ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009  (läst 3619 gånger)

2009-07-12, 15:08
läst 3619 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hallå där!  
 
Nu är jag lite bekymrad. För programmet låser sig helt plötsligt och jag kan inte öppna flikarna. Dessutom har jag länkat några bilder till programmet. Ocn när jag ska byta person för att länka samma bilder, samtidigt som jag har fliken Familj öppen, låser sig programmet helt och hållet. Allt blir skuggigt. Jag tvingas då stänga programmet. Och det jag har skrivit innan går förlorat. Nu har det skett två gånger. Vad göra? Är detta något känt problem? Jag använder version 3.2.  
 
Tacksam för hjälp.  
 
/Leif

2009-07-12, 17:02
Svar #1

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Hej !
 
Varför inte e-mail Henrik Dannberg ?  support@dannbergsdata.se
Hjälp - Epost i programmet)
 
mvh
 
John

2009-07-12, 20:36
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej - och tack!
 
Ja just, det kan man göra! Upptäckte direktlinjen nu.
 
Men jag har löst problemet. Installerade senaste versionen 3.5, och då verkar det fungera. Jag har kunnat länka bilderna utan problem.
 
Och bra med text som går att läsa vid citat av källor! Ska undersöka vilka andra förbättringar som har skett.
 
Mvh
Leif

2009-07-12, 21:22
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du senaste uppdateringen av Genline? Om inte så avinstallera Genline Family Finder och ladda ner den nya från deras hemsida. (Om du överhuvudtaget har Genline förstås). Genline och Min Släkt kan störa varandra.

2009-07-12, 22:22
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Chris,
 
Nej jag har inte Genline. Och problemet uppstod ändå. Men, som sagt, det verkar fungera nu.  
 
Så far, so good!

2009-08-07, 14:15
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har köpt en dator med Vista. Har bara jobbat med XP innan.
 
Har installerat Min Släkt 3.5 och Legacy 7.
Gjorde en Gedcom av Legacy 7 familjefil och importerade denna i Min Släkt. Skrev sedan in sökvägen till bilderna via Arkiv > Inställningar av arkivet > Bilder. Trots detta kan jag inte se bilderna i Min Släkt. Fast det är inga problem att lägga in nya. Jag har kontrollerat och jag har valt rätt katalog.
 
Det jag har observerat är när jag tittar på de importerade bilder så står hela sökvägen till filen. Om jag lägger in filen själv i Min Släkt så står bara själva filnamnet. När jag testade detta på min gamla maskin så är det inga problem med att se de importerade bilderna och där står bara filnamnet och inte hela sökvägen.
 
Någon som har en lösning på mitt problem?
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2009-08-07, 15:25
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Jag har själv problem att se bilderna i Min Släkt när jag överför bilder i Min Släkt från den stationära till den bärbara datorn.
 
Har då upptäckt att jag måste länka om varje enskild bild från personerna det berör. Så det viktiga verkar vara att låta mapparna med bilder & filer ligga på samma plats i datorn och inte hålla på att flytta mapparna. Det blir ju sedan olika länkar beroende på vilket operativsystem man har.  
 
Adressen/länken förändras alltså om man flyttar från enda datorn till den andra - från ett op.system till ett annat.
 
Så uppfattar i alla fall jag det. Men jag är ingen expert på Min Släkt, har nyligen börjat arbeta ordentligt med detta (som jag för övrigt trivs alldeles utmärkt med).  
 
Så det kanske finns något knep som gör att man slipper länka om bilderna/filerna, som jag inte känner till?
 
Vänligen,
Leif

2009-08-07, 17:35
Svar #7

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Jag vet inte om det är samma problem. Jag har inte flyttat Gedcom-filen eller en mis-fil från Min Släkt från en dator till en annan utan den importerade Gedcom-filen är skapad på Vista-datorn där Min Släkt finns. Sedan har jag i Min Släkt bara letat fram mappen där bilderna finns och sparat denna inställning. Vad jag kan se så stämmer sökvägen överens med sökvägen i Gedcom-filen.
 
Jag undrar om det är något i Vista som gör detta. Det har under alla år fungerat att göra så här i XP pro.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2009-08-07, 19:51
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej igen Ann!
 
Jag kontrollerade nu de olika adresserna. Och på Vista-datorn blir adressen:
 
C:`User`Leif`Desktop` och så namnet på mappen där jag har alla dokument/bilder/filer kopplade till programmet, döpt till Min Släkt-länkar.
 
På Win XP datorn blir adressen:
 
C:`Documents and Settings`Leif Gson Nygård`Mina Dokument och så mappen.
 
Jag kan alltså inte överföra mappen från Vista-datorn till XP-datorn eftersom filerna är sparade i Vista och enligt det mappsystemet. Adressen blir alltså fel och jag måste ändra varje gång överföring har skett. Det var ju inte så kul när man har två olika op-system!
 
Så för mig är det alltså adressen i Vista som inte överenstämmer med den i XP. Jag vet inte om jag kan ändra i Vista så att adresen blir densamma som i XP? Så även om mitt problem kanske inte är detsamma som ditt, är frågan densamma:
 
Är det något i Vista som gör detta? Går det att ändra adressen så att den överenstämmer med XP? lipart{zz_confused0070}
 
Vänlig hälsning
Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony 2009-08-07 19:54)

2009-08-07, 23:59
Svar #9

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Leif, du behöver inte följa Windows mappsystem, gör ett eget. Skapa en egen partition för dina privata filer, då har de alltid samma sökväg oavsett operativsystem t ex K:`Leif`Släktforskning.

2009-08-09, 13:05
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack Jimmy! Det var verkligen bra att veta. Ska skapa en egen sökväg så småningom för att slippa länka om filerna hela tiden.

2009-08-09, 13:24
Svar #11

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Enklare är väl att i så fall lägga den egna mappen direkt på C:` det kan ju vara lite knepigare att skapa en partition för den som inte är van.
 
Mvh /Ricke

2009-08-09, 15:21
Svar #12

Utloggad Ann Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 07:59
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag hade tidigare XP och var sedan o köpte en ny dator med Vista.  
Det gick mycket lätt att flytta över gedcom-filar och Min Släkt dataprogram till Vistan.  
Hade inte heller problem med bilderna.  
 
Man skall alltid spara bilder under samma mapp.  
 
I Min Släkt programmet gör man följande:  
- Arkiv  
- Inställningar för arkivet
- Bilder- bladet. Där skriver man länken vart programmet skall söka alla bilderna ifrån eller trycker med välj mapp och söker fram platsen vart du vill att programmet skall söka bilderna ifrån.  
- OK  
 
Mvh  
Ann Nyman

2009-08-09, 16:41
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jo Rickard, det är naturligtvis allra enklast. Det är så jag tänkte. Skapa partition kan jag nog, men det är ju omständigare. Jag får kolla upp detta!
 
Ann: Jag känner till hur man länkar till platsen, dvs. mappen med bilder/filer. Frågan här är var programmet Min Släkt och mappen med bilderna ligger på datorn. Jag vill alltså ha samma adress, även om jag skulle flytta från den ena datorn till den andra, från ett operativsystem till ett annat. Och det är en annan fråga.  
Men tack för att du bryr dig!  
 
Mvh
Leif

2009-08-09, 16:50
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej igen Ann,
 
Ser att du har 297 980(!) personer i din släktdatabas. Jag har 518...
 
Är det i Min Släkt? Hur stor blir din mis-fil när du sparar och lägger över på t ex ett USB-minne?
 
Mvh
Leif

2009-08-09, 17:02
Svar #15

Utloggad Ann Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 07:59
    • Visa profil
Hej Leif!  
 
Jag kan berätta att jag har Min släkt programmet och mappen med bilderna på 2 olika ställen i datorn!  
Inga problem. De fungerar perfekt.  
 
Har för tillfället i min släktforskningsdatabas 299.281 personer, som gedcom-fil blir den 80.266 kb.
Bilderna är bara länkade till programmet och de är 5.011 st som blir ca 174 Mb!
 
Mvh
Ann Nyman

2009-08-09, 17:26
Svar #16

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Den 7/8 2009 skrev jag att jag hade problem med att se mina bilder i Min Släkt efter en import av en Gedcom-fil. Nu har jag hittat vad som var felet.
 
Av någon konstig anledning så la det andra släktforskarprogrammet till sökvägen till bilden. Fast bara om jag skapade den i Vistamaskinen. I XP Pro var allt frid och fröjd. Så efter att kört en ersätt i Gedcom-filen och sedan importerat den till Min Släkt igen så kan jag nu se mina bilder.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2009-08-10, 00:10
Svar #17

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Det kan vara praktiskt att skapa olika partitioner för olika ändamål. På enhet C: har jag endast operativsystem och program. Om man blir tvungen att formatera enhet C: och installera om allting behöver man inte lägga in alla sina egna filer igen. Det kan vara skönt om man har stora mängder musik och film i datorn.

2009-08-10, 00:29
Svar #18

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
I samband med tipset ovan vill jag varna för datorer med förinstallerade operativsystem. Min sambo körde en Recovery på sin bärbara Compaq och datorn återställdes till sitt ursprungliga skick, med endast en partition! Kom alltid ihåg att säkerhetskopiera dina filer innan du mixtrar med datorn.

2009-08-10, 01:30
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Problemet är löst! Nu ligger program och mapp med filer på C:(>) Och då fungerar det i båda systemen. Skönt! Och nu är jag uppe i 526 personer...  
 
Jimmy: Jag har ditt tips i bakhuvudet. Det vore klokt att göra men jag nöjer mig med detta så länge, nu när det funkar.
 
Ann N: Blir det inte större än 80 kb som GEDCOM-fil? Om du sparar som mis-fil då?
 
Hälsningar
Leif  

2009-08-10, 06:29
Svar #20

Utloggad Ann Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 07:59
    • Visa profil
Hej Leif!  
 
Den blev ju 80.266 kb som betyder alltså 80 Mb som GEDCOM-fil!  
 
Som mis-fil är den 49.517 kb alltså 49Mb!  
 
Inte är det frågan om så små filer!  
 
Mvh

2009-08-10, 11:27
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Javisst, du har ju helt rätt! Var för trött i går, blev förvillad av punkten.
 
Verkligen inga små filer! Så det är en aktningsvärd databas du har. Det tar väl några dagar innan jag har kommit upp i den nivån...  
 
Vänligen,
Leif

2009-08-10, 13:14
Svar #22

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Om man håller ned Alt-knappen samtidigt som man skriver 0160 får man ett fast mellanslag som kan användas som tusentalsavgränsare. Punkten används som decimaltecken i engelskspråkig litteratur och kan förvilla även den icke trötte.

2009-08-10, 14:05
Svar #23

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Det har dykt upp ett nytt problem med MinSläkt som tycks bero på antalet namn i databasen. Jag kan inte längre se Antavlor i Åke Englunds databas som handlar om Hedesunda http://www.pyttemjuk.nu/ake/farsan/default.html sedan uppdateringen till 9746 personer. Hans andra databaser med betydligt färre namn visar fortfarande antavlor. Nu kommer mina frågor:
 
1. Är det någon annan som har samma problem?
 
2. Om jag är ensam om problemet måste det vara fel på min dator. I sådana fall, vad kan jag göra? Finns det någon inställning jag kan ändra. Jag har en ganska kraftfull dator som jag köpte så sent som i höstas.

2009-08-10, 14:33
Svar #24

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Den som har hemsidan har nog valt att inte ta med antavlor eftersom det är utrymmeskrävande, så det är inget du kan ändra med din dator.

2009-08-10, 23:02
Svar #25

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Okej, då uppkommer genast en ny fråga: är detta specifikt för MinSläkt? Jag skulle vilja samla tiotusentals namn med möjlighet att visa antavlor, är det kanske läge att överge MinSläkt till förmån för ett smidigare program eller finns det inget smartare sätt att generera antavlor?

2009-08-22, 01:27
Svar #26

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-12-27, 23:53
    • Visa profil
Jag flyttar ibland mitt arkiv (Min Släkt 3.5) mellan en maskin med XP och en med Vista. Det enda jag behöver göra är att gå in under Inställningar för arkivet och peka på rätt folder för bilderna. Inget behov att länka om individuella bilder eller dribbla med partitioner eller annat krångligt.

2009-11-03, 05:13
Svar #27

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Jag undrar hur man lättast för över Min släkt och de inmatade uppgifterna jag har i en dator till en annan dator? Finns det någon som känner till hur man gör? Jag har XP på den gamla datorn, men den nya kommer ha Windows 7.
 
Alla tips är välkomna!
 
Pia

2009-11-03, 06:24
Svar #28

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hej Pia!
Installera Min släkt i nya, sen tar du bara den sparade filen Min släkt den du använder dig av idag. Bara öppna den som vanligt i den nya (busenkelt).
 
mvh
Irene

2009-11-03, 18:04
Svar #29

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Hur gör man med bilderna? Mina försvinner och kvar blir bara röda kryss. Jag har kontaktat Min Släkt, som säger att man kopplar bilden som man har i sin dator till Min Släkt, men jag har nog inte fattat riktigt. Ska man göra en särskild mapp med Min Släkt-bilder? Kan den läggas i själva programmet Min Släkt? Jag har letat men hittar inget sånt ställe. Jag skulle också vilja ha Min Släkt med bilder på cd-skiva och ge mina barn. Hur får man med bilderna på en cd?
Hälsningar
Ebba

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna