ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2010  (läst 2791 gånger)

2004-03-20, 12:31
läst 2791 gånger

Jonas Nilsson

Observera att den internationella standarden ISO 8601:1988 endast används och följs av knappt två länder... Sverige och delar av Tyskland. Alla andra struntar fullständigt i den.

2004-03-20, 13:25
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Den europeiska standardiseringsorganisationen (CEN) har accepterat ISO 8601 under beteckningen EN 28601 som standard för dess nationella medlemmar Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Island, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Detta innebär i praktiken att ISO 8601 är nationell standard i alla dessa länder.

2004-08-13, 02:16
Svar #2

Wilfred Hildonen

Jeg må vel tillate meg til å gjøre litt reklame 
for et genealogisk program som jeg anvender og 
som på engelsk heter MacFamilyTree, på tysk 
MacStammbaum og på norsk MacStamTre. Jeg husker 
ikke nå om det er lokalisert til svensk men mener 
at det er det. Programmet baserer seg på Gedcom 
og i disse dager kommer en ny versjon ut, helt 
gjenoppbygd i Cocoa. Men OBS: den er altså enda ikke 
kommet ut...
 
Jeg kan ikke bedømme dette programmet 
sammenlignet med de andre som finnes for Mac, da 
jeg er en glad amatør og dette er det eneste jeg 
har brukt, men jeg er i alle fall fornøyd - 
spesielt med den norske oversettelsen, siden det 
er jeg som har gjort den
Håper dette allikevel ikke sees som utilbørlig 
reklame - jeg har ingen økonomiske interesser i 
programmet - men som produktinformasjon
 
Mere info kan finnes her: http://www.onlymac.de/
 
PS: Hva den nye standarden angår, så er det et 
typisk byråkratprodukt - hvem sier at jeg er født 
1929 mai den femte f.eks.?

2004-09-01, 16:42
Svar #3

Wilfred Hildonen

Svensk oversettelse av MacStamTre finnes tilgjengelig og den  
nye  
versjonen er ute.

2004-09-01, 16:44
Svar #4

Wilfred Hildonen

Et PS: Hva gjelder skandinaviske tegn og Mac OS X, gjelder dette  
kun Safari. Bruker dere IE er det ingen problemer...

2004-09-02, 01:58
Svar #5

Malin Ericson (Malinka)

Inga problem heller med Netscape!
 
åäö

2005-02-14, 11:19
Svar #6

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Jag använder Reunion sedan 15 år och är mycket  
nöjd.
 
Senaste versionen är 8.06 och jag kör, oftast, på  
svenska. Mer info på denna länk:
 
http://reunion.gensoft.se/
 
Reunion är utmärkt för att rita släktträd i olika  
former.
 
Har inte upplevt några problem, vare sig med  
datum eller annat.

2005-02-26, 23:03
Svar #7

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Jag använder DISGEN 8 och vertual Pc men tycker det går lite långsamt. Kanske skulle jag försöka med Reunion?
Lena HW

2005-02-27, 21:39
Svar #8

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Har man MacOS X kan man köra GeneWeb. Utmärkt för stora databaser och de är klart för nätet.
ftp://ftp.inria.fr/INRIA/Projects/cristal/geneweb/MacOSX/gw-4.10-macosx.zip
Men helst skulle man vilja att Min släkt gjordes om för MacOS X eftersom det är det mest Macciga släktforskningsprogrammet trotts att det bara finns för Windows.

2005-03-09, 18:38
Svar #9

Leif Dahl

Hej!
 
Jag har svårt att tänka mig ett mer prisvärt program än GedItCom. Tror jag betalade $50 år 2000. Har sedan fått uppgraderingar 2-3 gånger per år utan någon mer kostnad. Bara att hämta från nätet :-)
 
Finns det någon här som gjort någon svensk översättning? Har för mig att jag hade en sådan mall. Men den försvann nog i övergången till OSX :-(
 
Lev väl
// Leif

2006-06-29, 10:27
Svar #10

Utloggad Tomas Ahlbeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 12:10
    • Visa profil
    • www.ahlbeck.net
Håller med om synen på Min Släkt. Har det på min bärbara PC, men kommer inte att använda det utan kommer att avinstallera eftersom jag helst forskar på min eMac. Min Släkt vore det ultimata programmet för svenska släktforskare om det fanns på Mac. Jag har erbjudit mig att hjälpa till med att konvertera det till Mac, men Min Släkt-killen har tackat nej.  
 
Därför använder jag Reunion, som är det enda Mac-program jag tycker verakar vara värt att satsa på. Jag har testat GeditCom - helt OK men inte ett alternativ till Reunion som jag ser det- och MacStammbaum, som jag översatte till svenska i en tidig version, men som jag i ärligetens namn inte tycker känns färdigt. Heritage fanns en version som jag testade för några år sedan, men det var i alla fall då svinigt dyrt i jämförelse med vad man får.
 
Så som jag ser det finns inget vettigt Mac-alternativ til Reunion. Men det är ju trots allt bättre än t ex Disgen (vilket fult ökenprogram), så man ska kanske inte gråta för mycket;)

2006-06-29, 19:45
Svar #11

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Hej Tomas,  
det var ju ord och inga visor när det gäller ditt omdöme om DISGEN. Som ansvarig för DISGEN i föreningen DIS så är jag ju nyfiken på vad som ligger bakom ditt omdöme. Har du några mer konstruktiva synpunkter som du vill dela med dig?

2006-07-03, 14:41
Svar #12

Tomas A

Hej.
 
Mitt inlägg handlade ju egentligen om släktforsking på Mac,det är så det står i rubriken. Disgen är inte för Mac och har aldrig varit. (OK, de tror själva at de har tagit fram en mac-version 4.2.x i förhistorisk tid, men se därom tvista om inte de lärde så i alla fall de Mac-kunnige)
 
Jag jämförde med några PC-program eftersom jag anser att MinSläkt är så bra att det borde finnas för Mac. Disgen saknar dock mycket jämfört med andra för att jag ska sakna det så jättemycket på Mac-plattformen.
 
Jag har bara kört demoversionen, eftersom jag inte enligt uppgift får rabatt på att köpa Disgen trots att jag har köpt en icke fungerande mac-version för ett antal år sedan. Så redan där ligger Disgen i lä, jag ser helt enkelt Disgen-försäljarna (DIS antar jag) som mindre kunniga i kundvård än t ex Danneborgdata (Min släkt) Stefan S (MacStammbaum), LeisterPro (Reunion) m fl. Där får man nedsatt pris på uppgraderingar, och jag är övertygad om att om de hade levererat ett program som inte funkar så hade man fått pengarna tillbaka.Nu gav jag upp att tjafsa om det med DIS för ett par år sedan, om de inte vill fatta så är det inte lönt att förklara. Det är enklare att skriva av det som läropengar.  
 
Men OK, varför jag tycker Disgen suger:
1. Det är dyrt jämfört med andra.
2. Det är fult och svårnavigerat.
3. Den MAC-version som såldes för ett antal år sedan gick inte att köra, trots att man tog fullpris.
4. Det är fult och svårnavigerat (igen).
5. Vaddå flockar? Vad tillför det numera?
6. Interagering med andra program, t ex via gedcom, är sämre än hos de andra jag testat.
Jag har t ex flyttat gedcom från Reuinon till Min Släkt och tillbaka utan problem. Jag har flyttat från MinSläkt till MacStammbaum osv. Men så snart jag blandar in Disgen i det hela så skiter det sig.
6. Rapportfunktionerna ( ialla fall i demon) är underlägsen den i MinSläkt.
7. Webbfunktionen är sämst bland de program jag testat på PC och Mac.
 
Om man använder sig av Disgen och är nöjd med att det ser ut som om man släktforksr i något gränssnitt som min grabb gjort på dagis, och inte har behov av att expoertera eller importera til annat än Disgen så antar jag det är OK. I Östtyskland körde man ju Trabant och tog sig fram.
Men jag är av uppfattningen att av de program jag använt - på såväl PC som Mac - så är listan enligt följande:
 
5 p Ingen
4 p Min släkt, Reunion
3 p MacStammbaum, GeditCom
2 p Ingen
1 p Ingen
Minuspoäng Disgen
 
Var och en får väl bilda sin uppfattning och jag skriver att på PC föredrar jag Min Släkt. Mycket pga att Danneborgdata tar kunderna på större allvar än Dis. På Mac föredrar jag Reunion, men ska testa den nya versionen 4.0 av MacStammbaum som verkar lovande. Recensionerna publiceras sedan på min blogg och hemsida.

2006-07-03, 23:22
Svar #13

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Tomas, det var ju tråkigt att du inte blev en nöjd medlem i förening DIS när Mac-utvecklingen av DISGEN avslutades. Jag har tyvärr ingen kännedom om de turerna som skedde före min aktiva period i föreningen. Jag vet att föreningen sökte med ljus och lykta efter intresserade programutvecklare.
 
Men om du är intresserad av att utveckla ett DISGEN för Mac som är användarvänligt, snyggt och inte suger så är du välkommen att höra av dig. Jag är säker på att föreningen är intresserad av id?ella krafter som vill jobba långsiktigt för alla engagerade Mac-ägare.

2007-01-04, 18:43
Svar #14

B Jonasson

Hej!
Letar efter ett lämpligt släktforskningsprogram för Mac-dator.
De som jag hittat hittills är amerikanska (ibland översatta) men de verkar inte ha mormor, farfar etc som begrepp.
Det lär finnas/ha funnits släktforskningsprogram i FileMaker-miljö. Någon som vet något om detta?
Den stora fördelen med ett FileMaker-program är att det går att anpassa och komplettera helt efter eget huvud (även efter att registret börjat användas).

2007-01-12, 00:14
Svar #15

Börje Eriksson

Finns det någon som kan hjälpa mig igång med MacFamilyTree/MacStammBaum/MacSläktTräd?
Jag har senaste versionen och en Intel-bestyckad iMac samt MacOS 10.4.7.
Hur skriver man in uppgifter? Inget jag försökt med tycks ge ett synligt resultat.  
Jag vill börja med mig och sedan jobba mig bakåt i generationerna men hur jag än gör, får jag inte in ens mitt namn eller mina data. Frustrationen är stor.  
Finns någon hjälp att få?

2007-01-12, 20:57
Svar #16

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej Börje!
 
Jag har Mac och använder MacFamily Tree 4.3.4 och tycker det fungerar bra.  
1. Gå till Arkiv välj ny, så kommer ett fönster upp där du matar in uppgifter.  
2. Längst upp i fönstret finns tre vyer att välja på (Redigera/Visa/Publicera). Välj redigera. Se sen till att du valt Familj (längst upp i menyn  till vänster).  
3. I mitten av fönstret finns olika fält, en sektion för man och en nedanför för kvinna. Klicka på knappen med plustecknet på så kan du börja mata in uppgifter (antingen på man eller kvinna).  
4. Klicka i fältet med efternamn och börja skriv efternamnet.  
5. Vill du därefter mata in mer detaljerade uppgifter väljer du kanppen brevid knappen med plustecknet, (den med en gul post-it lapp på).  
6. Gå till menyraden, välj fönster och visa personlistan så dyker alla personer som du matat in, upp i ett eget menyfönster.
 
Får du inte hjälp av detta så maila mig så hjälper jag dig vidare. Lycka till!
 
Det finns ett forum på http://www.onlymac-forum.de/
 
mvh
 
Helena Björk

2007-01-12, 21:31
Svar #17

Börje Eriksson

Hjärtligt tack Helena!
 
Jag ska försöka följa dina råd.
 
Helt klart är att jag inte fullt ut gjort som du beskriver endast knappt till hälften och då vägrade programmet att ta emot text.  
 
Jag återkommer vid behov.  
 
Börje Eriksson

2007-04-05, 17:52
Svar #18

Lars Ternblad

Vilket släktforskningsprogram är lämpligt för en iMac G5?
 
Använder MacOSX 10.4.9
 
Har ingen lust att köpa en PC bara för att släktforska...

2007-04-05, 18:30
Svar #19

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Själv använder jag Reunion som jag tycker är bra.
 
MVH
Susanne

2007-04-05, 19:09
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag använder inte Mac, men här är några namn på program jag noterat. Jag rekommenderar att du ser om det finns en demo att pröva och att det så gott som möjligt stöder svenska förhållanden. Det finns antagligen fler än de här nämnda ...
 
- Reunion 9.03
- Personal Ancestry Writer II v68
- ohmiGene 1.49.51
- Osk 4.5
- MacFamilyTree 4.4.2
- Family 2.0.2
- GenealogyJ 2.4.3
- ProGene 2.0.3
- iFamily for Tiger 1.214
- GeneWeb 5.00
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-04-05, 21:25
Svar #21

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Jag gillar också Reunion. Dom har en demo.
 
Mvh
Irene

2007-04-07, 20:27
Svar #22

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag önskade att det gick att köra Reunion till linux. Finns det bara till Macen?
Använder mig av Ubuntu linux och dom har ett program som heter Gramps. Är inte helt nöjd med det.

2007-04-08, 10:15
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Reunion tycks bara finnas för Mac. Se Linux för dylika program.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-05-06, 09:21
Svar #24

Åsa K.

Reunion 9: Fås all information på svenska i den???
Har testat demon och den verkar lämplig för min släktforskning, men skulle ju helst ha den på svenska ;)

2009-08-31, 07:33
Svar #25

Utloggad Anitha Bergkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 10:36
    • Visa profil
Har samlat på mig så mycket underlag nu så jag måste få tag i ett bra släktforskn.program. Jobbar i Mac OSX version 10.4.11.
Har läst tidigare inlägg i ämnet, men de är nu inte dagsfärska. Har det hänt något mer på fronten? Vad rekommenderas för en mac-användare? Tacksam för tips.
 
Anitha Bergkvist

2009-09-02, 17:28
Svar #26

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
Reunion 9.0a kom i förrgår. (Versionen före heter 9.09). Reunion är det mest kompetenta programmet. Alternativet är MacFamilyTree. Hämta båda och testa vilket som passar dig bäst.
 
Reunion kostar 99 dollar och MacFamilyTree 49 dollar.
 
Reunion är visserligen bara på engelska men är du intresserad av svenskt språkstöd (utom manualen) så kan jag skicka det färdigt för version 9.0a. Ca 2 MB. Fungerar även i demo-versionen.

2009-09-02, 19:08
Svar #27

Utloggad Tomas Kerslow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 10:02
    • Visa profil
iFamily for Leopard! Ett utmärkt program för Mac. Billigt, tillförlitligt och bra support.

2010-01-06, 12:56
Svar #28

Utloggad Anki Mattsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2021-12-04, 18:15
    • Visa profil
Tacksam för en jämförelse iFamily for Leopard och MacFamilyTree. Villrådig.
 
Anki

2010-01-07, 11:36
Svar #29

Utloggad Tomas Kerslow

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-03-09, 10:02
    • Visa profil
Anki!
 
Båda är bra program på olika sätt. Jag använde MacFamilyTree innan den nya, mer avancerade, versionen kom. Var  nöjd med den gamla men tycker den nya är onödigt komplicerad och överarbetad.  
IFamily for Leopard (fungerar perfekt även för Snow Leopard), är jag mer än nöjd med. Den är extremt pålitlig, lättarbetad och överskådlig. Inte lika flashig som MacFamilyTree som ger en mer spektakulär överblick. Men IFamily skiljer sig från de flesta släktforskningsprogram då det utgår från individ istället för familj. Jag vet ej hur supporten för MacFamilyTree funkar men trots att skaparen av IFamily, Keith Wilson, (hans support är legendarisk, han hade personlig kontakt med alla användare) gick bort för en tid sedan, så gör sonen ett bra jobb med att utveckla programmet.
 
Det bästa sättet att hitta ditt program är att ladda hem båda i Demoversion och testa./Tomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna