ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: TsarAnor  (läst 1687 gånger)

2010-03-21, 13:37
läst 1687 gånger

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
TsarAnor är nu kompletterat så att Antavla och lista över Ättlingar kan skrivas ut i färg för att förbättra läsbarheten.
 
M.v.h.
Uno

2010-03-21, 13:58
Svar #1

Utloggad Moderator Teknik

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Ett antal länkar till TsarAnors hemsida har tagits bort i tidigare inlägg, eftersom de bröt mot bestämmelsen om frånvaro av reklam i ordningsreglerna.

2011-10-21, 11:05
Svar #2

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
TsarAnor ver. 3.0 finns nu tillgänglig på programmets hemsida.
 
Programmet i sin senaste version är anpassat även för användning på datorer med operativsystemen Windows Vista och Windows 7.
 
Dessutom har programmet kompletterats med flera nya möjligheter varav kan nämnas:
 - ny modul för bekväm hantering av kartbilder
 - flera dokument- och kartbilder kan kopplas till varje dokument
 - för varje dokument kan anges flera alternativa källor
 - flera kartbilder kan kopplas till varje person
 - platsbegreppet är nu definierat även av gård/by
 - förbättrad tillgänglighet av uppgifter om församling, kommun och län
 - tillfällig färgmärkning av person- och dokumentposter

2011-10-21, 14:06
Svar #3

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Försökte installera demoprogramemt med databas på min dator, men på D-drive eftersom C är full. När jag startade programmet så fick det spelet, dvs en loop med felmeddelanden som återupprepas i oändlighet. Tydligen har installationen placerat databasen på en plats som jag inte önskar och där den inte kan hitta den. Skit, får starta Aktivitetshantereraren och döda tsaren. Avinstallation blir nästa åtgärd.
 
(Meddelandet ändrat av christer 2011-10-21 14:10)

2011-10-24, 14:19
Svar #4

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
Att D-drive angivits vid installationen har ingen annan betydelse än att programmappen placeras i D. Men vid installationen skapas också en datamapp TsarAnor som placeras under MinaDokument eller motsvarande i C och denna mapp får ej flyttas. För att undvika problem med en loop av felmeddelanden har programmet nu kompletterats med en felhanterare som avbryter uppstarten och informerar.
 
Lösningen med datamappen i C är det vanliga och har hittills inte inneburit något problem men vi skall pröva om vi kan förbättra flexibiliteten.

2011-10-25, 00:00
Svar #5

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Voore ditt inte vettigt att man fick välja var datamappen ska placeras?

2011-10-25, 00:01
Svar #6

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Voore det inte vettigt att man fick välja var datamappen ska placeras?

2011-10-25, 15:35
Svar #7

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
Jag håller med Christer helt och hållet att det ideala är att välja plats för programmapp och datamapp var för sig men det är inte alldeles enkelt att åstadkomma. Det var därför jag skrev något kryptiskt i mitt förra inlägg, - jag återkommer.

2012-01-10, 09:03
Svar #8

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
Programmet TsarAnor har nu modifierats så att det kan installeras på valfri plats i användarens dator.

2015-05-04, 15:10
Svar #9

Utloggad Uno Hultberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:36
    • Visa profil
TsarAnor 4.0 finns nu tillgängligt för gratis nedladdning från programmets hemsida.
 
I den nya versionen har ett antal förändringar skett varav särskilt kan nämnas:
 
 - Ställe(gård, by etc.)har införts som geografiskt begrepp som komplement till Församling, Kommun och Län. Detta ger nya möjligheter för den som vill inkludera uppgifter av hembygdskaraktär i sin släktforskning.
 
 - Hantering av bilder och kartor har förenklats och samtidigt getts nya och väsentligt utökade möjligheter.
 
 - Ett antal åtgärder har vidtagits för att man på ett enkelt och bekvämt sätt skall kunna utnyttja den tillgängliga informationen på Internet. Detta gäller såväl texter av olika slag som bilder och kartor.
 
Detaljerna framgår av det utförliga hjälpprogrammet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna