ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009  (läst 3409 gånger)

2006-02-15, 10:11
läst 3409 gånger

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Jag har samma erfarenhet som Tommy, och jag kan datorer för dåligt för att kunna reda ut felet. Jag är dock tacksam för alla förslag till åtgärd.
Hälsningar  Eva

2006-02-15, 12:50
Svar #1

Hasse Wester

Varför kontaktar ni inte Henrik på Min Släkts support?
mvh Hasse Wester

2006-11-05, 21:30
Svar #2

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej, jag har precis börjat med Min Släkt och har redan ett problem. Hur ordnar man till en s k ny flock? Alltså om man har en sambo men inte gemensamma barn. Hur får man in barnens fader/moder utan att det ser ut som om det är ens make/maka. Sen när man har sin sambo med, kan man sätta in hans släkt också, fast man också tar in barnens släkt?  
 
Rörigt det här, hoppas någon förstår vad jag menar.  
 
MVH
Annki

2006-11-06, 13:03
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Annki,
 
Om Du högerklickar på t.ex modern, så finns där -ny familjemedlem och då skriver Du in den nye maken/sambon. Då blir det 2 olika rutor med makar.
Om du skall skriva in barn till vederbörande så finns där en ruta med val av fader till barnet.
Det är svårt att förklara men testa så får du se.
 
Hälsn. Eivor

2006-11-06, 14:01
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej Eivor, jodå jag hängde med i din förklaring och det funkade alldeles utmärkt . Tack för hjälpen.
 
MVH
Annki

2007-01-22, 19:21
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Tyvärr måste diskussionen stängas på grund av spamattack.

2007-03-14, 19:54
Svar #6

Utloggad Karin Söderholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej
 
Jag kontrollerade min databas och då förekom 2 personer dubbelt upp. Tyvärr säger inte programmet Min släkt i mitt fall ifrån att personen finns innan för då hade jag uppmärksammat det tidigare.
Vid kontroll så visade det sig att två av mina släktingar har gift sig, därav dubbelinlägget. Dessa två är i sin tur inte alls släkt med varandra mer än att dom har gemensamma barn. Som det är nu har jag bara lagt in barnen på mannens sida men då får jag inte ett fullständigt träd på hennes sida.
Jag vore tackam för tips, det är ju inte ett kusingifte eller något sådant
 
mvh
 
Karin Söderholm

2007-03-15, 10:31
Svar #7

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I Holger kan man koppla bort barnet och lägga in det med gemensamma föräldrar. Men innan man gör för stora förändringar är det bäst om man kopierar databasen så att man inte tappar några uppgufter t.ex. vigseldatum.
För att undvika dubbelinläggningar är det bäst att söka efter personen innan man lägger in den. Detta gäller särskilt stora databaser.
Samma sak gäller troligen också Min släkt.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-03-15, 17:31
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Karin,  
Börja med att ta en säkerhetskopia, som Björn föreslog. Ta sedan bort dubbletterna så att du bara har en av varje person i paret (enklast är nog om du sparar den person som i sin tur har föräldrar knutna till sig). Dubbelklicka på ett av deras barn, och kolla rutorna far och mor nere till vänster - om någon av dem är tom så klicka på den lilla pilen i rutans högerkant och välj rätt person ur listan. Upprepa för varje barn. Sen ska alla släktband stämma.

2007-03-30, 14:33
Svar #9

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Jag har under en tid samlat uppgifter på två olika grenar i programmet Min släkt. I går kväll 29/3 kom jag underfund med att en kvinna i den ena grenen är gift med en man i den andra grenen. Jag har försökt på olika sätt att koppla ihop dem men inte lyckats. Skriver man in namnet på maka/make så kommer bara namnet upp ännu en gång men ingen koppling dem emellan.
Hjälp mig för det det alldeles för mycket att skriva om allt i någon av grenarna.
Mvh
Roland

2007-03-30, 15:28
Svar #10

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Roland,
 
Du fixar detta genom att redigera dessa tvås barns egenskaper.
 
Alla personer har en mor och far, i ditt fall så saknas den ena av dessa 2, använd rullisten för att få upp valbara kandidater till den som saknas, mor eller far. Välj den rätta, klicka på OK och kontrollera resultatet. Detta gör du enklast i Familjefönstret. Är det flera barn inblandade så måste du upprepa detta för var och ett av dem.
 
Mvh /Ricke
ps
Tips, spara en kopia av registret innan du börjar.

2007-03-30, 16:16
Svar #11

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Ricke.
Jag följde ditt råd till 100% och tog en kopia på ett USB-minne och det var tur eftersom mina första försök med att ta bort den dubbla inläggningen av de båda naturligtvis blev fel dvs. fel inläggning raderades. Men åter till basic och gör om det och efter en del funderande o testande så är det klart!!
Båda grenarna är nu sammankopplade.
Tack för hjälpen o kanske ditt råd kan hjälpa flera i samma belägenhet.
Hälsningar
Roland

2007-03-30, 22:11
Svar #12

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Roland,  
Ett bekvämt sätt att knyta ihop två existerande personer till ett par är annars att gå in på Personuppgifter för den ena av dem, klicka på den gröna pilen vid rutan makar/sambor och välja rätt person i listan. Det funkar även om de inte har några gemensamma barn.

2007-03-30, 23:39
Svar #13

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Tack för den upplysningen - man lär sig nytt hela tiden. Ditt tips verkar väldigt enkelt och det ska jag försöka ha i minnet om saken dyker upp fler gånger.
Tack o godnatt
Roland

2008-02-05, 22:37
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu finns det en ny version av MinSläkt med en hel del nyheter (inga omstörtande verkar det som) och felrättningar.
http://www.dannbergsdata.se/nyheter.html

2008-02-06, 10:31
Svar #15

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Kul! Den innehåll iaf vissa buggrättningar som jag väntat länge på! men det verkar inte som om han tagit bort den lite irriterande buggen att en personer alltid anges som make/maka i rapporterna, även fast de kanske bara träffades en enda gång i hela sitt liv och vid det tillfället lyckades generera ytterligare en generation.. =)
 
(Meddelandet ändrat av mbss den 06 februari, 2008)

2008-06-13, 19:15
Svar #16

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Jag undrar om man kan skicka e-post till någon
från släktprogrammet?
Hur gör man?
MVH Anita

2008-06-13, 19:50
Svar #17

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Anita
Nej, det kan man inte. Kan du inte använda ett e-postprogram till det?
Har du sett något annat släktforskningsprogram där den funktionen finns?
mvh// Ove

2008-06-28, 13:33
Svar #18

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Ove!
Hur menar du att man gör med e-postprogram?
Nej, jag vet inte något annat program.
Jag tänkte skicka lite uppgifter till en
person, från min släkt men vet ej om det går.
MVH Anita

2008-06-28, 14:20
Svar #19

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej igen Anita
Du kan göra på olika sätt när du vill skicka uppgifter till någon annan.
Om det är en person som inte har ett släktforskningsprogram så är det bäst att skicka en dokument-fil som du kan göra via fliken rapporter i MinSläkt.
Ett exempel: Du vill skicka alla anfäder på en person. Markera den personen det gäller i familje eller anfäders läget, gå till fliken Rapporter och välj rapporten Anfäder. Klicka på den lilla Word ikonen längst upp till höger. Nu startas Word eller den ordbehandlare du använder i din dator och du har ditt dokument uppe. Spara dokumentet med ett annat namn där du vet var den ligger på din dator.
Nu skickar du e-post till din vän med den filen som ett bifogat dokument.
 
Jag förutsätter att du vet vad ett e-postprogram är. Outlook express följer väl t.ex. med i Windows XP. Du måste lägga in namn och lösenord först, som du fått från din Internet leverantör.
 
Använder personen ett släktforskningsprogram så kan man exportera ut delar av sin databas till filer som kallas GEDCOM. Detta är ett format som de flesta Släktforskningsprogram klarar av att importera. Den funktionen finns under rullgardinsmenyn Arkiv i MinSläkt .
Även här får du sedan skicka e-post och bifoga filen du gjort.
 
Det kanske finns något släktforskningsprogram i värden som skickar iväg rapporter som e-post, jag har då inte träffat på något ännu. Men även då måste du lägga in namnuppgifter, lösenord osv. som du fått från Internetleverantör.
 
mvh // Ove

2008-06-29, 13:14
Svar #20

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Ove!
Tack så mycket för hjälpen.
Det fungerade bra, hade inte en aning att man kunde
lägga över det i Word.
MVH Anita

2008-07-01, 13:06
Svar #21

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej
 
Någon som vet hur man gör ett nytt släktträd och vill använda delar av ett redan befintligt släktträd i MinSläkt? Jag vill alltså göra ett släktträd åt en kusin som jag har gemensamma anor med men vill ju inte ha med de delar där vi inte har gemensamma anor. Hoppas det går att förstå vad jag menar?
 
Mvh
 
Birgitta

2008-07-01, 13:53
Svar #22

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Birgitta,
 
Förenklad beskrivning, alla steg ej med!
-Markera den kusin som du vill utgå ifrån
-Välj Exportera, till Gedcom, välj anfäder till markerad person samt hur mycket du vill ha med. Spara Gedcom filen
-Skapa ett nytt arkiv, importera Gedcomfilen, välj din kusin som Huvudperson, spara det nya arkivet.
 
 
Mvh /Ricke

2008-07-01, 14:14
Svar #23

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Rickard
 
Får testa det när jag kommer hem i kväll, tack för snabbt svar.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-07-01, 18:56
Svar #24

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Rickard
 
Det funkade klockrent, tack för hjälpen än en gång.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-08-04, 17:39
Svar #25

Utloggad Turid Eden

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 17:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en fråga angående programmet Min Släkt. Jag har en bärbar dator vista och en stationär dator xp. Nu är det så att på den bärbara när jag går in på rapporter, så kommer noteringar och allt med men inte på den stationära datorn. Hur skall jag få det att fungera? Har avinstallerat och gjort allt på nytt men det hjälper inte.
 
 
Inlägget flyttades 17 februari 2010 från Hur gör jag? Krångel.
Camilla Eriksson, moderator

2008-08-04, 17:58
Svar #26

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Turid
 
Borde inte vara något problem. Har du programmet installerat på båda datorerna (med köpta licenser naturligtvis) så kan du ju ta och ladda ner filen, där du har information, på ett USB-minne och sedan är det ju bara att flytta USB-minnet mellan datorerna. Självklart skall du ha det lagrat på en hårddisk också så du inte tappar bort ditt USB-minne med dina forskningar.  
 
Stig
 
 
Inlägget flyttades 17 februari 2010 från Hur gör jag? Krångel.
Camilla Eriksson, moderator

2008-08-13, 10:30
Svar #27

Utloggad Therese Malmeström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-07-13, 18:00
    • Visa profil
MinSläkt på Mac?!
Jag har använt MinSläkt och är nöjd med programmet. Nu har jag skaffat mig en Mac och har fått lite allmänna råd om att det ska finnas programvara så att jag kan fortsätta använda MinSläkt - om inte annat så sparar det ju mycket arbete.
Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa mig i detalj hur jag bär mig åt?
Hälsningar
Therese

2009-02-12, 18:05
Svar #28

Utloggad Jan Helling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2013-11-18, 19:06
    • Visa profil
    • www.helling.se
När jag är ute på internet och söker en person med hjälp av google så händer det att jag får en träffa som visar sig vara en sida ur ett MinSläkt program. Hur gör jag för att lägga ut ett släktregister på internet som jag har i mitt eget MinSläkt arkiv för att andra släktforskare skall kunna få träff i det, och i bästa fall ta kontakt?

2009-02-12, 20:17
Svar #29

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:11
    • Visa profil
Jan, i programmet under Arkiv finns möjlighet att exportera till html. Det förutsätter ju förståss att du sedan har ett webbhotell/webbserver att lägga upp det på. Ett alternativ att dela med dig av din forskning är annars DISBYT (http://www.dis.se/dbyindex.htm)
 
//Peppe

2009-02-13, 20:14
Svar #30

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
vet någon hur jag kan lägga in fosterbarn i min forskning på min släkt...
 
mvh Veronica

2009-02-14, 17:58
Svar #31

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej
Jag brukar lägga in dem som barn i familjen men gör en anteckning i noteringar om vilka som är föräldrar och sen startar en Ny person vilken jag referar till i noteringen.Man kan skriva in en kod i både barnets noteringar och de rätta föräldrarnas.På så vis hittar man föräldrarna i Person som kanske inte är släkt med barnets föräldrar.Kan ibland vara det,har ett ex där en syster tar över den andra systerns barn.Då blir det enklare.
/Lennart
 
(Meddelandet ändrat av nissan den 14 februari, 2009)

2009-02-18, 10:58
Svar #32

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
tusen tack
 
så ska jag göra....
 
mvh Veronica

2009-02-18, 17:44
Svar #33

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Veronica!
 
Man ska aldrig koppla fosterbarn eller adoptivbarn till sina foster- resp adoptivföräldrar. Om man gör så kommer det i exempelvis i grafiska tavlor inte att framgå hur förhållandet är. Du bör i stället börja med barnet som ny person och om dess biologiska föräldrar är kända koppla dessa till barnet. Sen kan man hos barnet i en textnotis ange att det varit fosterbarn osv och hos foster- eller adoptivföräldrarna i en textnotis ange att de haft barnet.
Hälsningar
Stig Geber

2009-02-19, 09:13
Svar #34

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Det var så jag menade,att man lägger in i NY PERSON föräldrarna till foster/adoptivbarn och sen skriver in barnets födelsdata och sen fortsätter anlinjen både bakåt och framåt i tid.Sen kan man om man vill lägga in foster/adoptivbarnet i den familj dit det kommit med anteckning om de rätta föräldrarna i noteringar,visserligen får man två personer men i olika familjer i de fall foster/adoptivföräldrarna är kända.OM DE INTE ÄR KÄNDA måste man ju lägga in barnet i fel familj.Det är ju sen upp till var och en om man vill ha det så.

2009-02-19, 17:10
Svar #35

Utloggad Gunnel Ståbi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:26
    • Visa profil
Hej Alla!
 
Jag sitter och undrar vilket program är bäst: Disgen, Min Släkt eller Holger????
Är skillnaderna väldigt stora
Ska köpa och har svårt att bestämma mig har tittat på demoversionerna.
 
MVH
Gunnel

2009-02-19, 17:54
Svar #36

Sven-Erik Johansson

Gunnel du har glömt att ta med det bästa programmet som också var det första windows baserade släktforskareprogrammet, nämligen Anarkiv  
 
Jag jobbar med alla 4 när det behövs för att hjälpa andra: Anarkiv, Disgen, Min släkt och Holger  
 
-Anarkiv det absolut bästa programmet, mycket flexibelt och relativt enkelt att lära sig.  
Jag har jobbat med det sedan i början av 1990-talet  
 
-Min släkt är det bästa nybörjarprogrammet, men har stora begränsningar för den avancerade.  
 
-Disgren har väl också sina fördelar, men är klart överreklamerat. Trögt och besvärligt.  
 
-Holger är en relik från förr  
 
MVH  
Sven-Erik

2009-02-19, 18:14
Svar #37

Carl Szabad

Gunnel! Med anledning av diskussonen innan ditt inlägg kan man åtminstone i Holger lägga in foster- eller adoptivbarn i en familj och få dem klassade som sådana. De får då helt naturligt inte adoptiv- eller fosterföräldrarna som föräldrar i ett antavleläge utan där hamnar barnets biologiska föräldrar om även dessa är inlagda.
 
Sen är det som vanligt att det program man lär sig bäst tycker man även är bäst. Själv använder jag Holger sedan ca 20 år och är mycket nöjd med det. Ett lättlärt men ändå flexibelt program.
 
Fast den diskussionen ska knappast föras under den här rubriken som gäller programmet Min släkt.
 
Och alla program har demoversioner som man kan ladda ner och testa innan man bestämmer sig.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 19 februari, 2009)

2009-02-19, 18:27
Svar #38

Utloggad Gunnel Ståbi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:26
    • Visa profil
TacK Sven!
Ska titta på Anarkiv.Jämföra och begrunda.
 
Mvh
Gunnel
 
Carl!
 
Har kanske lagt frågan under fel rubrik och är ledsen för det.
Kan ibland bli fel när man är nybörjare. Ursäkta!
 
Mvh  
Gunnel

2009-02-19, 23:19
Svar #39

Carl Szabad

Gunnel! Här är en länk till samtliga program som nämnts här ovanför. De räcker gott att testa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna