ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Övergång/export PC till Mac?  (läst 2139 gånger)

2015-03-15, 12:15
läst 2139 gånger

Carl Fürst

Hej!
 
Har ett digert arkiv i MinSläkt version på PC, men använder numera Mac för i stort sett allting.
 
Finns det något sätt att exportera det till ett släktforskningsprogram som är kompatibelt med Mac, dvs som GEDCOM-fil? Någon som har gjort detta och kan rekommendera ett program?
 
Vänligen
Carl

2015-03-15, 21:12
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hej Carl,
 
Använde Mac några år. Installerade då Wine på datorn. Detta skapar en windowsmiljö på Mac. Där körde jag till exempel Disgen. Programmet är gratis. http://winebottler.kronenberg.org/downloads  
 
Ta dig en bit ner på sidan, under rubriken Wine.app Downloads, står Wine 1.7.37. (OBS! Enbart Wine ska det stå. Det finns en snarlik variant, men för mig var Wine det bästa.) Klicka på rutan med Wine 1.7.37 och ladda ner och installera Wine. (Det finns en massa andra nedladdningsrutor på sidan, men låt bli dem!  )
 
Sedan minns jag det som att det gick bra att installera program för Windows. Så fort jag körde igång ett program med ändelsen exe, aktiverades Wine. Ett litet vinglas dök upp i skärmens överkant när Wine var aktivt. Du får tillgång till en utforskare också, men minns inte hur. Kanske var det genom att klicka på vinglaset.
 
Wine är absolut värt att prova. Det räddade mig under mina tre år med Mac! Behövde på så vis inte byta släktforskningsprogram. I mitt fall Disgen, men det ska väl gå lika bra med Min släkt.
 
Vänligen
Tomas
 
(Meddelandet ändrat av TGH 2015-03-15 21:13)

2015-03-15, 21:29
Svar #2

Paul Bergström

Hej Carl!
 
Tomas förslag är absolut värt att testa om du fortfarande har tillgång till MinSläkts installationsfiler och har .mis-filerna på din Mac (eller vet hur du för över dem). Därefter kan du installera MinSläkt med wine, öppna dina .mis-filer och exportera dem till GEDCOM. Sedan är du fri att tanka in dem i ett annat program som då kanske är installerat på din Mac.
 
Det finns ju andra varianter också, men testa detta först. Får du några problem så bara skriv en rad så försöker vi fixa det
 
/Paul

2015-03-15, 21:33
Svar #3

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Eller också kör du vidare med Min släkt!

2015-08-20, 12:02
Svar #4

Carl Fürst

Tack så hemskt mycket för tipsen Tomas och Paul! Wine fungerar utmärkt för MS hittills och blir en bra livhank tills dess att jag eventuellt bestämmer mig för ett nytt program. Perfekt!
 
Allt gott
Carl

2015-08-20, 16:13
Svar #5

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Kolla gärna även på släktforskarprogrammet Genny som finns både för Windows och Mac: www.genny.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna