ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-20  (läst 2729 gånger)

1999-06-09, 01:55
läst 2729 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Tomas! Om vi ska diskutera religion (ursäkta men ser inte dig någon annan stans i vi-diskussionen) så tar vi det på en religionsida, men hur det än är så är faktiskt MAC-användare ganska så mycket åsidosatta vad gäller program mm. Alltid så släpps program till PC i första hand och kanskeefter något halvår-år till MAC. Eftersom det debatterats en del kring att testa olika släktforskningsprogram och nu en driftig herre vid namn Fredrik Derenfeldt har planer på att dra igång ett sådant projekt så uppmanar jag någon av MAC-användarna att vända sig till honom och vara med på testet. Om inte annat så kan det ju få upp ögonen på vissa tillverkare om testet te.x värderas i + och - och det står ett - för alla som inte har program för MAC. Det verkar i mina ögon sjukt att många ska behöva välja bort MAC´en på grund av programbrist när nu denna dator uppväger så mycket annat positivt.
Inte vet jag...men många bäckar små...och man måste ju börja någonstans!
 
Mvh
Jill

1999-07-26, 22:57
Svar #1

Utloggad Jan-Anders Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-10-16, 19:03
    • Visa profil
    • www.latorpstation.se
Hej. Jag är relativt ny på detta med släktforskning. Jag har ärvt några buntar papper som jag skulle sammanställa med hjälp av datorn (en Mac). Därför har jag nu gjort en registermall för Filemaker Pro 3.0. De som känner till och har detta program ombeds därför kontakta mig för utvärdering gentemot andra släktforskningsprogram.  
 
Fördelen med Filemaker Pro är väl att allt är samlat i en enda fil. Man kan lätt göra utdrag och textfiler för export till andra program, Kolumnerna kan blandas och väljas fritt, både vid export och import. Filformatet är identiskt både för Mac o PC. Kan publiceras direkt på Internet om  man har en egen domän vill säga. Eller gott om pengar för då kan man ju slå på webdelningen på macen och låta telefonräkningen ticka på.
 
Jag har lagt in ett fält för bilder och inspelade ljud men eftersom detta tar hundrafalt större plats än själva datan så undrar jag lite över nyttan med en sådan finess...
 
Hugade testpiloter sökes alltså.

1999-08-17, 07:37
Svar #2

Robert Edlund

Jag använder både Reunion 6 och DisGen 4.5. Men det är DisGen som ger det bästa resultatet. Nu tänker jag föra över alla uppgifter fr Reunion till DisGen med GEDCOM. Men tyvärr så verkar det inte fungera riktigt bra. Individerna blir inte länkade med varandra. Någon som vet hur man ska göra så att det ska fungera?

1999-10-06, 19:05
Svar #3

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:26
    • Visa profil
Hej
Härliga tider strålande tider!!!
Kunde inte låta bli att skriva några rader!
Tänk vilken framtid vi MISare går till mötes!
 
Vilken prestanda! Vilka möjligheter! Vilken glädje!
Som grädde på moset, så kommer OS X! Jag hoppas av hela mitt hjärta att Reunion skrivs för X!  
 
Är det någon som kan bekräfta?
 
X som bygger på Unix, och inte DOS. DOS är ju något som man förr ristade runor med.
 
Mvh
Johnny Nyberg

1999-10-07, 10:31
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Jan-Anders,
 
File Maker är bra för mycket men hur gör Du med relationer etc? Kan Du ta fram ett släktträd t ex? File Maker är ju inte en relationsdatabas.

1999-10-07, 16:25
Svar #5

Utloggad Tomas Ahlbeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 12:10
    • Visa profil
    • www.ahlbeck.net
Kan man porta Windowskoden till Mac, t ex i CodeWarrior?
 
Visst är väl DIS en PC-klubb? Är själv medlem i flera avdelningar, och större delen av medlemsbladen handlar om Disgen 7.0
Släktforskningsinfo saknas däremot ofta.
 
HHar testat att göra minnesinställningarna i Imacen jag har, men det s...t sig. Där funkar inte Disgen 4.5 etc längre. Har kört, och gör så ännu, Reunion. Helt OK, men amerikanskt.Har även i desperation testat Gene 4.1 och Heritage. Gene funkar faktiskt riktigt OK, men Heritage rekommenderas inte för svenskar. I alla fall inte av mig.
 
En MIS låter intressant.

1999-10-07, 19:09
Svar #6

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Tyvärr är det nog så i dag att man måste avråda alla släktforkare att skaffa sig Mac, dess inbyggda enkelhet till trots. Disgen har inte utvecklats för Mac och kan därför inte rekommenderas för dem som kräver ett modernt program. Reunion är inte svenskanpassat och där finns tydligen någon instabilitet som jag inte vet vad den beror på. Vid utskrift får man viss text på engelska och viss på svenska. Inte heller lyckades jag få det att fungera med Claris utan har fått gå över till Word.

1999-10-09, 10:04
Svar #7

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:26
    • Visa profil
Hej, Inge och andra
Har OS 8.6, och en Power 7300/2 gb/144 mb ram.Har kört Reunion 6 sen lanseringen.  
Minns inte när senaste hängningen skedde!!!  
 
Har inga som helst problem med, vare sig instabilitet, eller att det blir problem med utskriften. Ett tips, tilldela mer minne, om möjligheten finns!  
 
Använder både Claris 5 och Word 6, allt efter behov.  
 
För att Claris 5 ska fungera behövs det en äldre version av RTF-konverterare, 1.0v2, som placeras i mappen för konverterare i Claris-mappen.
 
Kan skicka en dylik till den som behöver.
 
Jag arbetar med PC i drygt 5 år!. Det är ingen hit. Vet inte vad jag ska bli impad av i den världen. Allt som bygger på DOS, är, som bekant, instabilt och långsamt. Så säger åtminstone mina bekanta, vilka använder PC.
 
Arbeta med PC, får jag leva med, men privat vill jag ha en Mac!  
 
Kommer att köpa en G 4, eller en ny iMac i november...grrr
 
Med vänlig häslning
Johnny Nyberg

1999-10-13, 22:54
Svar #8

Utloggad Jan-Anders Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-10-16, 19:03
    • Visa profil
    • www.latorpstation.se
För allmän kännedom meddelar jag detta: GenMaker, släktforskning på dator med gemensam standard på både Mac och PC, utvecklas vidare och kan nu läsa GEDCOM-filer. Hugade testpiloter som vill bistå med allvarligt menad kritik inbjudes till prövningar, ju sämre dator ni har desto bättre. Förutsättningen är att ni har och hjälpligt behärskar databasprogrammet FileMaker Pro version 3.0 eller högre, PC eller Mac.
 
Maxantalet poster verkar ligga på c:a 2 miljoner individer per register. Kan publiceras på webben... (ej rationellt utan fast lina)
 
PS Köp en snabb Mac, jag kan köra både Windows 3.1 och W95 samtidigt som jag provkör GenMaker, Holger och Reunion utan att CD'n hackar...Det är värt varenda krona, tro mig.
 
M v h
 
Jan-Anders Andersson

1999-11-30, 14:59
Svar #9

tomas

Tyvärr är det nog så i dag att man måste avråda alla släktforkare att skaffa sig Mac
Varför det? I stället för att resignera och rätta in sig i BG-leden, kan man väl ställa krav? Imac har ju gjort att marknadsandelarna växer.
Har lagt in Virtual PC i min Mac. Närmare än så tänker jag inte gå.
Någon som använder sig av 4D? Tar gärna emot tips...

2000-09-04, 13:52
Svar #10

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Vare sig man gillar PC eller inte så är det ett odiskutabelt faktum att den absolut övervägande delen av alla datorer är PC:ar med Windows. Så länge detta förhållande råder kommer det alltid att finnas långt fler och bättre släktforskarprogram tillgängliga för PC än för Mac. Det enkla skälet till detta är naturligtvis att lönsamheten i att göra program är högre ju fler potentiella användare som finns. Markanden för Mac-versioner av PC-program är ofta så lite att det inte lönar sig att göra Mac-versioner.
 
Själv använder jag mig av Brother's Keeper, vilket är ett utmärkt sharewareprogram, men som INTE finns tillgängligt för Mac.

2000-09-20, 12:44
Svar #11

Leif Dahl

Här är en till som tjurskalligt kör Mac. Har provkört Reunion och funnit att det är ett mycket kompetent och trevligt program.
 
Som jag kan se i tidigare inlägg så var det en topp i ämnet under 1999. Har ni Mac-användare kroknat?  
 
Jag vill inte tro det. Om det är så många som 700 medlemmar i DIS som kör Mac borde det gå att göra en deal med GenSoft.
 
Så här menar jag; Säg att hälften av DIS:s Mac-medlemmar, 350 st, är intresserade av programmet. Lägg sedan till 100 andra. Då har vi 450, kanske 500 presumtiva kunder. Vad tror ni att en sådan order kan vara värd?
 
Hör av er till mig, så gör vi något tillsammans!
// Leif

2000-09-21, 00:35
Svar #12

Peter Michanek

För en tid sedan beslöt jag mig för att börja digitalisera den ganska  
omfattande information som finns om min släkt. Då detta område är  
helt nytt för mig sökte jag på nätet för att se vilka program som fanns  
att hämta hem. Det blev en handfull program som jag började  
utvärdera.
 
Det program jag slutligen fastnade för heter GEDitCOM och som namnet  
antyder är det baserat på GEDCOM. Programmet har inget eget  
filformat som man kan exportera till GEDCOM utan arbetar direkt  
med GEDCOM-filer.
 
Jag har sett på andra inlägg i detta forum att andra program i många  
fall inte kan hantera GEDCOM-filer felfritt men GEDitCOM är  
mästerligt på detta.
 
En annan styrka är de rikliga möjligheter som finns att anpassa  
användargränssnittet. Du kan arbeta med ditt data i många olika  
format. Det följer med flera olika format som Book för släktböcker  
och Reunion för de som är vana vid hur Reunion ser ut och  
fungerar. Man kan också skapa egna format om man vill.
 
En gratis demo-version finns att hämta på www.geditcom.com för  
den som vill.

2000-12-17, 22:18
Svar #13

Leif Dahl

Nu har jag köpt GEDitCOM. Ett mycket kompetent program. Tack för tipset. Köpet över Internet via Kagi funkade utmärkt.  
 
Nu är jag igån med registreringen av de uppgifter jag känner till. Så snart ger jag mig ut på vidare forskning, hoppas jag.
 
Det skulle vara intressant att komma i kontakt med andra som använder GEDitCom för utbyte av erfareheter och id?er.
 
Lev väl och en god Jul önskar
Leif Dahl, Trollhättan

2001-01-06, 22:32
Svar #14

Utloggad Håkan Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2013-05-08, 23:50
    • Visa profil
Ett tips för alla er som älskar er Mac, men  
som  
ändå vill använda PC-versionen av DISGEN.
Om ni har en relativt ny Mac kan man ju alltid  
köra Virtual PC eller nåt liknande. Nu kommer  
ju  
snart en snabbare version också (4.0).
Själv har jag en beige G3:a (266 MHz, 96mb  
RAM)  
och Virtual PC 3.0 med Windows 98. På detta  
kör  
jag DISGEN 7. Funkar kanon. Men man får ju  
bita  
ihop när man startar PCn ;)
Ser fram emot en riktigt bra Mac-version av  
DISGEN.

2001-03-20, 21:36
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Olof Cronberg meddelar i Diskulogen (DIS-tidning)  
att han provat Disgen 8 med virtual-PC i sin Mac.  
Langsamt, men det fungerar visst.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-06-26, 08:01
Svar #16

Jesper Hjälmrud

VPC 4 i all ära, men mina erfarenheter säger mig att VPC 3 är något stabilare, men framför allt snabbare....konstigt nog.
Och mina installatinons tips är:
* installera kriminellt mycket ram minne, helst lite till
* Vid installationen vrid upp allt till max
* Öka VPC minnes tilldelning rejält.

2001-06-27, 11:43
Svar #17

Niklas Johansson

Kan man konvertera Reunion 7 eng, till Svenska eller måste man helt enkelt köpa en ny svensk version?

2001-06-27, 21:58
Svar #18

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Niklas
Gå in på www.gensoft.se. Där finns all information du behöver för att fixa en svensk version.
Stephan

2001-07-09, 18:07
Svar #19

Bengt Landegren

Hej!
Har kört mac sedan 1994, men aldrig kommit till skott när det gäller släktforskningsprogram. En kille höll på att utveckla ett macprogram för några år sedan, som verkade lovande. Hette det Sunrise? Det blev aldrig klart och min släktforskning låg nere ett tag.  
DISGEN verkar ju vara bäst och är väl spritt. Har tillverkarna av DISGEN slutgiltigt bestämt att sluta utveckla macversionen? Har de motiverat detta? Kan de inte sätta ett något högre pris på macversionen om marknaden är liten?
 
Ja, kanske borde jag ställa dessa frågor till utvecklarna, men har ni hört något om detta kan ni väl höra av er. En annan fråga: Exakt vad går man miste om när man kör den svenska Reunion istället för DISGEN?

2001-07-14, 02:21
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sunrise fanns i en tidig version, men den mer utvecklade som utlovats kom visst aldrig.
 
Med Reunion går man miste om Disgens något enklare inmatningsförfarande.
Å andra sidan vinner man ett modernare program med fler möjligheter, flexibilitet osv.
Inte minst anpassat till modernare Macar.
 
Sedan beror det förstås på sådant som vad man för behov o dyl.
Ulf Berggren

2001-07-19, 20:33
Svar #21

Jan Erik Moström

Jag kollade Sunrise en gång för länge sedan (om jag minns rätt)och det var ganska skrämmande, jag minns att jag beställde en demo version en torsdag och medans jag väntade på att få den (den gick via post) så försökte jag sätta ihop ett eget i HyperCard (sunrise var också skrivit i HyperCard) ... och under helgen lyckades jag få ihop ett bättre program än det som kom på måndagen.
 
Nåja, efter att ha gjort egna program, använt databaser (FileMaker Pro) och provat i stort sett alla program jag har hittat så använder jag två: Gene för att skriva ut träd och GEDitCOM för att sköta själva databasen (som är själva GEDCOM filen).
 
Jag har provat Reunion men jag gillar det inte. GEDitCOM är trevligt därför att det innehåller ett macro språk som gör det möjligt att helt och hållet definera om hur programmet fungerar (så jag har alltså gjort mina egna förändringar).
 
Så tills jag får tid att fixa mitt eget program (har väntat på den tiden i många år nu !!) så använder jag GEDitCOM och Gene.

2001-08-21, 14:19
Svar #22

Mikael Sjöstedt

Är det någon som har översatt någon mall för  
GeditCom från engelska till svenska?

2002-01-19, 18:59
Svar #23

Stefan Jansson

Hej
 
Jag vill slå ett slag för shareware-programmet Gene, eftersom det knappt diskuterats här tidigare. Jag har bara goda erfarenheter av detta program, det är måhända utan finesser men ett mycket rättframt och lättarbetat program där man mycket snabbt kan registera data. Utskriften av släktträd är mycket bra (och klickbar) fast man har inte möjlighet att modifiera den särskilt mycket. Har också prövat Disgen men tyckte det var mycket krångligare utan att ge speciellt mycket mer. Gedcom-import och export fungerar också, fast jag har inte lyckats få referenserna att komma med vid import till Disgen 8. De finns i Gedcom-filen, men Disgen tycker inte om formatet. Det är ju också möjligt att det är ett problem med Disgen i stället. Programmet finns för hemladdning på http://www1.ics.uci.edu/~eppstein/gene/. Senaste version är 4.3.4, fast jag använder fortfarande 4.3.1.  
 
Stefan Jansson

2002-01-20, 00:28
Svar #24

Sara R

Hej Stefan!
 
Du säger att du bara har goda erfarenheter av Gene. Jag har en dålig att dela med mej, som du kanske har en förklaring till, eller rent av en lösning på.  
 
Jag är sådan pilla-och-titta-runt-och-testa människa iställer för RTFM, och en dag för ett par månader sedan hade jag uppe ett anscestorträd och valde Make Picture Card i Trees menyn. Tydligen var denna funktion buggig, för nu har jag slumpmässigt fått en enrty på en massa folk som bara heter Picture: Bilden är trädet, men folken som har denna entry behöver inte nödvändigtvis vara med på trädet. Vissa folk har t.o.m. fått det 2 gånger på sitt kort. Jag har försökt plocka bort genom att helt enkelt Delete card, och det går, men när jag sedan ska spara databasen så kraschar programmet feltyp 1. Needless to say, när jag öppnar igen är Picture: tillbaka. Denna bild är inte heller med i List cards - pictures, utan den ligger bara och skräpar på en massa folk... Fruktansvärt störande! Jag antar att kolonet som skapas är det som spökar, eftersom de bilder jag testat att lägga in inte har något kolon efter sitt Picture.
 
Har du varit med om något sådant, och har det en enkel lösning som jag inte fattar eftersom jag inte läst manualen... hrmm...?
 
Annars håller jag med om att Gene är väldigt smidigt och intuitivt att använda! Jag kompletterar det med diverse FileMaker register, eftersom FileMaker är så smidigt att anpassa för alla saker man behöver. Mitt senaste register i raden byggde jag ikväll för att knö in all information om alla böcker som ligger och dräller runt omkring mej med färgglada postit-flikar. Vem står det om i denna boken, på vilken sida, vad osv... Det gäller ju att hålla koll på källorna också.... =o)
 
Och efter att ha skummat igenom diskussionen ovan gav jag GEDitCOM en chans till, och upptäckte att det faktiskt funkar med Genes export-fil! Wao! En ny värld öppnas!
 
Reunion verkade så bra ända tills jag tröttnade på att mata in alla datum och få det här är inget accepterat datumformat. Vill du spara det så iallafall? varje gång jag skrev ett datum på ett av de svenska standardformaten YYYY-MM-DD... Suck... Varför kan inte amerikanerna vidga sina vyer ett snäpp och ha mer än 2 alternativ i datuminställningarna???
 
Ja, jag antar att ni som följer den här tråden har testar er igenom alla Mac program som finns också, så jag ska sluta min harrang nu, och gå och nanna kudde.
 
Natti
 
Sara

2002-01-20, 11:26
Svar #25

Stefan Jansson

Hej Sara
 
Det problemet har jag klarat mig ifrån, som tur är, och har därför ingen lösning.  
 
Källor funkar ju också bra i Gene, en av de saker jag uppskattar är att det räcker att skriva de första bokstäverna i t ex en källas namn och sen trycka tab, så fylls hela namnet i under förutsättning att det bara finns en källa som börjar med dessa bokstäver förstås. Det som också gör det så lättarbetat är de snabbkommandon som finns för t ex syskon, källa, marry parents etc.
 
Stefan

2002-02-03, 16:06
Svar #26

Leif Dahl

Hej!
Jag har tankar på att starta en användargrupp  
för  
GEDitCOM. Och har därför skrivit till John, som  
har vidarebefordrtat brevet till alla användare  
av programmet i Norden. Några reaktioner har  
kommit in.
 
Nu lägger jag en blänkare i detta forumet  
också.  
Hör av dig om du är intresserad. Det kan bli  
någon form av mail-lista för att stödja  
varandra.  
Har inte tänkt färdigt ännu. Kom gärna med  
id?er.
 
Ser fram mot en givande kontakt
// Leif Dahl

2004-03-20, 01:41
Svar #27

Utloggad Peter Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 12:37
    • Visa profil
AngOende datumformat i Reunion.
Sara R skrev att Reunion har tvO datumformat, sjSlv skulle  
jag vilja pOtala att det faktiskt finns hela 16 olika format.
Fast jag fsrstOr vad Sara menar, det Sr i grunden tvO  
format:
MM-DD-YYYY och DD-MM-YYYY
 
SjSlv Sr jag dock sverrtygad om att anvSnda ett stsrre  
datumformat Sn vOrt svenska som lStt misstolkas utanfsr  
vOrt land. Jag tycker att 19 mar 2004 Sr det bSsta sSttet att  
skriva. Enligt vad jag hsrde fsr nOgot Or sedan Sr det detta  
som skall vara EU-datum ocksO.
Det Sr alltid en massa fsrklarande nSr man visar utlSndska  
kamrater ett datum skrivet pO personnummervis, det har  
jag trsttnat pO...
 
/PO

2004-03-20, 01:46
Svar #28

Utloggad Peter Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 12:37
    • Visa profil
Uppenbarligen sO klarar inte Rstter av att visa vOra svenska  
tecken nSr de Sr inskrivna pO en Mac G4 men OS 10.2.8 och  
Safari...
 
/PO

2004-03-20, 02:54
Svar #29

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
För att undvika missförstånd med datum bör man tillämpa den internationella standarden. Den heter ISO 8601:1988 och säger att datum skall skrivas i formatet YYYY-MM-DD, där YYYY är årtalet enligt den gregorianska kalendern, MM är månaden (01=januari - 12=december) och DD är dagen (01 - 31) i månaden.
 
 SI Navigator har en särskild sida som avser att hjälpa Mac-användare att  anpassa sin maskin till ISO 8601.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna