ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillägg till WordPress för att presentera släktforskning?  (läst 2239 gånger)

2013-08-10, 15:33
läst 2239 gånger

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Någon som har använt något av de tillägg till WordPress som finns för att hantera släktforskningsmaterial?
 
Specifikt vill jag importera/uppdatera via GEDCOM (från Min Släkt) så att url:er inte ändras vid uppdatering, översättningsbart och klara av svenska tecken.
 
Jag har testat några tidigare (kommer inte ihåg vilka) men då har de bl.a inte klarat av uppdatering.

2013-08-10, 17:06
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Specifikt vill jag importera/uppdatera via GEDCOM (från Min Släkt) så att url:er inte ändras vid uppdatering ...
 
Om jag inte minns fel ger MinSläkt individerna nya ID vid varje GEDCOM-export och därför fungerar det inte som du önskar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-08-10, 17:24
Svar #2

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Så är det!
Personerna måste med andra ord adresseras via namnen liknande Johan_Johansson_0, Johan_Johansson_1 osv. osv.
Det är det närmaste man kan komma, men vad händer om man tycker att _0 skall heta Johannes?
 
Du skriver inte vilka plugin du redan provat men....
RootsPersona verkar fungera på detta sätt men om det möter dina övriga krav vet jag inte eftersom jag inte provat WorldPress annat än helt flyktigt för åratals sedan.
http://rootspersona.ed4becky.net/

2013-08-10, 20:21
Svar #3

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Jag har nu gjort en test med RootsPersona och rootsPress med mindre bra resultat, bätte varianterna med både Ansel- och Ansi-kodning:
 
 
RootsPersona
 
Fatal error: Call to undefined function mb_convert_encoding() in C:`Users`Karin`Desktop`RootsPersonaTest`www`wordpress`wp-content`plugins`rootspe rsona`php`Genealogy`Gedcom`class-RP-Parser.php on line 169
 
 
rootsPress
 
Både Ansel och Ansi-kodad Gedcom, klipper/tappar resten av ord vid åäöÅÄÖ
 
Jag kör en lokal installation av WordpPress med WP Portable i bägge fallen, inga andra tillägg installerade, svensk WP-installation 3.6, tema Twenty Twelve.

2013-08-10, 21:19
Svar #4

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Har du provat support forumet eller skriva direkt till skaparen?
Har själv inte WP installerad så jag vet inte vad felet är.
Skulle tro att man använder UTF-8 eller liknande kodning vilket är ganska vanligt numera.
 
Ett sätt att konvertera från Ansi till UTF-8 om du vill prova:
Med tex Notepad++ konvertera till UTF-8 under format, spara
sök/ersätt våra åäö ÅÄÖ enligt: èa=ä êa=å èo=ö êA=Å èA=ä èO=Ö
(Kom bara ihåg att matcha stora/små bokstäver.)
spara.
Det finns säkert andra enklare sätt att konvertera till olika format men detta borde fungera.
 
PS
Inte sagt att det fungerar ändå eller att det är UTF-8 dom använder men kan ju vara roligt försöka.
DS
 
(Meddelandet ändrat av beren 2013-08-10 21:32)

2013-08-11, 10:19
Svar #5

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Alternativ till Bertils förslag till konvertering.
 
Använd vanliga Anteckningar (Notepad).
1, Öppna filen
2, Spara Som
3, Kodning = UTF-8 (eller Ansi om åt andra hållet)
4, Välj annat namn (ej nödvändigt när du vet att detta fungerar)
5, Spara
 
Mvh /Ricke

2013-08-11, 11:10
Svar #6

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Tack för hjälpen!
 
Jag har lyckats konvertera till UTF-8 så importen går bra, däremot så blir adressen till personerna riktigt ful (individ-id från GEDCOM-filen + något annat krafs) så adresserna kommer att ändras när jag uppdaterar och dessutom vill jag ha adress med namn på personen.
 
Vad gäller förslaget att söka hjälp på supportforumet så verkar det vara väldigt låg aktivitet där och nu har jag kunnat konstatera att rootsPress inte uppfyller mina krav, RootsPersona behöver jag testa i någon annan miljö, skall försöka med Instant WordPress senare, i värsta fall får jag väl göra en riktig installation i en seperat mapp på mitt webbhotell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna