ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-03  (läst 6922 gånger)

2005-05-09, 04:31
läst 6922 gånger

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Jodå Anders allt fanns med men nu har jag avinstallerat allt.
 
Får se om jag försöker längre fram, forskningen måste gå framåt istället.
 
Tack för hjälpen alla.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-29, 10:37
Svar #1

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej alla phpGedview användare!
 
Jag håller på att lägga ut min sida på tripod.
När jag importerar min gedcomfil så får jag detta meddelande:
Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted at (null):0 (tried to allocate 2278571 bytes) in /data/members/free/tripod/se/g/e/n/genealogi/htdocs/gedsql/importgedcom.php on line 209
Är min gedcom för stor? Går det att ändra i importgedcom.php på rad 209? Vad ska jag göra för att det ska fungera???
 
Mvh Roger Olofsson

2005-05-30, 18:03
Svar #2

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu

2005-08-30, 22:56
Svar #3

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Angående standardspråk så är det tydligt att även om du anger svenska som standard (och till och med plockar bort alla andra språk) så visas den i det språk som webläsaren körs i...
 
Jag har svenska som standard på min site;
http://gentoo.genealogiq.net/phpGedView/index.php?command=gedcom
 
Kör jag den i min engelska mozilla (Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041217) så visas den i engelska och jag måste manuellt byta språk till svenska i menyn.
 
Kör jag den i min svenska Firefox (Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; sv-SE; rv:1.7.5) Gecko/20041108 Firefox/1.0) så visas den i svenska.
Likaså med min svenska IE.
 
Dock verkar det ligga någon cookie som kommer ihåg språkvalet, för har jag en gång valt svenska i menyn med min engelska mozilla, så visar den svenska även nästa gång jag går dit (vet dock ej hur länge det sitter i?)
 
Det är ju ganska bra att sidan visas i det språk som webläsaren har om man utgår från att alla använder rätt språk runt om i världen... Jag tror t.ex att de flesta engelsmän och amerikaner använder just engelska versioner, men frågan är hur många svenskar som kör webläsare på svenska? Själv gör jag det sällan...  
 
mvh Niklas

2005-08-31, 10:40
Svar #4

Patrik Hansson

Om jag minns rätt så finns det en bug i detta förtillfället som förhoppningsvis blir tillrättat till nästa version. Buggen gör att standardspråket man ställt in ignoreras.
 
Mvh
Patrik Hansson

2005-10-13, 12:58
Svar #5

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Trodde bara att det var jag som lyckats sabba upp min phpGedView, men till min förvåning ser jag nu att massor av sajter som kör den har samma problem!!!  
 
Är det månntro php som har uppdaterats såpass att det är inkompatibelt med phpGedView nu?
 
Jag fick mitt problem igår efter att ha patchat apache och php.
Har nu testat en helt fräsch installation med samma dystra resultat...  
 
När jag sökte på felmeddelandet så ser jag till min förvåning att massvis med sajter som kör phpGedView har samma problem...
 
Får leta vidare om någon lösning finns beskriven...
 
mvh Niklas

2005-10-13, 13:12
Svar #6

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Kanske ska beskriva felet lite också...
 
Notice: Only variables should be assigned by reference in ../../includes/authentication_mysql.php on line 301
 
osv osv
Jag har plockat ner min för tillfället, men för live exempel se t.ex;
 
http://www.gakk.net/slekt/
http://lowing.org/genealogy/
http://hans.alltidhult.se/pgvview/

2005-10-13, 13:29
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Min verkar fungera. Eller är det i någon speciell funktion felet uppkommer?

2005-10-13, 13:40
Svar #8

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Anders!
 
Ja, jag såg just att din verkar okej!  
 
Och när man söker på t.ex Google så kan jag se att det är en hel del som haft problemet (cachat på google) men nu verkar fungera igen?
sökresultat
 
Felet verkar finnas på samtliga sidor och funktioner...
 
 
Min gissning just nu är att det har med php att göra. Jag uppgraderade från 4.3.0 till 4.4.0 igår...

2005-10-13, 22:15
Svar #9

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej,
Min ISP har så vitt jag kan se bara MySQL 4.0.24 men min sida ser sedan en tid tillbaka bedrövlig ut (hans.alltidhult.se refererad ovan). Jag kör den 'lättare' varianten PGV (utan online redigering). Samma fel som Niklas beskriver.
Får väl stänga och förlita mig på den tillika php-baserade TNG som jag kör parallellt utan problem.
mvh/Hans
Hans Rosenlund

2005-10-14, 08:04
Svar #10

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Min MySQL version är 4.0.25 (12.22), men den har jag haft ett bra tag nu... Det som jag uppgraderade var php (upp till 4.4.0).
Några dagar före hade jag uppgraderat apache2 till version 2.0.54, men då märkte jag inte av några problem alls.
 
Så min nuvarande uppsättning som inte fungerar ser ut enligt följande;
 
Apache      2.0.54
MySQL       4.0.25
php         4.4.0
phpGedView  3.3.5
 
/Niklas

2005-10-14, 09:42
Svar #11

Patrik Hansson

Det är fel i PHP 4.4.0 Sök på phpGedViews forum så finns där lösningen på problemet.
 
http://sourceforge.net/forum/message.php?msg_id=3249118
 
Denna lösning fungerade för mig.
 
Patrik Hansson
 
PS. Det är inte så svårt att leta i PHPGedViews forum DS.

2005-10-14, 11:42
Svar #12

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Tack Patrik, då har jag fått ordning på min sajt igen!  
 
Jag editerad filen includes/session.php och ändrade rad 39 till:  
@ini_set('error_reporting', E_ERROR | E_WARNING | E_PARSE);  
 
 
mvh Niklas Lindberg

2005-10-15, 13:55
Svar #13

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Patrik,
Stort tack! Nu funkar också min sajt!
mvh/Hans
Hans Rosenlund

2005-10-17, 10:58
Svar #14

Patrik Hansson

Ett tips/varning. Version 4.0 närmar sig och bör komma ganska snart även om inget datum är spikat än. De som kör indexmod bör veta att det inte längra kommer att stödjas i nästa version som då blir 4.0.
 
Så de som kör indexmod får antingen nöja sig med version 3.3.5 och inte uppgradera eller lära sig att använda en riktig databas som t.ex mysql.
Anledningen till detta är att det har blivit för svårt att stödja två spår i programmet.
 
Det finns något motsvarande indexmod som kommer att stödjas automatiskt med php 5.0.
 
Därför har det beslutats att lägga ner indexmod
 
mvh
Patrik Hansson

2005-11-16, 10:32
Svar #15

Patrik Ekström

Alla mina Å Ä och Ö visas inte korrekt efter konvertering till UTF-8.
Någon som har nåt tips på hur man ska göra?
 
Patrik

2005-11-16, 11:45
Svar #16

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Jag hade lite problem med åäö i början, men när jag sparar min GEDCOM fil så väljer jag teckenuppsättning ANSI och sen så när jag tar in filen i phpGedView så accepterar jag förslaget att konvertera till UTF8 och då blir det inga problem för min del...

2005-12-05, 11:11
Svar #17

Patrik Hansson

Lite information om Version 4.0 av PhpGedView. Version 4.0 är nu släppts som beta2. Så de som gillar att testa beta versioner är välkomna att testa och rapportera eventuella buggar. OBS bör endast användas i testsyfte. Tänk på att index mode inte längre finns i version 4.0 utan man måste köra mot en databas.
 
Även version 3.3.6 har släppts som är en ren bugfix version inga nya funktioner är tillagda i denna version.
 
mvh
Patrik Hansson

2005-12-26, 21:07
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nån som fått uppgradering till 4.0 att fungera?
 
Dölja levande personer fungerar inte, vilket är förödande. Var tvungen att stänga hela sajten, för det går ju av välkända skäl inte att visa levande personer på internet... Inställningen för detta biter alltså inte.
 
Får också felmeddelande i footern på alla sidor:
 
ERROR 8: Undefined variable: PGV_DATABASE
0 Error occurred on in function unknown
1 called from line 6 of file footer.html in function include
2 called from line 1016 of file functions_print.php in function print_footer
3 called from line 209 of file login.php
 
ERROR 8: Undefined variable: PGV_DATABASE
0 Error occurred on in function unknown
1 called from line 6 of file footer.html in function include
2 called from line 1016 of file functions_print.php in function print_footer
3 called from line 209 of file login.php
 
session.php ser annorlunda ut nu, så Niklas Lindbergs lösning från 14 oktober är inte tillämplig.
 
En annan konstighet är att jag var tvungen att importera om gedcomfilerna, tvärt emot vad som sägs i readme.txt. Har ju kört mot databas tidigare också.

2005-12-27, 12:09
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fått lite ordning på detta nu. Felmeddelanden berodde på att man också måste ändra några filer om man gjort egna teman. Levande personer fick jag bort genom att ändra inställningen och sedan importera om gedcomfilen. Vid den importen var det viktigt att ändra tidsgränsen från förinfyllda 120 till 240 sekunder. I version 4 beta 3 finns någon bug i denna import, som visar sig om man anger för låg tidsgräns.
 
Se till att uppgradera era installationer. Skriptet har ett säkerhetshål som har attackerats runt världen nu i helgen. Senaste betan ger skydd, och version 3.3.7 kan skyddas med en patch som finns att hämta på hemsidan.
 
PhpGedView hemsida
PhpGedView Forum

2006-04-05, 19:33
Svar #20

Johnny Karlsson

Hej, håller på att testa lite och har lite funderingar.
 
När jag går in på Administration så ligger följande meddelande överst, hur fixar jag till det.
 
Din fil config.php är fortfarande skrivbar. För att öka säkerheten bör du sätta tillbaka rättighterna till endast läsbar när du är klar med konfigurationen av sajten.
 
Första gången efter jag startade så gick det bra att ladda upp och installera en Gedcomfil. Nu kommer jag dock inte in på Administrera GEDCOM och integritetsinställningar.
 
Har provat att rensa sajten och ladda upp den på nytt men det blev samma resultat.
 
För övrigt verkar det finnas många bra funktioner som dock verkar ta en tid att komma underfund med.
 
http://www.johnnyweb.se/pgv3/
 
Johnny

2006-04-05, 20:21
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hur laddar du upp filerna ? Är det med en FTP-klient ? I många FTP-klienter finns det inbyggt att man kan ändra rättigheterna. Annars måste du själv ange kommandot chmod 444 config.php (utan  då). Om du laddar upp filerna med hjälp av något webgränssnitt så bör även funktionen finnas där, tycker man.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2006-04-05, 20:48
Svar #22

Johnny Karlsson

Hej, jag laddar upp med WS_FTP LE ftp jag ska titta på inställningar, tack för svaret.

2006-04-06, 11:50
Svar #23

Patrik Hansson

Det finns en del information hur man använder PhpGedView på den relativt nya wiki sidan
 
http://wiki.phpgedview.net/
 
Hjälptexterna i programmet ger också hjälp, om de svenska texterna inte ser ut att stämma så kontrollera de engelska genom att byta språk till engelska och sedan kolla hjälpen för den sida du är på.
 
Lycka till det är ett utmärkt program med många nya finnesser i den kommande version 4.0
 
Patrik Hansson

2006-04-15, 17:06
Svar #24

Johnny Karlsson

Hej igen, har läst igenom en del nu och gjort lite nya tester.  
 
Mitt problem med att jag inte kommer in på Administrera GEDCOM-filer och integritetsinställningar kvarstår dock.
 
Kör indexmod och använder https://www.b-one.net/ samt använder D-link DI-604.
 
Har det något samband med att config.php fortfarande är skrivbar som jag skrev om i inlägget den 5/4.  
Har ändrat i FTP till chmod 444 config.php men det ska väl sparas på något sätt. För när jag startar FTP på nytt så är rutan för Write ikryssad igen chmod 644.
 
Någon som har något tips?
 
Johnny

2006-04-18, 08:15
Svar #25

Patrik Hansson

Du måste kanske ändra filrättighterna via b-one kontrolpanel om det går. Det är inte alla webhotell som tillåter att man ändrar via ftp.
 
Det har inget samband med att den är skrivbar.
 
Däremot måste indexmappen och alla filer där i vara chmod 777 alltså fulla rättighter annars kan inte indexmod fungera.
 
mvh
Patrik Hansson

2006-05-20, 16:21
Svar #26

Johnny Karlsson

18 May 2006 - PhpGedView 4.0 Beta 8 released  
 
Testar vidare.
 
http://www.johnnyweb.se/karlsson/
 
Hälsningar Johnny

2006-06-15, 11:15
Svar #27

Patrik Hansson

Hej på er.
 
Den 12 Jun 2006 släpptes PhpGedView 4.0 Stable.
 
Ha en bra sommar.
 
mvh
Patrik Hansson

2006-06-15, 15:48
Svar #28

Johnny Karlsson


2006-07-03, 23:20
Svar #29

Johnny Karlsson

Hej  
 
Efter att jag laddat upp PhpGedView 4.0 Stable med min FTP, så fär jag upp följande meddelande istället för att komma till configurationen.
 
- - - - - - - -
 
FORM jpg
2 FILE media/grandma.jpg
2 TITL Picture of grandma
to:
0 @I1@ INDI
1 NAME Your/Name/
1 OBJE @M1@
 
The advantage of using multimedia records is that you can easily administer your media. When you change the title of a multimedia record, it is changed for all GEDCOM records that link to this multimedia record. Several people,families, or sources can be linked to the same multimedia record.; ?>  
Parse error: syntax error, unexpected '', expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /customers/johnnyweb.se/johnnyweb.se/httpd.www/gotlandsanor/languages/help_text.sv.php on line 321
 
- - - - - - - - - - -  
 
Laddade upp 4.0 Stable för ca: 2 veckor sedan utan problem, men efter att ortshanteringen inte fungerade ordentligt så tog jag ner siten.
Har även rensat MySQL databasen.
 
Har provat några gånger nu med samma resultat.
 
Någon som vet var det går fel?
 
Hälsningar Johnny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna