ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009  (läst 2213 gånger)

2009-07-16, 19:08
läst 2213 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!
 
Håller som bäst på att planera en släktträff och vill då utnyttja all den teknik som utvecklingen kan bistå med. Jag har läst lite trådar på forumet om olika program och vad några användare tyckt om dessa. Fast jag undrar vilka som efter en tid fortfarande använder något av dessa webbaserade programen? Gratis är ju allt gott, så skulle det vara ett sådant, dessto bätre.
 
Jag har funnit Geneanet och MyHeritage/Kindo. Finns det fler? Främst på svenska!
 
Tanken är att bjuda in släktingar så att de själva kan uppdatera efter hand som tid förflytter. Kort skall kunna läggas in (endast utav mig om det går)genom tillsändelse till min mail. Sidan skall alltså inte vara öppen för vem som helst,endast genom lösenord som jag delar ut, vad jag förstår så faller väl Geneanet då?
 
Finns det några tankar/funderingar kring detta? så att jag träffar rätt!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-16, 21:32
Svar #1

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
phpGedView  finns också.
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-07-16 21:35)
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-07-16 21:35)

2009-07-16, 22:30
Svar #2

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag var med ett tag i två trådar på Geni.com. Och Geni är väl varken bättre eller sämre än allra andra liknande system. Hoppade av när alldeles för många personer hade registrerat alldeles för många felaktigheter. Jag tror inte det var så mycket skrivfel, utan snarare feltolkningar av kyrkoböckerna.
 
Numera har jag min egen hemsida där jag använder det webbaserade programmet TNG för att visa upp släkten. Mycket poppis måste jag nämna. Får ofta (entusiastiska) mejl från avlägsna släktingar.  
Men jag lägger själv in alla nya individer, efter att först i Legacy ha kontrollerat att det inte finns några logiska fel i databasen, typ mor dotter till sin egen son eller att en individ figurerar två gånger.
 
MVH
http://gultarpgen.se/
 
(Meddelandet ändrat av olund 2009-07-17 11:17)

2009-07-17, 13:00
Svar #3

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
De önskemål du har stämmer väl in med MyHeritage som var grunden för mitt första försök att bygga ett släktträd men fick snabbt överges p g a långa laddningstider. Jag håller med Olle om att det är bättre att någon har det övergripande ansvaret för att förhindra sådant som är vanligt på GeneaNet t ex dubbleringar som gör att det inte framgår att ett gift par är släkt med varandra. Var drar du gränsen för släktingar? Om jag upptäcker att jag är din tolvmänning, kan jag då skicka dig ett kort och begära ett lösenord? Jag tycker inte man behöver vara rädd för att publicera familjebilder på Internet. Min halvsexmänningsson är ett gott föredöme http://www.freewebs.com/simander

2009-07-17, 14:49
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Rysansvärda felaktigheter finns - givetvis - även på Rootswebs World Connect och de olika släktträd som finns hos Ancestry. Men felaktigheter i ex.vis DISBYT sprider sig som ringar på vattnet. Det är dock väldigt lätt att ladda upp GEDCOM hos nyssnämnda.  
Geneanet ställer jag mig skeptisk till, av egen erfarenhet.

2009-07-17, 17:47
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er!
 
Till Jimmy: Till en början är det tänkt att det skall vara ett ättlingaverk till en vB som kom till Hjärtum,och det är utifrån dessa som trädet skall skapas. Sedan skulle ju man faktiskt kunna gå vidare med generation efter varandra, fast det växer så in i norden bara. Men jag är enveten så.... Jo tanken är att ett kort öppnar upp porten för dig. Varför jag vill ha den lösenordskyddad beror på våra lagar vad jag förstår, som gör en offenlig tavla omöjlig. Det kommer ju (i bästa fall) vara nu levande personer som då finns med i tavlan.
 
Kan väl på detta vis redan nu annonsera vad som komma skall. Det kommer presenteras en del överraskningar.
 
Skall under helgen titta lite på förslagen.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-17, 20:20
Svar #6

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Patrick, om jag tolkat lagarna rätt skall det inte vara något problem om de publicerade har givit sitt tillstånd. Vad menar du med vB? Vigselbok, verkställande befäl eller kanske vicebaron?

2009-07-17, 20:29
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Kunde kanske skrivit det rakt av vB= von Brömsen. Fast jag har kommit över känsligt material som gör att det skulle kunna bli problem, därav stängt forum. Fast jag måste ju ändå få godkänt gällande känsliga uppgifter. De andra behöver jag då alltså inte tillstånd för?
 
Jag tittade just nu på My Heritage, jag får hålla med att det var segt men annars verkar det vara som det jag söker. Jag vet först efter jag laddat ner det och jobbat lite i det.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-17, 20:37
Svar #8

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Okej, jag får sätta på mig dumstruten borde ha förstått att det skulle vara von Brömsen. Med det känsliga material du nämner kanske ändå MyHeritage skulle passa, jag har en ovanligt långsam bredbandsanslutning som inte längre saluförs.

2009-07-17, 21:53
Svar #9

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Amgående känsligt material.
Det var gammal datorräv intervjuad i en tidning förra året, som sade ungefär så här: Man skall inte skriva in något internet som man inte vill att folk skall kunna läsa på ICA:s anslagstavla nästa dag.  
Alltså, man bör aboslut inte lägga upp känsliga uppgifter i en databas på internet. Det finns alltid någon som någon gång kommer åt det. Det är hur lätt som helst för en hacker att ta sig in i folks, förment konfidentiella, släktdatabaser.
Jämför med hur försiktiga bankerna är med att låta en komma åt pengarna via internet.
 
Sedan vill jag sticka ut huvudet igen. Det finns ingen lag som förbjuder en att lägga upp information med namn och födelsedatum och plats. Däremot är det, toligen, förbjudet att skriva om någon levande persons etnisitet eller t ex brottslighet. Det är alltså inte alls förbjudet att lägga upp en släkttavla på levande personer. Det behövs alltså inte ens medgivande till det.  
När det gäller fotografier är läget inte helt klart. Såvida det inte är kändisar förstås, då finns det redan massor med bilder på internet.

2009-07-18, 21:14
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Patrick, har du tittat på http://www.slaktportalen.se/?
 
Den är svensk. Jag har ingen aning om den är bra eller dålig, men eftersom du frågade efter något svenskt så!

2009-07-18, 21:58
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er!
 
jag kollade lite grand på Slaktportalen, den verkar som den är samma som My Heritage. Finns det någon aktiv härinne som använder denna?  
 
Det har ju redan i andra trådar diskuterats angående just att lägga ut på nätet. Och det verkar som det alltid finns två åsikter vad som gäller. Men att att det råder tveksamheter angående kort var nytt för mig. Det rör sig inte om kändisar (förutom en då)utan vanliga svenssons? om det går att skriva så.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-18, 23:39
Svar #12

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
angående just att lägga ut på nätet .... verkar som det alltid finns två åsikter vad som gäller.Det är just det som är problemet. Åsikter. De som är emot att lägga ut släktträd på nätet har ännu inte visat mig VAR i PUL det står att man inte får.
 
att det råder tveksamheter angående kort var nytt för mig.
För ca ett par år sedan hade någon tidning en artikel om bilder från en skolklass, seminarium eller likanande. Då tyckte Datainspektionen att sådan bilder får man inte publicera, medan danska datatillsynet tyckte att det var väl OK.  
Hoppas jag minns rätt.
Det har i all fall gjort att jag surfat en del, och finner då att ett antal kommuner kräver målsmans tillstånd innan skolbarnets bild få läggas i klass/skolboken på internet. Om barnet har nått en viss ålder, kanske 12-14, då krävs också barnets tillstånd.
 
För att slippa strul, har jag på min hemsida en lägsta gräns på arton år, samt att jag kräver tillstånd om individen är i livet. Nåja, jag har några bilder som folk lagt ut på Facebook, och då antar jag att de också mycket gärna är med på min hemsida.
 
Patrik, för din info. Under de här två åren jag haft släktträdet på internet, är det bara två som bett mig ta bort dem. Det ena fallet handlade helt enkelt om att personen inte ville figurera som syskon till en som levde sambo med en avlägsen släkting till mig. Jag tror inte vi andra är riktigt fina nog.  
 
Men det finns inget tvång att ta bort information om släktingar. Datainspektionen hade för några månader sedan en text där det beskrevs hur tillvägagångssättet är om någon vill ha bort information. Jag fattade det att Datainspektion endast kan be hemsidans ansvarige att ta bort information. Underförstått, om hemsidans ägare vägrar, måste den missnöjde individen själv processa med hemsidans ägare. Nu hittar jag inte texten. Kan var borttagen eftersom den beskrev att Datainspektionen inte har någon makt i sådant här trivialt ärende som en databas med icke känslig information om släktingar. Detta är i all fall mina tolkningar. Och jag faktiskt inte sett att någon som skriver att jag har fel.  
Ändå fortsätter en del individer, och föreningar, skriva att det är förbjudet lägga ut information om folk som är i livet. En förening kan ta ett beslut som gäller dem själv. I t ex DISBYT tas inte levande personer med, men det innebär inte att du på din egen hemsida måste följa deras åsikt.

2009-07-19, 15:19
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Jag letade lite i trådarna på just datainspektionen, och just då vad som diskuterats vad som är tillåtet. Jag var själv i kontakt med Datainspektionen för flera år sedan, jag har skrivit det i någon tråd men finner det inte nu (fel på sökningen). Svaret jag fick i förkortad version, utifrån min fråga var att det var okey (den som finner mitt utlägg i saken, ser min fråga till myndigheten). Däremot tror jag nu inte att jag frågade om just foto eller gjorde jag det?
 
Man skickar människor till månen, men tvistar fortfarande vad som gäller angående PUL! och då som sagt även kort på dessa. Om man frågade alla som har en uppfattning i frågan, jag undrar hur det resultatet skulle bli? För det berör ju ändå så många härinne på ett eller annat vis. Så ett 100% klargörande hade ju varit bra. Kanske något för styrelsen att ta tag i efter en välförtjänt semester! Det borde bli lite mer tyngd i frågan då. Eller är detta redan gjort, och klarlagt? Jag som har missat det?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-20, 12:53
Svar #14

Lotta Nordin

Varför inte läsa på Datainspektionens egen hemsida? Där står mycket om publicering av både databaser, fotografier och personuppgifter. Där finns också PuL att läsa, och även förklaringar till lagen.  
 
Sen måste jag kommentera Olles märkliga inställning i ett inlägg ovan:
jag har några bilder som folk lagt ut på Facebook, och då antar jag att de också mycket gärna är med på min hemsida  
Om någon lägger ut bilder i ett slutet forum, där personen själv väljer vilka som ska kunna se bilderna, får man givetvis inte ta bilder utan lov och publicera dom på sin egna öppna hemsida. I det fallet gäller även något som heter upphovsrätt.

2009-07-20, 16:47
Svar #15

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jadu Lotta. Tänk om du skulle hänvisa till var det står att man inte får lägga upp icke känsliga uppgifter i en släktdatabas på internet. Jag har bett om hjälp tidigare, men aldrig fått svar. Bara en massa tyckande. Jag har nämligen inte alls lust att bryta mot lagen.
 
Beträffande bilder på Facebook, har du nog missat en sak, fullt så slutet är det inte. Jag är inte med i Facebook, men har ändå tillgång till vissa av medlemmarnas bilder. Jag antar det är medvetet gjort, eftersom vissa av bilderna är tillgängliga för endast medlemmar. (Sedan kan man undra hur sluten gruppen är, då miljoner har access.)

2009-07-20, 18:33
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Problemet med att ta bilder från andras hemsidor är att fotografen har upphovsrätt tills han/hon varit död i 70 år, vilket innebär att de flesta kort på Facebook är belagda med upphovsrätt och kräver tillstånd från upphovsrättsinnehavaren för att vara tillåtna att återpublicera. Så på den punkten är lagen solklar.

2009-07-20, 19:19
Svar #17

Lotta Nordin

Ja du, Olle, det är inte särskilt svårt att hitta uppgifter på Datainspektionens hemsida. Dessutom finns kontaktuppgifter och det bästa är väl att kontakta dom om man har specifika frågor, istället för att skriva frågorna här. Eller?
 
Angående fotografier skriver Datainspektionen bland annat:
Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.
 
Att somliga medlemmar på Facebook lägger upp bilder som är möjliga att se även för icke-medlemmar betyder ju inte per automatik att det är fritt fram för andra att använda deras bilder i andra sammanhang. Och definitivt inte utan deras medgivande!
För du menar väl inte att man får ta saker bara för att man kan ta dom - utan tillstånd enligt lag eller av ägaren?
 
Om man bortser från dom specifika uppgifter som enligt PuL uttryckligen räknas som känsliga, så betyder ju inte det att alla andra uppgifter ska anses som icke känsliga. Personen som uppgifterna rör kanske inte alls har samma uppfattning som du om vad som är känsligt eller inte. Det skriver också Datainspektionen angående vad dom kallar harmlösa uppgifter: Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt!
 
En databas med släktingar är ju inte heller samma sak som en databas med t. ex. anställda. I det senare fallet hänger ju inte personerna ihop med varandra på det sätt dom gör i en släktdatabas. Om man får tillstånd av ett par 18-åringar att publicera uppgifter om dom i släktdatabasen, så är det ju inte någon garanti för att man har deras föräldrars och far-/morföräldrars (och andras) tillstånd att publicera deras uppgifter. Och hur ska man då få släkten att hänga ihop i en presentation?
 
Det finns ju också något som brukar kallas vanligt sunt förnuft - även om det inte längre är särskilt vanligt - och även något som heter hänsyn. Något att tänka på för dom som överväger att publicera nu levande släktingars personuppgifter på internet kanske.....?

2009-07-20, 21:23
Svar #18

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
OK, jag har försökt vara försiktig med bilder, men måste kanske ta kontakt med den släkting som på Facebook lagt ut bilder både på sig själv, frun och barnen. Jag tänkte att då vill han väl väldigt gärna vara med på sitt släktträd.  
 
Anders, tror du det räcker att jag hänvisar till att fotot är från hans konto på Facebook?
Jag menar, eftersom det är fritt citera en skriven text, bara man redovisar vem som är författaren, kanske det är samma beträffande bilder?? Åtminstone så förstod jag in tidigare diskussion om upphovsrätt.
 
Men Lotta, jag fick inga länkar av dig. Istället bara veta vad du själv tycker. Vilket jag i och för sig respekterar, därför tar jag bort dem som inte vill vara med i mitt släktträd. Men frågan var om det står lagen.
 
Eftersom jag inte hittat någon lämplig text i PUL, skriver jag så här på min hemsida:  
Beträffande information om personer på Internet har danska Datilsynet skrivit så här:  
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.
Då detta överensstämmer med andan i svenska PUL, som jag förstått det, publicerar jag på nu levande personer endast namn och födelseår.
 
Ännu har ingen visat mig att jag har fel i mitt antagande. Jag har bara mött en kompakt tystnad när jag frågat.

2009-07-20, 21:39
Svar #19

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Så i princip kan man då lägga ner ett på nätet ättlingaverk om man då inte frågat alla? Fast svaret jag fick om att lägga ut ett ättlingaverk, kunde räknas till ett journalistiskt förarbete inför en kommande bok så var det okey (enligt telefonsamtal). Detta för att få inblandade att skicka in rättelser/kompletteringar på ättlingarna.
 
Jag tycker verkligen inte det är glasklart, för som det står om känsliga/okänsliga och harmlösa uppgifter så verkar det som det är ullstrumpor som gäller i alla lägen. Då behöver man ju inte oroa sig för något i alla fall. Det blir i så fall att använda ett program i datorn och sedan välja vilka alternativ man kan släppa inför varje individ som vill ha utskrift. Då kan ju dessutom ingen hacka sig in på sidan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-20, 22:51
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Upphovsrätt är rätt enkel för kort: Du måste fråga aktivt. Citaträtt gäller inte bilder, bara kortare stycken ur en text.

2009-07-20, 23:09
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Olle, fundera lite på varför någon skulle vilja att deras privata bilder stjäls av någon annan till dennes databas, det är oftast inte därför man lägger upp dem på en hemsida eller på Facebook ...  
 
Om du varken talar om det eller kanske ens känner dem, så skulle man kanske kunna tänka sig att det snarare kan upplevas lite läskigt att du tagit bilderna (observera att det inte motsäger att man kan få en bild till släktsammanställningen om man frågar samma personer).
 
Bara för att någon är släktforskare innebär det inte att man får använda foton från andras hemsidor, det är en himla skillnad på att själv publicera sina uppgifter eller foton på sin hemsida eller på Facebook och att någon annan tar dem och använder i sitt material. Till det kommer dessutom som påpekats upphovsrätten.
 
Släktforskning är inte i sig ett högre syfte som gör allt OK att göra (Lottas jämförelse är rätt bra - får du ta något annat bara för att du har möjlighet till det? En släktforskare vill kanske ha en byrå eller något annat som varit i släkten men som en annan släkting äger nu, kan man bara ta den då?)
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-20 23:23)

2009-07-20, 23:41
Svar #22

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nämen Eva, nu skjuter du allt över målet. Delen om foton är avklarad i och med Anders svar.

2009-07-21, 07:13
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För min del tycker jag det var bra att Eva kompletterade mitt svar, jag bara skrev väldigt kort om juridiken, det var bra med lite vidare etiskt perspektiv.

2009-07-21, 11:46
Svar #24

Lotta Nordin

Olle, visst fick du en länk av mig. I mitt inlägg ovan 20/7 12:53 finns en länk till Datainspektionens hemsida. Från den sidan kan man mycket enkelt, via en tydlig länk, hitta mer om PuL och även lagtexten. Där finns även exempel och mängder med förklaringar på olika frågor rörande PuL.
Det jag skrev var inte heller enbart mina egna åsikter, utan vad som står på Datainspektionens hemsida med ett par direkta citat.
 
Datainspektionen skrev, bland annat, i sitt beslut angående personuppgifters publicering i Anbytarforum följande:
Grundläggande krav
Personuppgiftslagen är tillämplig på behandling av personuppgifter.
Personuppgifter är enligt definitionen i lagen all slags information som direkt
eller indirekt
kan hänföras till en person som är i livet. Som regel gäller således
inte personuppgiftslagen för uppgifter om avlidna personer. I vissa fall kan
dock uppgifter om en avliden person direkt eller indirekt härledas till någon nu
levande. Då blir personuppgiftslagen tillämplig på hanteringen av de
uppgifterna.
Enligt de grundläggande kraven i 9 § personuppgiftslagen ska personuppgifter
alltid behandlas på ett korrekt sätt och i enlighet med god sed. Uppgifterna får
bara samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål och
får inte behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket
uppgifterna samlades in. Vidare får inte fler personuppgifter behandlas än vad
som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen och
uppgifterna får inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med
hänsyn till ändamålen med behandlingen.”
 
Datainspektionen skriver på sin sida om ”Publicering på internet”:
Samtycke
Om den registrerade - den som personuppgifterna avser - har lämnat sitt samtycke, är det tillåtet att publicera uppgifterna på Internet. Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.” (min understrykning)
 
På samma sida står även:
Strukturerade eller ostrukturerade uppgifter?
Vilka regler i personuppgiftslagen som gäller beror på hur personuppgifterna som publiceras på webbplatsen är strukturerade. Om personuppgifterna lagras i en databas eller annan typ av register anses uppgifterna vara strukturerade. Om personuppgifterna återfinns i löpande text på webbsidan anses uppgifterna däremot vara ostrukturerade. För strukturerad personuppgiftsbehandling gäller betydligt fler regler än för ostrukturerad.”
och:
”När personuppgifter är ordnade i register eller databaser eller på annat sätt så att man enkelt kan söka fram eller sammanställa dem är huvudregeln att hela personuppgiftslagen ska tillämpas.”
 
Och så ett självklart påpekande, det är svensk lag som gäller i Sverige - inte dansk lag. Att man inte ”hittar” något eller inte ”förstår” en lag, innebär inte heller att man vid en eventuell process slipper undan.  
 
Som Eva skrev, ”släktforskning är inte i sig ett högre syfte som gör allt OK att göra”, även om man ibland kan tro att en del släktforskare har fått för sig det. Jag hade t. ex. min morfars släkt utlagd på internet tidigare. Den ”stals” rakt av av en person som sedan la ut allt på sin egen hemsida, utan att nämna vem som tagit fram uppgifterna eller var han hämtat dom. Dessutom skrev den personen på sin hemsida att man inte fick ta några uppgifter därifrån utan att fråga honom först. Snacka om dubbelmoral!

2009-07-21, 14:58
Svar #25

Utloggad Lena Frid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 00:21
    • Visa profil
Många människor kan tidvis ha fullt legitima skäl att inte vilja visa upp sig och sin släkt. Jag lägger inte ut förnamn och efternamn på nu levande personer på internet utan att de vet om det. Inga aktuella bilder utan deras godkännande, möjligen en gammal bild på personen som barn. Skriver inte heller deras födelsedata, men det brukar någon av deras närmare släktingar glatt lägga till.  
 
Dessutom anger jag som regel inga källor i släktträd på internet. Detta för att förhindra att någon exporterar ett träd som en GEDCOM-fil, gör en prydlig utskrift och säljer det dyrt som egen forskning till en icke svenskspråkig ättling till Andrew Nelson, född omkring 1850, troligen i Sverige. Utan källangivelser bör uppgifterna inte vara säljbara. Om en egen släkting vill ha fullständiga data sänder jag dem som GEDCOM eller utskrift.
 
Ja, det finns gott om folk som plagierar och bygger stora träd av andras uppgifter utan att själva kontrollera; några av dem anger dock helt korrekt den ursprungliga forskarens namn. Felaktiga uppgifter sprids vidare även här på Anbytarforum. Diskussioner med sådana släktforskare blir tämligen meningslösa. Man får svar av typen Jag har uppgiften från släktforskaren NN, men om du har underlag för en annan uppgift, tala då om källan så ska jag ändra och ange ditt namn. Utbyte av forskningserfarenheter??
 
Uppgifter från DISBYT kan vara bra som forskningstips, liksom träffar på internet, men inte får de komma in i mitt träd utan att jag själv sett efter att de är korrekta och bekräftat att de avser rätt person. Tryckta källor är ett problem. Deras kvalitet är svårbedömd och deras källor är inte alltid tillgängliga för mig. Där får jag nöja mig med en hänvisning till bok och författare.

2009-07-21, 16:27
Svar #26

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag vill varna för att det finns mängder av felaktig information som sprider sig som ett virus på Internet, även på min egen hemsida. T ex finns det inte 3 Lars Larsson på mitt raka fäderne utan fadern till Lars Larsson född 1690-10-26 Valbo (X), Ön hette Lars Persson efter kontroll i födelseboken.

2009-07-21, 20:05
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Jimmy, för din uppskattning av min hemsida Simanderska palatset. Beröm kan man aldrig få för mycket av som bekant!
 
-------------------
 
Naturligtvis är de frågor som diskuteras ovan i första hand av etisk karaktär. Det vill säga att om man publicerar släktuppgifter och foton som människor själva godkänt, så undviker man såväl sociala som juridiska problem.  
 
Därför har jag valt att endast hittills bara lägga ut min familj, min mors och fars fotoalbum, mina barns farfars till mormors anor. I de fall de lever, så är de tillfrågade och har samtyckt. De uttrycker sin uppskattning för mitt arbete med släktforskningen och hemsidan.
 
När det gäller spridandet av uppgifter ur min databas har jag valt att ta kontakt via telefon, e-post, snigelpost och möten med så många som möjligt. De är införstådda med att de uppgifter de lämnar lämnas vidare till andra släktingar och släktforskare emot att de får ta del av mina resultat, när det gäller såväl deras anor, som går tillbaka till våra gemensamma anor, som stamträd som utgår ifrån vår äldsta gemensamma ana och vidare framåt i tiden. På det viset ser alla vad som står om dem själva och deras närmaste. Endast i ett fall har en syster reagerat på uppgifter som hennes broder lämnade om deras gemensamma avlidna broder och undrat var jag fått uppgiften ifrån och om det verkligen skulle stå med. När hon hörde att det var hennes bror som lämnat uppgiften, så nöjde hon sig med det, men jag tog ändå bort uppgiften av hänsyn till henne, fast hon då insisterade på att det inte var nödvändigt eftersom hon bara känt sig osäker på vad som brukar stå med och vad som lämpar sig i andras ögon! Endast tre har direkt avböjt att delge uppgifter av ca 2000 samtal jag haft med nära och avlägsna släktingar! Då med motiveringen att de inte alls var intresserade av släktforskning, vilket förstås måste respekteras. Alla andra har faktiskt blivit mycket intresserade och tacksamma när de insett vilket jobb som ligger bakom så väl anforskningen som ättlingaverken.
 
-------------------------
 
När det gäller kopiering av text och bild, så brukar det vara accepterat för enskilt bruk i praktiken (om du aldrig visar det för någon annan än dina närmaste), men så fort man sprider dessa i tryck eller digitalt så måste man förstås förvissa sig om att man har tillstånd för detta. Återigen är det alltid säkrast att skaffa lagligt tillstånd även för detta, om man vill vara fri från bekymmer.
 
------------------------------------
 
När det gäller det juridiska lagarna och reglerna och då särskilt PUL, så har dessa diskuterats många gånger här i Anbytarforum. Där går att finna min och andras välgrundade men skilda åsikter om detta i flera olika avseenden, både om vad som verkligen gäller och framförallt hur det borde vara i framtiden.  
 
Min huvudpoäng är att samma lagstiftning bör införas för internet som för andra publiceringsformer. Det som kan publiceras och granskas i tryck och andra medier borde likställas vad gäller internet.  
Det ter sig i mina ögon helt fel att det som kan publiceras i Svenska släktkalendern inte kan publiceras på internet. Liksom mycket annat som uppenbarligen tillåts på andra hemsidor, inte alls kan publiceras här på Anbytarforum. Det borde kunna lösas smidigare och kommer troligen att göra det i framtiden, då inte rädslan för det nya mediet, utan innehållet avgör vad som är lämpligt att publicera.
Antingen får vi förbjuda allt som trycks om levande personer, eller också acceptera att motsvarande information publiceras på internet, men med möjlighet att prövas på likvärdigt sätt, som till exempel Aftonbladet löst det på sina debattsidor och nu är det ju inloggning för alla på Anbytarforum, så alla borde väl vara juridiskt ansvariga för vad vi skriver. Med dagens övervakningsmöjligheter och kontroller borde det låta sig göras för hela internet, även om det finns komplikationer med servrar i andra länder, med mera. Men så kan det ju vara även med det som trycks. Allt går inte att kontrollera där heller.  
 
Som läget är nu, så har i alla fall Datainspektionens chef också gett uttryck för att de nuvarande lagarna och reglerna inte går att hålla efter, som det en gång i tiden var tänkt, och att något måste göras åt detta i form av en översyn och förändring, en uppluckring har också skett. Se Lotta Nordins inlägg ovan.  
 
-------------------------------------------------------------
 
Min övertygelse är att det i praktiken har skett en avgörande förändring genom att internet redan används på ett gränsöverskridande sätt av ungdomar och andra frihetskrävande människor (som t ex twitter i Iran, Pirater och andra illegala regelbrytare). Problemet blir då att vad lagar och regler än säger, så handlar många människor emot dessa. Då följer även en massa diktatoriskt såväl som demokratiskt oönskad information med, på gott och på ont, vilket ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, såväl i Sverige, som i EU, som i resten av världen.
 
---------------------------------
 
De senaste dagarna kan nämnas som mycket provocerande exempel meddelats i Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5537942.ab) att en man tagit bilder av nakna och lättklädda badare i Landskrona och Helsingborg och publicerat dessa som porrbilder på Pirate Bay sedan 2007 och vägrar ta bort dessa, eftersom det är han gör är lagligt! (OBS! Föregående mening ändrad pga min slarviga och därmed felaktiga formulering! Dessutom har Pirate Bay nu tagit bort dessa bilder, enligt en ny artikel i Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5542489.ab) Om detta är sant, så ter sig för en återvändande turist från dessa trakter, våra släktforskarbekymmer som en krusning på ett i övrigt böljande och stormande hav och Datainspektionen och polisen har nog tillräckligt att göra ändå! Därmed inte sagt att vi ska tillåta olagligheter, men vi ska ha samma lagar för internet som för övriga media, vilka kan prövas juridiskt.
 
 
Men i släktforskningen är det självklart med största säkerhet bäst att vara hänsynsfull, oavsett vad lagar och regler tillåter eller inte!  
 
---------------------------------
 
När det gäller spridningen av felaktigheter, så är risken för att en uppgift är fel i princip lika stor om den står i en bok eller i en tidskrift eller på internet (även om många fler kanske lättare publicerar sina alster på nätet och då även okontrollerade).  
Liksom uppgifter som delas på Anbytarforum forskare emellan lika gärna kan vara fel som på andra anbyterier och släktforskarträffar.  
 
Skillnaden är snarare att på nätet kan alla finna dessa fel snabbt och då bör chansen för att någon som vet bättre eller åtminstone har avvikande uppgifter eller uppfattning når den som lägger ut uppgiften. I en tryckt skrift står ju uppgiften där för alltid o eventuella rättelser är svåra att finna i tryckta skrifter. På nätet kan uppdateringar ske ögonblickligen! Det borde snarare vara en fördel, eftersom att forska, särskilt i tidigare publicerat material, ofta innebär att konstatera olikheter och försöka visa vad som är rätt eller åtminstone rimligast.
 
-----------------------
 
Risken att någon kopierar ens uppgifter och säljer borde inte vara lika stor, när uppgifterna redan ligger publicerade på nätet! Risken för upptäckt är då mycket större än om någon gör så från en släkt- eller hembygdsbok i begränsad upplaga! Att inte ange sina källor pga av detta, verkar tokigt! Förbundet verkar ju för att källor ska publiceras så mycket som möjligt!
 
---------------
 
Nä, nu får jag ge mig! Har ju både TV, allsång o glass som väntar! För att inte tala om släktforskningen senare ikväll!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-22 02:43)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-07-21, 20:37
Svar #28

Lotta Nordin

Stefan,
du kanske ska läsa artikeln i Aftonbladet lite noggrannare. Det enda som är lagligt som den mannen gjort vad gäller bilderna är att fotografera människor på allmän plats, resten är olagligt på det ena eller andra sättet, vilket också står i artikeln. Det står också att bilderna nu är borttagna. Dessutom hade han publicerat bilderna på Pirate Bay, och inte på någon porrsajt.
 
Som sagt, det där med att sprida felaktig information......

2009-07-22, 03:02
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för din respons och naturliga reaktion, men när du skriver artikeln så avser du väl denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5542489.ab? Medan jag utgick från den tidigare artikeln i Aftonbladet, nämligen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5537942.ab!
 
Kanske kan det möjligen vara förklaringen till skillnaderna i vad jag skrev om och vad du läste sedan läste i just detta fall?
 
Nog kan vi väl vara överens om att internet brottas med många publiceringar av personlig information där det inte råder samtycke, utan att något görs.  
Detta till skillnad från de oftast basala uppgifter om födelse, vigsel och död, familj, yrke och adress som släktforskare samlar på och publicerar helt lagligt i andra media, med eller utan samtycke.  
 
Skönt att se att Pirate Bay, enligt den senare artikeln tagit bort dessa bilder och att Aftonbladet följt upp sin första artikel och beskriver vad som är lagligt och hur man kan pröva vad som är olagligt! Detta görs väl tyvärr inte särskilt ofta i förhållande till antalet internetpubliceringar, eller? Det rimliga är väl att det är innehållet och sammanhanget som ska prövas oavsett mediaform, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna