ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MS-DOS  (läst 2179 gånger)

2000-12-08, 18:03
läst 2179 gånger

AnnMarie Lindbergh

I min strävan efter att finna en lösning på mitt nyblivna problem vänder jag mig till alla datakunniga på denna sida.
Jag håller på att föra över släktforskardata till ett MSDOS-baserat program men något har hänt för helt plötsligt kan jag ej skriva bokstäverna å ä ö!! Och detta skapar verkligen stora problem!!
Jag har Win 98 andra utgåvan samt Explorer 5.5 tacksam för all hjälp!!

2000-12-08, 19:54
Svar #1

Johanna Österholm

Varför väljer du ett MSDOS-baserat program. MSDOS är ju ganska föråldrat och dessutom fullt av begränsningar (filnamnslängd, mellanslag, å ä och ö osv..) Det finns ju en hel uppsjö av bra Windows-baserade program på marknade (till varierande pris, en del nästan gratis).
Bara en fråga...
 
Mvh Johanna Östeholm

2000-12-08, 23:56
Svar #2

AnnMarie Lindbergh

Instämmer, men jag hjälper en släktforskarförening med dess arbete och de använder detta program..

2000-12-09, 03:01
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Till Annemarie och Johanna,
 
Tar ni bort all MSDOS ur era burkar så kommer datorerna inte ens att starta, eftersom windows är högst MSDOS-baserat. Det finns massor av användare som kör släktforskningsprogram i DOS, det finns en del fördelar med detta då hastigheten ökar väsentligt.  
Annemaries problem beror antagligen på att windows och MSDOS använder olika standard för ASCII, dvs texten, de kallas ANSI och ANSEL.
Jag vet inte hur du arbetar med överföringen av dina data, men om du exporterar som textdata kan du öppna den exporterade textfilen i exempelvis MSWORDS. Välj sedan i menyn ARKIV/FILES alternativet SPARA SOM/SAVE AS ,  du kan då välja att spara textfilen som MSDOS.TXT , och den konverteras då till DOS-format. Öppnar du en sådan fil i ett windowsprogram kommer det att synas en del konstiga tecken, detta beror på att teckenkodtabellen skiljer sig åt, men i ett DOS-program syns texten som vanligt.
Om det är så att du inte kan skriva å/ä/ö i windows längre, så prova om du får semikolon i stället för ö - i så fall är ditt tangentbord inställt som Engelskt/Amerikanskt tangentbord. I så fall saknas några rader i dina startfiler.
 
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-12-09, 10:11
Svar #4

Per Karlsson

Annmarie,
 
För att få Å Ä Ö att fungera när du kör ett dos program under någon Windowsversion, 3,11, Win 95/98 NT eller Windows 2000 krävs att du lägger till ett par rader i autoexec.bat och config.sys. Dessa filer finns i rooten dvs C:`. Dessa kanske inte syns när du tittar i utforkskaren då Windows inte visar systemfiler som standard. Vill du veta exakt hur man gör så mejla mig direkt så hjälper jag dig att lösa detta.
I övrigt håller jag med de andra inläggen att man kanske skall hålla sig till till moderna windowsprogram när man har ett modernt operativsystem men så har vi det här med vanans makt och att lära sig något nytt. Kanske har dit program inte möjlighet att exportera....
 
 
PerK

2000-12-09, 11:39
Svar #5

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej
Hålle med dem som påstår att man skall använda ett modernt släktforskningsprogramm för register åt hembygds och andra föreningar som har liknande register.
Prövade att under 80-talet lägga in olika uppgifter i ett antal registerprogram.
I dag han man använda ett släktprogramm och där lägga i alla torp, gårds och sockenbeskrivningar med kartor, foto. Detta gör man i en ortsbeskrivning som som man via släktforskningsprogrammet kan förse med ägare, brukare eller med bara födda eller döda på resp, plats. Av de program som jag har Disgen med den suport man får från dem med deras stora Disbyt varit mest komplett här kan man vi enkla inställningar sedan göra de utskrifter man vill. Har testad förutom Disgen, anarkiv, min släkt, holger samt några ytterligare program, erfarenheten av de program som är översatta från USA att dessa dåligt är anpassade till våra Svenska förhållande.
Om du är intresserad att jämföra ex Disgen och Min släkt så kan du gå in på min hemsida och testa http://home3.swipnet.se/~w-31900/
mvh Thage

2000-12-09, 12:22
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Apropå vanans makt har vi fortfarande vår förenings medlemsregister i DIS gamla program DISFOR. Ett dosprogram som ingen anser det vara värt att göra något åt.  
 
För att få utskrifter med å, ä och ö brukar jag få öppna textfilerna först i Wordpad och sedan i Word när jag vill redigera dem före utskrift. Jag använder Windows 95.
 
Kan någon ge förslag till ett alternativt program där vi kan lägga in medlemmar och deras forskningsresultat och sedan få ut forskarförteckningar och adressetiketter mm.  
 
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-09, 16:31
Svar #7

AnnMarie Lindbergh

Sven Ove. Om jag nu saknar några filer vilka kan det vara i så fall? Troligen är det ju så.
Jag läser av kort som jag sen matar in i denna msdos-baserade databas. Tack för hjälp!!

2007-07-14, 22:16
Svar #8

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Annmarie.
Jag tror nog inte att du saknar filer.  
Däremot har du två stycken filer som Per skrev ovan. Dessa heter Config.sys och autoexec.bat
Dessa två filer hittar du om du öppnar anteckningar och går till C: som är din hårddisk. Välj öppna i anteckningar och välj filformat alla. När du har gjort det skall du kunna se dessa två filer. Om vi börjar med config.sys. Denna fil konfigurerar datorns minne, grafik och tangentbordslayout.
 
Denna fil skall se ut som denna text nedan:
 
DEVICE=C:`WINDOWS`COMMAND`DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
COUNTRY=046,850,C:`WINDOWS`COMMAND`COUNTRY.SYS
 
texten ovan är standard vid installation.
Vill du få lite mer fart på burken så kopierar du detta och klistrar in i stället:
 
DEVICE=C:`WINDOWS`HIMEM.SYS
DEVICE=C:`WINDOWS`EMM386.EXE NOEMS
BUFFERS=20,0
FILES=40
DOS=UMB
LASTDRIVE=Z
FCBS=4,0
DOS=HIGH
DEVICEHIGH=C:`WINDOWS`COMMAND`DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
COUNTRY=046,850,C:`WINDOWS`COMMAND`COUNTRY.SYS
 
När det gäller autoexec.bat filen så kör den automatiskt ett antal MS-DOS-kommandon som konfigurerar arbetsmiljön i MS-DOS.
Denna fil ser ut som den nedan.
 
MODE CON CODEPAGE PREPARE=((850) C:`WINDOWS`COMMAND`EGA.CPI)
MODE CON CODEPAGE SELECT=850
KEYB SV,,C:`WINDOWS`COMMAND`KEYBOARD.SYS
 
Kopiera denna text och klistra in i stället för dina befintliga filer. MEN glöm inte att alltid spara originalfilerna innan du gör något så kan du återställa dem om du har gjort något galet.
Du kan spara dem till vad som helst, men det är viktigt att du kommer ihåg vilken som var vilken så at du sedan kan spara om dem som .sys och .bat om det skulle krångla.
 
Om du eller ni har mer funderingar eller frågor så kan ni maila.

2007-07-14, 22:33
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Man kan ju hoppas att Annmarie löst problemet sedan hon ställde frågan för 6,5 år sen!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-15, 08:36
Svar #10

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
HAHAHAHA. Jag såg inte det. jag var för ivrig att hjälpa  
 
vänligen
lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna