ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 oktober, 2014  (läst 3255 gånger)

2013-05-17, 21:45
läst 3255 gånger

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
ßJag har idag mina reg under My Heritage och jag är inte alls nöjd. Supporten svarar inte och problemen är stora. Mycket strul. Programmen är helt enkelt in färdigutvecklade vilket ger stora problem för användarna. Trist! Supporten svarar inte alls och jag är en van användare med över 25 års erfarenhet av utveckling! Ingen bra reklam för MY men Min Släkt-programmet fungerade suveränt - synd att han inte vidarutvecklar!
Jag har stora reg och undrar om allt kommer med om man kör över till Disgen. Detta gäller foton och noteringar. Har tröttnat på att hela tiden ligga och rätta upp efter MH's körningar. Finns någon som har kunskap om hur det funkar om jag väljer att byta.  
Tacksam för svar
 
Inlägget något ändrat eftersom det innehöll namn på levande person. / Moderator Västergötland

2013-05-17, 22:11
Svar #1

Utloggad Rolf Bäckström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-21, 21:11
    • Visa profil
Hej,
Jag har samma erfarenheter som du, men har hittills försökt vara tålmodig, eftersom MH verkar lägga ner stora summor på programutveckling. Jag har kritiserat dem för att vidareutvecklar saker av marginell betydelse (t.ex. Celebrity matching och annat trams), medan till exempel kritiska processer som Smart Matches fortfarande innehåller samma grava buggar som för fyra år sedan när jag började använda den, trots att jag rapporterat om dem ett flertal gånger. Jag provade för några år sedan att överföra MH till Geni. Principen är enkel men en perfekt överföring är besvärlig. Du exporterar en GEDCOM-fil från FTB, dvs en fil i universalformat och importerar den till det program du har valt. I allmänhet blir det allt möjligt strul - formatet är tydligen inte så universellt det borde vara. Det borde i alla fall vara lite enklare med att Unicode nu introducerats i FTB 7.0. Bilder och dokument är sedan en helt annan femma.

2013-05-18, 01:01
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Man ska inte ställa samma fråga på två olika ställen.

2013-05-18, 07:37
Svar #3

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Förlåt hittade först inte My Heritage varför jag skrev i Disgen
 
Jag tar med jämna mellanrum ut två böcker som jag korrekturläst och läser. Hela tiden dyker nya fel upp. Kort försvinner, texter hamnar fel osv. Ett barndomskort på min mor såg jag under ett annat träd under fel person. Har fått gjort om träden ett par gånger då många fel uppstått eller trädet försvunnit från hemsidan. MY säkerhetskopiering fick jag ta ner för ett par veckor sedan men där fattades 600 personer. Tur att jag själv säkerhetskopierar så jag kunde plocka in min istället. Detta gjorde att jag slutade matcha. Undrar om affärsidén är att man aldrig skall bli klar. I den senaste boken som togs ut igår  kommer inte noteringarna med hur jag än selekterar och då blir inte korrekturläsningen fullständig. Texter från trädet lägger sig helt annorlunda i boken. Konstiga radavslut. Jag köpte den dyra varianten av program. Här ingick också support som skulle vara snabb. Jag har inte hört av dem på månader. Däremot ringer de om att jag skall köpa ytterligare programvaror. Nej tack. Först måste mina träd vara perfekta. Alla buggar vid matchning gjorde mig också galen. [color=ff6000]Har ytterligare ett reg på 150000 personer som inte kommer att hamna hos MY. [/color]
Trist tyckte programmet såg tryggt och bra ut men så var inte fallet. Vem äger programmet? Hittar ingen ansvarig att maila?

2013-05-20, 10:10
Svar #4

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Kundtjänst svarar inte
 
Här sitter jag med problem. Kan inte korrekturläsa då allt inte kommer med i bokform.
Vart tog den snabba supporten vägen som ingick i mitt köp?
Lena
 
Inlägget något ändrat då det innehöll namn på levande person. / Moderator Västergötland

2013-05-20, 15:41
Svar #5

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Jag föredrar nog ett riktigt släktforskningsprogram med rejäl support.
Själv använder jag Disgen}.
 
MyHeritage använder jag bara för att kommunicera forskningen med andra.
Tycker att en egen webbsite är lite owerkill kanske.

2013-05-20, 17:43
Svar #6

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lena,
 
Om du vill släppa ifrån dig ditt material skulle jag testa att importera din Gedcom-fil i släktforskarprogrammet jag använder.
Alternativt kan du skicka en mindre gedcom-fil bara för test.
 
bengtdnilsson@gmail.com

2013-05-20, 19:04
Svar #7

Sara Silander

Hej Lena,  
 
Min kollega ska ha kontaktat dig under dagen, för att hjälpa dig. Om du behöver ytterligare hjälp, tveka inte att kontakta mig igen.  
 
Sara

2013-05-21, 19:03
Svar #8

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Jßa, du. Han kom tillbaks och vill att jag kopierar in alla noteringar på nytt. Detta är helt vansinne då mina reg är på 16.00 + 16.000 + 5000 plus ytterligare ett. Ni är inte seriösa. Förstår ni inte att ni spolierar 10 års forskning - ger mig ytterligare ett års arbete minst. Detta utan att ni meddelar på något sätt var ni håller på med. Detta är bara ett problem. Ni svarar inte på mail har inte gjort på ett halvår när jag rapporterat problem utan jag har hela tiden försökt lösa problemen själv.
Vansinne! Har nu krävt att man gör ett fixprogram som ställer allt till rätta. Det är det minsta man kan begäran - men  inget svar på mitt krav har ännu kommit. Sverker nästa!
Torsten och Bengt återkommer till er, underbara släktforskarkamrater!
Lena
 
Inlägget något ändrat eftersom det innehöll namn på levande personer. / Moderator Västergötland

2013-05-22, 08:28
Svar #9

Utloggad Anders Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-09-17, 08:57
    • Visa profil
Undvik allt strul!
Använd gratistjänsten GeneaNet, har funkat utmärkt för mig i många år.
/Anders

2013-05-22, 09:27
Svar #10

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Ja, gäller att veta vad man köper. Mail har idag gått iväg till både England och till Sara. Fortsättning följer! när jag ser vad som händer
Lena

2013-05-22, 11:04
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Rootsweb World Connect bra gratisalternativ. Bara ladda upp GEDCOM.

2013-05-22, 11:40
Svar #12

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil

2013-05-22, 15:16
Svar #13

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
[color=ff6000]Lägesrapport = förvirrat![/color] verkar det mesta när man har med MH att göra. På morgonen kom mail på mail från olika supporters. De svarade på väldigt gamla  mail. Senare kom att jag skulle ladda tillbaka till den gamla versionen vilket jag vägrar att göra då jag inte vill tappa månaders jobb igen. Senare nytt mail om att jag skulle ladda ner den senaste versionen som ej släppts. Vet ej hur jag skall hantera allt detta och  supporten svarar naturligtvis  inte igen. Total tystnad och min tid börjar ta slut då vi skall resa bort. Frågade om nya versionen vad som händer men ännu  inget svar där heller. Trist!
Lena

Inlägget något ändrat då det innehöll namn på levande person. / Moderator Västergötland

2013-05-24, 16:13
Svar #14

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Igår aktivitet. Fick skicka zip-länk för labbundersökning men sedan dess knäpptyst. Förhoppnings jobbar de på men någon respons borde komma innan helgen, tycker jag.

2013-05-26, 14:29
Svar #15

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
[color=ff6000]Tack,[/color]nu ligger noteringarna på plats. Fortsätter be dig om hjälp  med finjusteringar så böckerna blir bra.
 
Inlägget något ändrat då det innehöll namn på levande person./Moderator Västergötland

2013-07-04, 08:59
Svar #16

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
ßNu ligger noteringarna längst bak och bara siffror under namnen. Dessutom &&& istället för å ä ö. Har skrivit igen att nu ger jag upp. Hela tiden en oreda utan dess like och jag som trodde jag skulle få mina böcker klara detta år. Har förmodligen lagt ner ett år på att maila om fel istället för att forska. Ledsen och besviken då jag trodde lösning var på gång. Känner bara att jag vill slänga allt som jag gjort orkar inte korrekturläsa ytterligare en gång. Kan snart hela reg på 30000 namn totalt utantill då jag läst och läst och bara hittat programfel som bara accelererat, blivit fler och fler. Inte ens ett telefonsamtal från support eller ägare. Mycket dålig marknadsföring och programering av ett i grunden bra program! Vill någon kika på  senaste bok, 17,21 mb så mailar jag gärna över. Kontakta mig i så fall på kindblom@bredband2.com
 
Inlägget något ändrat eftersom det innehöll namn på levande person./Moderator Västergötland

2013-07-04, 09:06
Svar #17

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Glömde tala om att noteringarna kommer med om man använder programmet på familjesidan men där inga åäö
Under tree builder kommer noteringarna längst bak och äåö funkar bara till och från.

2013-08-21, 09:34
Svar #18

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Under artiklar i My Herigate har alla bilder försvunnit. Fått ny version utan buggar häromdagen men inget händer. Försöker lägga in bilderna igen men nej går inte.
Support svarar inte som vanligt och nu reser vi bort. Skulle visa upp detta i USA men  tyvärr My Heritage ingen bra reklam den här gången heller.
Detta problem har jag påtalat sedan början av juni!!!!
Lena

2013-11-04, 08:57
Svar #19

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
My Heritage igen!
Vet någon hur man beställer Historiska samlingar med kod. Supporten svarar sällan och tiden rinner iväg så tacksam om någon vet hur man går in med kod som jag fått från supporten utan info eller länk för att beställa!
Lena

2013-11-09, 12:35
Svar #20

Utloggad Stefan Vestling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 19:22
    • Visa profil
Jag har använt My Hertiage i över ett år och tycker det fungerar utmärkt. Efter ver 7 kan man kan uppdatera både via webben, mobilen och via PC (genom Family tree builder) och att det även synkas till PC när man uppdaterar från en annan källa så är jag helnöjd..
 
/Stefan

2013-11-28, 07:23
Svar #21

Utloggad Patrik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 13:44
    • Visa profil
vad är smarth matches.
 Är det att jag ska bekräfta eller avvisa att det är samma personer

2013-12-18, 09:29
Svar #22

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Smart matches är en tjänst som försöker hitta gemensamma anor i olika släktträd. När en sådan hittats skickas ett meddelande, som ber dig bekräfta eller dementera om det är samma person. Tanken är god, men tjänsten fungerar dåligt för närvarande och har inte blivit bättre det senaste året. Jag får många meddelande, men kanske ca 1% är en korrekt matchning. Det händer ofta att födelseåret skiljer sig åt med mer än 50 år och ändå kommer det meddelande om matchning om personerna skulle råka ha liknande namn.

2013-12-18, 10:36
Svar #23

Utloggad Kjell Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2017-04-16, 16:46
    • Visa profil
Instämmer med Jan Lindhs synpunkter på Smart matches. Jag har framfört dessa synpunkter till My heritage som säger sig vara medvetna om att sökmotorn letar alltför brett och att de strävar efter att göra något åt det men inget händer. Jag har dock fått en mängd matchningar som stämmer och därmed fått många intressanta kontakter som jag fortsätter att jobba med smart matches.
Kjell

2014-03-11, 14:03
Svar #24

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Bokprogram
Kan någon tips om bokprogram så jag kan ladda ner pdf-fil från My Heritage. Vill kunna redigera då MH böcker blir fulla med konstiga tecken. Har påtalat- de säger buggar men inget händer. Vill också kunna lägga tillbaks noteringar under personen som noteringen  tillhör. Var så tidigare men tydligen gjorts om så nu ligger noteringarna sist i  böckerna.
Tacksam för svar om bra enkelt program som även lägger in bilder och som åter kan laddas till PDF fil för vidare hantering hos boktryckarn!
Lena

2014-03-11, 14:17
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har ingen kunskap om MH. Små ändringar kan man göra i PDF-filer, i övrigt är det inget bra format att försöka redigera i.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-03-11, 18:19
Svar #26

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil

2014-09-10, 14:02
Svar #27

Sara Silander

Hej,
 
Ville bara påminna er som har skrivit i denna tråd att ni alltid är välkomna att kontakta oss på supporten om ni har några frågor eller funderingar om MyHeritage. Ni når oss snabbast genom att skriva till support@myheritage.com.
 
Vänligen Sara

2014-10-04, 07:45
Svar #28

Utloggad Patrik Borneson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-07-24, 00:00
    • Visa profil
VARNING FÖR MYHERITAGE!!!
 
Blev för ett par dagar sedan uppringd av ens säljare från MyHeritage som ville sälja ett Premium-Plus abonnemang. Efter en del övertalade och löfte om att ett Premium-Plus skulle ge mig tillgång till allt material på MyHeritage beslöt jag mig för att prova.
 
Snacka om att jag blivit lurad!
 
Alla sökresultat jag klickat på har länkat mig vidare till en sida där jag måste lösa ytterligare ett abonnemang för 9.95$/månad. Förstår inte hur detta kan vara möjligt eftersom jag skulle få tillgång till ALLT med mitt Premium-Plus.
 
I Premium-Plus ingår också något som heter prioriterad support. Med det ska man få support och svar på sina frågor snabbare än alla andra. Inom samtliga branscher som jag jobbat i gäller att en normal kund ska få hjälp och support inom 24 timmar och prioriterade kunder betydlig snabbare än så. Nu har det snart gått 3 dagar och det enda jag fått är ett automatgenererat mail om att de har tagit emot mitt email. Det är knappast det jag kallar prioriterad support.
 
Jag vill härmed kraftig avråda alla från att skaffa ett Premium-Plus abonnemang eftersom det är pengar rakt ner i sjön.
 
Hälsningar,
Patrik

2014-10-17, 19:04
Svar #29

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Intressant läsning här ovan. Jag har nu avslutat delar av min släkt så att jag kan gå till en boktryckare för att diskutera en utformning av en släktbok för delar av min släkt.  
Har tittat på MY H men när jag läser vad som skrivs här så kan jag konstatera att där ska inget in.
 
Då återstår dock frågan vilket program är det användarvänligaste att nyttja för ändamålet?  
 
Tacksam för tips och input från dem som provat.
 
Alternativet är ju att kunna presentera släktträdet på internet men jag är inte intresserad av att lägga ut detta på en egen web-sida (för allmän beskådan), som dessutom kontinuerligt måste underhållas.
 
Vilka program kan man då lämpligen använda för en redovisning för  enbart släkten och alltså bara ha access till endast för dem som har där att göra?
 
Jag har använder DISGEN för hela min dokumentation, är det en utskrift från detta underlag som kan vara det bästa att gå med till tryckeriet?
 
Öppen för alla förslag och synpunkter.
 
Bo Almquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna