer, man har valt att spärra den funktionen i vissa fall. Min dator behöver bytas snart och jag behöver en kraftfull för andra uppgifter, fasar för att alla mina CD blir obrukbara, jag föredrar CD nämligen. Jag har också alla de som utgavs av Stadsarkivet med rotemansarkivet för olika stadsdelar och det blir en svår separationsångest om de inte funkar längre, de ger mycket mer än online-versionen.
Jag tror att det är många fler som vill ha möjlighet att använda de gamla CD, inte minst eftersom bredband inte alltid fungerar där man är.

2011-05-05, 12:13
Svar #2

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Samma frågeställning gäller även med DISGEN och andra registerprogram.
Finns det någon plan? Hur ska vi släktforskare klara oss när tekniken srpinger om och förbi oss?
 
Jag vet att det finns många som sitter med XP, men förr eller senare är vi PISKADE att byta dator, vad händer då?  
Man vill ju inte ge upp sin hobby och livsstil. Hemska tanke!  
 
 
(Kanske ska vi be moderatorn att flytta denna diskussion till strängen Datorns betydelse för släktforskare under Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Övrig teknik ?)
 
//Helena
 
(Meddelandet ändrat av hth 2011-05-05 12:17)

2011-05-05, 12:22
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
32-bits program fungerar utmärkt i 64-bit Windows. Det finns en del äldre program som har problem, men det är inte beroende på 32 vs. 64 bit utan på annat, oftast installationsprogrammet.
 
Därför finns det ingen anledning till panik. T ex fungerar Disgen 8.2 i 64-bit windows.

2011-05-05, 13:08
Svar #4

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Pust!  
Då kan jag känna mig lugn när det gäller DISGEN i alla fall,  
för annars skulle jag inte veta vad jag gjort, gått i sjön!  
Med installationsprogrammet, menar du då t ex släktforskarprogrammen?
 
Hoppas att det finns någon från förbundet som vill svara på hur tankarna går kring detta.
 
/Helena

2011-05-05, 13:47
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
På (nästan) varje CD-skiva finns ett installationsprogram som man kör när man installerar programmet på en ny dator. Det händer ibland att just installationsprogrammet slutar fungera i en ny version av Windows även om själva programmet som man installerar fungerar bra. Det är t ex fallet med äldre dödskivor, där det kan bli problem med installationen på Windows Vista och Windows 7, men det är lätt att gå runt. Har väl installationen lyckats fungerar sedan programmet bra.
 
En del äldre skivor har ett installationsprogram som inte ens startar i 64-bit Windows.
 
Och om något år har vi Windows 8 här... http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8

2011-05-05, 14:51
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det vore ju bra om man kan komma runt problemen med installationen på nya system (jag kör Vista och det har gåt bra). Datafilerna bör ja vara desamma, eller är de också olika?

2011-05-05, 16:13
Svar #7

Carl Szabad

Alla skivor som är framtagna av släktforskarförbundet eller Stockholms stadsarkiv fungerar i 64-bitsmiljö, med ett undantag, Svenska ortnamn 1999. Vill man köra även den i sin 64-bitsdator får man först installera programmet VirtualBox, som man därefter installerar en äldre Windows-version i.
 
Som Daniel också konstaterar kan installationerna krångla ibland i den nyaste miljön. Men det är bara en inställningsfråga i datorn, man väljer en neutral mapp (alltså inte Pogram/Program files) och stänger av skyddssystemen under installationen.

2011-05-05, 16:22
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lugnande besked från Carl! Fungerar de också i W7 Home Premium som väl är 32 bitars?

2011-05-05, 16:36
Svar #9

Carl Szabad

Jag menade alltså 64-bitsmiljö och bakåt, till Windows 95 faktiskt, även om knappast någon använder den idag.

2011-05-05, 16:39
Svar #10

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Det finns en utgåva till som inte fungerar på W7 64 bit och det är Emigranten 2001.
Jag installerade Microsofts egna XP Mode så att man har en XP miljö inuti sin Windows 7 maskin. Därifrån gick det att installera och köra emigranten 2001.
XP Mode fungerar bra och man har inifrån den miljön åtgång till CD och USB som vanligt.
 
mvh // Ove Tegnér

2011-05-05, 17:00
Svar #11

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Ove
Har installerat Orcle virtual box me XP, men den finner inte USB-porten.
har ju Win7 Hom ed. och kan inte köra Windows XP-mode, så jag tänkte gå denna väg.
Hittar CD:n, men inte USB som sagt. Förslag?
MVH
Stig Johansson

2011-05-06, 06:46
Svar #12

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag är ledsen att du har fel windows version.
Med Ulitmate så fungerar allting klockrent.
 
Det blir till att läsa och googla på kvällarna för en lösning eller så uppgradera till Ultimate. Tänk vad det äter tid med datorer? ...

2011-05-06, 07:18
Svar #13

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Även om Carl har lyckats dämpa en del av oron, kvarstår frågan:
 
Hur kommer programmen att fungera i en inte allt för snar framtid?
Skivorna börjar bli till åren och tekniken går fort framåt. Vad säger att de fungerar då?
 
Därför hoppas jag att förbundet är på och tänker långsiktigt, så att vi inte står där en dag,
med skägget i brevlådan och alla skivor är obrukbara.  
Det vore väldigt ledsamt, då de är väldigt bra verktyg och många arbetstimmar som är nedlagt på dem.
 
Det ska inte behöva vara så, att man ska göra extra habbrovinker för att få saker att fungera.
Hur många har inte disketter hemma, som de idag inte kan läsa?
 
Men jag antar att som allt annat, handlar det om pengar. Det kostar ju en slant att ta fram skivor.
 
Mvh,
Helena

2011-05-06, 08:08
Svar #14

Carl Szabad

Det finns inget som är så svårt att sia om som framtiden. Men Windows grundidé är ju att program ska fungera även i en senare version, vilket än så länge håller om man inte krånglar till det. Jag tycker därför inte vi ska ta ut några sorger i förskott. Olyckskorparna har dykt upp varje gång en ny Windowsversion kommit och hävdat att skivorna inte fungerar i den. Så var det när Windows 2000 kom, när Me kom, när XP kom, när Vista kom och nu när W7 kom.
 
Vad gäller oläsbara disketter finns det faktiskt ännu diskettläsare att köpa så man kan föra över eventuella kvarvarande filer från sina disketter till hårddisken.
 
Sen är det knappast förbundets förtjänst att skivorna fungerar än idag, utan programmeraren Johan Gidlöfs. Den teknik för sökprogram till stora databaser som han skapade för bortåt 20 år sen fungerar utmärkt än idag. Produktionskostnaden för skivorna har alltid varit mycket blygsam jämfört med vad de dragit in. Totalbudgeten för den första versionen av Sveriges dödbok som släpptes för 14 år sen var 150 tkr, varav 127 tkr användes. Den drog in drygt 1,1 mkr under åren 1997-2000. Efter det har det sålts skivor för i storleksordningen 50 mkr om man även räknar in SVARs.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-05-06 08:10)

2011-05-06, 09:32
Svar #15

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
All ära och heder åt Johan Gidlöf, jag tror på honom! Bor han sedan i Kramfors är det ett extra plus.  
 
Oavsett olycksfåglar eller ej, så hindrar det ju inte att man har lite framförhållning.
Tack för informationen om kostnaden för framtagning, då kan pengar inte vara ett hinder för framtiden.
 
Nu har jag tjötat nog om detta.
Ha en trevlig helg!
/Helena

2011-05-06, 21:46
Svar #16

Utloggad Lena Widell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-04-14, 18:01
    • Visa profil
Svenska Orter (tror jag skivan heter) den funkar inte på nya datorn. någon som har tips vad man ska göra?
 
Tacksam för tips

2011-05-06, 23:18
Svar #17

Carl Szabad

Lena: Se mitt inlägg 5 maj kl 16:13, för drygt ett dygn sen.

2011-05-06, 23:40
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Inte för jag är en olycksfågel, tror jag, men ett problem att hantera i framtiden är datorer som inte kör Windows. Microsoft brukar ju som Carl säger vara bra på att hantera bakåtkompabilitet. Men jag tror att vi kan förvänta oss datorer i framtiden som inte kör Windows - läsplattor med Android, stationära datorer eller bärbara med Mac OS X eller Linux. Det finns ju redan idag men marknadsandelarna växer och en dag kanske programmakarna önskar att de hade en produkt som fungerar i flera miljöer. Det är mer ett smygande problem och jag tror att det är betydligt värre än eventuell framtida inkompabilitet i Windows 8 eller liknande.

2011-05-07, 11:19
Svar #19

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
På min Mac OS X Snow Leopard hemma kör jag VMWare Fusion och i denna såväl Windows XP som Windows 7 som gäst-os. I praktiken använder jag bara XP där jag kör förbundets skivor mfl program på samma sätt som en vanlig Windows-burk. Nu är VMWare en kommersiell produkt men Virtualbox finns ju gratis för såväl Windows, Max OS X och Linux som värd-os. Kör VB på min Linux-maskin på jobbet med en XP som gäst-os. Men där av helt andra skäl. Det fungerar utan problem.
 
Det finns ju även ett stort antal emulatorer för gamla os, spelkonsoler etc för Windows, Mac etc redan idag. Gissningsvis kommer det fler av samma sort som tillåter nya kombinationer av värd-os och gäst-os.
//Michael Lundholm

2011-08-16, 09:52
Svar #20

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Ett tips för de CD-skivor som inte fungerar under Win 7. Installera de CD-skivor som inte funkar på en extern HD från en dator som har t.ex. Win XP. Koppla sedan den externa HD´n till datorn med Win 7 och kopiera genvägar till skrivbordet. Funkar bra för mig.

2011-08-16, 12:12
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna