ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010  (läst 2706 gånger)

2009-10-15, 19:24
läst 2706 gånger

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Kors i taket!
 
Någon liten ljusglimt från MinSläkt, se här!
Hans Rosenlund

2009-10-15, 21:26
Svar #1

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Bra Hans  
På gästboken kommer det upp till ytan mer.  
Hoppas, hoppas att Henrik tar sig tid. Kapaciteten är där, jag vet. När jag provade MinSläkt första gången blev jag alldeles mållös över hur snabbt programmet var. På den tiden var datorerna inte vad de är idag. MinSläkt var ett modernt 32 bitars supersnabbt program programmerat i C med minimal kod. Henrik har erfarenhet från tiden när man hade tillgång till kilobyte, inte megabyte i minne.
Import av en gedcom fil som tog flera minuter med andra program gick på 10 sekunder! Då undrar man vad de andra spelarna har på planen att göra.
Hoppas Henrik, med ålderns och tillvarons bekvämlighetsproblem , kan bryta sig loss  .... och utföra lite hardcore programming. (Hoppas han läser detta)
 
Att programmet skall ha koll på lediga individplatser (sådana personer du raderat) och fylla dessa och lägga på nya importerade individer där det sedan är ledigt kräver lite programmering, helt klart
Legacy gör så och det fungerar fast programmet inte tillnärmelsevis kommer i närheten av MinSläkts totalt överlägsna grundkonstruktion.
För att försvara Legacy, som ju växer lite efterhand jag lär mig, kan jag säga att det finns mer finesser och det har snyggare rapporter. Mycket mer finesser för sökning men ack så inkonsekvent utförande av layouten, så man missar pärlorna. Jag har som nybörjare påtalat flera saker i det svenska Legacyforumet. Som nybörjare på Legacy, men med datorvana från andra släktforskningsprogram, så hoppas jag de tar till sig.
 
MinSläkt igen:
Detta med ID numren behöver ju dock ingen nybörjare bry sig om, som Hans så bra nämner i MinSläkts gästbok. Konsolideringen av ID nummer (RIN) sköts av programmet. Den normale användaren, som knappt ens använder gedcom, eller hur? behöver inget veta.
 
mvh // Ove

2009-10-23, 10:21
Svar #2

Utloggad Leonard Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2010-11-23, 12:15
    • Visa profil
    • www.leonardsgenealogy.com
Hej,
Jag har läst igenom alla inlägg. Jag vill svara på Ove Tegnérs inlägg av den 11 oktober 2009 där han säger ” Legacys släktskaps funktion är OK. Den visar dock inte så trevligt som MinSläkt med farmors farbrors sonson osv. Utan bara om det är femmänning 8 männing osv.” Vi i översättningsgruppen håller på just nu att göra om i släktskapsbenämningar. Vi tittar på hur MinSläkt och Disgen beskriver släktskapsbenämningar och ska, så långt som möjligt, använda oss av samma benämningar. Vi i gruppen har länge varit missnöjd med denna funktion i Legacy, så nu tar vi itu med benämningarna.  
 
Mvh,
Leonard Johnson,
Gruppledare
Svenska översättningsgruppen

2009-10-23, 17:47
Svar #3

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Leonard
Jag kommenterar lite om detta i Legacy tråden.

2009-10-26, 13:46
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Lite kuriosa. Ser att t.o.m. mormonerna (FamilySearch) använder TNG.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-12-07, 19:00
Svar #5

Utloggad Petter Wilke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-08-09, 21:10
    • Visa profil
Jag har ett väldigt irriterande problem med TNG; när jag importerar min GED-fil så klarar TNG inte av å, ä och ö utan det blir väldigt otrevliga krumelurer ! Någon som vet vad problemet kan vara?
Vänliga hälsningar
Petter Wilke

2009-12-07, 19:18
Svar #6

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
I vilket textformat är gedcomfilen exporterad?
Exportera i windows ANSI eller något som heter UTF8(tror jag..) så blir det OK.
 
Kortfattat: om du kan läsa gedcomfilen OK i notepad så blir det OK i TNG.
 
mvh // Ove

2009-12-07, 19:31
Svar #7

Utloggad Petter Wilke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-08-09, 21:10
    • Visa profil
Nu har jag använt Mcc när jag gjort export och import, ska pröva i windows och se om det hjälper. Tack för tipset.

2009-12-07, 20:34
Svar #8

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Tidigare fungerade inte UTF-8. Min TNG fungerar med att exportera till Gedcom i ANSI. Vid importen i TNG skall det stå ISO-8859-1 under Installation >> Konfigurering >> Allmänna inställningar >> Teckenuppsättnig. Då fungerar det med alla de västeuropeiska språken.
MVH
OLLE
http://gultarpgen.se/

2009-12-07, 20:36
Svar #9

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Petter
Kan du välja i vilket format du kan exportera din gedcomfil, i dit Mac släktforskningsprogram? Ansel är standard och fungerar inte med TNG.
 
// Ove

2009-12-07, 20:59
Svar #10

Utloggad Petter Wilke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-08-09, 21:10
    • Visa profil
Jag kör Macfamilytree, men har även Myheritage på Pc-burken så jag startade upp det och fixade det den vägen, nu funkar det kanon, tack !

2009-12-29, 21:38
Svar #11

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag håller på att bli galen på en sak i TNG som jag inte stött på tidigare i något av de andra webbprogrammen jag använt.. Om jag ändrar mycket i mitt huvudprogram eller snarare lägger till personer i sidled och sedan importerar gedcom-filen i TNG så blir vissa eller ALLA länkar mellan personer och mediafiler fel.. De pekar helt enkelt på helt fel personer. Nu är det tredje gången jag får ändra SAMTLIGA medialänkar och varje gång tar det ett par timmar, oerhört frustrerande!
 
Är det någon som upplevt detsamma? Och viktigare, är det någon som vet hur jag ska kunna undvika detta extremt irriterande arbete?
 
Jag kan ju nämna att jag använder MinSläkt som huvudprogram..

2009-12-29, 23:24
Svar #12

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Om du läser diskussionen den 10 okt ovan, ser du att MinSläkt kanske inte är det mest lämpade som huvuddatabas för TNG.
Jag har funnit att Legacy fungerar hyfsat.

2009-12-29, 23:47
Svar #13

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tackar!
Förbannelse också! Sicket jäkla oskick att MinSläkt ska hålls och ändra ID på personerna vid gedcom-export.. Då faller ju hela MinSläkt-prylen som ett korthus, hur bra det än må vara i övrigt..
 
Jahopp, då är det bara börja leta efter ett nytt huvud-program då.. Nya DisGen hade ju varit intressant, synd att det ska vara så extremt dyrt bara.

2010-05-08, 13:52
Svar #14

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
@Mårten
Köp Legacy deluxe. Fantastiskt Chart program följer då med. För övrigt är Legacy fyllt med bra saker. En mycket gedigen databas för angivelse av källor är nog det som sticker ut mest.
 
mvh // Ove

2010-05-08, 14:38
Svar #15

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jan frågade mig om vad som är bästa sättet att importera till TNG från en master version som man har i t.ex. Legacy.
Jag gör som nedan och det blir alltid bra. Fick tips om det på www.tngforum.us. Tyvärr kan jag inte hänvisa till någon länk eftersom jag inte kommer åt den sajten hemifrån mig. Något märkligt är det, som bredbandsbolaget skall ta mellan 3-5 dagar på sig för att lösa. På supporten kommer man åt sajten och på mitt jobb likaså. Även via KTH's traceroute tjänst så det är är något annat skumt. Nog om mina problem se nedan:
 
 
1) Ladda upp din gedcom fil med alla data som gäller för det arkiv du skall uppdatera på webben i TNG, till mappen där du har dem på servern. Du använder FTP program för det.
2) I Admin --> Dataimport (importera en gedcom) väljer du in din gedcom fil från webservern, inte från din dator
3) Välj rätt träd som importen skall gå till.
4) Pricka i All befintlig Data
5) Kryssa också i Importera media om sådant finns
6) Tryck på knappen importera data.
 
Ev. nytillkomna bilder FTP'ar man upp till respektive mapp på servern. Sedan gör man tumnaglar/frimärksbilder med verktyg som finns under multimedia.
 
Kommentarer?
 
mvh // Ove

2010-05-08, 15:40
Svar #16

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
TNG forum har varit uppe och nere flera gånger den senaste veckan. Just idag kommer jag inte in. Använder Telia.
 
En del svar på frågor kan man finna under Wiki: http://tng.lythgoes.net/wiki/index.php?title=Category:Getting_Started

2010-05-08, 16:28
Svar #17

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jaha Olle
 
Jag vet också att det varit uppe men att jag inte kan komma åt det samtidigt som Bredbandsbolagets support  och min arbetsplats funkar.
Det beror väl på hur hoppen tar sig fram till servern. Jag och supporten på Bredbandsbolaget körde en traceroute samtidigt. Jag kom inte fram men han gjorde det. Han hade andra hopp vi andra servrar än vad jag hade.
Mycket störande är det.
 
//Ove

2010-05-09, 00:16
Svar #18

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Ove,
jag kan ha missat, men du svarade väl inte på om Legacy kan exportera endast det du uppdaterat sedan xx, och att det sedan går bra att importera till TNG?  
 
mvh
/Janne

2010-05-09, 08:37
Svar #19

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Jan
Nej det svarade jag inte på. Jag tror inte det går. Kanske finns det någon metod men jag tänker inte ta reda på den  
Det fungerar klockrent som jag gör nu.

2010-05-09, 16:16
Svar #20

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jan!
Jag vet inte heller om det går att markera i Legacy, och jag tänker inte heller ta reda på det.
Däremot importerar jag inte alla data i TNG varje gång jag gjort en uppladdning till servern.
Jag klickar inte i ringen All befintlig data.
Jag klickar i Endast matchande poster samt Importera media om sådant finns. Då läggs nya poster till, och de poster jag ändrat i byts ut. Fördelen med detta sätt är att alla medialänkarna ligger kvar. Jag behöver alltså inte definiera mina foton på nytt.
MVH
OLLE

2010-05-09, 16:40
Svar #21

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Ok,
ja den metod du använder Olle använder jag också med Disgen.
Det skulle dock gå mycket snabbare om man kunde uppgradera med endast förändringar.
 
Problemen dyker upp när databaserna börjar bli stora och man vill/måste byta ut hela databasen.  
Då har det hänt flera ggr att php processen hänger och då är det bara att vänta på nattstädningen på servern och haoppas på att det går bättre nästa dag. Supporten har ännu inte lyckats hjälpa mig manuellt (one.com).
 
Tack!
/Janne

2010-05-09, 17:50
Svar #22

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jan.
Jag använder också one.com. http://gultarpgen.se/
Hela vitsen med mitt klickande är just att hålla nere mängden data som ska laddas in i TNG-databasen vid en uppdatering.
Om man klickar som jag skriver borde du slippa hängningarna, trots att din databas är större än min.  
 
För du menar väl inte att du fått hängningar när du laddar upp gedcomfilen från din PC till servern med hjälp av FTP?  
DET problemet har jag inte sett under de här tre åren.
Notera vad Ove skriver 1) Ladda upp din gedcom fil med alla data som gäller för det arkiv du skall uppdatera på webben i TNG, till mappen där du har dem på servern. Du använder FTP program för det.
 
Notera också: 2) I Admin --> Dataimport (importera en gedcom) väljer du in din gedcom fil från webservern, inte från din dator Det här är viktigt!
 
F ö verkar det som att one.com åtgärdat hängningarna vid import till databasen. Låt oss säga att de senste halvåret har jag inte haft någon hängning alls. Kan också vara så att Darrin har fixat något i TNG. Senaste versionen är 7.1.2 Jag har inte kunskap tillräckligt för att avgöra det.  
Det viktiga är att det numera går bra att ladda upp filen till servern och att det sedan går relativt snabbt att importera den nya filen till TNG.
 
MVH
OLLE

2010-05-09, 18:20
Svar #23

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Olle
Jag har aldrig misslyckats med importen men däremot export av hela arkivet till gedcom. Jag får timout i windows trots att jag hackat i systemregistret för att förlänga den tiden.
 
Jag får timeout innan länken med möjlighet att fortsätta om exporten avslutas kommer upp.

2010-05-12, 10:34
Svar #24

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej
Här kommer lite information och tips om vad jag gjort i TNG det sista.
 
Jag har de senaste dagarna varit fjättrad vid datorn all ledig tid för att komma tillrätta med diverse förlorade data (som jag själv hade klantat till) och att också försöka rätta felaktiga medialänkar och andra irriterande småfel mm.
 
I processen har jag uppgraderat min version 7.1.1, från i höstas, till 7.1.3
Jag fick då ett problem med att jag inte kunde klicka på spara knappen inuti Admin --> Installation --> inställningar för import. Om jag sedan försökte titta där igen eller gå till diagnostik eller import av gedcom, fick jag upp ett felmeddelande. Jag drar inte lösningen här men om någon av er användare råkar ut för detta så har jag en lösning direkt från Darrin.
 
Det stora lyftet jag tycker jag åstadkommit, som gör att man har mer kontroll och kan experimentera mer, är att sätt upp en egen server på hemmadatorn. En localhost så du kan köra TNG på din lokala dator.
Det finns flera olika paket att välja mellan på Internet men jag valde WAMP  
I det paketet installeras allt du behöver. Kopiera sedan över din lokala TNG mapp du har för att ftp'a upp till webben, till att ligga under www mappen under Wamp. Konfig inställningar måste ändras från de du har på ditt webhotell, se WIKI'n jag länkade till och använd även TNG's readme.html.
 
Har du klarat att få igång TNG på en server på ett webhotell så klarar du att sätta upp en server lokalt också. Fördelen är att du kan testa ut allting hemma i lugn och ro tills du är nöjd. Därefter gör du en backup av tabellerna inne i TNG på din localhost. Sedan FTP'ar du upp backup-tabellerna till ditt webhotels TNG versions backup mapp och kör därifrån en restore. Rent snyggt och snabbt!
Ny bilder och dokument får du som vanligt ladda upp och göra frimärksbilder av.
 
Livet är underbart. Vad hade vi gjort all den tid vi nu sitter vid datorerna om de inte funnits?  
 
(Meddelandet ändrat av otr 2010-05-12 10:49)

2010-05-12, 10:44
Svar #25

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
En sak till.
Jag har för första gången lyckats göra en fungerande gedcomexport från TNG på den nya localhost serverns TNG installation.
Den fungerade klockrent till 100%, utan fel, att importera till ett nytt arkiv i Legacy. Man får en extra tag att ta ställning till, om man vill. Det är nu levande människor som har den på de individer TNG tror lever. Man behöver dock inte bry sig om den i Legacy.
Detta innebär att jag har en extra backup som jag nu vet fungerar på mitt webhotell. Om datorn blir stulen hemma eller huset brinner ner så vet jag nu att det bara är att sätta upp en lokal server med TNG och ladda hem de uppbackade tabellerna från webben och återställa lokalt hemma. Därefter göra en gedcom hemma att installera på Legacy. Om man nu vill ha Legacy som masterprogramvara förstås (eller någon annan normal dekstopprogramvara för den delen) Jag tror att jag vill ha.
Att lägga in nya uppgifter på TNG och ha den som master lokalt går ju nu bra men det är inte lika snabbjobbat om man skall lägga in många individer.
 
mvh // Ove

2010-05-12, 11:01
Svar #26

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Intressant Ove!
 
(men som sagt, det var ju det här med tiden som inte vill räcka till, speciellt sommartiden )
Tack!

2010-05-13, 09:47
Svar #27

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej igen
Jag kanske är lite långsam och trög eftersom jag igår upptäckte en funktion jag inte sett i TNG tidigare.
 
Man kan redigera sina bilder genom att tagga dem. Man märker alltså ut personerna och länkar dem på t.ex. ett samlingsfoto. Om någon sedan tittar på dessa och för muspekaren över personerna så poppar namnet upp och man kan klicka och komma till den personens ansedel. Fantastiskt trevligt.
Även om man kopplat länkar till alla personerna på fotot så kan det vara bra för en person som kanske inte vet vem som är vem.
 
Sedan har jag tittat lite på detta med begravningsplatser/(kyrkogårdar) som man kan geokoda och länka med sina gravstensfoton. Kan bli trevligt efterhand.
 
Vissa saker är inte  enligt min smak eller felstavat vid översättningen. Jag skall nu customisera texterna lite i språkfilerna som finns för det.
 
Jag tivs mer och mer i TNG. En sak som är mycket bättre än Legacy är att media kopplas till personer. I Legacy måste man hämta upp bilden för varje person som skall ha den i sin snsedel och dessutom skriva texterna till bilden. Kanske det finns någon dold finess där som man kan utnyttja men som jag inte hittat?
 
TNG är ganska lätta att själv lära sig i tillsammans med hjälpen som alltid finns tillgänglig som en länk på sidan man jobbar med.
 
//Ove

2010-05-14, 18:26
Svar #28

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej igen
Nu har jag nått till en nivå där det mesta fungerar och jag gör just nu backuper för att sprida i fall jag dör eller huset brinner ner eller ... , 20 års forskning och sista tidens eureka med TNG gör att jag blir ödmjuk och inser att mina efterlevande kanske inte reder ut alla ettor och nollor om jag inte tydligt bänner ner programvaror, data och instruktioner.
Mycket för min egen skull också. Jag har ofta trott att jag haft bra med backuper... för att när olyckan är framme inse att det var inte helt perfekt och heller inte lätt åtkomligt utan att gräva bland alla skivor, diskar och minnen innan man fått allt på rätt plats.
 
Hursomhelst nu handlar ju denna tråd om TNG och jag blev glad när jag drog igång begravningsplatsfunktionen häromdagen. det är trevligt att se platsen, kartan och en länk till Wikipedia och också vilka gravstenar jag samlat under varje begravningsplats. En video har jag också laddat upp som man kan titta på medans den streamas. Den har en aning fel proportioner som jag får titta på senare. Alltid är det något.
I alla fall utan att skryta så har jag med många av funktionerna i TNG, även timelines.
 
Det kanske kan vara intressant för andra som undrar över programvaran. Ni kan fritt gå in och titta på min länk nedan så ni ser vad det handlar om. Jag får inte betalt av upphovsmakaren. Jag är bara glad över hur trevligt detta program är, och hur snyggt allting kan presenteras. Framförallt om man vill dela med sig till släkt och vänner utan att behöva bränna skivor eller skriva ut pärmar med papper....
 
Ove's Släktforskning Online
 
Nä, nu blir det grillade Doradas (fisk) med tillbehör.  
 
Ha en fin helg // Ove

2010-05-15, 21:23
Svar #29

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Ove,
 
Jag tar gärna emot dina synpunkter på översättningen av TNG - det är jag som gjort den (åtminstone de senaste åren)!
 
Nu är version 8 i faggorna, den ska lanseras i slutet av månaden. Jag har gått igenom och uppdaterat svenskan inför denna utgåva och kan nog fortfarande få med eventuella rättningar.
 
PHP-formatet tillåter ju dessutom att man lägger in sina egna tolkningar...
 
MVH
Hans Rosenlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna