ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Q/A  (läst 1619 gånger)

1999-06-04, 00:55
läst 1619 gånger

Carl Szabad

Jag undrar om någon vet hur man kan exportera ett register som är skapat i Q&A, som förmodligen är den vanligaste modellen i dag. Jag skulle vilja få det utdraget i textformat för import i exempelvis Access. Man får mycket bättre översikt över innehållet på så sätt och har även möjlighet att rätta felaktigheter enklare.
 
P.S. Jag såg för sent att rubriken blev något felaktig.

1999-06-04, 10:59
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Carl,
 
detta har jag laborerat framgångsrikt med. Du har en exportfunktion i Q&A, där du kan välja t ex dBase III eller kommaseparerade Standard Ascii. Bägge dessa går att importera i Access. Jag har använt Access 2.0.
 
Om jag minns rätt i hastigheten måste man först i Q&A gör en sökning i databasen (som då lämpligen ska resultera i träff på alla poster!) och sedan starta exporten.

1999-06-07, 23:30
Svar #2

Carl Szabad

Anders: En vacker dag ska jag lära mig läsa innantill. Exportfunktionen finns ju faktiskt i en undermeny.

2000-03-26, 09:12
Svar #3

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej ovanstående!
 
Var hittar man Q&A idag? Har endast demoversionen och den går inte att använda till export.
 
Vänliga hälsningar...

2000-03-26, 12:57
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Jag har skickat QA med e-post till dig.
 
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-06-16, 18:33
Svar #5

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Var kan jag få tag i databasprogrammet Q&A? jag har bara en demoversion och den går tyvärr inte använda till export av register.
 
Tack på förhand
Birgit

2001-06-17, 09:42
Svar #6

Eva Flink (Eva)

På Nyköping-Oxelösunds Släktforskarförenings registersida finns en länkt till Q&A som funkar vid export. http://www.nycopia.se/if/nosff/register.htm

2001-06-17, 15:30
Svar #7

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej och tack för  hjälpen Eva, jag ska genast ladda ner och testa det
Birgit

2001-09-23, 11:46
Svar #8

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2014-01-19, 12:56
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b105171/_private/
Hej! Har problem med att köra både  Q/A och Disgen 8 samtidigt. Disgen blir väldigt segt och hänger sig snart. Det funkade bra tidigare. Är det någon som har några tips eller har haft samma problem ?
Anders

2003-02-12, 22:04
Svar #9

Christina Holmér-Gunnerfält

Vilket program skall jag använda
 
Behöver information om vilket program jag skall använda när jag skall öppna information under www.nycopia.se/if/nosff/ ett tips jag ficka av Per i Örebro. Har inte lyckats, jag ser dock under egenskaper att det är ett http dockument. Kan någon hjälpa mig med information.
MVH/Christina

2003-02-12, 22:30
Svar #10

Tomas Andersson

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar...;-)  
 
Det är en helt vanlig website, jag hittar inga konstiga dokument som inte öppnas normalt i Internet Explorer...
 
Jag hittade i och för sig ett register som man kan ladda hem. Det är komprimerat med WinZip så du behöver WinZip för att extrahera filerna. Sedan beskriver de också att du måste ladda hem något specialprogram som tydligen heter Q&A för att kunna läsa registret. Det kanske var det du menade...

2003-02-13, 06:59
Svar #11

Christina Holmér-Gunnerfält

Tomas,
Tack för ditt svar. Skall försöka en gång till, har försökt ladda ner Q&A utan att lyckas fullt ut. Skall alltså försöka öppna normalt i Internet Explorer.
MVH/Christina

2003-02-13, 19:34
Svar #12

Christina Holmér-Gunnerfält

Hej Tomas,
Är nog bortskämd med att alltid fått hjälp från dataansvarig på jobbet och är själv hyfsat bevandrad i att använda alla program. Har försökt igen men kan inte få upp någon information. Kan du beskriva hur jag skall göra om jag går in under de länkar som finns till information om födda, döda, vigda och vad jag skall göra sedan. Har försökt att bara öppna som du sa men det fungerar inte, kan väl inte vara att jag saknar något program. Mycket tacksam om du kan hjälpa mig. Svara mig gärna privat så inte alla behöver bli belastade med mina frågor.
MVH/Christina

2003-02-14, 10:21
Svar #13

Per Skjöldebrand

Christina!
Här står instruktionerna:
http://www.nycopia.se/if/nosff/qainfo.asp
 
Per i Örebro

2003-02-14, 17:30
Svar #14

Christina Holmér-Gunnerfält

Per,
Tack snälla jag provar igen och en trevlig helg.
MVH/Christina

2003-02-15, 10:07
Svar #15

Ulf Brändén

Q&A fungerar dåligt med Windows XP eftersom det är Dos-baserat.

2003-02-15, 15:45
Svar #16

Christina Holmér-Gunnerfält

Tack Ulf för upplysningen.
MVH/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna