ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-08  (läst 1855 gånger)

2004-08-09, 21:33
läst 1855 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

phpGedView kanske inte räknas som ett program men jag tyckte det behövdes en rubrik för detta underbara verktyg som inte är helt lätt om man inte är haj på PHP.
 
Jag har laddat upp phpGedView på min Carambole.com - server och tydligen kräver servern status 755 på samtliga PHP-script. Ser nästan ut som om det behövs ändras status på många bildfiler eftersom de visas konstigt.
 
Finns det något sätt att ändra status på flera filer på en FTP-server samtidigt för detta ändamål? Jag har provat och köra scriptet setpermissions.php men där den försöker köra CHMOD på * så vill den inte genomföra detta.  
 
Någon som har en lösning på detta? Lite jobbigt att manuellt ändra status, fil för fil när det gäller 100-tals filer.

2004-08-09, 21:36
Svar #1

Mikael Hellman (Mhellman)

Upptäckte nu varför många bilder blev konstiga. Jag laddade upp dem med ASCII-överföring och då blev dom förvrängda. Man ska alltså använda Binär-överföring på allt utom PHP-scripten.

2004-08-09, 22:36
Svar #2

Mikael Hellman (Mhellman)

Notice: Undefined variable: PGV_SFAMILY_IMG in /home/users/0e32215/phpGedView/individual.php on line 1158
 
Ovanstående felmeddelande får jag upp när jag går in på en person och klickar på Släktingar. Den visar aldrig bilden för Familj med maka/make utan den visar felmeddelandet istället. Bilden ovanför Familj med föräldrar visas normalt.
 
Vad kan felet ligga och hur åtgärdar man det?
Har försökt att titta runt i individual.php men det säger mig ingenting tyvärr.

2004-08-09, 23:05
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

Mikael - titta på rad 1158 i filen individual.php och jämför med deklarationen av variabler, som normalt görs högst upp på sidan. Försök sedan jämföra om något saknas. Deklaration av variabler innebär att man ger programmet en variabel att arbeta med, och att den får ett värde när scriptet körs - se gärna förklaring här. Det kan se ut ungefär så här:
$variabelnamn = Den här variabeln har ett värde;  
Mvh,
Yvonne

2004-08-09, 23:49
Svar #4

Yvonne Korn (Yvonnek)

Tillägg: det verkar vara en deklaration för variabeln PGV_SFAMILY_IMG som saknas. Du kanske kan få en förklaring via programmakarens hemsida hur det ska deklareras? Normalt ska man ju som användare inte behöva programmera själv...

2005-05-02, 13:15
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Någon som exporterat ur Disgen för att lägga in i en PHPGedView databas på webben?
 
Ur Gedcom-filen hämtas något som i PGV kallas Källor, men som tydligen inte Disgen lägger i den taggen.
 
Tittar man på en enskild individ i PGV så finns källan med för varje notis snyggt och prydligt, men på välkomstsidan och i s k Källistor så påstår programmet att gedcomfilen innehåller 0 källor.. Ytterst irriterande, och det gör att man knappt kan använda Disgen i kombination med PGV eftersom det ger ett så dåligt intryck när det påstås att inga källor är angivna (trots att det ju gör det).
 
Hur kommer man runt detta problem?

2005-05-02, 16:21
Svar #6

Patrik Hansson

Källorna nivå 1 kommer inte med om man inte använt Källdatabasen i Disgen. För några versioner hade du inte fått notisen häller om jag inte hade tjatat till mig att de skulle lägga till det. När man använder Disgens Källdatabas vilket du troligen inte gör. Så fungerar det rätt. Gedcomformatet stöder två olika sätt att exportera källor. Det rekomenderade sättet, vilket disgen använder när man har använt källdatabasen och ett icke rekomenderat sätt som disgen använder när man skrivit källtexten direkt i fältet.  
Så sättet att komma runt problemet är att använda källdatabasen i Disgen vilket kanske inte är aktuellt för de som redan har många personer inlagda. Jag tror också, men är inte säker, att man kan stänga av källfliken så att den inte visas. Om den ända är tom så är det ju ingen mening att visas den. Ska kolla det ikväll.
 
mvh
Patrik Hansson
(PGV översättare)

2005-05-02, 19:51
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för att du tjatade. Det var just det som fick mig att lägga programmet åt sidan för två år sedan, eftersom jag inte kunde tänka mig att lägga ut uppgifter utan källa.
 
Det stämmer att jag matar in källorna för hand, eftersom jag trivs bäst med det. Det går att stänga av källor, men då stängs även mina notis för notis-källor av.. Vad jag nu gjort är att gå in i koden och handgripligen editerat bort den där texten med 0 Källor och det menyalternativet. Är det Open Source så är det.  
 
Bra jobb med översättningen. Jag har endast gjort ett par ändringar. Ville ha Utflyttad och Inflyttad i stället för Utvandring och Invandring, då mina anor annars utvandrar väl ofta mellan svenska socknar!

2005-05-02, 21:36
Svar #8

Patrik Hansson

Jag har tänkt på att ändra det. Men det har inte blivit av. Jag tar tacksamt emot alla fel eller ändringar som behöver göras med svenskan. Posta då dessa under translation-forumet för phpGedView. Om ni har saker ni vill ha tillagt så ska man posta dem som RFE på deras hemsida om det inte redan finns en RFE
 
Patrik

2005-05-03, 09:32
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eller så kanske du kan ta tillvara synpunkter t ex i den här diskussionen, för oss som inte orkar sätta oss in i gången med RFE osv.  
 
Jag gjorde några ändringar i menytexterna också, som passade mig bättre. Men det kanske borde ligga inom ett tema helst (vill dock ha samma texter i alla databaser).
 
Du kan kolla hur jag gjort här.

2005-05-03, 18:30
Svar #10

Kenneth Sundbom

Hej!
 
Undrar om jag förstått dig rätt, Patrik.
 
Du skriver att Källorna nivå 1 kommer inte med om man inte använt Källdatabasen i Disgen. Menar du gedcomkoden 1 SOUR och menar du att den skulle komma med om man använde källdatabasen?
 
Jag har efterlyst den funktionen i Disgen på Dis Forum, men fått negativt besked.
 
För egen del har jag aldrig lyckats få disgen att exportera andra källor är 2 SOUR (dvs källor på notisnivå).

2005-05-04, 21:30
Svar #11

Jimmy Larsson

Hej
 
Jag har några frågor rörande överföring av data från Disgen 8.1 till phpGedView:
 
1) Vilka inställningar ska man välja i Disgen när man exporterar data? Filformat Gedcom 5.5 eller 4? Och vilken teckenkodning ska användas?
 
Jag har försökt med det mest intuitiva (Gedcom 5.5 och Ansel teckenformat) samt ett par olika varianter men hur jag än gör så får jag fel på åäö i phpgedview. I pgw kan man ställa in teckenformatet vid importen, är det det jag måste göra för att det ska bli rätt?
 
2) Vid import i pgw klagar den på datumformatet, och föreslår städning. Ska det vara så?
 
3) Hur jag än gör så blir det konstigt inne i pgw. Datat finns där, man kan lista personer efter t ex efternamn och all info finns där (bortsett från tokiga svenska tecken i namnen) men väljer jag antavla för personen så får jag ett helt tomt träd. Det enda som syns är individnumret  vid roten av trädet.
 
Fast allt kanske hänger på mina problem med teckenuppsättningen som gör att det blir tokigt?
 
Mvh Jimmy

2005-05-04, 21:51
Svar #12

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Jimmy,
 
Jag exporterar Ansi från MinSläkt till PhpGedView, sedan föreslår den konvertering till UTF-8(?), vilket jag accepterar. Detta fungerar utan problem för mig.
 
Jag vill dessutom göra alla uppmärksamma på att det nog råder viss förvirring kring förkortningarna på detta forum; PGV används tydligen ofta i mening PhpGedView. Det finns nu en ny, enklare version som heter PGV-View, utan editeringsmöjligheter online.
Hans Rosenlund

2005-05-04, 21:59
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag exporterade från Disgen 8.1 med Gedcom 5.5 i Ansi. Sedan föreslås städning till utf-8, vilket accepteras. Datumformaten har jag inga problem med.
 
Se till att gå igenom alla inställningar. Det finns en hel del.

2005-05-05, 08:10
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jimmy, att du får ett tomt träd kanske beror på att du inte tagit bort GEDCOM-ID Prefix under Administrera Gedcomfiler - Grundläggande Gedcom.
 
Standard är I som prefix, men i data från Disgen måste man ta bort det och ha tomt i fältet.

2005-05-05, 10:30
Svar #15

Jimmy Larsson

Ah! Såklart. Ja jag var lite tveksam till det där I:et. Jag ska testa det ikväll!
 
Återkommer med besked om resultatet!
 
Mvh Jimmy

2005-05-05, 15:08
Svar #16

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Hej på Er
 
Jag fattar Nada hur jag får fram så man kan ändra till Svenska.
 
Det jag har nu är Engelska & Nederländska.
Läst genom manualen och hemsidan om detta men förstår ändå inte hur det ska gå till.
 
Problem också med att visa svenska tecken, hm, hm förmodligen något enkelt men inte förstår jag i alla fall.
 
Vänligen Arne
 
 
 http://www.djursdala.net/gene/pgv/
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-05, 21:03
Svar #17

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Arne,
 
Det finns nu flera språk (inkl instruktioner) att ladda ner till PGV-View här.  
Vad gäller svenska tecken så tycker jag Anders råd ovan fungerar bra.
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2005-05-05, 22:42
Svar #18

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Det är nedladdat men jag har nog inte rätt pekning eller vad ni säger så det vet att det ska visa svenska eller annat språk
 
Kanske ska göra om installationen eller nått.
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-06, 13:52
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Arne, om du inte prövat det, gå till Administration, Edit and configure language files, och under Configuration of supported languages välj Edit på de språk du vill ha, och ställ Active till Yes. Holländska kan du ju ändra till Nej om du vill.

2005-05-06, 16:57
Svar #20

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Mmmm, provat detta men jag har bara Engelska och Holländska.
 
Undrar vad jag inte gjort eller gjort för att de andra språken inte syns.
 
Finns det ställen där man bestämmer från grunden vilka språk som ska finnas med eller ligger kanske mina filer i fel mapp.
 
Förmodligen är det något enkelt, men inte klarar jag det.
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-06, 17:09
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad har du då i mappen /languages? Där finns alla språkfiler, så det är ju enkelt att se vilka språk du borde ha.
 
Vilken version kör du? Jag kör den senaste 3.3.2.

2005-05-06, 17:17
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hans, vad är egentligen poängen med PGV-View? Det går ju utmärkt att stänga av editeringsmöjligheten i vanliga PhpGedView.

2005-05-06, 17:27
Svar #23

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Jag har 84 filer, med PGV-View hittar bara Eng och Dutch. Det är det som är så lustigt
 
Det måste väl vara den senaste ver. 3.3 hämtade den för några dagar sedan
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-06, 17:33
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
OK, då har du den versionen, då får Hans ta över supporten!

2005-05-07, 09:26
Svar #25

Jimmy Larsson

Hej
 
Nu har jag kommit på varför phpgedview klagade på att den ville konvertera datum. Såhär är det:
 
När man i Disgen 8.1 skriver in datum som fraser och exporterar till GED-filer så ser det ut såhär:
 
DATE (texten som skrivits in i frasfältet)
 
Detta protesterar phpgedview över!
 
Är det någon som vet hur gedcom-formatet ser ut? Är det Disgen eller phpgedview som gör fel?
 
Mvh Jimmy

2005-05-08, 19:11
Svar #26

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Arne,
 
Har du fått in den medföljande versionen av 'lang_settings.php' i 'index'-mappen? Där ska alla språken finnas definierade om du kollar den med en edior.
 
Däremot har jag inte lyckats få sajten att starta på svenska trots att jag lagt in svenska som standardspråk. Hur har du lyckats med detta, Anders?
 
Frågan om varför PGV-view i st f PhpGedView: Eftersom jag inte behöver editeringsfunktionen tyckte jag att det skulle räcka med denna bantade programversion. Varför använda diskutrymmet till onödiga funktioner? Jag är dock inte helt säker på om det egentligen är en fördel, eftersom PGV-view verkar vara en 'sekundär'-produkt vars uppdateringar ligger lite senare än huvudprogrammets. Framtiden får väl utvisa...
 
mvh/Hans
Hans Rosenlund

2005-05-08, 19:51
Svar #27

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Ja den filen ligger i den mappen och jag lade in den en gång till för säkerhets skull...
 
En sak jag undrar över när jag kollar i lang_settings_std.php att vid varje språk utom engelska och holländska står if (file_exists(./languages/lang.cz.php) &&  osv osv
 
Är detta något som man måste ändra i någon annan fil.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-05-08, 23:48
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Arne, så är det även i min lang_settings_std.php. Men här borde förklaringen vara till problemen. Du ser på koden att alla de här filerna måste finnas för att språket ska bli tillgängligt. Exempel svenska:
 
if (file_exists(./languages/lang.sv.php) && file_exists(./languages/configure_help.sv.php) && file_exists(./languages/help_text.sv.php) && file_exists(./languages/facts.sv.php) && file_exists(./images/flags/sv.gif)) {
 
Kolla så att du verkligen har alla. Även flaggan!

2005-05-08, 23:50
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hans, jag gjorde inget speciellt för att få den på svenska. Kan det vara så att den kollar vilket språk man har som standard i webbläsaren?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna