ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-27  (läst 2400 gånger)

2005-11-19, 12:51
läst 2400 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag använder mig av släktprogrammet Min släkt, version 3.1a. Under senare tid har jag haft problemet att person- och platsregistret ej varit fullständigt på min web-sida. Efter att ha exporterat nya versioner till min domän på Spray har man ibland bara kunnat se från bokstaven A till t.ex E i personregistret. Samma sak gäller platsregistret. Jag vet att samtliga personer finns där. När man går in i platsregistret och så finns, t ex bokstaven Ö med och jag får upp personen. Jag använder WS_FTP95LE för uppsändning till domän. Jag använder Explorer och Windows XP i min dator. Jag har kollat med vänner som har varit inne och tittat på min släktsida. För en del är det fullständiga register från A till Ö. Men för andra är det samma problem som mig. HTML-sidan jag exporterat från Min släk är fullständig.
Kan någon tipsa mig vad det hela kan bero på.
Mvh Martin Bergman

2005-11-19, 17:41
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Det är möjligt att Henrik på Dannbergs Data vet vad det kan bero på. Sen har det ju även kommit en version 3.1b samt 3.2 vid det här laget. Det är nog lättast att maila till support@dannbergsdata.se och höra efter.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-19, 18:50
Svar #2

Jan Lilliesköld

Hej Martin !
 
Tyckte det var ett intressant uttalande du angav - För en del är det fullständiga register från A till Ö. Men för andra är det samma problem som mig.
För detta skulle tyda på att det inte är den/de genererade filerna som felar - utan något annat. Har nu därför testat din sida, eller egentligen mest ditt personregister persons.html, med olika browers i olika åldrar av Windows operativsystem. Kan väl då konstatera att det blir olika längd av visat register (innan avbrott) beroende på sökningstillfälle - dvs man får olika slut för olika sökningar med samma browser. Vilket för mig skulle innebära att det skulle kunna vara din webserver som inte skickar hela filen !?
 
Någon timeout ??
 
MVH,
/Jan L

2005-11-19, 22:20
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har pratat med Dannbergsdata och vi har konstaterat att det ej är filerna det beror. Dom är alltså helt korrekta. Hittills har jag varit i kontakt med tre personer som har samma problem som mig. Jag har aldrig fått någon Time-Out när jag skickat filerna om det är det du menar. Jag har jämfört de uppsända filerna med avsända och konstaterat att dom är exakt lika. Jag ska försöka få tag på någon expert som får titta på min dator. Jag själv är inte så bevandrad i det tekniska som ligger bakom. Men mycket riktigt är att det är flera som har samma problem som mig. Jag har också konstaterat att det skiljer sig vad det gäller hur långt man kommer i alfabetet. Jag kommer f n till bokstaven E medan andra kommer till J. Tack i alla fall för erat engagemang. Om det löser sig kommer jag att lägga ut vad det beror på.
Mvh Martin B

2005-11-19, 23:32
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Martin,
Jag har tittat på din antavla alldeles nyss. Inga problem för mig i alla fall, allt fanns med. A-Ö både för personer och platser. Testade med Internet Explorer, Netscape och Firefox.
Min uppkoppling är 8 Mbit, så den är ju hyfsat snabb. Med en långsammare uppkoppling kanske resultatet blir annorlunda. Jag tror, som Jan ovan, att problemet ligger hos din serverleverantör.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-11-19, 23:38
Svar #5

Jan Lilliesköld

Hej igen!
 
Vad jag menar, är att det tycks bli ett fötidigt avbrott vid nedladdning av denna fil (persons.html).
Om jag startar Firefox eller alternativt IE och laddar din default.html, så är namnlistan bara någon stans bland Berglund...
Om jag direkt försöker läsa ner persons.html, så kommer jag lite längre (Danielsson), och vid försök att göra reload (utan cache), så kommer jag vanligtvis någonstans vid Edholm...
 
OBS! - att det är ungefär lika långt varje nedladdning, men att det åtminstone skiljer på förnamn varje gång. Och med tanke på att du nämner att vissa personer kan komma så långt som till J, så tolkar jag det som om nedladdningstiden skulle ha inverkan !?
(själv har jag långsam enkel ISDN-förbindelse ...)
Alternativt att det någonstans i http-kommunikationen blir ett oförmodat avbrott.
 
Jag trodde först att du hade egen server, men ser nu att du angett att du har använt FTP för uppsändning av dina filer. Så det är på den server dit du skickat filerna, som man skall leta problemet i tror jag.

2005-11-19, 23:41
Svar #6

Jan Lilliesköld

Ser att Sven-Ove hann före mig med ett svar.
Så det stärker min misstanke att snabbheten på förbindelsen är av betydelse.
 
/Jan

2005-11-20, 09:43
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hejsan!
Vad rekommenderar ni mig att göra? Ska jag köra om persons- och places.html. Ska jag då först ta bort de uppsända filerna och sedan skicka upp på nytt? Jag tror att vi är inne på rätt spår. Men varför har andra samma problem som varierar lite med mitt? Jag har pratat med lite olika platser i landet. Östersund, Västerås och här i Stockholm som inte har några problem. En vän i Osby har samma problem som mig men kommer lite längre i alafabetet.
Mvh och tack för ert engagemang, Martin B

2005-11-20, 11:16
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Martin,  
Som flera redan har sagt: det är inget fel på filerna du har lagt upp! Jag har bredband och får fram hela A-Ö både för personer och platser, precis som Sven-Ove. Det här handlar enbart om vad som händer när någon besöker din hemsida och alltså läser filer från servern där din hemsida ligger.
 
Prova att kontakta det företag som äger servern, och fråga dem varför de hemsidesbesökare som har långsam internetuppkoppling bara lyckas ladda ner delar av filerna persons.html (527 kB) och places.html (1033 kB) från din hemsida.

2005-11-20, 11:36
Svar #9

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Tack alla,
för de tips jag erhållit. Jag ska ta kontakt med Spray som är min domänleverantör. Tyvärr är det nog så att deras support är inte den allra bästa, men jag gör ett försök. Annars får jag överväga att byta leverantör. Ni kanske kan rekommendera något hotell. Jag kommer att lägga ut deras eventuella svar, till hjälp för andra.
Mvh Martin B

2005-11-20, 14:17
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Martin  
Jag kör Opera 8.5 Det är inga problem att läsa men Opera har en funktion där man kan kontrollera en hemsida via nätet.
 
Jag tror man kan göra det i andra Webläsare genom att gå till http://validator.w3.org/
 
Följande svar kommer på Din adresslista  
 
Result: Failed validation, 13 errors  
 
File: catalogtab22.html  
Encoding: iso-8859-1  
Doctype: (no Doctype found)  
No DOCTYPE found! Attempting validation with HTML 4.01 Transitional.
 
The DOCTYPE Declaration was not recognized or is missing. This probably means that the Formal Public Identifier contains a spelling error, or that the Declaration is not using correct syntax. Validation has been performed using a default fallback Document Type Definition that closely resembles HTML 4.01 Transitional, but the document will not be Valid until you have corrected this problem with the DOCTYPE Declaration.  
 
Learn how to add a doctype to your document from our FAQ.
This page is not Valid (no Doctype found)!
 
Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser.  
Error Line 1 column 0: no document type declaration; implying .
 
 
 
The checked page did not contain a document type (DOCTYPE) declaration. The Validator has tried to validate with a fallback DTD, but this is quite likely to be incorrect and will generate a large number of incorrect error messages. It is highly recommended that you insert the proper DOCTYPE declaration in your document -- instructions for doing this are given above -- and it is necessary to have this declaration before the page can be declared to be valid.  
 
✉  
Error Line 16 column 6: end tag for HEAD which is not finished.
 
 
 
Most likely, You nested tags and closed them in the wrong order. For example ... is not acceptable, as  must be closed before . Acceptable nesting is: ...  
 
Another possibility is that you used an element which requires a child element that you did not include. Hence the parent element is not finished, not complete. For instance,  generally requires a , lists (ul, ol, dl) require list items (li, or dt, dd), and so on.  
 
✉  
Error Line 17 column 14: an attribute value must be a literal unless it contains only name characters.
 
 
 
✉  
Error Line 17 column 130: there is no attribute MARGINWIDTH.
 
...TOPMARGIN=0 LEFTMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGTH=0>
 
✉  
Error Line 17 column 145: there is no attribute MARGINHEIGTH.
 
...TMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGTH=0>
 
✉  
Error Line 19 column 42: required attribute ALT not specified.
 
...TD> and type=text/javascript for .  
 
✉  
Error Line 19 column 86: required attribute ALT not specified.
 
...TD>
 
✉  
Error Line 25 column 59: an attribute value must be a literal unless it contains only name characters.
 
    Platser

2005-11-20, 15:57
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om det skulle bero på det som Jan-Erik skriver så skulle ingen av oss kunna ladda ner sidorna, men så är inte fallet. Martins server står i Moskva och den börjar sända, väntar på svar - och så blir det tydligen timeout på vägen någonstans, varpå servern avbryter sändningen. Vi med snabba uppkopplingar hinner svara och drabbas inte.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-11-20, 17:21
Svar #12

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag förstår inte fullt ut vad det teknisk står här ovan men ifrågasätter inte att dessa avvikelser finns på sidan.
 
Jag kan inte se att jag skrev varför det inte fungerar.
 
Jag har hört att rena standardiserade sidor är mycket snabbare och lättare att hantera, och det kanske fungerar så att sidor med fel klaras av men det tar tid - har man snabb förbindelse så fungerar det men vid långsamt modem så passeras tidgränserna.

2005-11-20, 21:45
Svar #13

Jan Lilliesköld

Inte för att det tillför något, eftersom det är uppenbart att det är webservern (eller kommunikationen till/från den) som ger timeout, men   från en av mina datorer som jag testade ifrån igår kväll (med avbrutet resultat), så anslöt jag nu via en VPN-förbindelse till en dator på mitt jobbs nät, vari det är ca 10MBit, så var det inga problem att få upp hela persons.html. Fast jag alltså har en mycket långsam VPN-förbindelse över mitt redan långsamma ISDN-förbindelse, så är det alltså den direkta förbindelsen med din webserver som har betydelse.

2005-11-20, 22:47
Svar #14

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej alla!
Jag är helt överväldigad över det engagemang som mina problem skapat. Vilka kunskaper som finns bland oss släktforskare. Frågan är om motsvarande kunskaper finns bland Sprays tekniker. Det här var i alla fall svaret jag fick idag.
 
Hej,
Tack för ditt mail!
Har felanmält detta till teknikerna som får kolla på servern om de hittar något fel där.
Med vänliga hälsningar
Marcus Åkerlind, Spray
 
Visserligen är det söndag. Jag ser med förhoppning fram emot svaret från teknikerna.
 
Tack alla, för ert engagemang. Jag förstår en del men inte allt.
Mvh Martin B

2005-11-25, 19:14
Svar #15

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har nu fått ett första och andra svar från Spray. Jag vet inte om det har med kommunikationerna med Moskva att göra, men tid tar det. Jag vill i alla fall redogöra för hur kommunikationerna med Spray har varit, för andras kännedom och efterlevnad. Så här skriver dom och jag vid olika tillfällen...........
 
2005-11-23, 11:23
Tack för ditt mail!
 
Har nu fått svar från teknikerna. Det du måste testa är att göra en s.k. traceroute från en av datorerna med uppringt internet. Så här gör du:
 
1. Koppla upp dig till den uppringda anslutningen.  
2. Klicka Start / Kör och skriv cmd . Klicka OK.
3. I Dosfönstret som kommer upp skriver du tracert www.martinbergman.com
4. Allt som dyker upp under detta vill jag att du kopierar och skickar till mig så vidarebefordrar jag detta till våra tekniker.
 
Med vänliga hälsningar
Marcus Åkerlind, Spray
 
2005-11-23, 17:55
Hej Marcus! Du innan jag hade lyckats med det här - det tog tid. Du hade skrivit en punkt efter cmd som inte skulle vara med. Det gick inte heller att kopiera efter spårningen så jag fick lov att ta en skärmdump. Hoppas att det går att läsa.
Mvh Martin B
 
2005-11-25, 09:58
Hej,
 
Tack för ditt mail!
 
Har nu felanmält detta till våra tekniker.
 
Med vänliga hälsningar
Marcus Åkerlind, Spray
Jag tycker det är tråkigt att inte alla kan läsa mina uppgifter som jag har i person- och platsregistret. Därför kommer jag att hålla berörda informerad om vilken lösning som ska tillämpas.
 
Mvh Martin B

2005-12-17, 14:36
Svar #16

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag lovade återkomma med resultat. Sprays support har hållit på i över tre veckor utan att kunna prestera en lösning på mitt problem. Jag byter därför Webhotell efter nyår. Jag vill därför varna andra för Spray/Lycos hotell. I synnerhet eftersom deras support är lika med noll. Jag har även hört andra som har haft problem med Sprays E-mail server.
Mvh Martin B

2006-01-02, 15:56
Svar #17

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som kan tipsa mig om hur man börja skriva i min släkt tacksam för tips.
 
 
Mvh GöteP

2006-01-02, 16:28
Svar #18

Sven Aivert (Svena)

Hej Göte!
 
Du öppnar ett nytt arkiv och klicka på rubriken person och där väljer du ny person.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-01-03, 10:24
Svar #19

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
HejSven!
Tack för hjälpen nu tror jag att jag ska kunna börja skriva i diagrammet.
 
   Mvh GöteP

2006-01-14, 21:01
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Har registrerat fel källa vid ett par tillfällen. Rena skrivfel. Källan ligger nu kvar i databasen och stör. För jag har råkat klicka på källan, som är snarlik den korrekta, och då anges åter fel källa.
 
Hur gör jag för att radera de felregisterade källorna i databasen?

2006-01-14, 21:38
Svar #21

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Leif.
 
Har inte provat själv men jag hittade följande
 
Under Arkiv / Underhåll av arkivet...  
Under fliken Platser och Källor kan man ta bort källor och platser som inte används.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-01-14, 23:00
Svar #22

Sven Aivert (Svena)

Hej Leif!
 
Det enklaste är att byta namn på källan som är fel till den rätta.
Det gör du genom att gå in under fliken Objekt och där hittar du samtliga källor du har i arkivet leta där upp den felaktiga och byt namn på den så är det klart.
För att byta namn på den högerklickar du på den källa du vill byta namn på.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-01-15, 11:06
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack så mycket, Ann och Sven!
 
Underhåll av arkivet hade jag helt missat, men jag är nybörjare i den här formen av databransch ! (Har bara haft programmet i 1? månad. Och det är mitt första program - efter 12 års forskning. Förstår inte hur jag har klarat mig utan!).
 
Och Ann visade mig exakt vad jag sökte. Nu är alla onödiga källor rensade. Jag får väl se när jag får användning för den funktion Sven anvisade.
 
Ha en fin söndag!
 
Hälsar
Leif

2006-01-26, 13:57
Svar #24

Tomas A

Hejsan.
jag står i begrepp att skaffa ett släktforskarprogram för PC (Kör Mac just nu). jag gillar gränssnittet i Min Släkt, men det är några saker jag inte fattar:
- Kan jag ha BÅDE biologiska och adoptivföräldrar länkade till en individ?
 
Dödfödda barn - hur fixar man in det i det hela?

2006-01-26, 14:24
Svar #25

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej
Jag kör Min Släkt och är nöjd med det mesta. Det går dock inte att ha både biologiska och adoptivföräldrar till en individ i samma släktarkiv.  
 
När det gäller dödfödda barn förstår jag inte riktigt problemet. Jag brukar ange en ny dotter eller son med dödsdatum samma som födelsedatum. Sedan kan man under anteckningar skriva in dödfödd. - Återkom gärna om jag har missförstått dig.
 
/Neta

2006-01-27, 07:16
Svar #26

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil

2006-01-27, 15:00
Svar #27

Bertil Holmström (Bertilh)

Far: Anna Andersdotter, mor Per Persson
 
Jag har nyligen bytt ner mig från Mac till PC och därmed förlorat kontakten med allt gammalt material i Reunion. Jag har tyckt mig förstå att Min Släkt är ett bra program, och laddat ner demoversionen och börjat föra in några anor. Tyvärr råkade jag skriva fel kön på en person, och då får förstås den äkta hälften också fel kön. Detta borde vara enkelt att rätta till, men jag har inte lyckats klura ut hur. Tacksam för hjälp!

2006-01-27, 18:21
Svar #28

Utloggad Åke Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 16:52
    • Visa profil
Gör en ny Far Per Persson och en Mor Anna Andersdotter koppla dom  sedan till barnen. Ta sedan bort dom felaktiga.
mvh Åke Pettersson

2006-01-27, 18:39
Svar #29

Bertil Holmström (Bertilh)

Mera om Far: Anna Andersdotter, mor Per Persson  
 
Tack Åke! Jag hade hoppats på att det kunde finnas ett smartare sätt, nu vet jag den bittra sanningen. Sådana här löjliga misstag gör man förstås inte när man får den allra minsta lilla rutin.
 
mvh/ Bertil H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna