ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortregister  (läst 1665 gånger)

2003-10-14, 13:07
läst 1665 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Har en fråga:
Om man surfar runt och tittar lite på hemsidor med släktforskning så har ju nästan alla en knapp som heter Ortregister  
(eller som i programmet Min släkt där det heter Platser)
Det kan ju se ut så här tex:
 
Ackkärr, Lungsund (S)
   Andersson, Johan (1796 - 1860)
   Bertilsdotter, Lotta (1832 - )
   Jonsdotter, Maja (1798 - 1873)
   Jonsson, Karl
 
Acksjöhyttan, Nyed (S)
   Andersdotter,, Anna (1771 - 1863)
   Jonsdotter, Lotta (1798 - 1873)
   Jonsson,, Emil (1763 - 1838)
 
Nu till frågan: De personerna som står under varje ort/by/gård, är det där personen är född eller är det där personen bodde större delen av sitt liv eller är det där personen dog?
 
Om en person flyttade ex. 5 gånger till olika platser... skall han då stå under 5 olika orter?
Vissa folk verkar ju ha flyttat ganska mycket...
Hur skall det se ut?
 
Mvh Nina

2003-10-14, 14:35
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Nina
Om det gäller Min släkt så blir det var personen är född som blir referens i Platser. Det är samma sak i Holger där Orter anges som referens. Däremot när man gör Ortregister (internt i datorn) i Holger kan man välja alla omnämda orter eller bara vissa (exvis vigda osv). Sedan kan det vara annorlunda i andra forskningsprg. Själv refererar jag bara till födelse i register och sedan får varje enskild person utvisa i egna uppgifter de olika flytten.
Jan-Christer

2003-10-14, 14:51
Svar #2

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Jan-Christer!
Jag tänkte göra ett mer dynamiskt ortregister än det jag har nu. Jag har all foskning i en accessdatabas så jag kan ju välja vad jag vill ha med. Det låter kanske mest logiskt att man tar de ställen där personen är född. När man väl kommer in på detaljnivå på personen så står det ju mer info där om var de har bott osv.
Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig nu!
 
Mvh Nina

2003-10-14, 17:37
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Nina!
 
När det gäller Min släkt så hittas personen under alla platser som finns registrerade på personen ifråga. Om han/hon fötts, dött, bott på, vigts osv på olika platser så finns han/hon med på alla platserna under Platser-fliken på hemsidan.  
Likaså om man i programmet vill veta vilka personer och händelser som finns registrerade på en plats. Man markerar platsen och får då fram en lista med namn, datum och händelse för just det stället. Uj, mycket platser och rörigt blev det, men jag tror du förstår.  
 
Mvh//
Lotta

2003-10-15, 16:06
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej igen!
Någon som har någon id? eller tips på hur man på bästa/snyggaste sättet visar upp ortsnamnen? Skall det vara typ:
 
Gamleby, Hästerum
namn
namn
namn
 
Gamleby, Håkanstorp
namn
namn
namn
osv.  
 
Eller räcker det med att alla som är födda
i församlingen Gamleby radas upp allihopa,  
tex:
Gamleby, Kalmar län (H)
 
namn
namn
namn
namn
namn
namn
 
... och när man sedan går in på detalj på personen så ser man att de bodde i tex. Botorp osv.? Någon som har något förslag på vilket som är bra, dåligt?
 
/Undrar Nina

2010-08-25, 13:08
Svar #5

Utloggad Malin Almstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 20:21
    • Visa profil
    • Helsingia
Hej!
 
Jag har en fråga om indelning av gårdar/ägor i olika byar enligt kyrkoarkivalierna. Många gånger stöter jag på att mina anfäder bor under gård 1 eller att de bor på s1 (sub 1) eller till och med sss1. Är det någon som kan berätta för mig hur man skall tolka detta. Det kan ibland vara så att det är en släkting, men då är det tydligt. Men oftast så verkar det inte finnas något släktband mellan de personer som bor på gården no 1 och de som bor under denna gård eller på sub 1.
 
Hälsningar
Malin

2010-08-26, 13:12
Svar #6

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Du har tydligen hittat en noggrann präst! Att bo på gården innebar normalt, att man tillhörde hushållet, även om det förekom, att drängar och pigor åt avskilt från ägarfamiljen. Att bo under gården innebar, att man bodde i ett annat hus, som var beläget på gårdens ägor/mark, alltså ett hus på ofri grund, exempelvis en backstuga, eller möjligen vad som lantmätarna kallar en lägenhet, avstyckad från gården men ej i mantal satt. Dessa andra hus kunde givetvis vara byggda av vem som helst, som fått tillstånd från markägaren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna