ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öppet program med kontrollfunktion  (läst 1195 gånger)

2010-01-03, 16:15
läst 1195 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Finns det möjligen något program som är publikt/stängt forum där alla/inbjudna kan lägga till material som jag i efterhand kan kontrollera vad som blivit tillagt? Någon form av släktforskningsprogam, eller snarare registreringsprogram. Som kanske presenteras i form av någon lista eller liknande.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-01-03, 16:42
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det man närmast kommer att tänka på är en Wiki (eller kanske Google Wave). Det flesta CMS har också funktioner där registrerade eller oregistrerade kan lägga in nyheter/artiklar som i efterhand kan moderas/godkännas. Google Sites kan också användas för samarbete med dokument/sajter osv osv.
 
Web-baserade släktforskningsprogram finns några få som man själv kan installera, men för editering är det nog inget som riktigt nått i mål än.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-01-03, 18:19
Svar #2

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Geni.com är det webbaserade som jag är rätt nöjd med. Jag kan redigera den del av släkten dom jag har släktband till. Kan även lägga till och redigera släkt till släkt. Geni.com har så kallat Pro där man kan bli betalade medlem men det är inget jag har behövt använda ännu. Konkurenterna har vissa spärrar när man lägger in för mycket uppgifter.

2010-01-04, 15:46
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det är Wiki ja.
 
Här kan du skapa en egen: http://www.wikia.com/wiki/Wikia
 
Det finns en massa geneaologi wikis men jag vet inte hur hållbara de förstagen är, dvs hur länge de kommer att finnas kvar. Det här verkar bäst: http://www.wikitree.org men detta är nog också ok: http://familypedia.wikia.com/wiki/Family_History_and_Genealogy_Wiki
 
Sen kan du också använda google docs och skapa ett konto som flera kan gå in på och skapa excelfiler och worddokument där.
 
/Torbjörn

2010-01-04, 15:47
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det bör noteras att wikia.com är en helt vanlig WIKI medan wikitree etc har stamträd och antavlor och sånt.

2010-01-07, 14:33
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar för förslagen. Tanken som som jag hade var att det på något vis kunde synkas/integreras med en privat grupp på Facebook, (Fast nu börjar det nog bli svårare än vad jag tänkt mig) fast jag kanske måste ha det brevid på annan adress? Som jag kan lägga en länk till inne i Facebook.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-01-08, 05:00
Svar #6

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Nä, inte på Fb. Det går inte. Det finns inga sådana applikationer alls.  
 
Men kolla Wikilösningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna