ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webbaserade släktforskningsprogram  (läst 3699 gånger)

2009-07-22, 03:16
läst 3699 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Två intressanta sidor om Rättigheter och skyldigheter vid fotografering fann jag för övrigt här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1747.htm
och om Vad man får fotografera?:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-22, 03:27
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sedan fann jag även denna nya artikel i Helsingborgs Dagblad som belyser att problemet fortfarande kvarstår, trots borttagning från The Pirate Bay! http://hd.se/skane/2009/07/22/smygbilderna-kvar-trots/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-22, 10:34
Svar #2

Lotta Nordin

Det Olle frågade efter var vad som är lagligt att publicera på internet när det gäller en släktdatabas med nu levande personer. Han frågade inte efter personliga åsikter, sådana finns det gott om och dom flesta finns nog redan ventilerade i Anbytarforum.
I det sammanhanget är det ju trots allt mycket märkligt att Olle väljer att på sin hemsida skriva att han utgår från dansk lag och anser (=hans åsikt) att den överensstämmer med andan i svenska PuL.  
 
Om någon anser att det bör vara lagligt att publicera basala uppgifter om födelse, vigsel och död, familj, yrke och adress, så innebär inte det att det är lagligt. Dessutom är det ju inte säkert att den person dessa basala uppgifter angår håller med om att det är fritt fram för vem som helst att publicera dom.
 
Om man inte gillar en lag så innebär ju inte det att det är fritt fram att bryta mot den - inte ens om det är svårt för myndigheterna att se till att lagen efterföljs.
 
Och vart har hänsynen tagit vägen? Det verkar inte som om ni som utan vidare vill publicera personuppgifter om andra nu levande personer bryr er ett dugg om vad dom tycker om det. Ibland verkar det inte som om ni har en aning om hur lättillgängliga - och för hur många - uppgifterna på internet är, och vad andra kan tänkas få för sig att använda uppgifterna till, samt vilka konsekvenser det kan få. Är ni så naiva, eller är det något som inte rör er i er egenskap av släktforskare för att ni har goda avsikter med era publiceringar?

2009-07-22, 17:21
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej igen Lotta!  
Eftersom du skriver samma sak som jag, så kan jag bara hålla med!  
 
När det gäller hänsynen, så hoppas jag att det klart framgår att jag, på såväl min egen hemsida, som vid publicering i Svenska Släktkalendern om Släkten Simander 2003 har förvissat mig om samtycke till detta! Så nog tar jag den hänsyn du efterfrågar. Jag rekommenderar alla att göra detsamma. Då undviker man alla problem, såväl socialt, etiskt, som juridiskt.
 
Men nu efterfrågade Olle vad som är lagligt och då finns det uppenbarligen en mycket stor gråzon kring just PUL, inte minst när det gäller släktforskningsuppgifter. Vid alla lagar finns inte bara lagtext, utan även bakomliggande tankar kring dessa, som leder till olika tolkningar i olika domstolar och olika praxis, som bygger på olika bedömningar grundade på åsikter som olika jurister har.  
 
När det gäller PUL är det värre än så! Även med den gamla lagen, som var hårdare skriven, så gick det inte att få fram något domslut, trots försök från släktforskare att t o m anmäla sig själva. Fallen avskrevs. Polisen och juridiken ansåg antingen att brottet var så oklart, ringa eller inget brott alls, att man tog upp fallen!
 
Nu har PUL mildrats i sina skrivningar, precis som du förtjänstfullt beskriver ovan Lotta. Men det betyder INTE att det blivit klarare, snarare tvärtom. Det är inte förrän lagen tillämpas och prövas i olika instanser, som vi vet vad som gäller lagligt! Även då kan förresten praxis ändras av olika skäl, till exempel JO-granskningar, mm. Om det var svårt att få till sådana prövningar tidigare, så lär det väl inte bli lättare nu, eller?
 
Under tiden finns däremot en praxis bland utövare på internet, som utvecklas i en rasande fart, oavsett vad vi tycker om det. Detta har redan förändrat synsätt, och tillämpning av lagar och regler, samt dem också.  
 
Nu finns till exempel folks namn, adress och personnummer utlagda på www.upplysning.se, telefonnummer på Eniro o hitta.se med koppling till kartor och foton från såväl luften som i många fall från marken. Födelseuppgifter och foton, vigsel- och skilsmässouppgifter, dödsannonser och dödsrunor publiceras såväl i tryck som sökbart på nätet för nutid såväl som dåtid. Detta sker väl lagligt, eller? Folk lägger dessutom ut sig själva och andra i alla möjliga sökbara former på nätet. Hur många har fällts? Är det lagligt eller inte?
 
Hur det blir i framtiden återstår att se, men nog finns det olika krafter som drar åt olika håll, inte alls begränsat till släktforskarvärlden, såväl i Sverige, som i EU, som i världen, när det gäller fri information kontra säkerhet, trygghet och hänsyn till individuell integritet. Men det är väl politiker och jurister bättre på att lösa kanske.
 
----------
 
Min andra synpunkt om skillnad i olika medier, bemöts med att det är lättillgängligheten som avgör att internet ska ha andra regler än övriga media. Det blir genast problematiskt också, även om jag förstår synpunkten att det skulle minska eventuella skador om det var mer svårtillgängligt.  
 
Men problemet är att all publicering strävar efter spridning och bör då bedömas efter samma regler kring innehållet, oavsett av hur många som läser det, eller kan läsa det! Antingen bör det vara okej att skriva om levande personer i tryck OCH på nätet, under etiskt och juridiskt ansvar förstås, eller också bör det inte vara det alls!  
 
------
 
Det bästa är som sagt att visa hänsyn och ha samtycke, såväl lagligt som etiskt, såväl digitalt som i tryck!  
 
Vad som sen är lagligt är inte lika solklart som min svärmors trädgård, för då skulle de som bryter emot lagarna och reglerna vara minst lika svettiga som jag efter skyffling och krattning och rosenbeskärning och de verkar de inte vara!  
 
PS. Hur var det egentligen med Aftonbladetartikeln? Du påstod att jag spred felaktig information, men vad är det egentligen för skillnad på att sprida porrbilder på en hemsida (som det påstods) och en porrsajt? Sajt kan väl avse själva sidan också? Inte bara de som administrerar den, eller?
 
I den första artikeln framstår det som mannen lagt ut sina bilder sedan 2007 på nätet och vägrat att ta bort dem sedan dess. Det var väl inte felaktig information av mig då? Vad var felaktigt?
 
Du som verkar skärpt vet möjligvis inte vad som kan ha gjort att min e-postavisering har lagt av? Liiite irriterande!  DS.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 00:11)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-22, 17:28
Svar #4

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Lotta, nu tycker jag du överreagerar, vad skall uppgifterna på en släktforskningshemsida användas till. Jag fick för några år sedan ett brev från Rikspolisstyrelsen med information om att jag fanns med i ett nazistiskt register med passfoto och allt, (tydligen lagligt att inhämta från någon myndighet), det hade i alla fall inte inhämtats från någon släktforskningshemsida.

2009-07-22, 19:59
Svar #5

Lotta Nordin

Stefan,
om det nu inte är solklart vad som är lagligt, så är väl det bästa man kan göra att låta bli sådant som man inte är helt säker på. Eller?
Du som lärare - och förälder - borde också ha fått gott om information om hur somliga kan använda sig av det dom samlar ihop på internet, och vad det kan få för konsekvenser.  
 
Jag kan inte påstå att jag gillar råttskit, upplysning.se med flera liknande sidor heller, men där måste du iallafall söka aktivt för att hitta något. När det gäller en släktdatabas på internet får du alltihop serverat utan att anstränga dig. Och det må vara hänt att alla personer är tillfrågade och har godkänt att just deras personuppgifter får publiceras på din hemsida. Men vad kan andra ta sig till med materialet? Inte ens släktforskare är alltid så hänsynsfulla när dom hittar något intressant. Vad gör du om du helt plötsligt hittar hela din släkt på någon annans hemsida, kanske till och med felaktigt inskrivet och med mer eller mindre märkliga tillägg, ändringar och kopplingar? Jag citerar igen: Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.”
 
För övrigt håller jag mig till att kommentera det som har med nu levande personer i släktdatabaser på internet att göra. Aftonbladet, porrsajter och epostaviseringar får någon annan ta hand om.  
 
 
Jimmy,  
nej, jag överreagerar inte. Det är nog snarare så att det är du som underreagerar. Jag vet vad somliga kan ta sig till med uppgifter dom hittar på nätet, jag ser det så gott som dagligen i det jag jobbar med. Släktdatabaser är inte något fredat område som bara snälla släktforskare tittar på.

2009-07-22, 20:57
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Lotta raljerar gärna över min hänvisning till danska Datillsynet. Det bjuder jag på. Vad jag kunde se är både svensk och dansk lag baserad på samma EU-direktiv. Något för jurister att träta om!
 
Efter att jag funnit nedanstående text, tycker jag att jag har ännu mer torrt på fötterna, när jag tror att min tolkning inte är helt galen. Jag håller alltså inte alls med Lottas något skruvade tolkning av PUL.
 
Här fann jag texten som följer:
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktablad-personuppgifter-och-internet. pdf:
 
Harmlösa uppgifter
 
Harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke. Vad  
som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör  
vara hur den registrerade kan uppleva publiceringen. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt! Om du är osäker är det en god regel att inhämta samtycke.
 
Känsliga uppgifter, dvs. uppgifter om etnisk tillhörighet, religiös övertygelse,
medlemskap i fackförening och även uppgifter om hälsa och sexualitet får normalt inte publiceras utan samtycke.
 
Alltså, det som är förbjudet handlar om entnicitet och religion. Det andra hamnar i en gråzon, som tydligen inte har klargjorts juridsiskt. Läs Stefans inlägg ovan!

2009-07-22, 22:09
Svar #7

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Syftet med mitt förra inlägg var att tydliggöra att personer som är intresserade av uppgifter om dig kan hitta dem oavsett om de finns på Internet eller inte. Det handlar alltså om aktivt sökande, jag har ytterst svårt att tro att någon av en slump hittar uppgifter på en släktforskningshemsida som kan komma till användning.

2009-07-23, 01:00
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja Lotta, det är absolut säkrast att avstå, för egen och andras del. Se mina tidigare inlägg.
 
Problemet här rör vad som är lagligt när det gäller personuppgifter och släktforskning. Att då påstå att det är solklart, stämmer tyvärr inte med verkligheten. Det är snarare tvärtom! Se mina tidigare inlägg, samt Olles om Harmlösa uppgifter.  
 
Om jag som lärare och förälder har fått gott om eller mer information än någon annan om internetsäkerhet har jag svårt att bedöma. Jag har väckt frågan om mer information till oss lärare och till eleverna. Det har rört sig om andra problem än släktforskaruppgifter i de fall som jag stött på som lärare och förälder. Men visst finns elever med skyddad identitet på skolor. Elevfotografering kräver numer skriftliga tillstånd för publicering även i tryck. Nätmobbning. Mobilfotografering eller smyginspelning av lärare och elever i ljud och bild för publicering även på nätet. Listan kan tyvärr göras lååååång. Det var bara några exempel. Vi diskuterar detta en del med eleverna, särskilt om något har hänt eller hotar att hända, men också allmänt.
 
Vad jag skulle göra om någon skrev om mig och min släkt felaktigt på en hemsida vet jag inte riktigt. Är det relevant? Det är inget jag oroar mig för, i alla fall inte utifrån min släktforskning. Däremot har jag en viss erfarenhet av barnens nätmobbing. Men där spelar som sagt andra sajter med foton och bloggar i en helt annan division, när det gäller personliga utlämnanden av dem själva och även andra!  
 
Nej mitt skrivande får vara nog nu! God Natt!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 18:05)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-23, 14:18
Svar #9

Lotta Nordin

Olle,
vem som raljerar och ”skruvar” låter jag vara osagt...
 
Läs lite noggrannare det du själv citerade, t. ex.:
”Vad som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör  
vara hur den registrerade kan uppleva publiceringen. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt!”
Det är alltså inte din uppfattning om hur den registrerade kan uppleva publiceringen som gäller, utan den registrerades uppfattning.  
 
Dessutom har du tydligen tidigare hittat ovannämnda uppgifter, så...
 
Varför hänvisar du inte till finsk lag förresten? Är inte Finland också med i EU?
 
Du ska nog studera danska Datatilsynets upplysningar om vad som gäller vid presentation av släktforskning på internet lite bättre också. Jag får en känsla av att du ”hoppat över” eller ”råkat glömma” vissa - ganska viktiga - delar av deras information.

2009-07-23, 14:22
Svar #10

Lotta Nordin

Jimmy,
för att hitta en släktdatabas på internet så behöver man absolut inte ägna sig åt aktivt sökande i den mening att man måste söka på ett specifikt namn, så som man måste göra i övriga nämnda databaser.  
I en släktdatabas får man också fram hela familjer med personuppgifter och deras samband med andra familjer, vilket man inte får i övriga databaser. Du ska inte tro att enbart snälla släktforskare hittar släktdatabaser.  
När det gäller t. ex. epostadresser så har det i flera omgångar dykt upp diskussioner här i Anbytarforum p. g. a. att folk varit rädda för att drabbas av virus, spam och andra otrevligheter genom att någon/något skulle kunna hämta adresserna här i forumet. Varför vara rädda för det om det nu bara är en helt oskyldig liten plats för släktforskardiskussioner? Det kan väl inte någon elak spammare och virusspridare vara intresserad av?  
 
Bilder  på personer (=personuppgifter) kan  - det görs och är till och med vanligt - plockas upp från helt harmlösa hemsidor och läggas upp på andra sidor med helt felaktiga uppgifter i samband med bilden. Det händer också att bilder ”görs om” och används i fel syfte och i fel sammanhang. Många släktforskare lägger i sina släktdatabaser upp bilder som kan hittas utan att man söker på släkt, namn eller orter.  
 
Det du lägger upp på internet har du i princip inte längre någon kontroll över. Alltså, en släktdatabas på internet är inte en fredad zon!

2009-07-23, 14:25
Svar #11

Lotta Nordin

Stefan,
jag skrev inte att lagen var solklar. Däremot anser jag att det är solklart att man inte ska ”hänga ut” nu levande personer, med eller utan deras medgivande, eftersom det inte går att garantera att uppgifterna inte används av någon annan i helt andra syften och sammanhang. Och det verkar ju som om du håller med mig - åtminstone delvis.  
 
Det stämmer att det är i och via bloggar och forum som ungdomar och barn råkar mest illa ut, men inte alltid på grund av jämnåriga medlemmar i samma forum. Det är också därför det hela tiden tjatas, gnatas och varnas om att dom inte ska lägga ut bilder på sig själva och inte lämna ut personlig information. Dom varningarna är givetvis lika relevanta när det gäller ”vanliga” hemsidor - t. ex. släktdatabaser -  och oavsett vilken ålder personerna är i.  
 
Jag kan ärligt talat inte förstå att somliga verkar tycka att deras ”rätt” att publicera personuppgifter om nu levande människor väger tyngre än allt annat. Och att en så förbluffande brist på hänsyn - dessutom mot sina egna släktingar - finns hos släktforskare är faktiskt också en aning förvånande, även om jag vet att det också ibland oss finns alla ”sorter”.  Kunskapen om internets ”avarter” verkar inte heller vara särskilt utbredd, tyvärr.

2009-07-23, 15:28
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Och varför har inte Lottas tre inlägg nåt min dator?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-23, 16:38
Svar #13

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag respekterar Lottas ståndpunkt, det är alltid bra att vara förutseende men så länge man inte själv drabbas är det svårt att se farorna. Ta klimathotet till exempel som hotar att utplåna hela mänskligheten men vi fortsätter att elda fossila bränslen i oförminskad takt.

2009-07-23, 17:03
Svar #14

Lotta Nordin

Jimmy,
vill du publicera dina egna personuppgifter så är det naturligtvis upp till dig helt och hållet.
Det diskussionen här gäller är publicering av andras personuppgifter, med eller utan deras godkännande, och utan att (verkar det som) ta någon som helst hänsyn till vad som kan hända med uppgifterna och hur i så fall dessa personer drabbas.

2009-07-23, 17:33
Svar #15

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker det Lotta skriver här ovan är mycket klokt och insiktsfullt. Jag skulle kunna gå in på varför jag håller med Lotta med det är onödigt. Lotta har redan förklarat det så bra så jag kan bara uppmana alla att läsa hennes inlägg en gång till.  
 
Helene

2009-07-23, 17:38
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Men nu går du väl lite väl lååångt Lotta? Menar du på fullt allvar att en människa inte ska kunna ge sitt samtycke till publicering på internet??? Trots att det uppenbarligen är lagligt? Är det din åsikt att det inte ska förekomma? Eller påstår du att det är olagligt?  
 
Hur ska borttagandet av alla personuppgifter som redan läggs ut nu av myndigheter, tidningar, företag, individer mm ske???
 
Kunskapen om internets ”avarter” verkar inte heller vara särskilt utbredd, tyvärr.
vad som kan hända med uppgifterna och hur i så fall dessa personer drabbas  
Vad menar du att det är för allvarliga brott som hotar? Du verkar känna till mer än mig, eller också bedömer vi situationen väldigt olika. Jag känner, som de flesta idag, till många av internets avarter, men jag ser inte släktforskning som något stort hot, möjligen för att jag inte vet vad som hänt. Att folk använder mina personuppgifter eller släktforskaruppgifter och skriver av dem fel, kunde ju ske även utan internet, så det kan jag leva med, även om jag förstås skulle påpeka det om det förekom och anmäla det om det rörde sig om brott. Du måste avse riktigt hemska saker. Kan du vara vänlig och upplysa oss om vad det gäller som har hänt, så att vi förstår varandra bättre?
 
Menar du dessutom att all publicering av andras personuppgifter, med eller utan deras godkännande, inte ska ske heller utanför nätet??? Det blir många bokbål det!  Eller glömde du bara lägga till på internet?
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 18:14)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-23, 17:57
Svar #17

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker inte Lotta har gått för långt! Alla är inte lika medvetna om vad som kan hända med deras personuppgifter som ligger öppna på internet. Det är därför som den som publicerar uppgifterna bär det yttersta ansvaret att uppgifterna inte stjäls och används i andra sammanhang. Då är vi tillbaka till det som tråden faktiskt handlade om från början, dvs det Patrick frågade om; en lösenordsskyddad hemsida där man kan publicera sin släktforskning.  
 
För övrigt finner jag det fullständigt oansvarigt att publicera födelsedata och fotografier på sina barn men det hör till en annan diskussion.
 
Helene

2009-07-23, 18:24
Svar #18

Lotta Nordin

Stefan,
det jag skriver om är precis det jag skrivit om hela tiden. Det är bara att läsa och försöka förstå, jag tänker inte upprepa det fler gånger. Skriver jag att jag anser, då är det alltså - naturligtvis - min personliga åsikt. Citerar jag lagen så syns det också tydligt.
Naturligtvis kan man publicera andras personuppgifter om man har deras tillstånd, men - och det är ett viktigt men - då gäller det att man verkligen har förklarat för personerna ifråga att det även finns nackdelar. Precis som Datainspektionen skriver alltså.  
Tredje gången gillt:
Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.”

2009-07-23, 18:26
Svar #19

Lotta Nordin

Tack Helene,
du har uppenbarligen förstått precis vad jag skriver och menar.  
Och visst har fotografier på barnen med det här att göra, det är som sagt personuppgifter det också, och jag håller fullständigt med dig om att det är oansvarigt att publicera dom.

2009-07-23, 19:21
Svar #20

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Du behöver absolut inte upprepa dig, om du inte vill förstås. Jag läser och förstår vad du skriver Lotta, men det är skillnad på att förstå och att hålla med.  
 
Vad jag avsåg var förstås att du avfärdade åsikter tidigare och ville att diskussionen skulle handla om vad som faktiskt är lagligt.
 
Det finns för- och nackdelar med allt. Men vilka allvarliga nackdelar som finns förutom ovannämnda nämndes inte, som gör att man bör avstå från nätpublicering!
 
Varför denna fixering vid internetpublicering? Alla andra publiceringar som sker i alla andra tryck och medier då? Födelsedagsfoton med datum på barn i tidningen? Är det också fullständigt oansvarigt?
 
Menar ni att det är en avgörande skillnad på nackdelen av publicering av personuppgifter (dit foton förstås räknas) på internet och i resten av samhället? Man kan ju skanna in bilder och uppgifter varifrån som helst och lägga ut på nätet. Varför skulle just en släktforskarsida på nätet utgöra en särskild risk? Det finns hembygdsböcker som listar alla familjer som bor i en socken t ex med bild på husen, etc. På YouTube lägger folk ut snart sagt vad som helst om sig själva och andra! Det är mycket mer problematiskt!
 
Det enda som min hemsida lett till är massor av uppskattning från nära och avlägsen släkt, vad jag känner till. Så när som berättigat ifrågasättande av alltför långtgående anor bakåt i tiden här på Anbytarforum och nu utnämningen till att det är fullständigt oansvarigt. Har ni sett de bloggar som finns??? En mamma i min dotters klass blev utnämnd via Aftonbladet till Sveriges bästa och populäraste bloggare, Tonårsmorsan med berättelser och bilder på henne och barnen i olika vardagssituationer.  
 
Jag tar och bär förstås också fullständigt ansvar för min hemsida och delar ansvaret för mina barn! Oavsett vad ni och andra som inte är berörda tycker. Däremot är samtycke viktigt för de berörda, såväl i juridisk som moralisk mening! Jag respekterar att ni och andra har en annan åsikt och hoppas att ni gör detsamma!
 
----------------------------------------------------------
 
Nu får jag hålla med Helene att vi kommit långt ifrån webbaserade släktforskningsprogram!
 
Patrick. När det gäller lösenordsskydd, så har jag lagt upp foton från vår kusinträff och andra stora högtider på Picasa så att de närmast berörda har kunnat ta del av dem via internet, vilket är mycket uppskattat. Släktforskningsprogram på nätet har jag ingen bra uppfattning om.
 
Jo, en sak till bara. När jag googlade på smygfotografering med anledning av ovanstående diskussion, så påstods på en sajt att i Danmark är det förbjudet och hade lett till böter där, medan det i Sverige är lagligt! Om det stämmer så har Danmark hårdare lagstiftning i åtminstone det fallet!
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 19:28)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-23, 19:43
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Stefan! Tyvärr är det så att vi måste göra skillnad på media och media. När mina barn föddes infördes de obligatoriska annonserna i tidningen under Familjesidor och Födda. Det går inte att jämföra med internet och därmed hur lättåtkomlig information har blivit.  
 
Helene

2009-07-23, 19:47
Svar #22

Lotta Nordin

Stefan,
jag har inte avfärdat någons åsikter, det var Olle som ville ha fakta och inte åsikter och det var det jag skrev. Och naturligtvis behöver du inte dela mina åsikter, likaväl som jag inte behöver dela dina.
 
Angående fixering vid internetpublicering så kan man väl bara säga att det är det den här diskussionen handlar om. Det underlättar alltid om alla som deltar i en diskussion håller sig till ämnet och diskuterar samma sak. Eller hur?

2009-07-23, 20:19
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lotta, jag menade inte att du avfärdade någons åsikter, utan uppfattade dig som att du tyckte att vi skulle hålla oss strikt till vad som är lagligt. Men jag kanske missförstod dig? Nu har vi i alla fall diskuterat åsikter också och det är bra att vi respekterar varandra, även om vi tycker olika.
 
Angående fixering vid internetpublicering, så kanske man faktiskt säga att det är det den här diskussonen handlar om! En fixering. Min poäng var och är återigen att det är innehållet som är fel eller rätt, (och möjligen sammanhanget det presenteras i), inte i vilket media eller teknisk form det publiceras i. Där tycker vi uppenbarligen olika och kommer inte längre.
 
Om ni vill specificera hoten med internetpubliceringar jämfört med andra publiceringar, förutom lättillgängligheten, så är jag idel öra.  
 
Annars tackar jag för diskussionen och så fortsätter jag mitt fullständiga ansvar för städningen av sovrummet med bokhyllan med osorterade och igendammade släktböcker och släkt- och hembygdstidskrifter, samt den historiska avdelningen. Allt inför stundande amerikabesök från söndag 26 juli till 8 augusti av min gamla utbytesmamma och hennes son med familj. Få se hur mycket tid det blir åt annat då..... och sedan börjar skolan för oss lärare 10 augusti och eleverna den 17. Over and out!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 21:47)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-23, 20:36
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Efter att jag funderat en stund på ovanstående så har jag kommit fram till följande:
 
I materialet från datainspektionen fanns det ju information om just det jag nämnde gällande journalistiskt förarbete. När vi pratar glasklart så ser det ut som att lagen följer diamantens inre väsen. Även där finns flera grader när man bedömer dess renhet. Fast det är intressant att vi släktforskare som letar sanning, bedömer och värderar källans värde i förhållande till det vi finner, ändå inte är överens. Eller så är det jag som inte fattar att vi/ni är överens hehehe!  
 
Men jag kommer att lägga upp bilder på ett skyddat ställe (lösenordsskyddat, detta finns redan) där man ges möjlighet att kommentera bilden (enligt kod, se nedan). Där jag samtidigt ger info om att det inte finns någon garanti för att sidan inte kan bli hackad. Till en början kommer endast avlidna läggas upp, men min förhoppning är att de levande finner det roligt att vara med. Jag kommer också att lägga en vattenstämpel på korten och sedan lägga upp bilden i tillräckligt låg upplösning, allt för att göra det ointressant för de onda att finna korten intressanta. Förmodligen kommer en intern kod att läggas till korten som bara de ättlingar som finns med kommar att få möjlighet att tyda.
Nu vet jag att vissa utav dessa knep går att komma förbi, men jag känner mig nu nöjd med det jag gjort.
 
Ättlingaverket kommer att hammna på en annan plats, självklart med info om möjlig hackning, där jag har ytterliggare en kod som inte är kopplad till fotokoden. Dessa koder kommer då finns på två separata ställen (ej på de nu nämnda databaserna). Med dessa koder kan de inbjudna klass4 konstatera vem som är vem, och då vem som är på korten. Om det skulle finnas någon levande som inte skulle vilja vara med, så skall den möjligheten erbjudas. De hamnar då i klass3 och kan då ta del utav klass4, men inte tvärtom. I klass2 hammnar hemligt som ser tre och fyra. Själv blir jag nummer1 och kan ta del utav allt utan undantag.
 
Överarbetat? absolut, men himla roligt att skapa. Så skall jag göra det säkrare så får jag lägga ner hela tanken. Där är jag inte än.
 
Kommer på att tänka på en bok som heter Barndom som väckte rabalder när den kom (inga namn här inte).Så visst går det i tryck skriva väldigt mycket, utan något efterspel. Förutom ett ramaskrik! Men det fanns ju med i beräkningen. Fast detta skrivit mer som kuriosa än som ett inlägg i debatten!
 
Vänligen Patrick (med rem och hängslen, även om resåren är lite utsträckta)
Vänligen Patrick : )

2009-07-23, 21:50
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lycka till Patrick! Hoppas ni får glädje, kunskap och närmare släktskapskänsla nu! Min erfarenhet att det brukar uppskattas mycket.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-24, 07:38
Svar #26

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
utan att ge mig in i någon batalj här tycker jag att man bortser från Lagen om Elektroniska Anslagstavlor från 1998 som styr upp detta bra. Denna lag styrker i princip att personuppgifter ska tas bort på begäran om det uppfattas som känsligt, förnedrande eller som ett påhopp. Ser inte riktigt vitsen med att publicera nu levande släktingar på internet om man inte har en lösenordsskyddad hemsida. Vad det gäller i bokform bör man tala om att uppgifterna blir offentliga vilket de flesta säkert förstår när det gäller böcker sen är det nog försent.
 
Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
 
Mvh
 
BAS

2009-07-24, 15:19
Svar #27

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Andra må ha andra skäl men jag tänkte förklara för Bo-Arne varför jag publicerar levande släktingar utan lösenordsskydd. Proband i mitt släktträd är min dotter Melissa eftersom det finns några intressanta kopplingar mellan mig och min sambo. Dels är vi avlägset släkt men det intressantaste är nog att båda föräldrarna till min sambo är ättlingar till kronobåtsman Jan David Dahlund, efterträdaren till min anfader kronobåtsman Lars Dahlund. För att kunna bygga ett träd med en så ung proband behöver man inte gå över lik, snarare tvärtom, man måste gå via levande personer.
 
Att jag inte har lösenord är för att fler än jag själv skall kunna se hemsidan. Ett aktuellt exempel på fördelarna med detta är ett e-postmeddelande jag fick för bara några dagar sedan från en Dahlund i Västra Götaland som hade hittat sin gammelfarfar i mitt släktträd.

2009-07-24, 15:59
Svar #28

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Jimmy,
 
jag tar ingen sida här. Att nämna nu levande familjemedlemmar gör man väl precis som man vill, jag skulle dock inte ha med deras födelsedata etc om det gällde mina barn, utan enbart namnen. Det påverkar ju inte heller trädet, vilket för övrigt verkar intressant med kopplingarna. Att vilja visa något specifikt som i detta fall kräver kanske namnen, men uppgifter i övrigt spelar ingen roll för trädets skull och kan ju lämnas därhän. Detta gäller ju internet vilket betyder att uppgifter kan hanteras väldigt långt härifrån. I bokform har vi ju angivet familjemedlemmar under lång tid i tex både adelskalendern och släktkalendern. Genom mitt arbete har jag kunnat se baksidor med födelseuppgifter mm och det är inte helt riskfritt, men, valet gör man själv såvida inte familjemedlemmarna säger nej. Ha en trevlig helg,
 
Mvh
 
BAS

2009-11-03, 18:49
Svar #29

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Den här tråden som ursprungligen handlade om webbaserade släktforskningsprogram, kom ju huvudsakligen att handla om vad man inte ska eller inte bör publicera på Internet.
Jag kom att tänka på denna tråden när jag läste dagens SvD, http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3743941.svd.
Där skriver datainspektionen generaldirektör bland annat:  ... det är så märkligt att kränkningar visserligen inte är tillåtna enligt PuL, men de är inte straffbara med mindre än att man publicerar så kallade känsliga uppgifter (religion, facklig tillhörighet, hälsa, etniskt ursprung, politisk åskådning). I det här fallet fanns inga sådana uppgifter och åklagaren hade alltså ingen möjlighet att få den åtalade fälld enligt PuL.
 
Det är alltså det jag trott och hävdad hela tiden, att det allra mesta är legalt att publicera på Internet. Att vi sedan har olika synpunkter vad som lämpligt, må så vara, men det blir mest teoretiska resonemang.

2009-11-03, 19:35
Svar #30

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, som DI-direktören säger så är det olagligt. Däremot är det inte straffbart, vilket är något annat.

2010-12-11, 15:18
Svar #31

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-03-23, 07:43
Svar #32

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Som en utveckning från ovanstående frågeställning.
 
Finns det, eller vore det inte trevligt med ett program (Disgen, Min släkt, Holger osv)som var som dessa men som befinner sig i molnet? Alltså där du inte är bunden till en dator, utan du kan använda vilken plattform (dator, surfplatta, smartphone) du vill, så länge du har internetanslutning, fast eller trådlös!
 
Jämför med de nya officeprogramen hos Microsoft och Google där du kan koppla upp dig, göra ditt arbete och så sparas det i molnet, alltså någon serverhall någonstans. Dessa är ju gratis.
 
Nu är ju då inte tillverkarna av släktforskningsprogramen så stora att de skulle vara gratis, så någon summa förstår jag. Kanske resurserna är större hos de amerikanska tillverkarna av program?
 
Nu tänker jag inte på program där man avsäger sig rätten till sitt eget material som då tydligen en del amerikanska sajter har. Inte heller dela med sig program/träd där då andra kan gå in och titta/hitta. Utan ett vanligt (i mitt fall Disgen)i molnet som man inte behöver ladda in i datorn.
 
Finns det kanske redan??
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-03-23, 07:52
Svar #33

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-03-24, 06:39
Svar #34

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag läste artikeln. Synd att det inte går att sätta någon tid när det blir klart. Fast det blir ju säkert en bra produkt när den blir klar.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-02, 10:56
Svar #35

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Här finns ett program till min ovanstående fråga.
 
http://dinsläkt.se/info.php
 
Fast det går inte att finna så mycket info om vem som ligger bakom den. En annan sak, går det att hålla sitt träd för sig själv? Eller blir det alltid offentligt?
 
Det sker ju en del saker på webfronten i alla fall, det är positivt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-02, 21:45
Svar #36

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Är du bara ute efter att föra in uppgifter i en databas så fungerar Teamviewer perfekt även med telefon(i alla fall på en Android).
Då kan du fjärrköra din dator därhemma och slipper molntjänster.
Telefoner är väl inte det ultimata verktyget för sånt med den lilla skärmen, men i nödfall så funkar det även om en laptop eller liknande är att föredra. Att presentera forskningen är en annan historia.
Hur som helst skulle jag aldrig lämna ut nått till något av dessa otaliga släktforskarprogram på nätet. Kanske är jag ett kontrollfreak?!?
 
För att visa vad man kan göra med en gammal Windows laptop därhemma har jag fixat en liten testdatabas som du kan prova: http://kalixgen.mine.nu:1300/demo?i=0
 Gillar man inte den layouten kan man skräddarsy en för tex telefonen, testa länkarna direkt under antavlan där lite olika layouter finns. Dom är väl inget under av finess men visar lite varianter på personsidorna man kan göra om man vill.
 
/Bertil

2011-08-31, 09:58
Svar #37

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Något sen med tack för infon, Jag har funderat hur jag skall integrera så smart som möjligt med dagens teknik.
 
Angående ovanstående info om Disweb: Om man får lov att ha ett litet önskemål (gjort på en kafferast)
 
Jag vill att Disweb fungerar som ex. Windows live mesh gör. Alltså att jag har mitt program på min fysiska dator samtidigt som den också finns i molnet/nätet. Om jag gör en ändring, vare det görs på min egen dator eller genom någons annan dator (man har ju kod och liknande, tänk säkert) på mitt upplagda program i molnet så ändras båda två automatiskt. Jag antar att Dropbox fungerar på samma vis. Nu vet jag att du förstår vad jag menar Daniel, ville bara förklara för andra som kanske inte är insatta i det hela.
 
Detta vore väl det ultimata! Självfallet med en app som ni snabbt och enkelt slänger ihop på samma kafferast. Gärna för alla tre systemen när ni ändå är igång, Ios, Android, kommande mobil 7.Där man då självklart kan med sin smartphone logga upp sig och skriva in sin information i molnet som sedan automatiskt ändrar programmet på datorn också.
 
Jag tror att det var bara det jag önskar. Kan inte komma på något mer just nu. Kanske att hitta lite mer anor då!
 
Vänligen patrick från ett soligt (just nu) Kungälv
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna