ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska Ortnamn (med Win7)  (läst 1231 gånger)

2012-01-27, 07:22
läst 1231 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har letat runt efter svar på att installera Ort-skivan under Windows 7 64-bitars och det är en massa lösa trådar mitt inne i andra diskussioner. Det verkar heller inte finns någon egen mapp om skivan med frågor om skivan, så därför skapar jag denna.
 
Här kan man hitta information om hur man installerar Ortnamns-skivan med Win7. Det står inte vilken version det gäller (32 eller 64-bitars). http://www.genealogi.se/forbund/manualer.htm
 
Är det någon som har installerat efter dessa instruktioner på en dator med Win-7 64-bitars?
Smärtfritt eller?
 
Mvh,
Helena i Södertälje

2012-01-27, 07:34
Svar #1

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag tror det är den enda skivan som inte fungerar med Win7.

2012-01-27, 16:56
Svar #2

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Jag har installerat Svenska ortnamn på Windos 7 32-bitar utan problem.
Sören Axelsson

2012-01-27, 19:42
Svar #3

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag kör med windows 64 bit Ultimate Edition och för att kunna köra 16 bitars program måste man installera Windows Virtual PC. När man startar det så är det som att starta ett 32 bitars XP inuti ditt w7.
Sedan får man som vanligt installera de program man vill ha inne i det operativet. Man kommer även åt portar CD, DVD och USB.
Fungerar klockrent. T.ex. Emibas måste också köras där.
 
Ni får googla eller söka på på Microsoft. Windows Virtual PC är gratis men med Home edition funkar det inte. Det måste vara professional, Ultimate och kanske någon mer.
 
Hoppas detta hjälpte något.

2012-01-27, 19:46
Svar #4

Carl Szabad

Diskussionen om skivan finns här. Enklaste sättet att få den att fungera med W7 64-bitar är att ladda ner gratisprogrammet Virtual XP från Microsofts hemsida, installera programmet som skapar en virtuell dator och sen installera skivan där.

2012-02-08, 06:32
Svar #5

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Här är länksidan till att installera XP Mode på Win 7:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-w indows-7
 
Med utförlig förklaring vad det är och hur man gör.
 
Hälsn,
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna