ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Program för att räkna ut Födelsedag sökes?  (läst 6324 gånger)

2009-06-15, 14:56
läst 6324 gånger

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Finns det någon som känner till om det finns ett program eller tidskalkylator eller en excelsnurra som snabbt kan räkna ut ut en persons födelsedag utifrån ett givet dödsdatum eller där prästen skrivit ... blev 87 år 8 m och 16 d. Är trött på att själv sitta och räkna  
Tacksam för tips.
Mvh Roger

2009-06-15, 14:59
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-06-15, 15:58
Svar #2

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Legacy 7.0 klarar av att göra detta. Jag tror att även gratisversionen klarar av det.
http://www.legacysvenska.com/
Hälsningar
Ann

2009-06-15, 17:15
Svar #3

Olof Rosenius

Roger!
 
Brother's Keeper klarar av det, även i gratisversionen.
 
Olle R

2009-06-15, 17:52
Svar #4

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm

2009-06-15, 18:27
Svar #5

Sven-Erik Johansson

Har ni tänkt på att tillförlitligheten i den av prällen uppgivna åldern i år månader och veckor/dagar sällan stämmer med den verkliga tidsskillnaden mellan födelse och död.
Kan skilja på år kanske 10 (tio) år eller mera.
 
Om ni går in på min hemsida så kan ni läsa mera om tillförlitligheten i kyrkböckerna och i synnerhet dödböckernas ålders uppgifter
 
MVH
Sven-Erik

2009-06-15, 20:00
Svar #6

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har lagt ut det program jag gjort för att beräkna födelsedatum från dödsdatum och ålder på min hemsida.
 
Till skillnad från Sven-Erik så är jag förvånad över att det inte är fler fel. Dom hade inga datorer på den tiden. Jag tycker att åldersuppgifterna stämmer så när som på någon dag i de allra flesta fall. Det finns naturligtvis stora skillnader mellan olika församlingar och mellan olika präster. Man lär sig efter en tid vilka man kan lita på.

2009-06-15, 21:02
Svar #7

Sven-Erik Johansson

Jag har kartlagt stora delar av mellan Norrland från Örnsköldsvik till Skellefteå och där finns det enormt med uppenbara felaktigheter.
Det övriga Sverige har jag ingen uppfattning om.
 
Var och en är ju sin egen lyckas smed men att räkna baklänges med utgångspunkt från prällens åldersuppgifter vid dödsfallet för att få ett födelsedatum tycker jag har mycket lite med släktforskning att göra annat än i undantagsfall och då som cirka uppgifter.
 
MVH
Sven-Erik

2009-06-15, 22:26
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack för programsnutt, Hasse.
 
Det kan väl vara frågan om två olika problemområden:
dels att räkna DB-HFL vid dödstiden och dels att räkna DB-FB.
Den första bortser då från ev. diskrepans mellan FB och HFL, vilken  
enligt min erfarenhet är ganska vanlig inom området Sven-Erik omtalar, isht under 1700talet.
Den andra beror dock mera enbart på räkneförmågan, och det har förvånat mig som yrkeslärare -  
med tanke även på prästernas ekonomiska redovisningsskyldigheter - hur dålig deras matematik-
kunskap (till skillnad från grekiska/latin) ofta är inom område och tidsspann som ovan.
 
Det utesluter ju inte att det kan ha varit bättre annorstädes ...
men prästerna hade väl i stort sett samma läromästare och skolningsanstalter ?
 
Mvh /StigLennart

2009-06-15, 22:51
Svar #9

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
För att göra beräkningar mellan olika datum är det bästa att använda något program som speciellt är gjort för detta. Det finns så många fallgropar att gå i annars. Det kalkylblad i Excel som nämns ovan ger diverse överraskningar som till exempel att dagen före 1 mars är 30 februari (vilket visserligen har inträffat i vår svenska tideräkning) men i vanliga fall är det ju inte så. Dagen före 1 februari blir på samma sätt 30 januari, vilket vi som är födda den 31 inte riktigt uppskattar ...

2009-06-15, 23:21
Svar #10

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Som det nämnts ovan, så finns oftast bra program för tideräkning i olika släktforskningsprogram. Om alla klarar av den speciella svenska tideräkningen vet jag inte, men det bör man givetvis kontrollera!  
 
Det lilla suveräna programmet Nordiska kalendrar kanske inte ligger tillgängligt på Rötter längre. (Jag hittade det i alla fall inte just nu, men kanske letade jag inte tillräckligt.) När jag tittar runt lite så läser jag att det inte verkar fungera på Vista, men för min del, som har XP i datorn, så fungerar det perfekt.

2009-06-15, 23:50
Svar #11

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
DISGEN klarar detta galant. Fungerar även med kyrkoårets benämningar på söndagar.
Exempel: En person föds 12 post Trinitatis 1782 (ger 18/8 1782), en söndag förstås.
Det är för 226 år, 9 mån och 28 dagar sedan, eller för 82846 dagar sedan allt räknat från dagens datum 15/6 2009.
Det fungerar också att ange dödsdatum och personens ålder för att få fram födelsedatum. Beräkningen är reversibel.  
 
17/2 1753 följdes av 1/3 1753 då man övergav Julianska kalendern för den som gäller nu, den Gregorianska kalendern. 1753 blev alltså 11 dagar kortare... Hänsyn är taget till detta i Disgen.
MEN en notis i dödboken är ju en sekundär källa som mycket väl kan vara fel. Matematiken var nog bristfällig hos vissa och det fanns nog präster som provsmakade nattvardsvinet eller stärkte sig av gravölet och kanske slarvade med beräkningen. Eller, om inga skrivna uppgifter fanns i fb kanske man litade på släktens uppgifter om ålder.
 
mvh / Robban

2009-06-16, 06:23
Svar #12

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Som Tomas mycket riktigt påpekat här ovan gör programmet approximationen att sista hela månaden alltid är 30 dagar. Detta gör att programmet maximalt räknar 2 dagar fel (februari 28 dagar).

2009-06-16, 10:17
Svar #13

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Sidan om Egon Bosveds kalender Nordiska Kalendrar verkar vara borttagen. Men länken till programmet, som jag hittade via Google, fungerar fortfarande:
 
Jag har inte heller lyckats få igång programmet under Vista, men det verkar mer lovande under Windows 7 (efter tipset som kan hittas här i forumet att installera msjet35.dll). Tyvärr ser man dock bara helgdagarna eftersom bakgrunden blir svart. Detta kan möjligen bero på att jag kör Win 7 i en VirtualBox på en Solaris-maskin. Programmet är i alla fall använbart som det ser ut nu.
 
/Jan

2009-06-16, 16:35
Svar #14

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Stort TACK till er Alla som bidragit med tips och åsikter.
Nordiska kalendrar hämtade jag eftersom jag har en dator med Vista och en med XP, i den senare fungerar det klockrent. Har även hämtat XL-snurran från din hemsida Hasse - tack för det.
Som sagt - ett litet hjälpmedel för att snabba upp en del moment framför datorn som man utför ganska ofta för att bl.a. kolla skäligheten i vad prästen noterat. Som många har påpekat är det ju alltid forskaren själv som ska ta ställning till tillförlitligheten i uppgifterna.
Jag har lite undringar om Holger 7 och XL - återkommer senare med några frågor.
Mvh och återigen tack till alla som engagerat sig.
/Roger

2009-08-05, 19:27
Svar #15

Carl Szabad

Jan! Utmärkt att du hittade programmet igen! Tidigare fanns det för nerladdning från den här sidan, åtminstone fram till 19 januari i år, där man kan förkovra sig i andra problem med tideräkning. Egon Bosved beskriver också där hur han skapade sin kalender.

2010-07-28, 13:59
Svar #16

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Nordiska Kalendrar under Windows 7, 64-bit.
 
Så här gjorde jag för att få igång programmet:
 
Som beskrivits tidigare i detta forum behövs msjet35.dll, men på ett 64-bitars system läggs denna i foldern C:`Windows`SysWOW64`.
 
Exe-filen nordkal gick inte att köra direkt, men eftersom exe-filer ofta inte är något annat än komprimerade foldrar, provade jag att döpa om den, så här i kommandotolken (command prompt):
 
move nordkal.exe nordkal.zip
 
Dubbelklicka på den nya nordkal-ikonen, då öppnas innehållet i foldern, dubbelklicka på filen SETUP som ligger där.
 
/Jan

2013-04-05, 18:23
Svar #17

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-04-05, 18:23
    • Visa profil
Hej Jan!
Provade ditt tips och det fungerar väldigt bra... Men jag har ett litet problem kvar. Min skärm visare samma svarta bild som du fick när du körde det i Win 7 inuti en virtualBox.
Detta trots att jag kör på en ren win7 64 bitars maskin.
 
Vet du hur man kan komma till rätta med det? Antar att ngt Compatibility mode inställning inte är korrekt, men hittar inte vilken.
 
/Anders

2013-04-05, 22:50
Svar #18

Carl Szabad

Vilket OS har du i VirtualBoxen? Med XP ska det säkert fungera. Har du Windows 7 Professional, Enterprise eller Ultimate kan du dessutom köra den i XP Mode där det fungerar utmärkt.

2013-04-05, 23:12
Svar #19

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag har fått ett program, Kyrkohögtider, från Jeff Benson. Man anger år från 1650 och väljer sedan kyrkohögtid i en rullist, får datum enligt svensk kalender samt högtiden på latin, svenska och engelska.
 
I hope Kyrkohögtider continues to make your research more enjoyable. I sure have used it a lot while researching certain parishes.
And if anyone you know wants a copy, I don't mind if you give it to them. Or, have them send me an email...
 
Jag tror väl inte jag ska göra hans email så publik som att publicera den på en sajt som google söker igenom var femte minut, men det kanske går att ordna på något smartare sätt.

2013-07-20, 15:04
Svar #20

Utloggad Kaj Ove Roland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Jeg har uden held forsøgt at installere Nordiska Kalendrar på en Windows 8 computer.
Selv om man tilføjer filerne msjet35.dll og msvbvm50.dll, får man stadig fejlmeddelelsen Run-time error '429' ActiveX component can't create object.  
 
Jeg har også uden held forsøgt Jan Kärrmans trick med at omdøbe exe-filen.
Har nogen haft held til at løse problemet?

2013-07-20, 15:58
Svar #21

Carl Szabad

Pröva tipsen på den här sajten för att installera ett XP-fönster i din dator: http://www.eightforums.com/virtualization/7328-win-xp-mode-win-8-a.html. Sen installerar du Nordiska kalendrar i den. Jag har inte testat själv, men i XP fungerar den utmärkt.

2013-08-18, 09:15
Svar #22

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag har fått Egon Bosveds Nordiska Kalendrar att starta under Windows 8 64-bit, dock med färgproblemen som tidigare:
 

 
Ni kan ladda ner programmet här: nordkal.zip (originalet, endast omdöpt så det hanteras som den zip-fil det är); packa upp och kör SETUP.
 
Ladda ner msjet35.dll och lägg den i mappen C:`Windows`SysWOW64 (det skall inte finnas någon fil med det namnet sedan tidigare).
 
Sedan kanske man måste göra den vanliga Windows-åtgärden att starta om datorn innan det fungerar.
 
Trist med färgproblemen, men man ser ju helgdagarna vilket är det viktigaste. Någon Windows-expert kanske kan få till det, själv jobbar jag mest med Unix och Linux - Windows endast när jag är tvungen...
 
/Jan

2013-08-19, 20:03
Svar #23

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag missade visst , där lösningen finns på problemet med den svarta bakgrunden.
 
/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna