ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2010  (läst 4197 gånger)

2009-11-03, 18:45
läst 4197 gånger

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Ebba,
 
Dina bilder ska vara samlade i en mapp. I MinSläkt väljer du Arkiv - Inställningar för Arkivet  - fliken Bilder: Där bläddrar du fram mappen med bilderna och trycker OK så ska det bli bilder istället för röda kryss.
 
Om du vill göra en CD-skiva ska du göra Arkiv - Exportera - HTML...  
I slutet av menyerna kan du välja mapp för exporten. Ange en mapp på din dator och bränn sedan CDn från denna.
 
MVH
Hans Rosenlund

2009-11-04, 05:18
Svar #1

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hej Irene! Tack för svar men jag förstår nog inte riktigt. Den data som finns i Min släkt på den gamla datorn måste väl flyttas över på något sätt till den nya, USB-minne eller något?  
 
Hälsningar Pia

2009-11-04, 09:02
Svar #2

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Pia,
 
Ett USB-minne går alldeles utmärkt.

2009-11-04, 20:52
Svar #3

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Tack Hans!
Jag ska pröva! Det låter ju bra.  
Hälsn
Ebba

2009-11-07, 17:51
Svar #4

Sten Magnusson

Om man har både Disgen och Min släkt kan man ha en gemensam mapp för bilder, förslagsvis den som Disgen använder, DgPic.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-04, 06:19
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon
 
Jag håller just på att prova min släkt inför stundande släktträff. Jag saknar en funktion eller så missar jag den. Det är att välja olika färg till ättlingar till folk i trädgrenen. Alltså en färg till ena grenen, en annan till en annan gren osv. Som det är nu så blir ju alla ex grön om jag gör en ändring. Jag tänkte att det skulle underlätta för folk att veta var de hör hemma bland ättlingar på det stora uppsatta grenverket. Och möjligen namnbrickor som då även får en bakgrundsfärg som i trädet.
 
Finns denna funktion?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-12-04, 16:03
Svar #6

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Patrick!
Om jag inte misstar mig så svarade henrik Dannberg på en liknande fråga för nått år sedan, Den funktionen finns inte.
 
VH/Lars Wahlmark

2009-12-04, 16:06
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Aha, jag har inte följ denna tråd förut. Skall kolla upp bakåt, vilket jag borde gjort innan.
 
Du kan skriva ut ett antal rapporter, t ex Personakt, Antavla, Anfäder, Ättlingar. Varje rapport går att redigera vad gäller utseende och innehåll. Dessutom kan du vid behov redigera den slutgiltiga rapporten i en ordbehandlare, innan den skrivs ut
 
Fast med detta så menas det då inte som jag hoppades?
 
Jag hittar nämligen ingen Dannberg som skrivit i forumet enligt sökfunktionen.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-12-04 16:15)
Vänligen Patrick : )

2009-12-04, 17:38
Svar #8

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Patrick!
Menade i gästboken dannbergsdata.se
 
H/Lars Wahlmark

2010-01-21, 14:23
Svar #9

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta hur man gör för att flytta över mitt program Min Släkt
från min gamla dator till min nya dator.Är inte så bra på det här med datorer,
hoppas det går.
MVH Anita

2010-01-21, 14:30
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Om du har ett USB-minne kan du öppna mappen min släkt (i program  i den här datorn)eller utforskaren.
Dra hela mappen till USB-minnet .
Jag har i mina dokument en mapp, kallad släktmapp, den drar jag över till USB-minnet också och öppnar i nästa dator.
 
Skulle det inte fungera får du installera om Min släkt och lägga in ditt lösenord.
 
Hälsn. Eivor

2010-01-21, 17:21
Svar #11

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tack för ditt svar.När jag sätter i USB minnet i nya datorn
så fungerar det ej.Men det gick bra att föra över till USB.
När jag tittar på USB i gamla datorn fungerar det.Det står
att filen inte går att öppna.Installera om låter inget vidare.
Men finns det inget annat val, så får jag väl försöka med det.
//Anita

2010-01-21, 17:49
Svar #12

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Installera Min Släkt i din nya dator, enklast genom att följa anvisningarna på Min Släkts hemsida.  
När du gjort detta kan du öppna de släktarkiv du lagt på minnespinnen.
Obs, att installera Min Släkt på ny dator är inte alls svårt eller jobbigt, följ bara anvisningarna som installationsprogrammet ger.  
Detta måste rimligtvis vara bra mycket enklare än att köra allt från minnespinnen. Dina släktarkiv kan ju ligga på den hela tiden om du vill.
 
Mvh /Ricke

2010-01-21, 19:32
Svar #13

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Anita.  
Jag har flyttat Min släkt mellan olika datorer vid flera tillfällen utan några som helst problem.  
Under mappen Mina dokument ligger en fil kallad Min släkt - den kopierar jag till ett USB-minne.  
På den nya datorn installerar jag programmet Min släkt och kopierar in min licensnyckel och från USB-minnet filen Min släkt till mappen Mina dokument. När jag sedan öppnar Min släkt-programmet i den nya datorn så söker jag upp filen Min släkt under Mina dokument och öppnar den och så är det klart.  
Lycka till!  
Mvh  
Roland

2010-01-23, 14:21
Svar #14

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tack för er hjälp.Dum fråga kanske, men var hittar jag licensnyckeln.
Jag har haft det här programmet i 10 år.
//Anita

2010-01-23, 14:44
Svar #15

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Anita!
 
Under Hjälp - Registrera licens hittar du licensnyckeln i version 3.2.

2010-01-23, 14:50
Svar #16

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Anita,
 
Licensnyckeln fick du från Dannberg när du betalade. Sök i din gamla dator efter en fil vars namn är Licens_v3.txt. Den filen kopierar du sedan över till din nya dator. Du kan sedan under Hjälp samt Om min Min Släkt registera programmet för din nya dator.
 
Mvh /Ricke

2010-01-24, 15:11
Svar #17

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Hittills har jag inte hittat något alternativ som importerar en gedcom-export från min släkt på rätt sätt. Källorna hanteras inte på samma sätt och jag har sett tidigare inlägg angående detta på dannbergdata. Finns det någon här som vet av ett program som är värt namnet och kan improtera på rätt sätt
MVH
Thomas

2010-01-25, 18:35
Svar #18

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Thomas, problemet med import/export är att filformatet gedcom inte är en riktig standard. Alla(?) släkforskarprogram har sin egen variant. Det finns förståss några gemensamma drag. Såsom var namn födelse, dop, vigsel etc ska finnas i filen. Men sedan blir det en salig röra. Så export/import fungerar bra mellan samma program men knappast från ett till ett annat. Tråkigt kan man tycka.
 
//Peppe

2010-01-25, 19:29
Svar #19

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Tråkigt..
Inte bara det! Det förtjänar en sådan här  till standardiseringskommissionen  
(om det finns någon)
Jag är bara lite orolig över att utvecklingen verkat stanna av något och att det skall vara ett tecken på att programmet försvinner. Då sitter man där med en massa jobb som måste skrivas ut och matas in i ett annat program.
Men man skall ju ha något att göra på vinterkvällarna också!
Tack för kommentaren!
Thomas

2010-01-25, 19:41
Svar #20

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Här kan ni läsa mer om Gedcom
 
Mvh /Ricke

2010-01-26, 12:40
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Disgen kan importera gedcomfiler från MinSläkt utan direkta fel. Även källregistret följer med, men det är ju möjligt att den organisation man valt som användare av MinSläkt inte passar direkt i Disgen.
 
Överhuvudtaget följer MinSläkt gedcom-standarden väldigt väl, så det är nog ett av de enklaste programmen att exportera från.

2010-01-26, 19:49
Svar #22

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Det var ingen kritik riktad mot just Min Släkt. Jag använder det själv sedan många år. Men har genom åren provat exportera till olika program, mest av nyfikenhet, men också med en tanke att kunna byta om jag skulle vilja. Jag har alltid kommit till slutsatsen att allt följer inte med. Källor hanteras olika av olika program, noteringar kommer ibland inte alls med vid import.
 
Även om Min Släkt följer Gedcom-standard(?), så kvarstår ju problemet vid import om inte det andra programmet gör det. Det var väl ungefär det jag vill påvisa ;)
 
//Peppe

2010-01-26, 22:54
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Och jag som har så mycket noteringar! Så detta var inget vidare att höra!  
 
Får väl hoppas då att inte programmet går i graven på åtskilliga år, helst aldrig...
 
/Leif

2010-01-26, 23:09
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Konfidentiella noteringar i MinSläkt hanteras med ett icke-standariserat tillägg vid gedcomexport och kan därför inte enkelt överföras till andra program.
 
Vanliga noteringar är det inga problem med vid export, men det är ju klart att importen kan gå snett om mottagande program inte klarar det. Disgen gör det dock såvitt jag vet.
 
Alltså, gedcom fungerar oftast hyfsat bra mellan olika program, men det är vanligt att man efter importen till det nya programmet får göra en del justeringar, och dessutom överföra vissa data manuellt. Har man en stor databas blir det ett stort arbete. Med en mindre databas blir det ett mindre arbete  Det är något man säkert står ut med om alternativet är att mata in allt på nytt. Gör man daglig överföring fram och tillbaka mellan olika program blir det förmodligen mycket arbete.

2010-01-27, 06:35
Svar #25

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Jag har inte så stor databas ännu men jag har väldigt mycket text i redigera citat ur källa
 
Det jag är mest förvånad över är att importen (ser ni att jag vänt det till andra programs problem  )inte fungerar bättre till Personal Ancestral File (PAF). Jag tycker att om det är något program som skall hålla sig till standarden så är det väl det !?
 
Om det utvecklas till ett problem för mig så har jag redan bestämt att jag kommer att lägga in data för en person i det ev nya programmet. Sedan gör jag en export till gedcom och jämför den med exporten av samma person från MinSläkt och sedan redigerar jag gedcomfilen så att den ser ut som det nya programmets gedcom innan jag importerar. Borde vara mycket lättare och dessutom går det säkert att knacka till något översättningsskript.  Ser jag det så så blir det en rolig utmaning istället för ett deprimerande problem
//Thomas
 
ps. jag gör också desssa export/import-försök för att testa andra program. Bäst är naturligtvis att MinSläkt fortsätter att utvecklas. ds
 
(Meddelandet ändrat av kallemyran 2010-01-27 06:41)

2010-01-27, 09:58
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
...knacka till något översättningsskript är förstås a piece of cake för den som insatt i detta.
 
Men jag har varken tid eller lust att var programmerare för att kunna överföra text från en databas till en annan. Det ska var ENKELT - precis som jag tycker Min Släkt är. Därför använder jag detta.
 
Bra dock att jag fått veta vilket program jag ska välja utan att överföring via gedcom ska bli några problem: Disgen. Så tack Daniel!  
 
I fall jag kommer på tanken att byta. Eller testa något nytt.

2010-03-17, 14:08
Svar #27

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:35
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Vi använder programvaran TNG i vårt forskningsprojekt. Nu har vi fått indikationer på att det kan vara något problem när vi skapar en GEDCOM-fil. En mottagare av GEDCOM-filen som använder MinSläkt vid importen säger att datumen står inom parentes. Det kan kanske vara något med datumformatet men jag vet inte riktigt. Jag är själv mycket okunnig när det gäller tekniska frågor, filformat och dylikt.  
 
Jag skulle behöva hjälp av någon med att titta på en GEDCOM-fil i 5 generationer som jag skapar i TNG och som ska importeras i MinSläkt. Jag förväntar mig inte en stor arbetsinsats men kan kanske få tips på vad som kan vara fel. Jag tänkte i så fall skicka filen till den E-postadress som jag får.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2010-03-17, 17:00
Svar #28

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Såg du inte mitt svar till ditt tidigare inlägg under gedcom?
Det som behöver göras är att ändra alla maj till may osv ...
Skickar du filen kan jag hjälpa dig.
//Janne

2010-03-17, 18:13
Svar #29

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej alla  
Att importera en gedcomfil där det finns svenska angivelser av t.ex. månad i gedcomfilen ger mer eller mindre alltid fel i alla släktforskningsprogram.
Eftersom TNG är ett engelskspråkigt program i grunden blir det till att knappa in datumen på engelska, även om vissa saker är översatt snyggt till svenska på TNG hemsidan man har sin presentation.
 
När det gäller MinSläkt så accepterar det alltså bara engelska för sådant som datum och de olika taggarna för olika saker i gedcomfilen. Fritexter osv. kan vara på vilket språk som helst.
När du exporterar gedcom från MinSläkt så exporteras alla svenska datum du normalt ser i programmet på engelska till gedcomfilen, som det skall vara. Inget som man skall behöva bekymra sig om utom om man använder ett utrikiskt program som TNG, där man får tänka lite mer hur det fungerar under huven om man i ett senare skede skall importera till ett annat program.
 
Som Jan Lind sedan säger: det är inget problem. Ändra alla månadsangivelserna i gedcomfilen till den engelska varianten via notepad och sök byt ut. Gedcom filen är en vanlig simpel ascii textfil utan formateringar.
 
Om vi går vidare så saknar MinSläkt en del annat som det inte förstår vid import från t.ex. TNG eller Legacy. Legacy är det program som fungerar bäst ihop med TNG.
Jag använder Legacy som Master på datorn och exporterar sedan upp allt till TNG där jag importerar det. Jag kan nämligen inte spara hela mina, ganska stora arkiv, till gedcom inifrån TNG, från det hotellet jag använder. Jag använder One.
 
Om ni har orkat läsa så här långt så har jag en fråga till er som använder TNG som master och exporterar ut hela era arkiv därifrån.
Vilken leverantör ni har där ni hinner med att göra en gedcomexport på 8000 individer innan ni får timeout?
Importen fungerar än så länge för mig men alltså inte export.
// Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna