ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2006  (läst 3740 gånger)

2005-04-21, 20:19
läst 3740 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Christina
 
När man en gång har valt att aktivera en person som huvudperson så går det inte att helt ta bort denna funktion. Man kan dock alltid välja någon annan inmatad person som huvudperson om man så önskar.
 
Men det verkar inte vara detta som är ditt problem utan ditt problem är väl(?) att skapa olika rapporter?! Inställningarna till detta hittar du om du högerklicka på den Rapport som du vill skapa samt välja Egenskaper. Då kan du under rubrikerna Urval och Uppgifter gör de flesta nödvändiga inställningar för att få ut rätt rapport. Tänk dock på att det är alltid den person som du senast hade markerad under Familj-, Anfäder- eller Ättlingar-diagrammen som rapporten använder som utgångspunkt.
 
Så om man har en familj där man t.ex. vill skapa en rapport som innehåller både maken och makans anfädrar så måste man börja med att klicka på ett av barnen så att den rutan blir blå, innan man går över till Rapporter och där väljer rapporten Anfäder! Glöm aldrig att kontrollera i Egenskaperna vad det står där, för ibland kan man få med alla personer i hela registret!!!
 
Jag har vid ett tillfälle fått problem med att paret, som jag skulle skapa en anfädersrapport på, inte hade några barn. Och då kunde jag inte välja rätt startperson. Den enda lösningen som jag kunde komma på var att första spara de senaste ändringarna. Sen skapade jag ett tillfälligt barn till detta paret som jag kunde använda som utgång för rapporten. Barnet skrev jag in med förnamnen Paret har inga kända barn! Därefter markerade jag detta nya barn och skapade rapporten som vanligt. När jag var klar så fick jag raderade dettta tillfälliga barn, med det omöjliga namnet, så att ingen längre fram skulle bli förvirrad!
 
Om det inte var detta du menade, utan fortfarande har problem, så får du försöka att skriva ett förtydligande av din insändare! Ibland är det tyvärr lätt att missförstå.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2005-04-21, 20:26
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej igen!
 
Haha Den där Henrik är då allt bra klurig!  
Så det var den enkla lösningen på att ta helt bort funktionen med vald huvudperson!
 
Tusen tack! För även om jag inte själv behöver det så kan det vara bra att känna till!
Magnus

2005-04-22, 10:37
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tack så mycket Neta och Magnus,
Nu fungerade det.
mvh/Christina

2005-04-26, 17:08
Svar #3

Stefan Ohlson

Hej!
 
Jag har en GEDCOM-fil med över 150 000 personer. Kan någon rekommendera lämpligt släktforskningsprogram så att jag kan fortsätta med uppbyggnaden? Å andra sidan, vad rekommenderas om jag bara vill ha en 'wiever', för läsning och printning? Programmet lär bli mindre då.
 
För PC/Windows.
 
Mvh
Stefan Ohlson

2005-04-27, 07:53
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag tror att du med Win XP kan importera detta till MinSläkt. Mejla en fråga till Henrik Dannberg!

2005-05-01, 22:19
Svar #5

Hasse Wester

Någon som vet vad som hänt med Min Släkts gästbok? Inläggen kommer inte in och det sista inlägget kom in den 11 april.
/Hasse Wester

2005-05-02, 01:08
Svar #6

Lasse Nilsson

Har du försökt att maila Henrik? Han kanske bara har tagit semester ett par veckor.

2005-06-30, 14:07
Svar #7

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej!
När jag ska välja far & mor för en person under personuppgifter och vill plocka in dem från registret (då de redan finns med där), så kommer endast en mindre del av registret upp att välja ur...
 
Olyckligtvis finns endast modern med i detta reducerade register. När jag försöker på raden för fadern så saknas han trots att han finns med i ursprungsregistret
M a o kan jag ej koppla min person till rätt far.  
 
Vad kan jag göra?
 
M v h/Yvonne

2005-06-30, 14:43
Svar #8

Lasse Nilsson

Hej,
 
den troligaste anledningen är att du har råkat registrera fadern som 'dotter' ist.f. som 'son' (vilket jag själv råkat ut för... )
 
Anledningen till att det är en mindre del som kommer upp är att det är avgränsat till de som kan vara kandidater, dvs inte har något födelsedatum eller har ett födelsedatum som inte ligger alltför långt ifrån. Detta tror jag är baserat på de gränsvärden för barnafödande som finns under Verktyg - Inställningar.
 
Mvh/Lasse

2005-07-08, 21:47
Svar #9

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lasse!
Fadern är registrerad som son. Jag har även valt honom som far för ett syskon (syster) och då funkade det bra...
 
Kan det vara en bugg i programmet eller vad ska jag hitta på för lösning???
 
Tacksam för alla tips!
m v h/yvonne

2005-07-11, 16:23
Svar #10

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej Yvonne,  
detta har jag också råkat ut några gånger. Det berodde på att den far (eller mor) jag ville använda hade ett födelse- eller döddatum som var ofullständigt eller som pga felinskrivning inte passade med barnets datum. Listan exkluderar således personer som programmet upplever som otänkbara föräldrar. Så kolla hur föd- och döddatumen ser ut på dels föräldrarna, dels barnet och se om problemet ligger där. Annars så vet jag faktiskt inte.

2005-07-11, 16:25
Svar #11

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej igen,  
 
jag vill bara lägga till att det jag beskriver ovan hänger ihop med vad Lasse skriver om kandidater och gränsvärden.
 
/Lisa

2005-07-11, 22:51
Svar #12

Jan Andersson

Hej! Hur gör man när en person är gift för andra gången. Kan man mata in fler förhållande med barn o.s.v.

2005-07-11, 23:32
Svar #13

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Hej!
 
Javisst. Gå in under Personfliken, klicka på ny familjemedlem, där klickar du på ny make/maka och sedan kommer du att kunna fortsätta fylla i de namn och uppgifter du har.
Gör likadant med barnen. Ny son, ny dotter osv.
 
MVH
Doris

2005-07-12, 10:28
Svar #14

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lisa!
Stort tack för hjälpen! Det hela berodde således på att födelseåret på sonen hade blivit lite felinmatat. Nu har jag lärt mig att listan begränsas p g a sådana värden.
 
M v h/Yvonne

2005-07-12, 10:42
Svar #15

Jan Andesson


2005-10-06, 07:02
Svar #16

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej!
 
En ny version av MinSläkt är på gång. Vill du vara med och testa den nya versionen?
Läs mer på www.dannbergsdata.se.
 
/Helena i Södertälje

2005-10-11, 20:57
Svar #17

Iréne Albinson

Hej!
Hur gör jag när kusiner gift sej? Jag får då upp två likadana anfäder och jag skulle vilja att de då går ihop.taxam för hjälp.
MVH Iréne

2005-10-11, 23:31
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
För den ena kusinen-maken lägger du in föräldrar och far- och morföräldrar på normalt vis. För den andra kusinen matar du in föräldrar normalt, men sen VÄLJER du (INTE matar in) de mor- eller farföräldrar som är gemensamma, och detta gör du i bilden Personuppgifter för den förälder som är syskon till den tidigare inmatade föräldern.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-10-12, 10:59
Svar #19

Iréne Albinson

Hej Mikael!
Tack, men har jag hjärnsläpp,det funkar inte. Har tagit bort och börjat om men det funkar inte.
MVH Iréne

2005-10-12, 12:24
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Iréne, 
 
Antingen handlar ditt problem om vilka personer som finns inmatade, eller också om hur det hela visas.
 
Handlar det om inmatningen, dvs att det ser ut t.ex. så här, med dubbel farfar och dubbel farmor? 

I så fall är det Mikaels linje du behöver gå på.
 
Eller handlar det om visningen när du väljer fliken Anfäder (eller skriver ut en antavla), att du ser dem på två ställen i trädet?



I så fall är det inget att göra åt; visningen i programmet fungerar helt enkelt så, så det är inget du kan komma ifrån (men hur bra det är kan förstås diskuteras!).

2005-10-12, 12:56
Svar #21

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Ir?ne  
 
Jag har här ett exempel från min släkt på det som Anna-Carin beskriver ovan
 

 
Eskil och Börta är här både farmors föräldrar och mormors föräldrar till Jöns. Det märks genom att om man markerar Eskil i familjeträdet så markeras båda förekomsterna av Eskil. Dock finns Eskil Olofsson bara en gång bland personerna till vänster. Det är så här det blir om man gör som Mikael beskrivit.
 
/Neta

2005-10-12, 21:13
Svar #22

Iréne Albinson

Hej och tack alla ni som engagerat er i mitt bekymmer. Det är bara att inse programmets begränsning, jag har inte personerna inlagda dubbelt.
Mvh Iréne

2005-10-13, 12:22
Svar #23

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Ir?ne
Jag förstår inte riktigt ditt problem. Vill du att det i den skriftliga rapporten skall stå anförlust eller mosvarande för att slippa återupprepningar? Eller är det i den grafiska antavlan du inte vill ha med anorna dubbelt? Om de nu är kusiner är det väl svårt att bortse ifrån att det blir så. Mitt släktträd på farmors sida skulle bli fruktansvärt beskuret om det jag tog bort alla anförluster i diagrammet, och dessutom tycker jag personligen att det är tråkig att läsa en antavla där det står anförlust på var och varannan ana bakåt i tiden. Jag vet inte om det i något annat program finnas möjlighet att byta ut dubbel/ trippel eller vad det nu blir mot anförlust?  
Mvh Christina Claeson

2005-10-13, 13:30
Svar #24

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Iréne,  
 
Hur det beter sig beror även på vilken utskrift man väljer:  
 
Antavla - personerna kommer ut dubbelt, som du skrev.  
 
Anfäder - informationen om varje person skrivs bara ut en gång, på dubbletterna står bara namnet och en hänvisning till det an-nummer där informationen finns.
 
Du kan väl skriva ner dina synpunkter i gästboken på Min Släkts hemsida? Henrik brukar vara öppen för förslag, även om han naturligtvis inte kan genomföra alla. Man skulle ju kunna tänka sig att under Egenskaper för Antavla ha en kryssruta hänvisning vid anförlust, så att man kan välja om man vill ha dem utskrivna som vanligt eller med hänvisning till sin dubblett.

2005-11-15, 07:44
Svar #25

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej alla!
 
Dannbergs data har äntligen släppt en uppdatering på Min Släkt (v3.2), många nya förändringar.
 
www.dannbergsdata.se
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2005-12-02, 13:54
Svar #26

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta vad som har hänt med min
back up på CD.Det är nämligen så att min hårddisk
har gått sönder,så vi har satt i en ny.Och då
visar det sig att mitt släktforskarprogram bara
visar en massa kryptiska tecken.Går det alltså
inte att använda programmet på CD i nya disken.
Hoppas någon vet hur man gör,annars är allt mitt
jobb borta.
MVH Anita

2005-12-02, 17:44
Svar #27

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Anita, Kryptiska tecken, som du skriver, låter som att du öppnar en fil av fel typ. Filen ska vara av typen .mis, så om du gjort backup av din MIS-fil till CD, ska det bara vara att kopiera tillbaka den till hårddisken och öppna denna fil från MinSläkt-programmet.
 
Mvh, Kjell

2005-12-07, 17:06
Svar #28

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Kjell!
Ja du hade nog rätt,med lite hjälp så hittade
vi filen på fel ställe.
Tack
MVH anita

2006-02-14, 19:35
Svar #29

Utloggad Tommy Thuvesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2017-04-03, 13:06
    • Visa profil
Hej
Jag har använer MIN SLÄKT och har  varit nöjd. För ett tag sedan laddade jag ner en uppdatering av programmet det som har beteckning 3.2 ,men men när jag skulle ladda upp på Webben , blev det problem ,  det blev uppdateringar som saknade personer  och mycket strul trodde att jag lagt i fel folder men de var ok , när jag tittade direkt i vebläsaren efer exporten var allt ok.  
När jag lagt in den gamla versionen i dator funkade allt igen , har testat detta både på XP och win 98 , samma problem i båda (olika datorer9
Vad kan det vara för fel ?
Mvh Tommy Thuvesson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna