ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2012  (läst 2631 gånger)

2010-05-15, 23:36
läst 2631 gånger

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Hans
 
Det är egentlligen inget som är helt fel översatt. Ibland blir det dock ändå fel när man ser vad innebörden blir om man inte gör på ett visst sätt.
Det var någon felstavning jag hoppas jag kan hitta igen (två bokstäver var omkastade). Exakt det felet jag själv gör när jag skriver min pekfinger vals...
 
Ett riktigt exempel på hur fel det kan bli, fast du översatt perfekt (rakt av visserligen), är när jag inte lägger in .. jag tror det var landskap, på gravplatserna. Då visas den svenska texten ingen stat eller nåt i den stilen. Det stämmer ju inte för oss med de svenska förhållandena vi har. Borde vara inget landskap eller län.
 
Version 8, wow jag blir väldigt spänd av förväntan  
 
Jag hoppas kunna återkomma med ev. få rättningar till den utgåvan.
mvh // Ove

2010-05-17, 21:01
Svar #1

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Hans,
jag kan ju också bidra med de små förändringar jag gjort i textfilerna.
 
(I alltext.php har jag ändrat beteckningar på plats-nivåer, men det är ju mycket en fråga om tycke ...
Område till By/Stad
Stad till Socken/Församling
Län till Landskap)
 
I admintext.php var det en del som inte var översatt.
      $admtext['moreoptions'] = Flera alternativ;
      $admtext['removeged'] = Radera GEDCOM-fil (valfri);
      $admtext['cannotupload'] = Kunde inte ladda upp filen:;
      $admtext['invfperms'] = Din (>)gedcom(>)-mapp kan ha felaktiga rättigheter (försök med 755 eller 777).;
      $admtext['maybedone'] = Det har kanske redan avslutats.;
      $admtext['turnonsis'] = Se till att 'Spara importstatus' är aktiverat i Importinställningar.;
$admtext['confunlinkc'] = Är du säker på att du vill avlänka denna individ som barn i denna familj?;
$admtext['phalltrees'] = Valfri. Lämna blank för att göra foton synliga i alla träd.;
$admtext['opening'] = Öppnar;
      $admtext['reopen'] = Åter-öppnar;
      $admtext['uploading'] = Laddar upp;
      $admtext['stop'] = Stoppa;
      $admtext['stopped'] = Import stoppad;
      $admtext['resume'] = Återuppta;
$admtext['srexpl'] = Valfri. Ange en absolut sökväg, liknande den till Rot ovan. När du har sparat Konfig-roten, flytta genast följande filer till denna och gör dem skrivbara (664-rättighet):
$admtext['subroot'] = Sökväg till Konfig-rot;
$admtext['mapstzm'] = Startar Standard-Zoom;
            $admtext['mapfoundzm'] = Plats Zoom;
      $admtext['rrnum'] = Postens Rapportnummer;
      $admtext['progint'] = Stegintervall(ms);
      $admtext['timechart'] = Tidslinjediagram;
      $admtext['tcheight'] = Diagrammets höjd;
      $admtext['distances'] = Alla mått i pixlar.;
      $admtext['mpixels'] = Pixlar mellan månader;
      $admtext['ypixels'] = Pixlar mellan år;
      $admtext['ymult'] = År mellan årsmarkeringar;
      $admtext['mpct'] = Vertikal procentsats för månader;
      $admtext['ypct'] =  Vertikal procentsats för år;
      $admtext['inclevs'] = Händelser att inkludera;
      $admtext['allevs'] = Alla händelser;
      $admtext['rangeevs'] = Bara händelser inom livstiden för personer i diagrammet;
      $admtext['tcwidth'] = Startdiagrammets bredd;
$admtext['resume'] = Återuppta;
$admtext['subjectline'] = Ditt släktforskarkonto har aktiverats.;
$admtext['startdt'] = Startdatum;
      $admtext['enddt'] = Slutdatum;
$admtext['idexists'] = kunde inte läggas till på grund av att detta ID redan finns.;
$admtext['notdeleted'] = Filen kunde inte raderas. Kontrollera filens rättigheter.;
$admtext['confdeletefile'] = Är du säker på att du vill radera denna fil?;

2010-05-17, 23:36
Svar #2

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Ove och Jan,
 
Tack för era tips. Jag har redan gjort översättningen till version 8 och jag vet att jag hittade en del oöversatta bitar då, så jag hoppas att det mesta är avklarat. Problemet är att programmakaren ibland fixar lite själv i filerna utan att meddela oss översättare och emellanåt går kommunikationen omlott, ja ni vet hur det är.  
 
Jag ska ta en extra noga titt på 8:an när slutversionen kommer - den 28 maj lär det bli. Kom gärna med rättelser om ni hittar fel även i fortstättningen!
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2010-05-19, 14:27
Svar #3

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hans
Vet du något om de nya funktionerna som kommer i version 8, förutom integrering av Mod Manager, som jag såg skulle komma med ?
 
Jag skulle gärna vilja prova Mod Manager nu men kanske inte gör mig besvär om det kommer en mycket vassare version även med andra funktioner i och med v.8
 
mvh // Ove

2010-05-26, 23:26
Svar #4

Utloggad Bo Lindquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2017-01-07, 13:49
    • Visa profil
Hej,  
har läst hela tråden då jag gärna vill få ut min släktforskning på nätet. Precis som Ove så sitter jag med Min Släkt och har vant mig vid programmet och tycker det är ypperligt enkelt och snabbt för inmatning av uppgifter. Vad jag förstår så funkar det programmet inte så bra med TNG eftersom det inte använder samma unika ID vid olika GEDCOM-exporter. Jag undrar om det finns någon lösning på detta eller om det bara är att gilla läget och portera över till ett program som är mer kompatibelt om man vill köra TNG (tex Legacy)?
 
Ove, du nämnde att du fortfarande använder Min Släkt för att mata in uppgifter. För du sedan över dem till Legacy, kanske behöver bearbeta dem något innan du sedan exporterar det till TNG? Hur funkar det för dig?
 
Mvh
Bo Lindquist

2010-05-27, 06:29
Svar #5

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Bo
Jag använder inte MinSläkt till något nu egentligen. Jag matar in i Legacy också.
Det är bättre på det mesta när man lärt sig hur det funkar.
Dessutom är det inga problem mellan Legacy och TNG. Du kan absolut inte använda MinSläkt längre om du skall ha det som master programvara och sedan exportera till TNG. Om ett ID byts så blir ju länkar till bilder, media mm. fel. Tydligen så fungerar Disgen bra.
Annars kan du i princip knappa in nya grenar i MinSläkt och sedan eportera/importera till Legacy utan några större justeringar. Sedan från Legacy till TNG.
Jag måste dock säga att Legacy har mer finesser som jag märker att jag gillar och det går fort att mata in folk där också. Det kostar ju inte så mycket heller. En Deluxe version räcker.
 
//Ove

2010-06-12, 09:36
Svar #6

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Ove,
jag måste tacka dig för tipset om Wamp!
Jag har haft stora problem att uppdatera igen. Vet inte vad det beror på, om det är storleken eller vad det kan vara som ställer till det för One.com.
Hursomhelst prövade jag ditt råd, och efter lite funderingar runt konfigureringen går det nu jättebra. Det går ju dessutom Mycket snabbare att uppgradera på min PC än på servern. Enda risken är väl att man skulle kunna skriva över någon ändring som någon användare gör samtidigt, men jag kollar i loggen innan jag kopierar in de nya tabellerna.
 
Mvh
Janne

2010-06-12, 13:55
Svar #7

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Jan
Ett sammanträffande kanske, men jag har precis just nu idag, för ett par timmar sedan, skrivit ihop en lathund för mig själv hur jag bör göra för att få med allt och uppdatera på rätt sätt.
 
Du var inne på detta med användare. Det finns en tabell som du har publikt som du inte får skriva över med dina lokala tabell och det är tng_users.bak Sedan har jag sett att jag missat förslag som hamnar under granska fliken i den publika tabellen persons. Kolla upp innan du skriver över med dina lokala tabeller.
Jag mailar dig min lathund så kanske du kan göra om den till dina förutsättningar. Det gäller att förstå vad man gör, exakt, men jag präntade också ner det för jag vet att minnet kan vara kort om det gått ett tag sedan förra uppgraderingen och man gjort annat under tiden.
Har man väl fått till en fungerande arbetsgång så är ju TNG underbart. Jag funderar på version 8. Är du där ännu?
 
Jag har också problem med One ibland, mer den sista tiden. Jag får timeout. Detta med att bara köra tabellerna har fungerat till 95 procent. Hänger det sig får man uppdatera igen en stund senare.
mvh // Ove

2010-06-12, 14:01
Svar #8

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jan
Jag tillåter ingen användare att göra ändringar, bara förslag. Tillåter du det har du problem med kontrollen. Kanske får du dessa ändringar mailade till dig också, så du kan uppgradera din desktop innan du kör upp alltiohop till webben?
Lycka till.
 
Förresten skall jag testa min lathund i kväll. Jag har faktiskt bara skrivit ner den från huvudet. Som vanligt kan där finnas fel  Men den är ett utkast till dig att fundera på hur du själv gör uppgraderingar i alla fall.
mvh// Ove

2010-06-12, 16:00
Svar #9

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Hej Janne!
Jag har gjort som Ove, jag tillåter INTE någon annan att skriva i min databas. Detta efter att sett två förfärliga exempel. En var just ett TNG i Danmark. Hans databas blev fullständigt oanvändbar. Det slutatde med att han lade ner hela projektet.
Sedan har vi skräckexmplet med Geni. Ingen av de tre träd jag varit inne i är bra. En av dem är riktigt usel. Folk skriver in precis vad som helst.
Alltså, det går inte att låta folk skriva fritt. Enligt min uppfattning.
 
Sedan det här med one.com. Jag har nu uppgraderat till TNG version 8 och i samband därmed rensade jag databasen helt på servern och laddade upp datana igen, denna gång med UTF-8, från PC till server. Givetvis med FTP-funktionen i Windows och sedan import-funktionen i TNG. Nu har jag drygt 9000 poster och det gick smidigt att ladda upp. Inget avbrott alls.  
 
Jag kanske bör tillägga att jag numera alltid kör verktyget i Legacy där alla ologiska kopplingar identifieras och kan rättas till. T ex dumheter som att en son är far till sin egen far. Det kan ju tänkas att sådana länkfel trögar ner importen av datana på servern in till TNG.

2010-06-12, 19:26
Svar #10

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Olle
Jag kör  Swedish ISO-8859-1 både lokalt och på webben. Har jag problem då?
Jag såg vid något tillfälle att å ä ö blev fel om jag valde färdiga alternativ från dropdownlisten som skapas för kyrkogårdar om man har flera sådana. Lät jag bli att välja utan skrev in exakt samma så blev presentationen bra. I förslag som hamnar på personer blir å ä och ö konstiga. Har du Olle sett skillnade på ISO-8859-1 och UTF8?
Alltså, det går inte att låta folk skriva fritt. Enligt min uppfattning.
Ja, så är det, även om idén och tanken är god. Det räcker så gott med de fel jag själv gör.  
 
Exakt hur uppgraderar du på webben Olle? Det verkar som om du importerar gedcomfilen? Jag har gjort det tidigare men det går fortare och är smidigare med att göra en återställning på de uppladdade tabellerna som du backat upp på din lokala TNG innan. Kör du lokal TNG?
 
Jag har drygt 6000 personer i ena trädet och nästan 9000 i det andra. När jag återställer de uppladdade tabellfilerna så går det på ett kick och det är ändå 15000 personer som då läggs in. Med gedcom tar det lång tid fast jag har sällan fått timeout. Bara när jag försöker göra export.
 
mvh // Ove

2010-06-12, 21:35
Svar #11

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Hej Ove!
Tidigare hade jag exporten i Legacy till ANSI, och importen i TNG på ISO, kanske det var 8859. Det fungerade alldeles utmärkt för de data jag har.
Att jag bytte till UTF-8 berodde helt enkelt på att UTF har definierat alla tecken, alltså inte bara de västeuropeiska som ANSI har. Om jag behöver dem, vet jag inte. Men jag hade beslutat att vid upgradering till TNG8 radera befintlig databas och ladda upp en ny. Jag hade sett att det fanns konstiga länkar i gamla versionen. Kanske inte så konstigt efter tre år och flera uppgraderingar.
 
När det gäller konstigheter vid gravstenar, så hade jag inte det tidigare men det har kommit nu. Har inte skrivit till Darrin om det eftersom jag tycker det mest är ett skönhetsfel i just den vyn. Själva bildens namn och filnamnet blir ju rätt.
 
Angående uppdatering av data på servern: Som jag skriver så denna gången blev det radering och full omladdning. Annars gör jag bara så att jag kryssar för import endast av nya och ändrade poster. Fungerar mycket bra.  
Jag backar inte upp något alls av TNG. Jag har mitt original i Legacy på PC:n.
Från PC till server laddar jag upp en Gedcom-fil med hjälp av den FTP som finns i Windows. Tar inte många sekunder. (ftp.gultarpgen.se, sedan namnet och password. Efter det i Internet Explorer klicka på Sida och sedan på Öppna FTP-platsen i Utforskaren. Sedan är det bara att kopiera och klistra i vanlig ordning i Windows. Mycket smidigt.)
 
Exportfunktionen i TNG använde jag för tre år sedan, men det blev inte bra. Har inte provat sedan, då jag inte har behov av den.

2010-06-13, 11:27
Svar #12

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej,
jag vill gärna ha aktiva användare så jag har valt att tillåta dem att redigera sin gren men uppdaterar då min master med detta.
Eftersom det är min PC som bestämmer så vid nästa uppdatering är det min version som åker in.
Dock är det ju inte helt lätt att lägga till personer och familjer i TNG, så visst blir det ofta fel.
Jag tyckte t.ex. att TNG från början föreslog ledigt individnummer men det verkar den inte göra längre, men jag borde testa mer och skriva en instruktion.
 
Hängningar i PHP på one.com vet jag som sagt inte vad de beror på, men jag tror aldrig det inträffat när jag gjort små uppdateringar.
Däremot ganska ofta när jag uppdaterat hela databasen men även när jag laddat upp hela och uppdaterat endast det nya.
Jag har just nu 27888 personer uppladdat men om det är pga det vet jag inte ....
 
Mvh
Janne

2010-06-14, 15:15
Svar #13

May-Lise Skansare

Hej alla TNG-användare!
Jag har fått hjälp av mitt barnbarn Dan K att komma igång med TNG ver 8.0.0. Från Disgen har jag till TNG importerat Gedcom-filer. Utgått från min avlidne far, min mor, min mans far och mor.
Men - Varför visar TNG bara min mans barn och icke mina (vi har inga gemensamma barn).
Gjorde en ny export utgående från mig själv - tyvärr inga barn eller barnbarn visas.  
 
Kan någon ge en rimlig förklaring eller tips på hur jag ska göra?
Mvh
May-Lise

2010-06-14, 15:37
Svar #14

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Kolla i Gedcom-filen att barnen finns med där!
Låter knappast som ett problem i TNG, snarare att du exporterar fel från Disgen.

2010-06-14, 15:38
Svar #15

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej,
även om jag ännu inte uppdaterar till version 8, så tror jag nog att det beror på hur du gör export från Disgen snarare än importen till TNG.
Du kan kolla det om du öppnar din ged fil med en texteditor och söker efter dina barn för att se om de kommit med i exporten.
 
Mvh
Janne

2010-06-15, 09:56
Svar #16

May-Lise Skansare

Hej!
 
Nej jag tror inte heller att TNG är boven utan felet ligger nog helt hos mig. Ska göra ett nytt försök med Gedcom-filerna.
Hur öppnar jag min Gedcom-fil med en texteditor?  
Mvh  
May-Lise

2010-06-15, 12:55
Svar #17

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej May-Lise,
lättast är att högerklicka på filen och sedan välja öppna med och där välja t.ex. wordpad eller notepad.
 
Om du vill kan du skicka mig ett mail (eller lägg ut här) med en beskriving på vad du vill exportera (eller snarare inte vill exportera) så kan jag försöka lotsa dig fram.
 
Mvh  
Janne

2010-06-15, 14:28
Svar #18

May-Lise Skansare

Tack Jan!
Jag ska följa ditt råd - om det inte funkar ber jag få återkomma till dig.
Men först måste jag sköta lite hushållssysslor, laga mat och gå ut med hunden t ex.
Mvh
May-Lise

2010-07-03, 15:38
Svar #19

May-Lise Skansare

Hej!  
 
Tack för all hjälp på forumet, speciellt till Jan. Nu har jag fått igång TNG och tycker det är toppen. Men - det finns en del i programmet jag inte kan/förstår, tex att få in foton vid resp person. Har gjort en google-översättning av hjälpen. Två foton (försök) har jag lagt in - men hur kopplar jag dessa till resp person i antavlan, familjeöversikten bl a.
 
Tänkte också byta mall eller åtminstone ha ett annat foto i mall nr 2. Tog bort befintligt foto och försökte lägga in ett annat - det gick inte bra.  
 
Har någon ett tips hur jag gör i båda fallen.
 
För övrigt har jag surfat runt i programmet och upptäckt många intressanta saker. För en novis känns TNG rekommendabelt (om man får hjälp via detta forum).
 
Vänligen
May-Lise

2010-07-10, 09:56
Svar #20

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej May-Lise, hur har det gått?
Få med foton ska inte vara något problem.
Om du på Administration går till Media och där klickar på Lägg till så kan lägga till en bild, t.ex via Bildfil att ladda upp.
Där kan du också lägga till text om du vill.
När du sedan sparar och fortsätter kan du länka bilden till t.ex. en person eller familj.
Om du sedan klickar på redigera under Åtgärd så kan du välja bilden som Standard-foto dvs att den visas i diagram osv.
 
Mvh
Janne

2010-07-11, 10:36
Svar #21

May-Lise Skansare

Hej Janne!
 
Skickar dig ett mail
Mvh
May-Lise

2010-07-18, 18:46
Svar #22

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Hej TNG-användare!
 
Jag försöker förklara för Darrin Lythgoe var och när det blir fel vid import av foton till TNG, när jag använder å, ä eller ö i filnamnet. Darrin har inga problem i sin dator och server. Jag får olika sorters fel beroende på hur jag importerar filen. Och jag vet att jag inte är ensam.
 
Nu tänkte jag med er hjälp få ihop lite statistik för att eventuellt se ett mönster. Ni som har tid och lust, vill ni sända mig ett mejl, och beskriva:
- hur ni importerar (direkt från TNG eller med FTP från PC till server).  
- Vilket språk har ni satt i TNG (UTF-8 eller ANSI).
- Vilken server(hotell) använder ni.
- Vilket språk står det i MySQL databasen (UTF-8 swedish eller ANSI swedish)
 
Om någon redan har en färdig förklaring, så mottages det tacksamt. (Jag är imponerad att Darrin ids/har tid ta sig an en sådan här struntsak, men det gör han.)
MVH
OLLE

2010-07-19, 23:47
Svar #23

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej
Jag har tillslut, efter att ha blivit bränd ett antal ggr. i Internets historia, helt gått ifrån mellanslag och konstiga tecken i namnet på filer. Man är mycket problem ifrån med den metoden.
 
Språk: Swedish
teckenuppsättning: ISO-8859-1
Kollation för MySQL-uppkoppling: UTF_8_General_CI, på lokal server på PC:n (Wamp). (På webhotellet One kallas det UTF_8_Unicode_CI, vilket är samma sak.)
 
Jag importerar ingenting mer än gedcomfilerna på den lokala TNG servern. Kontrollerar och filar om det behövs. Sedan backar jag upp tabellerna där och laddar upp tabellerna med FTP till servern på One. Därifrån återställer jag tabellerna.
Jag kör med TNG version 7.1.3
 
Jag har problem med teckenuppsättningen i droplister som finns för val av församling när man väljer in bilder till kyrkogårdar Cemeteries, där man har församlinge och kyrkogården som ett färdigt val, efter tidigare inlägg av bilder. Om jag inte väljer en som jag haft tidigare utan i stället skriver in den så blir det OK. Det är svårt att förklara bättre på svenska och jag har inte orkat dra detta problem för Darrin.
 
mvh // Ove

2010-07-19, 23:49
Svar #24

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Olle
Kanske pratar vi om samma sak med filnamnet? Inte filnamnet men det namn du vill koppla filen till? Hmm, jo jag importerar väl bilder jag med när jag lägger in gravstenar på kyrkogårdar, kanske ?
 
// Ove

2010-08-01, 14:55
Svar #25

Utloggad Ulf Klinteberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-08-01, 19:00
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Hej!
 
Jag använder TNG 8.01 på One.com webbhotell och har c:a 10000 personer i databasen. Det mesta fungerar förträffligt utom när jag startar en process som kräver mycket databashantering. T.ex. att spåra linjer i Admin, då kommer ofta Sidan kan inte visas upp i Internet Explorer fastän processen har slutförts. Även att skapa Gedcom i Admin är hopplöst, då blir bara en liten del av helheten sparad runt 200 kB. Jag har sett att flera här i forumet kör på One.com för jag tror att problemet ligger där och undrar om ni råkar ut för samma problem eller har en lösning på det.
 
http://www.klinteberg.se

2010-08-01, 15:38
Svar #26

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Ulf,
jag har gått över till att köra en lokal databas på min PC mha Wamp som Ove tipsat om här tidigare.
Jag gör allt lokalt och kopierar sedan backupfilerna till webbhotellet vilket går mycket snabbare och man slipper timeout mm.
 
Mvh
Janne

2010-08-01, 16:37
Svar #27

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Hej ULF!
När jag gör spårning på nästan 10 000 tar det högst fem sekunder.
Exportera gedcom gör jag inte. Jag gjorde det de första veckorna när jag började med TNG, men efter att läst i deras forum kom jag fram till att det vanligaste är att man har originalet i PC-baserat program. Väldigt många använder Legacy, därför valde jag det.
 
Dina problem får mig att tro du har fel i länkarna i din databas.  
Jag hade i all fall massor med felkopplingar som jag upptäckte när jag körde verktygen i Legacy. Det fanns massor med fall där sonen var far til sin egen far, mm, mm, mm. Det tog många, många timmar att rensa upp alla felaktiga kopplingar. För att inte tala om alla namn som blivit inlagt två gånger. PUH!

2010-08-01, 19:00
Svar #28

Utloggad Ulf Klinteberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-08-01, 19:00
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Hej igen!
 
Det lutar åt att jag lägger in TNG lokalt på min dator. Fördelen är att man ostört kan testa egna mods i PHP-koden, något som jag gillar att syssla med. Så småningom kan Legacy mycket väl komma på tapeten, den verkar innehålla en del bra verktyg. Export av Gedcom kan påverkas av konstiga kopplingar men i detta fall tror jag mer på förkortad timeout på servern. Jag såg att One.com har deaktiverat ett PHP-kommando som förlänger timeout-tiden men i gengäld har de tagit bort safe mode, vilket är bra. Man kan inte få allt på ett sådant billigt men i övrigt bra webbhotell.
 
http://www.klinteberg.se

2012-07-02, 00:03
Svar #29

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Har det plötsligt inte hänt någonting på ett par år gällande TNG? Såg Blekinges Attestregister http://www.blekingesf.se/vara-register/attestregistret byggt med TNG 8.1.3  och sedan vidare till TNG:s Sample-sajter, det verkar ju ha många möjligheter för webb-visning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna