ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2008  (läst 2686 gånger)

2008-03-29, 20:07
läst 2686 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag planerar att skapa en egen hemsida och lägga ut min forskning. Vilka program använder ni eller kan tipsa om för att göra en enkel hemsida? Finns det några bra gratisprogram på nätet?  
 
mvh,
 
Mikael J

2008-03-29, 20:17
Svar #1

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
http://www.nvu.com/ använder jag nu.
 
Var det gratisalternativet som fungerade under Vista!!!!
 
Man kan från programmet publicera sina filer, behöver inte gå genom FTP.
 
Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2008-03-30, 10:12
Svar #2

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Det beror väl på hur många individer du har i din släktdatabas.
Programmet NVU som nämns ovan är till för att ... create web pages and manage a website ... , dvs, det är nog inte lämpligt att använda den principen för större mängder data.
 
Själv har jag lagt ut mina data på en lågprisserver (144:-/år) med programmet TNG, The Next Generation of Genealogy Sitebuilding. Det kostar 30 USD, dvs under 200:-.
 
TNG använder databasen MySQL och programmet PHP för att generera bilden allt efter besökarens behov. Dvs den tar väldigt litet minnesutrymme på servern.
 
På min hemsida http://gultarpgen.se/ kan du se hur det fungerar. Där är också länkar till måmga andra TNG-siter i Skandinavien.
MVH
OLLE

2008-03-30, 20:58
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Rekommenderar i stället World Connect hos Rootsweb, gratis. Varför jobba med en hemsida?? Du bara tankar upp din släktdatabas som GEDCOM, hur enkelt som helst.

2008-03-31, 00:01
Svar #4

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag känner inte till Rootsweb, men det står så här:
The primary purpose and function of RootsWeb.com is to connect people so that they can help each other and share genealogical research Påminner om DISBYT.
 
Här är en kort beskrivning om PhpGedView, om det kan vara något. Alternativ till TNG, men kräver fortfarande en server med PHP och MySQL:
http://wiki.phpgedview.net/en/index.php?title=What_is_PhpGedView
 
Adress till en site du kan titta på: http://www.honor.dk/Genealogy/

2008-03-31, 09:22
Svar #5

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Jag använder DISGEN som mitt släktforskarprogram.
Programet skapar ansedlar och diverse register i HTML format.
Sedan gör jag sidor  i Office Word (spara i html format) för att binda ihop det hela och lägga till lite eget material bilder mm.
Väldigt enkelt men kanske inte alla finesser finns med.
Arne

2008-03-31, 13:34
Svar #6

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack för många bra tips. Funderar på Nvu.
 
Jag vill inte bara lägga ut en massa namn (som mitt släktforskarprogram klarar av) utan skriva lite texter, lägga ut bilder, skriva lite om socknar, ha en fin startsida m.m.
 
Men enkelhet är vikitg, har inte en massa tid att läsa omfattande manualer.
 
hälsn.
 
Mikael

2008-03-31, 18:11
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Andra gratisprogram är t.ex Arachnophilia och Amaya.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-04-01, 14:22
Svar #8

Utloggad Jan Schuberth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2008-04-01, 17:25
    • Visa profil
    • www.schuberth.se
Jag använder (http://www.schuberth.se/) mormonkyrkans i Salt Lake City program, “Personal Ancestral File” (PAF) som f.u. att vara gratis nedladdningsbart är enkelt att använda, har svensk version, och som ger snabb och ganska bra support (http://www.familysearch.org/eng/paf/). Det finns funktioner för att enkelt generera html-filer för webb-uppladdning, men i likhet med flertalet andra motsvarande program oavsett om dessa är gratis eller inte blir släktträden rätt oöverskådliga. I kombination med “PAF Companion” som kan laddas ner för ca 8 USD kan man dock få mer överblickbara bilder i 12 olika PDF-format, som t.ex. anfäder i solfjäderbild, anfäder och efterkommande i timglasbild, m.fl.
 
Hälsningar
Jan

2008-04-01, 17:04
Svar #9

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Jag använder själv PAF för att organisera min släkt (är mormon själv). Hade tänkt att använda programmet till min hemsida. Men jag ville göra lite annat på hemsidan också förutom själva presentationen av namn, så jag behöver nog något extra program. Tack för alla tips på gratisprogram. Vilket kan vara bäst och enklast tro?  
 
Angående PAF-companion: finns det en svensk verision? ..eller behövs det inte?
 
mvh,
 
Mikael J

2008-04-01, 17:25
Svar #10

Utloggad Jan Schuberth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2008-04-01, 17:25
    • Visa profil
    • www.schuberth.se
PAF Companion fungerar utmärkt på svenska förutsatt att den svenska versionen av PAF är nedladdad.
 
Hälsningar
Jan

2008-04-04, 16:39
Svar #11

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
 
Har du tillgång till GEDCOM-filer rekomenderar jag PhpGedVeiw via http://www.yourbeginnings.com.
 
Helt gratis och finns i en uppsjö av språkvarianter.
Kostar inget och han som administrerar sidan hjälper till så att man kommer igång.
Jag har drygt 10 000 individer upplagda och det finns utrymme kvar för massor.
 
Det som kan tyckas vara en liten nackdel, det är när man tar ut listor. Den svenska grammatiken är väl inte världens bästa men arbetet att förbättra den sker hela tiden.
 
Kolla gärna min hemsida: http://www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT
 
Jag ställer gärna upp och svarar på frågor, om ni har det angående programmet. Mailadress finns i min profil.
 
Hälsningar
Thomas

2008-04-04, 20:33
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Roligt med alla hemsidor som dyker upp där man presenterar sin släktforskning. Många kanske tycker att det är en djungel och undrar om någon verkligen kommer titta på min hemsida. Ni som tvekar kan pröva min sökmotor avpassad just för privata släkthemsidor (men som iofs innehåller mycket mer).
 
Släktforskarens Google - personsökaren på nätet
 
Här når man alltså hemsidor oavsett vilket program de är gjorda i. Välj det som du trivs med. Personsökaren har indexerat namn, orter, födelseår och dödsår från hemsidor genererade av Disgen, Min Släkt, Holger, PhpGedview, TNG och just i dagarna har också PAF blivit klar. Allt nås i samma sökning.
 
Mikael, hör av dig när din PAF-hemsida är klar så lägger jag in den i Personsökaren. Alla andra med hemsidor, kolla gärna så ni är med, om inte fixar jag det snabbt.

2008-04-05, 13:21
Svar #13

Utloggad Marianne Valfridsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2011-01-11, 20:17
    • Visa profil
Jag har använt ett program som heter Namo för att göra en hemsida. Jag har gjort precis som du vill Mikael Jageklint, lagt in bilder, skrivit texter osv. Det fungerar ungefär som word. Man kan göra egna tabeller osv. Om man är van dataanvändare så är det inga problem. Jag fick lite hjälp att komma igång, sen var det bara att köra på. Jag har min hemsida publicerad inom mitt bredbandsabbonemang. Jag har inte gjort den sökbar, men jag kan maila dig en länk om du vill se hur det blir.
Marianne!

2008-04-05, 14:31
Svar #14

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Marianne, maila mig gärna en länk..
 
/mikael
 
P.S Tack Anders, jag vill gärna vara med i personsökaren. Jag hör av mig när sidan är klar.

2008-04-05, 17:34
Svar #15

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Anders.
Tack för tipset om personsökaren på Scangen. Jag har alla mina anor i Skåne men har tidigare inte upptäckt denna personsökare. Har i går kväll o nu på förmiddagen använt den flitigt och fått fram en hel del intressanta uppgifter som kan komplettera det jag redan fått fram.  
Till alla som har anor i Skåne kan jag verkligen rekommendera denna sökare.
Mvh
Roland

2008-04-05, 18:03
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Roligt att höra Roland!
 
Jag vill poängtera att sökaren täcker hela landet. Alldeles nyss kom till exempel över 20000 nya poster från Ångermanland med.

2008-04-05, 18:41
Svar #17

Sven-Erik Johansson

Mycket av det som finns här är lagts ut utan tillstånd
Att prata om egen forskning i detta fallet är rent struntprat
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik}

2008-04-05, 18:59
Svar #18

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nu får Sven-Erik förklara sig!
Lagt ut utan tillstånd Vad är det för tillstånd som behövs??
 
Prata om egen forskning. Var står det???
 
Om jag fattat PUL rätt finns det inga restriktioner på att lägg ut namn, ålder och andra oförargliga uppgifter.  
Sedan tycker jag att har någon frivilligt lagt ut mer, t ex foton, då borde det vara allmän egendom.
Sökning på telefonnummer ger oftast också födelsedatum!
 
Men i fallet ScanGen fattar jag din kritik ännu mindre, det står klart att det motsvarar google.
 
Så en liten förklaring från dina sida vore bra för oss som inte fattar vad du menar.

2008-04-05, 19:05
Svar #19

Sven-Erik Johansson

Hejsan Olle
 
Visa har tydligen svårt att fatta
Jag har inte gett tillstånd att tex nedanstående får läggas ut på webben.
Detta finns utlagt av Jen Lindström
 
Levnadsbeskrivning Dödsorsak: Ålderdom, stenpassion.  
Begravd 14 juni 1761 i Nordmaling (AC).  
DÖDSRUNA Nämndemannen Anders Larsson från Sunnansjö.Varit gift 2 gånger.1:a gången med Sara Hansdotter uti 45 år och hade med henne 5 söner och 2 döttrar.2:a gången med Maria Ersdotter i 13 år utan lifskraft.Begravd i stillhet och all redlighet. Dödde av ålderdom och stenpassion,samt begravd efter hållen likpredikan den 14 juni.Levde 79 år och 6 veckor.  
 
ANTECKNING: Anders Larsson kom från Godmersta,där dottern Märeta är född 1705,bodde i Sunnansjö 1707 och i DB omtalades att han 1706 fått tillstånd att uppta hustru Karins ödehemman i Sunnansjö på 7 seland,som år 1697 blev öde när ägaren Per Olofsson för fattigdom måste lämna hemmanet.  
 
AGN1702,27/8,§9: Befallningsman Välbetrodde Olof Westman angav Jon Mårtensson i Banafiäl, Erich Kielsson i Hörnsiö, Anders Larsson i Gommersta och Olof Johansson i Skiede, att de vist olydna vid EXECUTION för att de förmaningen oaktat vist en stor lomhet, vilka sig väl ursäkta ville. Men emedan icke allena Befallningsman själv utan och hans betjänte med flera betygade, att förberörde Personer intet gjorde sin skyldighet med hoorkåhnans avstraffande, ty dömdes de vardera saker till 3 marker SilfMt i anledning av det 33 Cap Tingmb.  
 
AGN1707,18/3,§39: Anders Larsson i Sunnansjö i Nordmalings socken som år 1706 fått tillstånd att uppta hustru Karins ( Katarinas ) hemman i Sunnansjö, 7 sel. Per Olofsson tidigare ägaren begagnat några års frihet - 5 år.  
 
AGN1711,2/12,§11: Anders Larsson i Sunnansiö och hans svåger Olof Joensson i Gommersta som varit oeniga om förmåner till börden och besittningen på 5 seland Hus och Jord i Gommersta, giver tillkänna sig vara förlikta i så motto att Olof Joensson antagit att betala 15 daler Kmt. till svågern Anders Larsson för dess börds och besittningsrätt till dessa 5 seland Hus och Jord i Gommersta. Varemot dömes han där sig och de sina all vidare rätt och talan på börden till sitt fasta möderne i Gommersta som han händer oss till, svågern Olof Joensson, hans hustru, barn och rätta arvingar att oklandrat njuta och behålla. Förlikningen för den skull dömmes fast och stadig.  
 
AGN1720,4/3,§25:§25: Uppbörsskrivaren Jonas Lenberg anklagade Anders Eriksson i Afwa ( Ava ), Olof Håkansson i Aspeå, Anders Larsson i Sunnansjö, Daniel Eriksson i Brattsbacka, ?? Matzon Brewik, Olof Andersson i . , Hustru Brita Nilsdotter och Pär Håkansson i Afwa, ( Per Håkansson i Ava ) Elias Persson i Håknäs amt Pär och Johan Johanssöner i Sörälgsjö, för det de den 2 och 3 Nov. samt den 3 dec. försummat Uppbörds stämningen, begärandes att de därför må anses med plikt och Expenser betala. Svarandena berättar sig ingen kunskap haft om berörda stämningar, som de ingalunda av treska och vilja, utan av blott ovetenhet försummat. Länsmannen Hans Finberg intygar att han den 1 Nov. efter middagen fick veta att Lenberg ville dagen nästl. därpå följande stämma, vilket han igenom Budkavle så skyndsamt ske kunde omkring Socknen, som är vitt belägen, kungjorde. Men en del av allmogen blev därom intet underrättade om, eller när terminen till den 3 Dec. blivit publicerad, samt nu intet besked. Förutan detta framgav Lars Nilsson från Hornön en Sedel av den 27 nästl. (däruti) Krono Bef.mannen Välbetr. Olof Westman befaller Länsmannen Petter Lund av stämningslistan sluta honom, Lars Mikelsson och . Pärsson i Hornön, samt Marcus An.. och Johan Johansson i Sörälgsjö. I anseende till anförda omständigheter prövar Rätten skäligt att befria de åtalade ifrån vidare tilltal i detta mål.  
 
AGN1721,2/12,§9: Samma dag ranskades likmätigt General Lötnantens och Landshövdingens Högvälborne Baron Hr. Magnus Palmqvists Ordres av den 26 Aug. sistl. om de vid fiendens infall nästl. Vår av berörda hemman tagen Skada i detta Tingslag, varefter frihets åren föreslogs som följer: (Här följer först förteckning över Arnäs och Grundsunda socknar, ej avskrivna.) Nordmalings Socken: Mo By; Seland,Fr-år. 1. Bef.man O. Westman,härberge,Bastuga 8 ¾,4. Anders Eriksson 5 ¼,3. Isak Jacobsson, Härberge, Badstuga 8,3 Sunnansjö; Erik Johansson, Härberge, Fårhus och Badstuga. 10,3. Nils Eriksson, Badstuga 7,3. Anders Larsson, Badstuga 7,3. Levar; Mikael Algotsson 10 ¼,3. Erik Bryngelsson 11 ¼,3. Jonas Larsson 10,3. Prästgården, Pastor Olof Archtadius 15,4. Caplansgården,Komm.Elias Hellenius 3,3. Klockaren, Mårten Archtadius -- -,2. Sockenskomakaren Olof Persson -,2.  
 
AGN1723,22/2,§9: Olof Olofsson och Erich Erichson i Orrböle, Pär Matzon och Johan Andersson i Nyåker, Mårten Johansson, Erich Erichsson och Mårten Jonsson i Angnäs,Matz Matzon och Daniel Eriksson i Brattsbacka, klaga genom deras fullmäktige Båtsmannen Johan Jerpe,att de denna vinter med möda kommit till Kyrkan, av orsak Anders Larsson och Nils Eriksson i Sunnansjö efter ur och snöfall intet vågat över deras ägor, samt anhålla att de för sådant med plikt beläggas må. Anders Larsson och Nils Ericksson svarar sig fört timmer till deras av Ryssarna uppbrända Gårdars byggnad, att hästarna voro alldeles maktlösa och kunna intet gå genom djup snö, vilket Nämndemannen Isak Jacobsson från Mo med flera intygade sant vara. Ty finner Rätten skäligt denna gången befria Anders Larsson och Nils Eriksson från Kärandernas tilltal i detta mål. Men varnas att hädanefter Väga när det behöves, så kärt dem är att undvika Plikt.  
 
AGN1723,22/2,§9: Olof Olofsson och Erich Erichson ( Erik Eriksson)i Orrböle, Pär Matzon ( Per Mattsson ) och Johan Andersson i Nyåker, Mårten Johansson, Erich Erichsson och Mårten Jonsson i Angnäs, ( Erik Eriksson i Agnäs ) Matz Matzon ( Mats Mattsson ) och Daniel Eriksson i Brattsbacka, klaga genom deras fullmäktige Båtsmannen Johan Jerpe, ( Johan Hjärpe ) att de denna vinter med möda kommit till Kyrkan, av orsak Anders Larsson och Nils Eriksson i Sunnansjö efter ur och snöfall intet vågat över deras ägor, samt anhålla att de för sådant med plikt beläggas må. Anders Larsson och Nils Ericksson svarar sig fört timmer till deras av Ryssarna uppbrända Gårdars byggnad, att hästarna voro alldeles maktlösa och kunna intet gå genom djup snö, vilket Nämndemannen Isak Jacobsson från Mo med flera intygade sant vara. Ty finner Rätten skäligt denna gången befria Anders Larsson och Nils Eriksson från Kärandernas tilltal i detta mål. Men varnas att hädanefter Väga när det behöves, så kärt dem är att undvika Plikt.  
 
AGN1726,28/11,§33: Bef.mannen Välbem. Olof Westman berättar det isarna i början av sistlidne April månad blivit så svaga, att de resande ej kunde över dem komma utan livsfara, och att han fördenskull nödgats den 9 av samma månad, stämma följande bönder att uppbtyta Sommarvägen, nämligen: Anders Eriksson och Åsmund ( Asmund ) Svensson i Ledusjö, Sven Olofsson, Per Jonsson, Erik Johansson och Lars Håkansson i Djupsjö, Jon ( Jonas ) Olofsson, Mårten Andersson och Mårten Nilsson i Baggård, Erik Johansson, Nils Eriksson och Anders Larsson i Sunnansjö, Olof Olofsson och Erik Eriksson i Orrböle, Matts Mattsson och Daniel Eriksson i Brattsbacka, Johan Andersson och Per Mattsson i Nyåker, Erik Mattsson, Mårten Johansson och Mårten Jonsson i Agnäs, Olof Johansson, Erik Karlsson, Per (Mattsson) och Mikael Jacobsson i Hörnsjö, Johan Jonsson, Olof Tobiasson och Tobias Olofsson i Gräsmyr, Erik Andersson, Jonas Jonsson, Olof Jonsson, Anders Pålsson, Hans Johansson och Per Andersson i Hummelholm, Jonas Larsson, Erik Svensson och Johan Pålsson i Torrböle, Per Persson i Örsbäck, Anders Eriksson och Anders Persson i Hallen, Olof Olofsson d.ä., Nils Tobiasson, Östen Olofsson och Olof Olofsson d.y. i Brattfors, Olof Davidsson i Mullsjö, Johan Persson, Mats Eriksson och Olof Danielsson i Norrbyn, Erik Olofsson i Sörbyn, Jacob Tomasson, Olof Andersson, Olof Jacobsson och Östen Ivarsson i Öre, Olof Eriksson, Per Eliasson, Jonas Olofsson och Anders Jonsson i Järnäs, Jöns Sjulsson, Johan Nilsson, Nils Olofsson och Johan Persson i Bredvik. Dock böta de allesammans efter sitt hemmans skyldighet i berörda mål. Ty anhåller Bef.mannen att de för slik treska och olydno de bötefällas må. Berörda personer uppropades att sig häröver förklara. Men ingen av dem var tillstädes, icke heller låtit anmäla något hinder, oavsett de, efter Nämndemännen Isak Jacobssons i Mo och Johan Larssons i Bredvik samt Länsmannens Hans Finbergs intygan, blivit i god tid för detta Ting stämda. Alltså Resolverades att alla ovanbenämnde personer skola för stämningens försittande i så angeläget mål, plikta var sina 3 mk.Smt. efter 3:e. Capitlet Byggninga Balken och 33 Capitlet Tingsmåla Balken. Dessutom sakfälles de till 1 dr. Smt. böter vardera för det de varit borta vid uppropet. Dock bör Bef.mannen så långt före nästa Ting låta dem om denna Resolution lageligen ansäga, att de må hava tid honom därtill att stämma, om de vilja, och förmena sig kunna laga förfall visa, eller skäl hava att återvinna huvudsaken, likmätigt Kungl. Förordningen av den ... Juli 1695 § 2.  
 
AGN1734,27/11,§7: Sd. Anders Larsson i Sunnanjö har till detta Ting instämma låtit sin granne Erik Jonsson där sammastädes angående något hö som den senare skall denna sommar utslagit på en liten trakt inom deras änges- jords lagård belägen som den förra nysslidna år vid all rätt uppröjt, påståendes därför ersättning, vilket den svarande bestrider med påstående att samma trakt enskilt skall brukas och ej (under) Anders Larssons hemman tillkomma, där ej borde åverka, så skall svaranden varit alldeles berättigad till nyttjande av det här på angivna höet. RESOLUTIO: Som dessa Parter äro Crono hemmans åboer må ingen å Kungl. Majts. och Cronans vägnar här vid såsom fullmäktiga varit förordnade. Alltså kan Härads Rätten dessförinnan med denna saken sig ej befatta, enligt förordningen av den 30 Juni 1686.  
 
AGN1735,4/3,§2: Sd. I Nämndemannens Pär Ersons i Ledusiö ( Per Erikssons i Ledusjö ) ställe, som tagit avsked antogs Anders Larsson i Sunnansjö som efter avlagd Ed, tog sitt säte i Rätten.  
 
AGN1743,28/3,§16: S.d. Handelsmannen i Hernösand, Anders Hellström och Daniel Lodin genom Hr. Nils Hamberg, anförde efter stämning emot Sunnansjö-grannarna Anders Larsson, Erik Jonsson, Erik Johansson och Johan Mårtensson, huruledes de..skola allorderat med dem om en post bräders framförande, och för de samma lämnat dem 251 dr. kmt. i mening att bräderna skulle Hellström och Lodin tillhanda hållas. Men icke desto mindre och som svaranderna sistlidna sommare skola försålt Bräderna till en skeppare vid namn Lind ifrån Stockholm, så påstås att de måtte ersätta efter 10 dr. kmt. avance på tolften såsom skadestånd, samt efter räkning 66 dr. kmt. i expenser, havandes de även instämt skepparen Lind, enligt Söderhamns Stads (betjänte) Anders (Serla) och Jonas (Riets) attest av den 20 Febr. detta år att i saken höras under .. emot dem förövat landsköp. Men han har sig ej inställt. Anders Larsson och Erik Jonsson å egna och deras hemmavarande grannars vägnar, beklagade att de lämnat deras kontrakt hos Olof Isaksson i Moo ( Mo ). Att det således ej skall kunna uppvisas vid detta tillfälle, men som enligt samma kontrakt Lodin skall åtagit sig att ärligen räkna till sig de bräder som de framföra kunde och han sådant efterfå, så påstår de att han skall brutit kontraktet, såvida därigenom att bräderna kommit att stå 2 a 3 år de skola förvandlade blivit till utskott mera än ordinärt. De förmoda allså därför att det ej dem skall kunna till last räknas att de till att undvika större skada sålt nästlidne år de i tvist varande bräderna till Handlanden Borgerus i Umeå, i mening att nästkommande år betala de anammade penningarna 251 dr. kmt. med goda friska Bräder, och således förmoda att från Käromålet befrias. På tillfrågan erkändes att 60 tolfter goda .. enkla Bräder till Burgerus blivit försålda. RESOLUTIO: Såsom Tings rätten finner nödigt att vara underrättad om det i protokollet omrörda kontraktets innehåll, alltså utställes saken till nästa Ting, då det uppvisas bör, och åligger parterna att till den ändan utan vidare stämnings avvaktande sig infinna, så framt de ej förlikas  
 
AGN1743,9/12,§30: S.d. Ehuruväl Rätten igenom Resolution av den 28 Mars innevarande år, pålagt Anders Larsson, Erich Jonsson, ( Erik Jonsson ) Erich Johansson ( Erik Johansson ) och Johan Mårtensson i Sunnansjö, att vid detta Ting utan vidare stämnings avvaktande sig infinna, och tillika uppte det av dem utlovade kontrakt som de med Handelsmännen Daniel Lodin och Anders Hellström ingått, om några till bemälda Handelsmän lovade bräder, som de till andra sedan skola försålt, så infunno sig dock bemälda svarandena intet, utan utlät sig den förstnämnde, såsom Nämndeman vedervarande, och han ej något häröver intet i de svarandes frånvaro sig nu yttra kan, varföre Fullmäktigen Nils Hamberg påstår att svarandena må föreläggas vite att sig inför Ting infinna och det åberopade kontraktet uppte, förbehållandes sig och att nästa Ting söka svaranderna för nu förorsakad vittnes omkostnad, 18 dr. kmt. RESOLUTIO: Anders Larsson, Erich Jonsson, Erich Johansson och Johan Mårtensson i Sunnansjö, pålägges att vid 10 dr. kmt. vite nästa Ting till ytterligare svaromål för bemälda Sak sig mot Herrar Handelsmännen Daniel Lodin och Anders Hellström eller deras fullmäktige sig infinna, och till äventyr det nu bemälde handelsmän åberopade kontraktet uppte.  
 
AGN1744,12/3,§26: S.d. I instämd sak, som även tillförne på flera Ting här vid Tings Rätten blivit rannsakat, mellan Handelsman Hr. Daniel Lodin i Härnösand och Anders Larsson, Erik Johansson, Jon Mårtensson, ( Jonas Mårtensson ) samt änkan hustru Brita Eriksdotter i Sunnansjö, blevo av kärandens Hr. Lodins fullmäktige Hr. Peter Bohm en skriftlig förening inlämnad, av innehåll, att han emot utfästa 90 dr. kmt. till Hr. Lodin och 30 dr. d:o. mynt till Fullmäktigen i arvodeslön för stämnings och domlösen svedan betala, avstår all vidare talan emot bemälde Byamän, angående det de därtill 1740 års med dem ingångna kontrakt, varmedelst de förbundet sig all (efter) av Bräder och fatalier till Hr. Lodin avlåta. Vilket kontrakt de samteliga hädanefter sig förbinda att oryggeligen nu och framgent efterleva. Åtagande sig härjämte att en för alla och alla för en vara ansvariga för betalningen för de 341 dr. kmt., anförde 90 dr. inberäknade, som den av Hr. Lodin i anseende till (avsedda) kontrakt, blivit på handen givna, och vilka de erkänna sig till honom vara skyldiga, lämnande honom frihet att härför uti deras åboende hemman njuta all Laglig säkerhet. Och emedan Anders Larsson i Sunnansjö å egna och de andras vägnar denna förening vidgick. Ty fann Tings Rätten skäligt att till Hr. Handelsman Lodins säkerhet densamma stadfästa. Åliggande Sunnansjös byalagare att i följe av deras överenskommelse, draga försorg om sin skulds betalande, för vilken Lodin likväl emellertid, efter medgivande, njuta inteckning i deras hemman.  
 
AGN1746,5/3,§33: S:d. Begärde och undfingo Nämndemännen Anders Larsson i Sunnansjö och Olof Sjulsson i Lögdeå avsked från sin Nämndemans syssla, som de väl och ärligen i några års tid förrättat. Dock att de sina Saker än såsom Rättens andel å mån biträda intill nästa Ting, då andra i deras ställe kunna därvid förordnas.  
 
AGN1750,29/11,§5: S.d. Berättade sig Anders Larsson i Sunnansjö av okunnighet därom, att hans och Sonens hemman tillsammans 10 ½ sel. i Sunnansjö varit under Rök med 1741 till och med 1747 varit föranlåten för samma hemman att bidraga i Båtsmans utredande och anskaffande till 4:e. Rotan i Nordmalings Socken. I anseende vartill och som Anders Larsson likafullt måst betala Uddaröksmedel för anförda åren, sig efter Länsman Välbetr. Anders Nygrens kvitto den 3 Okt. förlidne, bestigande till 53 dr. 22 öre 18 pgr. Smt. Så påstod han nu efter stämning att av ovan förmälda Rotelagare njuta sin ersättning och skadestånd åter. För vilka sistnämnda Olof Olofsson i Djupsjö å egna och sina Rotelagares vägnar Svarande. Kunnandes på till honom skedd föreställning icke undfalla, att förnöja Anders Larsson och hans son Erik Andersson därsammastädes utgivna Uddaröksmedel för de nämnda åren, och således betala ovan förmälda 53 dr. 22 öre 18 pgr. Smt. Vilket ock Tings Rätten på andragna omständigheter fann skäligt, att Rotelagarna i 4:e. Båtsmans Rotan pålägga, jämte 2 dr. Smt. Rättegångs kostnad.  
 
AGN1752,9/3,§21: S:D: Inlämnades ett utav Anders Larsson i Sunnansjö och dess hustru Maria Ersdotter den 1 i denna månad uti vittnens Anders Mårtenssons i Baggård och klockarens Jon Arctaedii närvaro skrifteligen författat testamente, innehållande, det bemälte äkta personer under varandra testamenterat all sin ägendom, vilken efter bägge deras dödeliga frånfälle, Anders Larssons barn av förra giftet komma att tillträda. Och som inprotokollering av berörde testamente begärdes, så vart detsamma vederbörande till säkerhet uti domboken intagit, samt bevis därom genom påskrift därå meddelt, jämte underrättelse, det innehavaren av meranämde testamente åligger, att låta detsamma inom 6 månader efter vardera Testatorens död, uppvisa inför domaren im orten till dess förordnande, huru därmed vidare lagligen förfaras bör.  
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2008-04-05, 19:17
Svar #20

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jaha!?
 
Du skriver det i anslutning till ScanGen!
Men nu verkar det vara så att du retar dig på individen Jens Lindström.
 
Du får ursäkta, men vad har det att göra på ett forum som handlar om Program för hemsida
 
Du får väl tillskriva Jens, OM det nu är så att det är olagligt det han gjort.
 
JAG tror inte det olagligt, då det tycks vara offentlig information. Men det hade väl varit snyggt av honom att referera till den som har författat det.
 
Vi får väl be moderatorn ta bort dessa fyra ovidkommande inlägg.

2008-04-05, 19:22
Svar #21

Sven-Erik Johansson

Detta ligger under det Anders Berg presenterade som en bra lösning
 
Släktforskarens Google - personsökaren på nätet  
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2008-04-05, 19:47
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sven-Erik, om jag förstår dig rätt så har du invändningar mot något som finns på en hemsida som min Personsökare, och för den delen t ex Google, hittar vid en sökning. Varken jag eller Google kan ta något ansvar för vad som står på alla sidor på internet. Det måste vara något du tar upp direkt med Jens Lindström om du har synpunkter vad som finns på hans hemsida.  
 
Detta klargörs också tydligt på söksidan:
 
 
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 05 april, 2008)

2008-04-05, 21:38
Svar #23

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Anders!
 
Jag är hur glad som helst att finna mina uppgifter, som jag har lagt ut på nätet. på Scangen.  
Detta innebär att jag, förhoppningsvis, kan få hjälp att rätta till eventuella felaktigheter, och få hjälp att komplettera uppgifter (vilket sker med jämna mellanrum).
Personligen är jag en person som tycker om att dela med mig av det jag har hittat - något som jag i grund och botten tror att flertalet av oss tycker.
Men så finns det också undantag - vilket är sorgligt...
 
För hur som helst - vi söker ju alla efter samma sak - våra rötter!
 
Så ni som vill - min sida får ni planka hur mycket som helst.  
MEN - glöm inte att kontrollera uppgifterna (för din egen skull)
 
Ha en trevlig helg!  
 
Thomas

2008-04-06, 11:39
Svar #24

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Sven-Erik!
 
Jag har raderat de personuppgifter - namn adress och telefonnummer - du lagt in den 5 april kl 18:41 om en nu levande person.

2008-04-06, 21:00
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
En märklig inställning, Thomas: har du tänkt igenom den?
 
Forskningsresultat, om verkligen sådana, är väl inte hittegods
och då räcker det knappast med ett ställningstagande i stil med:
Här har jag /funnit/ en tjuvgömma: det är bara att komma och ta för sig!
 
Är det inte snarare så, att fri information kräver att källan uppges,
annars är den knappast fri utan bara 'lånad' i sämsta bemärkelse !
Allvarlig forskning tarvar nog att resultatets härkomst redovisas korrekt
och/eller att metoden beskrivs så att resultatet därmed kan återskapas
(båda delarna innebär säkerligen bl.a. en hel del käll-angivelser...)
 
Anders: din sökmotor ska ha mitt allra största beröm och
(som jag skrivit tidigare) tacksamhet.  Jag använder den i  min
studiecirkelverksamhet med  förstjusning - men det är nog även så
att OBS varje hemsida ansvarar själv för uppgifterna är en nödvändig men
icke tillräcklig reservation som knappast fritar dig (eller mig) från 'med-delaransvar':
 
vi kan inte verka för att medvetet sprida felaktig, osann eller norpad 'information' -
och därför kanske din Mail bör ta till sig anmälningar som utpekar sådant?
 
funderar StigLennart

2008-04-07, 14:00
Svar #26

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Stig-Lennart,
 
Jag tycker du går till ytterligheter. Kalla allmänt beskådande forskningsresultat, tack World Wide Web att du finns, för tjuvgömma är väl att ta i.
Vill man ha sin forskning för sig själv - samla den i pärmar hemma , eller gör en bok för eget bruk. Lägg inte ut den på webben.
 
Du medger ju själv att du använder Scangen som sökmotor? Tittar du bara där eller samlar du på dig uppgifter? I det senare fallet är du ju inte bättre än många av oss andra.
 
Att källhänvisa resultaten är väl inget tvång, eller hur?  
Jag har gjort det en gång på min egen hemsida (OBS! Bara generella uppgifter, typ födsel, vigsel och död, ingen historik) och detta fick jag bassning för. Uppgifterna hade jag kommit över ändå, det skulle bara ta längre tid.  
 
Jag tycker att man ska hjälpa till istället för att motarbeta varandra i letandet efter sina rötter.  
Sen är det upp till var och en att kontrollera alla uppgifter.
 
Hälsningar
Thomas

2008-04-07, 14:37
Svar #27

Asko Mäkitalo


2008-04-07, 15:14
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror man får ta lite av det dåliga för att också få det goda. Jag är själv en stor vän av källkritik och försöker alltid verka för det i olika sammanhang (t ex i diskussioner på Anbytarforum genom åren), men när det gäller vad man söker fram på internet (eller hittar i Disbyt som har samma problem) så är det inte praktiskt möjligt att selektera bort enskilda uppgifter som kan dyka upp vid en sökning. Det skulle innebära att jag själv måste forska om varje individ för att se vad som är rätt och vad som är fel.  
 
Även om jag skulle få mail av typen Ta bort de där uppgifterna, de är felaktiga eller det där är kopierat från en annan forskare utan att källan är angiven så kan jag inte bara köpa det utan att själv kontrollera saken. Min mail är alltid öppen, men faktum är så har jag aldrig fått den typen av kommentarer riktade mot hemsidor som är med i Personsökaren. Jag tror att medvetenheten trots allt är ganska stor idag att man får ta uppgifter man hittar på nätet med en viss nypa salt.
 
Hittar man felaktigheter eller att saker har kopierats rakt av utan källa så är nog rådet framför andra att kontakta hemsidans ägare och förklara vad som är galet, och försöka rätta till det vid källan.

2008-04-07, 16:42
Svar #29

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Det Sven -Erik Johansson exemplifierade var utdrag ur domböcker, detta är avskrifter gjorda gamla domstolsprotokoll, som mig veterlig inte finns någon annanstans fritt att plocka - de ingår däremot i en databas som Johansson säljer till de, som till äventyrs råkar ha sina rötter i en del nord-ångermanländska och västerbottniska socknar. Har man väl inköpt denna databas är det väl inte alls givet att man slänger ut 20000 individer ur den databasen på sin egen lilla hemsida? Så ligger det alltså till och därför förstår  jag mycket väl Sven-Eriks synpunkter. Det är ju utmärkt att DEN STORA PERSONSÖKAREN avslöjar detta missförhållande. När hamnar alla andra databaser,som PLF och andra säljer ute på någon privat hemsida, helt eller delvis? Då lär det nog bli liv i luckan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna