ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reunion för Mac?  (läst 4453 gånger)

2005-12-05, 18:03
läst 4453 gånger

Bertil Holmström

Har ett stort antal släktingar inmatade på en gammal Mac, i Reunion (ett program som jag trivdes mycket bra med). Omständigheterna har tvingat mig att byta ner mig till PC. Det har varit dåligt med tid för släktutredande på sistone, med hoppas kunna ta upp det vad det lider. Och då gärna med en PC-version av Reunion.  
 
Några tips?

2006-01-18, 15:29
Svar #1

Utloggad Kent Meissner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag vet inte om nedanstående kan vara till någon hjälp för dig, men jag har använt Reunion under flera år.
 
Vad jag vet så finns Reunion endast för Mac. Det finns ett Reunion for PC, men det är ett datorspel.
 
På PC-sidan finns ju en mängd släktforskningsprogram och du bör väl kunna exportera (jag vet inte, eftersom detta behov inte funnits för mig) GEDCOM till din PC-dator.
 
Vänliga hälsningar
Kent Meissner
Nybro

2006-03-22, 21:52
Svar #2

Ingvar Olsson

Hej Bertil
Gratulerar till ditt byte till PC.
Det går fint att exportera en gedcom-fil från Reunion och importera den till Min Släkt som är ett jättebra program.Fler funktioner än de flesta andra men ändå lättanvänt.
http://www.dannbergsdata.se/
MVH
Ingvar Olsson

2006-03-23, 23:59
Svar #3

Bertil Holmström (Bertilh)

Hej Ingvar!  
 
Tack för tipset. Jag har flera kamrater som använder Min Släkt, och som är mycket belåtna. Släktforskandet ligger nere just nu för min del. Men när jag kommer igång igen skall jag ladda ner demoversionen av MS och se hur det funkar.  
 
MVH/ Bertil

2006-04-10, 20:07
Svar #4

Utloggad Anna Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-12-05, 19:24
    • Visa profil
Hejsan!
 
Var kan jag få tag på ett bra program till en Mac?  
 
 
Hälsningar
 
Anna

2006-04-10, 20:10
Svar #5

Utloggad Anna Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-12-05, 19:24
    • Visa profil
Hejsan!
 
Var kan jag få tag på ett bra program till en Mac?  
 
 
Hälsningar
 
Anna

2006-04-11, 00:28
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anna,
 
Här är ett bra program för mac
 
http://reunion.gensoft.se/

2006-04-11, 14:23
Svar #7

Utloggad Anna Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2010-12-05, 19:24
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Tack för hjälpen
 
Anna

2006-07-07, 01:29
Svar #8

Tomas A

Hej. MacData har ju tagit över försäljningen av reunion numera, men vet någon om det finns ett användarforum eller så på gensoft? Eller är det bara emaillistan som finns? Och isåfall, finns det någon sida där man kan läsa gamla inlägg?

2008-02-07, 11:49
Svar #9

Helge Olsson

Hej!
Jag har i ca 10 år använt Reunion - ett mycket bra program - spec när det gäller grafik och bilder. Läs om programmet bl a i Macspalten i Diskulogen - spalten har funnits i snart 10 år.
Hälsningar
Helge

2009-06-09, 08:21
Svar #10

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Har sedan länge använt mig av Reunion för Mac, ett program jag varit mycket nöjd med.
Nu, helt plötsligt, börjar programmet prata Engelska med mig, från att tidigare kommunicerat utmärkt på Svenska.
Förmodligen har jag råkat komma åt något i programmet som fått det att ställa om sig, - men vad?
Snälla!!!
Finns det någon som kan säga hur jag skall bära mig åt för att återgå till det förra, med menyrader m.m. på Ärans och Hjältarnas språk.
 
Tack
 
RolfL

2009-06-09, 16:28
Svar #11

Helge Olsson

Hej Rolf !
Ja Du har toligen flyttat eller skadat den svenska översättningsfilen.
Om Du berättar vilken version av programet Du använder så kan jag beskriva hur Du skall gå tillväga för att få tillbaka svenska språket.
Hälsningar
Helge Olsson
Mac- och Reunionfadder i DIS. Föreningen för  Datorhjälp i Släktforskningen
 
(Meddelandet ändrat av unahans 2009-06-09 20:19)

2009-06-11, 10:26
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Vill på detta sätt framföra mitt varma Tack, till Helge Olsson.
Efter mailkorrespondens och telefonsamtal löste vi problemet och programmet fungerar nu som förut.
Än en gång: Tack
 
RolfL

2009-07-19, 11:56
Svar #13

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Finns det några Reunionanvändare kvar?
Jag har försökt att överföra en Gedcomfil från Reunion till Disgen, men Disgen känner inte igen
filen som en Gedcomfil. Jag har gjort motsvarande från Mins Släkt till Disgen och då har det fungerat
utomordentligt.
Hur skall man göra?
Vad jag förstår så fattas en introduktionsrad i gedcomfilen från Reunion.
Tacksam för Hjälp.
Kanske är det någon med annat program som kan informera om vilken den första raden i gedcomfilen är.
Mvh
Inge

2009-07-20, 10:31
Svar #14

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej Anna!
 
Tipsar om även om MacFamilyTree, jag tycker det fungerar utmärkt.
Fördelar
- Priset (49 USD)
- Programmet uppdateras ofta.
- Fungerar med macens andra program (iphono, itunes etc)
- Bra källhantering.
- Enkelt att ta backup, bränna skivor, göra snygga hemsidor.
- Det finns även en applikation att ha programmet i mobilen (iPhone), kostar ca 40 kr. Men är guld att ta med hela släkten i mobilen då man är på resande fot.
 
Nackdelar
- Kartfunktionen fungerar sådär än så länge (google maps hade varit bra)
- Har sett någon översättningsmiss från programleverantören.
 
Har inte provat GEDCOM import, eftersom jag startat från scratch med detta program.  
 
Läs även här http://www.synium.de/products/macfamilytree/index.html

2009-07-20, 12:47
Svar #15

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Hej Inge!
Jag använder Reunion 8 och även Min Släkt. Jag har inte prövat Disgen, men Gedcom-överföring från Reunion till Min Släkt fungerar utmärkt (bortsett från att det är några taggar som Min Släkt inte förstår). Du har väl sparat Gedcom-filen som en ren textfil och inte t.ex. i Word-format? En Gedcom-fil skall börja med raden 0 HEAD och sluta med raden 0 TRLR.

2009-07-26, 14:40
Svar #16

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Inge!
Jag använder Reunion 9.07 och för regelbundet över gedcomfiler till DISGEN 8.1 utan problem. Tidigare gjorde jag samma sak med Reunion 8 och DISGEN 7.
 
Reunion för Macintosh är enl. min uppfattning det absolut bästa och mesta användarvänliga släktforskarprogrammet. Den enda, men stora nackdelen är att antavlorna i tabellform (som de heter i DISGEN) från Reunion är i princip oanvändbara. De listar t.ex. barnens namn med bara förnamn och födelseår, vilket är oanvändbart för att jämföra resultat med andra släktforskare. Men med hjälp av DISGEN (och Windows XP) i Maccen är det relativt enkelt att vid behov skapa användbara ”antavlor i tabellform”.
 
I Reunion: Arkiv -> Import/Export -> Exportera GEDCOM
 
Här gör man följande 3 val (förutom t.ex. om man vill exportera alla personer, deras barn etc)
1) Destination: ”GEDCOM 4.0”   (med valet Gedcom 5.5 ersätts de svenska bokstäverna av diverse andra tecken och texten blir i stort oläslig i DISGEN)
2) GEDCOM:  ”Windows”
3) Radlängd: ”72”  (har inte provat de andra alternativen, då ”72” alltid blir bra)
 
Klicka ”Exportera” och välj var filen ska sparas (lämpligen i den gemensamma mappen för Mac och Windows).
 
Öppna DISGEN:  ”Skapa -> Ny flock”
Fyll i en beskrivning för nya flocken och klicka ”Skapa”.
Gå till ”Verktyg -> Importera personer”
 
Under ”Fil att importera från” gå till den gemensamma mappen (Mac & Windows) och välj gedcomfilen. Under ”Mottagande flock” välj den nyss skapade flocken. Klicka ”Importera”.
 
För att sedan få en antavla i tabellform tillbaka till maccen:
1) Gå till ”Inställningar -> Antavlor” och välj vad som ska vara med.
2) Gå till ”Utskrift -> Skriv ut antavla för centrumpersonen”. I rutan ”Bygg antavla” väljs antal generationer och i nästa ruta ”Utskrift” väljs ”Utskriftsform”-”Tabell” samt ”Skriver ut till” -”RTF-fil”. Klicka ”Skriv ut”.
3) Fönstret ”Ange filnamn för utmatning” dyker upp. Här väljer man var filen ska sparas. Det lämpligaste är att spara i den gemensamma mappen (Mac & Windows). Detta går ofta, men ibland fås beskedet ”Ogiltligt filnamn”. Då får filen sparas på Windows skrivbord istället och man bara drar iconen med musen till den gemensamma mappen.
4) Nu är det bara att ifrån Word i Maccen öppna RTF-filen. Bland namn och födelseorter mm. står det nu infogat en del upprepningar av namn etc. Men klicka på ”dölj/visa stycke-markeringar etc”. så blir det helt normalt. Spara sedan som ett Microsoft Word-dokument.
 
Låter kanske omständigt, men efter ett antal gånger flyter det på.
 
Lycka till!   Gunnar

2009-07-28, 20:18
Svar #17

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Tack Gunnar.
Jag har lyckats föra över en liten gedcomfil, men när jag försökte med en större kom det upp en felnotis
med uppmaning att kontakta en fadder. Allt fungerade till andra momentet där det slog stopp efter att ett  
par procent överförts.
Jag trodde ju att Gedcom 5,5 skulle vara det f n optimala. Hade inte heller klart för mig att det skulle noteras Windows.  
Jag lagrade filen på skrivbordet.
Jag kunde inte hitta Skapa - Ny flock utan gick då till verktyg och importerade.
Eftersom jag inte är en kunnig Disgenanvändare så tänkte jag att jag skulle lasta in  
min databas från Mac och börja jobba i Disgen, men som Du nämnde har Reunion sina definitiva fördelar, men är ju f n inte så inarbetat i den svenska arkivvärlden som Disgen
Igen, Tack, skall försöka träla vidare.
Mvh
Inge

2009-12-26, 10:02
Svar #18

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej! Det har sina sidor att ha småländska rötter. Envisheten gjorde att det tog ett tag innan jag köpte mig en Mac.....Men nu har jag också skaffat mig Reunion-programmet. Har dock inte haft tid att vidtaga de åtgärder som behövs för att lyfta mina data från Family Tree Maker-programmet(som jag haft i många år och uppdaterat). Det ligger kvar på min gamla PC och den är inte längre Internet-ansluten.
Är en smula nervös att jag skall tappa forskning i den här överflyttningsprocessen.Kan någon beskriva hur jag gör för att säkert/smärtfritt klara av den här processen.
Först måste jag väl flytta över informatioen till en CD. 4,7 gb bör väl räcka mer än väl i den Gedcom-processen? Är Gedom 5.5 nedladdningsbart eller måste man köpa det? Hur gör man det säkert? Antagligen är det inte så svårt, men jag tillhör nog fel generation..så jag vore väldigt glad för guidning i det här fallet.
Fortsatt trevlig helg och med bästa genealogiska hälsningar
Tomas Risbecker

2009-12-26, 11:08
Svar #19

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Tomas. Gedcom 5,5 är ett överföringsformat inte ett program. I Disgen kan man tex ställa in överföringen så det blir enligt 5,5.
 
/T

2009-12-26, 11:24
Svar #20

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Och all information finns ju kvar i din gamla pc, den försvinner inte. Du kan pröva och se hur det blir!

2009-12-26, 13:47
Svar #21

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Tomas
4,7 GB är en DVD och ingen Cd. En Cd kan bara lagra ungefär 0,7 GB. Har du en äldre PC kanske den inte har någon DVD-brännare. Varför inte köpa ett USB-minne i stället? Att överföra din fil är enkelt. Högerklicka på den och välj Kopiera. Gå sedan in på Den här datorn, välj USB-minnet, högerklicka och välj klistra in. Beror väl lite också på om du har Xp eller Vista i din PC.
Låter för övrigt som du lever lika farligt som en majoritet av alla datoranvändare som inte redan har en säkerhetskopia av din forskning. Inte roligt om åratals forskning plötsligt bara försvinner när datorn kraschar
Stig

2009-12-26, 19:44
Svar #22

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ja. Numera händer det att jag t.o.m säkerhetskopierar delar av forskningen flera gånger varje dag!

2009-12-26, 20:02
Svar #23

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
I Family Tree Maker 2005(FTM) som jag har använt en del går man in under File, väljer Export File sedan Entire File och ändrar därefter filformtatet till GEDCOM och döper filen till något lämpligt. I nästa fönster får du specificera formatet på GEDCOM-filen, jag ändrar inget där, det står FTM, Version 5.5 och ANSI, tryck OK. Klart. Filen skall sedan gå att importera till ditt nya program.
 
Filen kan du, om du inte har datorn ansluten till ett nätverk, flytta genom att spara ned den på en CD, DVD, diskett eller ett USB-minne (mycket bra att ha!) och därefter kopiera över den på din nya dator.
 
Nu har denna tråd gått lite off topic men när man ändå talar om säkerhetskopiering är det viktigt att betänka att en brand kan förstöra även en back up om man har en i närheten av sitt original, t ex i form av ett USB-minne. Det finns aktörer som tillhandahåller diskutrymme på servrar helt gratis vilket garanterar den säkerheten. En annan variant är att man mailar det man vill säkerhetskopiera till ett eget webbmailkonto, till exempel Hotmail.
 
 
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-12-26 20:09)

2013-01-11, 12:46
Svar #24

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hur har det gått med översättningen till svenska av Reunion 10.
Använder engelska versionen, men när jag skall göra utskrifter vore det bra
med en svensk version.  
Inge

2013-12-27, 22:48
Svar #25

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
Ifall någon missat det så är Reunion 10 översatt till svenska sedan version 10.0.3 för snart 1,5 år sedan och det man behöver veta om denna översättning finns på http://reunion.gattelia.com .  
 
Instruktion på hur språkfilerna läggs in finns nu även som video.
 
Översättningen är helt up-to-date (10.0.6).

2014-08-23, 14:02
Svar #26

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon förklara för mig, som använder Reunion, hur man kan få in bilder i löpande text på  resp. individsida (Person Sheet). Via Multiamedia-funktion kan jag placera en bild i ett hörn av denna sida, men den bilden följer f.ö. inte med om man kopierar sidan. Men allvarligare är att inte kunna backa upp text med gårdsbilder, brevkopior eller vapensköldar t.ex. Måste jag byta till annat program för att uppnå mina önskemål på bildfronten? Det finns ju inte så många Mac-program att välja mellan, men hur klara Mac Family Tree just de här frågorna? Någon som vet?

2014-08-23, 16:18
Svar #27

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Jag tror att alla släktforskningsprogram begränsas av att de skall vara kompatibla med GEDCOM, och där finns ingen möjlighet att i ett textfält (om jag förstår dig rätt) exportera en bild. Därför kan t ex MacFamilyTree inte knyta en bild till en plats, för det finns inte i GEDCOM.

2015-08-16, 14:26
Svar #28

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
För ett år sedan borde jag tackat Leif L. för svar (ursäkta dröjsmålet) på frågan om bilder. Nu har jag en annan fråga efter att ha använt Reunion sedan 2009, börjar jag plötgsligt få oönskade problem. Utan någon förvarning ramlar mina personliga uppgifter liksom min hustrus jämte all info om våra barn etc bort och alls inte i samband med att jag arbetade med just de uppgifterna. När jag försöker återställa de aktuella uppgifterna med info jag har på en PC, går det för det blå fältet (manssidan) men inte för det rosa fältet kvinnosidan). Det senare kommer bara upp som blått. Något är helt galet. Jag behöver nog besök av någon som kan detta program och kan mota Olle i grinden så att säga. Om jag skulle uppdatera programmet med en senare version, tror ni att det kan lösa problemet? Något annat gott råd? Automatisk back-up har jag för Macen.
mvh/Tomas Risbecker

2015-08-17, 07:50
Svar #29

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Tomas.
Det här verkar allvarligt.  
Jag har köpt Reunion 11 och verkligen fått problem.
Jag har närmare 60 000 personer i mitt träd. Jag har jobbat med det i närmare 25 år.
Under långa perioder mer än på heltid.  
Då blir man djupt deprimerad när man en dag finner att all orter på alla personer försvunnit  
och ersatts av [[pt: och ett tal]]
Detta innebär att 25 års arbete är tillspillo.
Jag har varit i kontakt med Lister och om jag kan plocka fram  
en gammal fil med alla pers0ner så skall de kunna återställa en del
av materialet..  
Det här tyder på att Reunion nog måste ligga i malpåse till vi får klarhet i vad som är galet.
Det kan inte vara rimligt att ett dataprogram kan byta ut alla uppgifter av ett visst slag
och ersätta det med ett helt annat system.
I varje fall har jag inte sett att Reunion har något system med [[pt:nummer]]
 
Hör gärna av Dig.
För mig är vad som hänt närmast katastrof.
Mvg
Inge
 
 
 
 
 
personer16 aug 2015 kl. 14:26 skrev Rötters anbytarforum svara_ej@genealogi.se>:
 
------------------------------------------------------------
Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Datorprogram (för släktforskning): Reunion för Mac?
------------------------------------------------------------
 
Postat av Tomas Risbecker den söndagen 16 augusti 2015 - 14:26:
 
För ett år sedan borde jag tackat Leif L. för svar (ursäkta dröjsmålet) på frågan om
bilder. Nu har jag en annan fråga efter att ha använt Reunion sedan 2009, börjar jag
plötgsligt få oönskade problem. Utan någon förvarning ramlar mina personliga uppgifter
liksom min hustrus jämte all info om våra barn etc bort och alls inte i samband med att
jag arbetade med just de uppgifterna. När jag försöker återställa de aktuella uppgifterna
med info jag har på en PC, går det för det blå fältet (manssidan) men inte för det rosa
fältet kvinnosidan). Det senare kommer bara upp som blått. Något är helt galet. Jag
behöver nog besök av någon som kan detta program och kan mota Olle i grinden så att säga.
Om jag skulle uppdatera programmet med en senare version, tror ni att det kan lösa
problemet? Något annat gott råd? Automatisk back-up har jag för Macen.
mvh/Tomas Risbecker
 
 
 
------------------------------------------------------------
 
!! SVARA INTE PÅ DETTA MEDDELANDE !!  
Detta är ett automatiskt e-postmeddelande från Anbytarforum  
som skickats för att ett nytt meddelande har postats.  
 
Om du inte vill ha flera aviseringar då nya meddelanden postas  
så kan du ändra din användarprofil för att stänga  
av e-postaviseringen.
 
PLEASE DO NOT ANSWER THIS EMAIL.  
It is sent to you automatically from Anbytarforum because a new  
message has been posted and you have indicated in your user profile  
that you want to receive such notifications.  
 
If you want to change or turn off the notification, you can do so  
in your user profile in Anbytarforum.
 
 
Använd denna länk för att gå till diskussionen:
 
Använd denna länk för att gå direkt till meddelandet:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=274&post=1417174

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna