ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reportageserie om online släktforskning  (läst 883 gånger)

2009-04-02, 13:39
läst 883 gånger

Utloggad Christian Rudolf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-06-23, 16:27
    • Visa profil
    • www.mjukvara.se
Hej  
 
Mitt namn är Christian Rudolf. Jag driver Mjukvara.se. En större blogg som belyser programvaror, webapplikationer och nätet. Jag vill vara en resurs så jag skriver mycket om att komma igång med olika tjänster. Belyser dem från olika perspektiv och diskuterar problem kring dem och vad man kan göra åt dem. Mjukvara.se är inte en nyhetsblogg
 
Jag har nu beslutat mig för att göra en större reportageserie kring släktforskning online. Jag är dock inte släktforskare själv så jag har bestämt mig för att engagera mig i detta forumet för att lära mig och för att kunna få feedback på olika tankar, ideer eller artiklar jag skriver. En blogg är inte som en onlinetidning. Läsarna kan ge mycket mer feedback och artiklar, blogposter är inte satta i sten. Det är dessutom mycket roligare att skriva i dialog med andra.  
 
Jag har tex redan börjat med att skriva om Myheritage(om ngn vill ha url:er så kontakta mig gärna offsite så skall jag se till att ni får rätt url:er) och idag har jag påbörjat en artikel om familjeband. Genlines kyrkböcker är också något jag börjat titta på. Dock är de något tyngre och kräver lite mer tid för att förstå och mer tid för att skriva, så det blir bra artiklar. Förhoppningsvis kan jag träffa VD för genline och göra en liten videointervju också.
 
Mitt syfte med denna postning är att komma i kontakt med en personer som kan ge mig feedback på det jag skriver. Jag har såklart också en del frågeställningar jag gärna vill ventilera i detta forumet på resans gång.En annan konkret frågeställning är att jag vill gärna komma i kontakt med personer som har släktforskning som yrke. Det är ett ämne som jag gärna vill belysa. Om det finns sådana.
 
Jag har börjat skriva om Familjeband och i nästa vecka skriver jag om Genlines kyrkböcker. Har ni tips, info eller tankar så skriv gärna här(jag kommer logga in varje dag) eller maila mig på mjukvara.se. Det finns mycket jag inte vet. Exempelvis är familjeband en proffstjänst eller är det mer en tjänst för de som nya inom släktforskning.
 
Jag försöker tex engagera min mamma i detta. Hon gillar detta med släkt men datorer gillar hon inte. jag upplever tex Familjeband som enkelt att använda, min mamma håller inte med mig. Därav min fråga om det räknas som en proffstjänst.

2009-04-02, 14:11
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Välkommen till Anbytarforum. Ditt projekt låter ambitiöst. Det finns en uppsjö av genealogiska program för att köra lokalt eller online, men om du begänsar dig till de svenska (eller svenskspråkiga) blir det inte så många. Det verkar också som om fler program man kör lokalt börjar utnyttja resurser på nätet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-12-11, 14:46
Svar #2

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:08
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna