ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MyHeritage  (läst 7215 gånger)

2015-10-13, 08:44
läst 7215 gånger

Sara Silander

Hej Kjell,
 
Tack för din fråga. Du kan slå ihop två träd i Family Tree Builder. Börja med att ladda hem programvaran via denna länk: http://www.myheritage.se/family-tree-builder (kostnadsfritt). Exportera sedan en gedcom-fil av ditt träd från din släktplats online (släktträd > hantera släktträd).  
 
Observera att det för närvarande inte finns något verktyg för att upptäcka dubbletter och slå ihop dem. Detta betyder att du måste upptäcka dubbletterna manuellt. Detta kan göras genom att sortera alfabetiskt och sedan radera dubbletterna. För att slå ihop träd måste ett av dem exporteras till en GEDCOM-fil. Varje gång du exporterar eller importerar en GEDCOM-fil av ditt träd måste varje foto ersättas manuellt.
 
För att göra en sammanslagning exporterar du ett av projekten till en GEDCOM-fil.
 
Sedan öppnar du det andra projektet och väljer importera GEDCOM. Du blir tillfrågad om du vill avsluta projektet som nu är öppet ska du klicka på ja.
 
I ett av dialogrutans steg får du frågan om du ska importera GEDCOM-filen in i ett nytt projekt eller in i det senaste projektet. Välj det senaste projektet. De kommer då slås samman. Se nedan valet du ska ange i 'Importera GEDCOM' för att få sammanslagningen att fungera i Family Tree Builder.
 
Innan du gör detta bör du göra säkerhetskopior av bägge dina projekt (använd arkiv > säkerhetskopiera projekt). Ifall du inte är tillfreds med sammanslagningen kan du alltid gå tillbaka till ditt tidigare träd.
 
Lycka till!
 
Sara

2015-11-13, 17:27
Svar #1

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Jag har nyligen läst in en stor GEDCOM fil av min databas med hjälp av export-funktionen i ANARKIV 8.0. MyHeritage verkar vara det enda program som  accepterar denna GEDCOM  fil.
Endast födelse och dödsdata verkar komma med men det kan vara ett ANARKIV problem,
 
En fråga, kan jag stänga av funktionen att en hustru får mannens efternamn vilket är historiskt fel, gifta kvinnor behöll sitt flicknamn livet ut oavsett hur många gånger de varit gifta (0,1,2,...).
Detta gällde i alla samhälsklasser i Sverige till nån gång inpå 1800-talet.
 
Att progrmmet inte förstår det svenska namnskicket med patronymika ger ju endast onödiga felrapporter  vid konsistentkontroller. Har använt funktionen att importera från andras släktträd vilket har skapat många fel vid konsistentkontroll, bör användas med stor försiktighet.
 
Ulf

2015-11-16, 08:50
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Ulf skrev: MyHeritage verkar vara det enda program som accepterar denna GEDCOM fil.
 
Kan du ge ett exempel på en persons uppgifter från gedcom-filen?

2015-11-16, 09:02
Svar #3

Sara Silander

Hej Ulf,
 
Tack för din fråga.  
Kvinnors efternamn kan visas på olika sätt i ditt släktträd.
 
För att ändra sättet efternamn på kvinnor visas i ditt träd, gör följande:
 
1. Öppna ditt träd i Family Tree Builder.
2. Gå till menyn Verktyg i den övre menyraden och välj Konfiguration.
3. Under Namn välj ”Efternamn på gifta kvinnor”.
4. Välj det alternativ som du föredrar och spara ändringarna.
Kvinnors efternamn som gift kan antingen läggas till manuellt eller automatiskt tas från makens efternamn.
 
Om du vill tillåta/inte tillåta programmet att ge kvinnor sina makars efternamn, gör så här:
 
1. Öppna Namn i fönstret ”Konfiguration” på det sätt som beskrivits ovan.
2. Klicka på alternativet ” Antag att kvinnans namn i gifte är den äkta mannens släktnamn”.
3. Välj Ja eller Nej enligt dina önskemål och klicka på OK för att spara inställningarna.
 
OBS!
Du kan alltid lägga till enskilda kvinnors efternamn som gift manuellt. I så fall slutar programmet att ge kvinnan makens efternamn och använder efternamnet du angivit i stället. För att göra detta, dubbelklicka på kvinnans profil och lägg till efternamnet som gift i huvudfliken.
 
Lycka till!
 
/ Sara

2015-11-17, 09:58
Svar #4

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tack Sara!
På grund av problem med GEDCOM genererade av ANARKIV 8.0 baserade på min databas med cirka 7600 personer omfattande 20 generationer så kommer jag att behöva starta om från början.
Tror att jag nu färstår proceduren hur göra det, men återkommer vid problem.
 
Bengt-Göran, förstår inte vad du behöver för information. Problemen med min GECOM fil uppstår när jag exporterar min stora databas med ANARKIV 8.0.
MyHeritage accepteras en sådan fil men inte Genealogica Graphica, ett shareware program med en del trevliga funktioner.
Den databas Ulf Larsson som jag lyckats lägga ut på webben med MyHeritage har många problem som troligen finns redan i min GEDCOM fil eller p.g.a. felaktig hantering av mig.
Problem:
Har fått många dubletter troligen av personer som finns på flera ställen i mitt anträd (anförluster). Dubletterna fins inte i databasen.
Verkar som endast basdata och inte notiser och text kommit med via GEDCOM flen, kan igen vara handhavandefel av mig!
MyHeritage har hittat många konsistensproblemi min databas som jag kunnat rätta till.
Låter för ett tag detta problem vila, har trevligare släktforskningsproblem att arbeta med!
 
Sara, jag kommer inte att ha tid att bekräfta de drygt 8000 smartmatcher gällande 993 personer som MyHeratage har hittat!
 
En del av dessa visar hur många felaktigheter som finns i folks anträd men det kan inte var min sak att rätta dessa!
Ett bestickande exempet gäller skotten Hans Stuart som kom till Sverige i september 1565 (fanns fången vid stormningen av Varbergs fästning).
Förvånde många har satt hans födelseår till 1560, jag tror inte danskarna var så grymma att de fängslade en femåring!
Men matchningarna kan ha den trevliga bieffekten att man hittar släktingar som släktforskar!
 
Ulf

2015-11-17, 12:13
Svar #5

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hej Bengt,
Ursäkta att jag kallade dig Bengt-Göran.Det var en annan diskussion!
Tack för e-posten , i ett svar på detta bifogar jag senaste versionen av min GEDCOM fil.
Ulf

2015-11-17, 13:04
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag var tidigare i kontakt med GEDCOM fil från ANARKIV och den innehöll formella fel som gjorde den oanvändbar.
Jag lyckades dock med ett fixprogram att laga den. Det kan vara liknande problem du nu har.
 
Jag vet inte vilken hjälp du får av Bengt, men om det inte löser sig kan du kontakta mig så kan vi se om jag kan få GEDCOM filen användbar.
 
(Meddelandet ändrat av dis19138 2015-11-17 13:05)

2015-11-17, 14:28
Svar #7

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Jag fick gedcom-filen av Ulf och läste in den i programmet Genney (http://www.genny.se).
 
Genneys felrapport: 99% av felen var dubbletter av personer (samma ID), några konstiga datum och någon annan konstig rad.
 
Det var sedan problem att exportera ut till gedcom-fil, men det löste jag genom att slå ihop identiska källor (menyn Hantera->Källor).

2015-11-20, 09:56
Svar #8

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Jag har nu i min Anarkiv databas korrigerat fel funna av Genney. Avände den tvättade gedcom-fil som jag fick av Bengt.
Dubletterna finns inte i min anarkiv databas men verkar finnas i den gedcom fil som genereras av anarkiv 8.0.
Borde göra om kontrollen under mer kontrollerade former, den fil som Bengt kan vara tvättad med hjälp av MyHeritage vilket borde synas i headern.
 
Den gedcom fil som jag fick från Bengt gick att ladda upp till min webbsida på Family Tree DNA, vilket inte gått med filer genererade direkt med anarkiv eller sådana filer tvättade med MyHeritage.
 
Återkommer här om jag kan lokalisera felet med dubletterna till MyHeritage, om inte borde nog discussionen fortsätta under Anarkiv ellel Anarkiv 8.0!

2015-11-20, 10:27
Svar #9

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hej Ulf
Om jag får tillgång till din ursprungliga GEDCOM fil från ANARKIV kan jag göra ett försök att använda det fixprogram som jag tidigare använt.
 
Förhoppningsvis får vi då ett alternativ till den fil som Bengt fixat.

2015-11-21, 08:32
Svar #10

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Använde Anarkiv 8.0 för att generera filen LARSSON10.ged som rapporterades innehålla poster för 4605 personer och 919 familjer.
 
Både MyHeritage och Genney accepterade filen men gav felindikeringar för duplicerade personer:
 
MyHeritage genererade poster för duplicaten och rapporterade 4605 personer och 919 familjer medan Genney inte genererade poster för duplicaten och rapporterade 3842 personer och 919 familjer. Skillnaden 763 personer måste vara duplicaten som saknas i Genneys register. MyHeritages konsistenskontroll rapporterar duplicaten som syskon med samma förnamn.
 
Exempel: Anders Persson född cirka 1621 och hans hustru Kerstin Danieldotter född cirka 1623 är båda mina anor på 6 olika vägar i mitt anträd (anförluster) de får 6 kopior vardera i Myheritage.
Av detta bidrager sonen Per Andersson med en samt sonen Kristoffer med 3. Kristoffer få då 3 kopior medan Per endast finns i original.
Slutsatsen är att det är inte bara förgreningspunkterna som ger kopior utan även deras anor,
 
Upphovet till kopiorna finns i gedcom-filen genererad av Anarkiv 8.0 varför vidare diskussion inte hör hemma under denna rubrik!
 
P.S. Carl-Johan, om du vll ha en kopia av gedkomfilen LARSSON10.ged så sänd en epost till ulfhlars@gmail.com så returnerar jag filen D.S.

2015-11-21, 15:29
Svar #11

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Hej Ulf
 
Om ni använder Programmet Family Tree Annalyser så går det igenom din Gecomfilen.
Man kan välja vilka felrapporter man vill ha så som Data Error, Duplicates och många andra rapporter.
Jag använder detta program när skall skicka en gecom fil till någon eller till disbyt För att rätta till något som kan ha blivit fel.
Finner detta program mycket användbart
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2015-11-23, 08:41
Svar #12

Sara Silander

Hej igen Ulf,
 
För tillfället finns det inget sätt att ta bort Smart Matches. Det du kan göra är att välja att ignorera dem så att de hamnar längst ner på listan över matchningar och du slipper behandla dem på nytt. Det gör du genom att gå till Smart Matches-sektionen på din släktplats, klicka på visa matchningar och därefter klicka på ignorera detta träd.
 
Vänligen Sara

2015-12-20, 11:09
Svar #13

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag använder Min Släkt att mata in uppgifter i men ibland gör jag en gedcomfil och sammanställer en s k bokrapport i gratisversionen av MyHeritage.  
Från början minns jag inte att det såg ut så här men undrar varför det lägger sig en massa hänvisningar till dödsfall under noteringar. Gör jag något fel eller vet någon varför det blir så här?
 
Tar ett exempel här.  
EMMA MARIA (EMMA CHRISTINA) JOHANSDOTTER JOHANSSON (..... morfars mor) föddes (Dopnamn Emma
Christina) den 8 mars 1856, i Farstorp, Tämta (P), som dotter till Johannes Svensson39 och Anna Lisa Johansdotter40, som
visas i släktträd 6. Emma dog (18560308) den 11 maj 1937, 81 år gammal, i Mollaryd Backen, Molla (P).
Noteringar:
. Notering 84 (Dödsfall).
. Notering 79 (Dödsfall).
. Notering 85 (Dödsfall).
. Notering 74 (Dödsfall).
. Notering 86 (Dödsfall).
. Notering 87 (Dödsfall).
. Notering 53 (Dödsfall).
. Notering 69 (Dödsfall).
Referenser:
. Källa 95 (Födelse).
. Källa 103 (Dödsfall).
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2015-12-20 19:32)

2016-01-08, 10:48
Svar #14

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag er medlem i My Heritage och en eller annan sletter mine anor ryttaren Olof Ekegren 1694-1741 från Walby(Vallby), Kyrkheddinge, Skåne och hans fru Hanna Swensdotter. Olof var ryttare no.80 i Södra Skånska Kavalleriregmentet, Sallerups Kompani. 2ndre korpralskap, Torna järad.
Er det kun medlemmer av mitt nettsted som kan slette mina anor och varför får jag ingen melding?
 
Hälsning
Hans Petter Engh(Engh Web Site)

2016-01-08, 11:50
Svar #15

Sara Silander

Hej Solveig,  
 
Jag skulle rekommendera att du kontaktar vår support direkt. Då din fråga är specifik för ditt träd kan det vara bra om den person som ska hjälpa dig har direktkontakt med dig. Du når vår kundtjänst på support@myheritage.com.
 
Vänligen Sara på MyHeritage.

2016-01-08, 12:20
Svar #16

Sara Silander

Hej Hans Petter,
 
Tack för din fråga. Kul att du använder MyHeritage för att utforska dina anor.  
 
Det är bara dina släktplatsmedlemmar som kan ta bort anor (om du ger dem tillstånd att arbeta med ditt träd). Uppdateringar om ditt träd kan du se i nyhetsflödet på förstasidan på din släktplats.  
 
Vänligen Sara

2016-01-08, 16:54
Svar #17

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Sara,
 
Takk for svar och hjälp.
Uppdateringene på mitt träd: Mina släktplats medlemmar och meg själv?
Frågan er om jag ochså kan se hvem som tar bort mina anor på förstasidan?  
 
Vänligen
Hans Petter

2016-01-08, 18:19
Svar #18

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej Sara,
 
Etter at jag skrev mitt innlegg 16:54 har mina anor igjen blitt slettet uten at jag kan se hvem som utförer handlingen. Det har skädd minst femton ganger innom en period av syv dager.
Det er trolig en person i Sverige som ikke vil at min ano Ryttaren Olof Ekegren f. ca. 1694 i Skåne, död 27.12.1741 i Vallby, Kyrkheddinge i Skåne skal finnes i My Heritage.  
 
vänligen
Hans Petter

2016-01-14, 16:43
Svar #19

Sara Silander

Hej igen Hans Petter,
 
Uppdateringar kan ses av både dig och dina medlemmar. Du kan inte se vem som har tagit bort vad. Om du vill begränsa dina inbjudna släktplatsmedlemmars möjlighet att arbeta med ditt träd finns det två åtgärder att vidta. Det ena är att  du går till rullgardinsmenyn i det övre högra hörnet på din släktplats > Släktplatsinställningar > Min integritet > Innehåll > Medlemstillåtelser > Avmarkera Tillåt släktplatsmedlemmar att publicera innehåll på webbplatsen (rekommenderas) > Spara.  
 
Det andra är att: Gå till fliken Släktträd > Hantera släktträd > Redigera trädets inställningar > Behörighet > Välj Bara du > Spara.  
 
Lycka till! / Sara

2016-03-03, 10:10
Svar #20

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har upptäckt att någon har lagt ut fel uppgifter om en person i My Heritage, kan inte kontakta denna person för jag är inte medlem. Hur gör jag för att få kontakt, det är ju synd att folk litar på fel uppgifter.
Vänligen Ingela.

2016-07-12, 21:58
Svar #21

Utloggad Stefan Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 20:18
    • Visa profil
...
För att göra en sammanslagning exporterar du ett av projekten till en GEDCOM-fil.
 
Sedan öppnar du det andra projektet och väljer importera GEDCOM. Du blir tillfrågad om du vill avsluta projektet som nu är öppet ska du klicka på ja.
 
I ett av dialogrutans steg får du frågan om du ska importera GEDCOM-filen in i ett nytt projekt eller in i det senaste projektet. Välj det senaste projektet. De kommer då slås samman. Se nedan valet du ska ange i 'Importera GEDCOM' för att få sammanslagningen att fungera i Family Tree Builder.
 ...
Det här tillvägagångsättet får jag inte att fungera!
Varje gång som jag försöker importera en GEDCOM-fil in i ett existerande projekt slutar det med att jag *enbart* har innehållet från GEDCOM-filen...
Jag har version 8.0.0.8202 av FTB.
Vad gör jag för fel?


/Stefan

2017-01-24, 22:00
Svar #22

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Nu får jag försöka formulera mig lite för jag är rätt uppgiven,

Vad i hela friden har MH gjort med sin Smartmatch funktion? I alla fall jag har fått en helt ny layout som jämfört med den gamla funktionaliteten lämnar en hel del att önska. Jag har efter ett par dagars labbande givit upp. Den tidigare versionen gav en överblick som fungerade och man kunde om det var fler matchningar på samma person godkänna dom en och en. Jag skulle kunna hålla på och delge mina tyckanden och min indignation i många rader till med slutar tyckandet här.

Jag antar att fler än jag är utsatt för denna förändring och jag undrar vad ni tycker? Min åsikt är att MH har skapat ett duktigt bloopware!!

Peter

2018-08-02, 11:45
Svar #23

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Jag ville testa Family Tree Builder så jag installerade gratisversionen. Så exporterade jag alla personer från Disgen 2018 till en GEDCOM-fil och importerade den. Det gick rätt bra, men jag har några personer som har haft en fostermor. När jag tittade på dem så stod hon som biologisk mor. De hade alltså fått två biologiska mödrar, vilket man kan tycka borde vara omöjligt. Dessutom går det inte att rätta till. Jag väljer "Hantera föräldar", ändrar relation till "Foster" och trycker på klart, men när jag tittar igen så står fostermodern fortfarande som biologisk mor.

2019-06-05, 15:02
Svar #24

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Är så besviken och ledsen på MyHeritage och deras support Lisa.Har haft programmet i över sju år och programmet har fungerat till och från. Många tråkiga problem under åren men de har tidigare lyckats lösa dessa även om det har tagit lång tid. Jag har ett väldigt stort register med många träd som jag tryckt upp två släktböcker från. Snygga och prydliga efter lång tids redigering. För två veckor sedan skulle jag ta ut ytterligare en ny bok för redigering. Döm om min  förvåning så kommer boken ut i PDF och går inte att redigera. Support hänvisar till Adobe som finns på vänster sida på boken alt ett gratis Adobeprogram. Inte nog med detta så kunde man tidigare (även idag) välja direkta anfäder eller indirekta anfäder. källor osv. Idag kommer allt ut i en enda stor röra. Och då enligt supporten skall man trycka på direkta anfäder så får man bara upp dessa. Icke allt kommer ut.  Enligt supporten så efter man efter ha laddat ner Adobe  deleata Indirekta  anfänder och det man inte vill få med. Verkar komplicerat och inte vettigt. Kan någon tala om hur jag skall kunna få ut mina böcker som tidigare??? Varför ändrar man på något bra till detta.....Är så ledsen - känner mig  grundlurad på alla dessa år. Ångrar djupt att jag inte valde ett svenskt program
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna