ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2010  (läst 3687 gånger)

2010-04-25, 09:58
läst 3687 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Ingvar!
 
Programmet är tomt.Har gått in under Arkiv öppna,då kommer du till Bibliotek:Dokument
Och där finns inte min släkt med.

2010-04-25, 10:12
Svar #1

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Ok det är lite speciellt detta med bibliotek och jag tycker själv inte om det.
Sätt i din USB sticka.
Öppna min släkt
Gör som Ingvar säger arkiv-öppna
i den vänstra kolumnen i den ruta som öppnas ser du att bibliotek är markerat men längre ner i samma kolumn hittar du Dator Under dator bör du hitta ditt USB-minne klicka på det.
Då kommer du att se filerna på ditt USB minne i den högra kolumnen. Där bör du hitta anitassläkt.mis Dubbelklicka på den filen

2010-04-25, 12:28
Svar #2

Utloggad Ingvar Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2020-11-11, 13:25
    • Visa profil
Anita
Gå till Start - Sök, sök efter -anitassläkt.mis - så ser du om den finns i din dator. Om inte får du dra den från ditt usb-minne till skrivbordet.  
MVH
Ingvar

2010-04-25, 14:01
Svar #3

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
När jag har USB pinnen i datorn, och klickar på symbolen Min Släkt på skrivbordet
då fungerar programmet.Det gjorde det inte förut.
Men hur får jag det nu att fungera utan USB.

2010-04-25, 14:35
Svar #4

Utloggad Ingvar Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2020-11-11, 13:25
    • Visa profil
Anita
Som jag skrev tidigare, dra ut filen till skrivbordet och släpp den där.
Ingvar

2010-04-25, 14:48
Svar #5

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Eftersom vi ger dig olika vägar till målet hela tiden så fortsätter jag med det  
När du har programmet igång med din fil öppen så går du på arkiv och väljer spara som och väljer ett lämpligt ställe att spara filen på (tex i dina dokumen)

2010-04-25, 16:53
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Nu äntligen så har jag fått det att fungera, tack vare er.
Jag vill tacka alla er som har försökt att hjälpa
mig.Utan er så hade det inte varit lätt,särskilt
när man kan så lite om datorer.Har inte riktigt själv
förstått hur allt har gått till.
MVH Anita

2010-04-25, 17:26
Svar #7

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
 
 
Kanon!
Har även anitassläkt.mis fått rätt ikon nu? Då är den även associerad med MinSläkt
I så fall kan du ju öppna den genom att dubbelklicka på den.
 
Följ gärna råden här ovan av Leif och säkerhetskopiera i GEDCOM.
 
Ha de gott!
Thomas

2010-04-25, 18:37
Svar #8

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Thomas, efter alla problem som det här har varit,
så törs jag inte ge mig in i nya.
GEDCOM för mig, är helt främmande.
Jag har ju Min Släkt både på USB och CD.

2010-04-25, 23:46
Svar #9

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Några basic-frågor:
1. PÅ Min släkts hemsida står det beträffande rapporter: Varje rapport går att redigera vad gäller utseende och innehåll.  
Dessa redigeringar, är det det som går att göra under Egenskaper för resp rapport eller finns det några ytterligare justeringsmöjligheter?  
 
2. Går det på ngt sätt att få födelse- och dödsymbolerna (stjärnan och korset) att komma med i utskriften av en antavla? De syns annars bara på skärmen.

2010-04-26, 06:58
Svar #10

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
1. Antavla genereras som en bild och jag har inte hittat något sätt att redigera den i MinSläkt. De går visserligen att spara bilden i WMF e.d. och göra taffliga försök i något bildredigeringsprogram men det blir inte bra. Hittar du eller någon annan ett sätt så blir jag glad. Övriga rapporter går väl hyfsat att redigera.
 
2. Detta fenomen hade jag inte sett förut! det verkar som om man har en plats angiven för födelse och död så ramlar symbolerna bort. ?? Jag har tidigare bara gjort utskrifter direkt från familjediagrammet och det är troligen därför jag missat detta.
Inte mycket till hjälp....

2010-04-26, 09:29
Svar #11

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Tack för svaret.
1. Jo just det. En antavla är ju inte lätt (nästan omöjlig) att redigera i efterhand och det är därför jag efterlyser fler justeringsmöjligheter innan jag gör utskriften. Men plockar jag fram Egenskaper för antavla så är det ju inte många egenskaper jag kan kontrollera. Teckensnitt (för all text), sidorientering, marginaler och 3 st personuppgifter vilket jag tycker är lite torftigt.
De andra rapporterna har lite fler inställningar men jag skulle gärna ha fler (därav frågan). Jag vill t.ex. välja ett annat teckensnitt för en händelsenotering så att den avviker från övrig text. Jag jämför lite med Disgen där jag kan skräddarsy en utskrift på betydligt fler sätt.
 
2. Jag ser faktiskt ingen skillnad om det finns plats angiven eller inte. Symbolerna syns varken eller. Jag trodde först att jag valt ett teckensnitt där dessa symboler inte finns med och därför blev de inte utskrivna. Men Arial har båda symbolerna (ASCii 42 och 134) så det är nog inte det som är problemet.

2010-04-26, 11:46
Svar #12

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Nu upptäckte jag en skillnad vad beträffar födelse- och dödsymbolerna i utskrift antavla.  
 
När antavlan skriver ut födelse och död på olika rader i boxen så kommer symbolerna inte med men när den skriver födelse och död på samma rad (längst till höger på pappret) så kommer dom med. Lite underligt kan tyckas.  
Det är ju programmet som helt styr hur det blir så jag kan inte bestämma om datumen ska vara på en rad eller flera rader.  
 
Men varför den plockar symbolerna är lite konstigt, med en tvåradig datumuppställning finns det ju faktiskt mer plats för texten så det är ju knappast pga utrymmesbrist i boxen.  
 
I boxarna längst till höger tar den för övrigt bort platsen, vilket kanske kan förklaras av utrymmesbristen i en box med all text på en rad.

2010-04-26, 17:05
Svar #13

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
När antavlan skriver ut födelse och död på olika rader i boxen så kommer symbolerna inte med..
Ja det är rätt analys. Jag antog detta för att bero på om källan var angiven eller ej eftersom det då blev två rader. Nåväl. Det finns helt klart förbättringsmöjligheter :-)

2010-05-06, 12:14
Svar #14

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag skulle vilja få lite tips beträffande flyttningar.
 
Min släkt har ju ingen standardhändelse som heter Flyttning. För mej verkar det lite konstigt eftersom flyttning till... och flyttning från... är ngt som man ofta vill registrera.
Det finns bara Emigration och Immigration. Emigration och immigration handlar i alla fall för mej om flyttning till och från utlandet.  
Men är det tänkt att man ska använda Emigration och Immigration även vid flyttning inom Sverige?
Och hur gör man för att få in flyttade till... och från.... på ett snyggt och bra sätt?
 
Disgen har däremot en notis som heter flyttade där man på ett snyggt sätt kan lägga in både frånort och tillort. Det ger i mitt tycke ett ganska snyggt resultat vid utskrifter.  
 
Men hur gör man i Min Släkt?

2010-05-06, 14:13
Svar #15

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Varför inte använda Bosatt-händelsen.
På gamla adressen anger du bosatt före yyyy-mm-dd
På nya adressen bosatt efter yyyy-mm-dd (med samma datum).
Flytten blir då implicit detta datum.  
Om det finns flera flyttar kan man ju också använda bosatt mellan (datum1) och (datum2)
 
(Meddelandet ändrat av kalleryden 2010-05-06 14:33)

2010-05-06, 17:04
Svar #16

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Hej Lars!
Som vanligt så är det mycket fråga om tycke och smak men väljer man ett sätt så får man ofta leva med det eftersom det kan bli mödosamt att registrera om händelser i ett stort material. Jag har gjort såhär.
Jag har lagt till inflyttning och utflyttning både som egen personlig händelse och egen familjehändelse. Att jag lagt det som familjehändelse beror på att det ofta är en familj som flyttar. Då registreras händelsen på båda makarna. I redigera citat ur källan skriver jag sedan av källan så troget jag kan.
Att jag gjorde såhär beror på att jag tyckte att bosatt blev en dubbelregistrering av händelsen Husförhör och att bosatt inte är en händelse som registeras på båda makarna.
MVH
Thomas

2010-05-23, 07:28
Svar #17

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil
Hej!
Jag tänkte skicka en Html-mapp till min bror med det forskningsresultat jag har för stunden, och trodde i min enfald att jag bara kunde skicka med den Html-mapp som jag hade skapat genom exportering, men så lätt var det inte för när jag skulle bifoga mappen, så öppnades den och alla filer blev tillgängliga. Jag kunde ju inte skicka alla dessa filer separat, utan min fråga är hur skall jag kunna skicka något till min bror så att han kan ta del av vad jag kommit fram till, utan att han också installerar Min Släkt?

2010-05-23, 08:17
Svar #18

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Anders.  Du kan göra en html export på bara den nya grenen (eller hela trädet), och lägga in tillfälligt på en server (ditt hemsideutrymme som följer med ditt bredbandsabonnemang). Sen kan han gå in och titta på ditt nya.

2010-05-23, 08:38
Svar #19

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Anders. Högerklicka på mappen där du har exporten. välj skicka till och komprimerad mapp. skicka sedan den komprimerade mappen till din bror. Han får sedan extrahera mappen. och sedan dubbelklicka på default.html som är startsidan. Då kan han se allt.
mvh
Thomas

2010-05-23, 09:59
Svar #20

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil

2010-06-22, 01:25
Svar #21

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Registrera anförluster i Min Släkt???
 
Hej vet ej om det är rätt ställe att fråga på, har varit inne på Min Släkts hemsida men har ej lyckats hitta någon enkel förklaring hur man registrerar/kopplar samman anor. Vet att det har med dialogrutan att göra där man kan lista fadern och modern men jag får det inte att stämma.
 
Jag har nyss börjat använda programmet och på något lustigt sätt har jag lyckats registrera några andra anförluster men nu är det tvärstopp i huvudet, kommer bara inte ihåg hur man gjordefinns det någon som kan förbarma sig över mig och förklara pedagogiskt (helst steg för steg) för en trög nybörjare!!!  
 
ex. Bertil är min ana 112 och hans bror Erik är min ana 124, jag har redan registrerat Bertil´s far och mor (alltså 224 och 225) Nu när jag ska försöka koppla ihop Erik (124) till samma far och mor får jag det inte att fungera har försökt på alla möjliga sätt men det slutar bara med antingen att han får en ny far/mor eller att det blir dubbelt i katalogen eller annat konstigt.  
 
Mvh
Katarina

2010-06-22, 01:39
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Inga större problem, gör så här:
1) Dubbelklicka på Erik
2) I rutan Far, klicka på pilen, och välj samma far som Bertil har
3) I rutan Mor, klicka på pilen, och välj samma mor som Bertil har
4) Klicka OK.
 
Om det är många personer att välja på listan över Far eller Mor, så kan det vara besvärligt att hitta rätt. Då kan du göra så här:
 
- Välj fliken Familj och plocka fram Bertil.
- Dubbelklicka på Bertils far och lägg till qqq till hans förnamn. Klicka OK.
- Gör samma sak med Bertils mor.
 
Nu är det lätt att hitta dem när du ska ge Erik en far och en mor. Men glöm inte att ändra tillbaka...!

2010-06-22, 22:29
Svar #23

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Tack snälla Daniel för ditt svar.
Jag visste att det var så enkelt och jag vet att jag provade att göra så, men på något sätt blev det galet. Det enda jag kan tänka mig var att jag inte dubbelklickade på Erik ifrån katalogen utan försökte lägga till far och mor ifrån dialogrutan när jag hade honom som aktuell person om nu det kan ha någon betydelse???!!! Eller också fick jag något ordentligt hjärnsläpp som jag inte kan förklara
 
Hur som helst så funkar det nu.  
 
Ha en trevlig midsommar
Mvh Katarina

2010-06-29, 20:08
Svar #24

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Jag har Min Släkt. Jag skulle vilja dela med mig av mina uppgifter där till en släkting. Är det någon som vet hur man lättast kan skriva ut allt eller (helst) bränna ner det på en DVD-skiva? Den jag skall skicka till har inte något släktprogram. Jag skulle hest önska att hon kunde få ett släktträd och ansedlar, inte en kopia av Min Släkt.
 
Alla tips är varmt välkomna!
 
Pia

2010-06-29, 21:27
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Min Släkt kan du spara ner din släktfil som html fil, då kan mottagaren läsa den sin vanliga webläsare och även klättra i släktträden på samma sätt som du kan i programmet

2010-09-12, 19:28
Svar #26

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej  
Trots att jag under ett antal år använt släkftforskningsprogrammet Min Släkt så är jag undrande om en funktion.
Hur jämför man två olika arkiv för att hitta likheter och olikheter.
 
/Sanna

2010-09-12, 21:49
Svar #27

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Hej Suzanne!
exportera det ena arkivet till en GEDCOM-fil. Öppna sedan det andra arkivet och välj rapporten GEDCOM. I den finns alternativen likheter skillnader mellan aktuellt arkiv och en annan gedcom-fil (alltså den du exporterat)
Kanske lite väl kortfattad förklaring men jag hoppas att du förstår.
Ha de gott!
Thomas

2010-09-22, 06:56
Svar #28

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Boktips: MinSläkt - Handbok
 
Äntligen finns det en handbok i MIS, hittade den på Släktforskardagarna, rykande färsk!
 
Beskrivning:  Den här handboken hjälper dig att komma igång med släktforskarprogrammet MinSläkt från Dannbergs Data. Boken ger dig grunden för hur du registrerar dina släktingar. Du kan samla din forskning på ett enkelt sätt och sedan visa resultatet både på papper eller internet. Du får hjälp med att strukturera informationen och hur du kan delge andra forskare ditt resultat.  
 
I handboken visas också hur du sammanför ditt släktarkiv med information från andra forskare.  
 
Boken vänder sig till dig som inte har så stor datorvana utan vill få ett hjälpmedel att snabbt komma igång med att få ordning och struktur på anteckningar, utskrifter och annan information.  
 
Boken kan också med fördel användas som studiehandbok för kurser i MinSläkt.  
En studieplan finns i slutet av boken.  
 
Författare: Elinor Elmborg
Antal sid: 47  (häfte)
Förlag: Elinor Elmborg
Publiceringsår: 2010
ISBN: 978-91-633-5850-0
 
Finns att köpa i Rötters Bokhandel.
 
//Helena i Södertälje

2010-09-22, 09:44
Svar #29

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Helena i Södertälje.
 
Står det i boken hur man gör för att lägga in ett foto på tex ett namn.
 
Hälsningar Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna