ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-21  (läst 2789 gånger)

2005-01-27, 22:10
läst 2789 gånger

Gunilla Andersson

Jag undrar om någon kan tala om för mig hur jag ska göra när jag har importerat min fars släkt och min mors släkt till mig själv. När jag tittar på antavlan kommer bara en släkt i taget
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig så att allt kommer på samma antavla
 
MVH
Gunilla

2005-01-27, 23:23
Svar #1

Utloggad Ingvar Hultgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 08:13
    • Visa profil
    • Hultis.com
Hej Gunilla!
Om du dubbelklickar på dig själv får du upp rutan Personuppgifter, via listrutorna för Far resp Mor nere till vänster kan du koppla ett barn till redan befintliga föräldrar. Eller klicka på Hjälp i menyn och därefter Innehåll så har du alla uppgifter hur man går tillväga.  
(I detta fall är koppleri tillåtet).
 
Mvh
Ingvar

2005-02-01, 16:46
Svar #2

Gunilla Andersson

Tack Ingvar.
 
Det var inte så svårt när du förklarade hur man skulle göra.Det funkade jätte bra
 
MVH
Gunilla

2005-02-14, 18:17
Svar #3

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått problem,när jag skall hämta
programmet min släkt v3.1,så säger det
Programfilen är skadad(create file).Det
går inte att hitta filen.
Vad har hänt,har all min släkt försvunnit eller?
Vet någon något om detta tro.
MVH Anita

2005-02-14, 21:38
Svar #4

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Anita, kan du utveckla? Är det när du försöker starta ditt program som detta händer?
I så fall, vad har du gjort med din dator sedan det senast fungerade? Vilket operativsystem använder du?
 
//Peppe

2005-02-15, 08:49
Svar #5

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Hämta hem en ny version från Dannbergsdata. Leta sedan rätt på den fil i din dator som heter något med slutändelsen .mis. Det är ditt register - som du för övrigt ska säkerhetskopiera ofta.

2005-02-15, 18:33
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Ja, det är när jag fösöker starta.Jag har ett
program KGF databas det funkar.Men det kanske inte är samma sak.(Jag är inte speciellt bra på data.)Vet inte att jag har gjort något speciellt.
Jag har Windows XP,om det är det du menar.Jag har haft min släkt några år och det har alltid
fungerat.
Hur hämtar jag hem nya versionen,och hur gör man
en säkerhetskopia.
MVH Anita

2005-02-15, 21:19
Svar #7

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Den nya versionen hämtar du från
http://www.dannbergsdata.se/
Till höger där kan du klicka på 'Ladda hem version 3.1b' (förutsatt att du redan har en version som börjar på 3) På samma sida har du även instruktioner om hur du går tillväga sedan.
Under flikarna 'Support' och 'Gästbok' kan man sedan läsa sig till rätt mycket problem som kan uppstå och hur man fixar dem.
 
En säkerhetskopia gör du genom att spara den fil som innehåller din släkt på t.ex. en diskett. När du jobbar i programmet kan du under 'Arkiv' gå på 'Spara som' och där hitta igen disketten och spara på den. Alltså den fil som slutar på .mis (min heter t.ex. anneliessläkt.mis) Sedan uppdaterar du den filen genom att spara om den på disketten lika ofta som du sparar på datorn.
 
Blev det för krångligt så får du säga till så ska jag försöka bättre.
 
Mvh
/Annelie

2005-02-18, 18:29
Svar #8

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Anneli!
Tack för ditt svar,jag har lyckats hitta mitt program.Men vad jag inte kan, är att göra en backup på diskett.Jag satt i en diskett när jag var inne i programmet,men att spara den lyckades jag inte med.Du kanske kan förklara lite tydligare hur man gör (jag är inte så bra på data
så du förstår)
Tack på förhand
MVH Anita

2005-02-18, 19:28
Svar #9

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Anita, om du kan starta Min släkt med din vanliga släktfil: Stoppa i en tom formaterad diskett. Under Arkiv (högst upp till vänster) väljer du Spara som. Nu kommer det upp en spara-dialog, där du ska leta upp A: Välj vad du vill spara din mis-fil som ex.: backup20050218.mis Tryck på Spara. Nu ska det börja surra från diskettstationen. När det slutar låta är det klart.
Om du inte kan starta Min släkt, måste du gå till Min dator, och sedan leta upp din mis-fil (där samlas all din forskning) Och sedan kopiera den till A: Det gör du genom att markera filen, och sedan i vänster-nsvigeringen välja Kopiera den här filen. Då får du upp en ruta som heter Kopier objekt. Där letar du upp din diskett (A: ) Och klickar på kopiera. Precis som förut ska det börja surra i diskettstationen. När det tystnar är det klart!
 
Hör gärna av dig om du har fortsatta problem
 
//Peppe

2005-02-18, 21:36
Svar #10

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Det går även att högerklicka på filen efter att den markerats och välja 'Kopiera' ur den meny som kommer fram där. Sen väljer du 'Kör' i startmenyn och skriver in a: Högerklicka i den mapp som kommer fram och välj 'Klistra in'.
 
Hoppas det funkar för dig!

2005-02-23, 18:13
Svar #11

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Tack igen för hjälpen, jag har lyckats att
kopiera.Vad är det för skillnad på sista versionen av min släkt,jag vet inte att man kan
se vilken version man har.
MVH Anita

2005-02-23, 21:01
Svar #12

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anita
Starta Min släkt och klicka på Hjälp. Välj sedan Om min släkt så får du veta vilken version du har
Stig

2005-03-01, 10:56
Svar #13

Utloggad Maria Zingaropoli

  • Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:15
    • Visa profil
Jag har en ana som jag vet är adopterad, men jag vet också villka hennes riktiga föräldrar var. Hur lägger jag in detta? Skall jag välja? Går det att lägga in bägge paren?  
vänligen maria
Maria Zingaropoli

2005-03-01, 19:11
Svar #14

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Anita
Om du ser till höger på
http://www.dannbergsdata.se
så finns det att klicka på 'Nyheter i V3.1b'. Om du klickar där ser du till vänster de olika versionerna som släppts och vad som är nytt med var och en av dem.
/Annelie

2005-03-01, 22:02
Svar #15

Jan Lindh

Maria,
det går som du nog misstänker bara lägga in en far och en mor, så du måste välja.
Jag brukar lägga in de biologiska föräldrarna och skriva om adoptivföräldrarna i Noteringar.
 
Mvh
Janne

2005-03-02, 00:09
Svar #16

Marianne Solli

Hei Maria. 
 
Det finnes slektsforskingsprogrammer som fint klarer å føre inn 2 foreldrepar. Selv benytter jeg Brothers Keeper, og fører de biologiske foreldrene opp som foreldrepar nr. 1 og adoptivforeldrene som foreldrepar nr. 2. Her er mange slike føringer i min slekt.
 
Har også benyttet samme metode for fosterbarnføringer. (Har selv fosterbarn som er blitt ført inn - da med notat fosterbarn). 
 
Ditt spørsmål gav meg forresten en fin anledning til å få sjekket hvordan dette ville virke når man skriver det ut i en slektsbok. Jeg har nemlig akkurat utgitt en slektsbok, men har ikke (hittil) kontrollert hvordan dette ville se ut i boka. Har simpelthen ikke tenkt på det før jeg leste ditt spørsmål. Jeg var derfor fryktelig spent da jeg slo opp på en dame jeg visste om som har/hadde to foreldrepar. I boka har hun fått to identifiseringsnummer, og hun står oppført under begge foreldreparene. 
 
Når hun siden gifter seg følger begge disse id.numrene henne; og under det første nummeret står hun sammen med sin ektemann og barn, mens det andre id. nummeret henviser til alle hennes kjente biologiske aner og ellers henviser til det første id. nummeret hennes. Kjekt!
 
Det var veldig godt å se at det hadde virket. Takk for din forespørsel Maria; jeg ble uhyre lettet.   
 
Hilsen Marianne.

2005-04-17, 07:51
Svar #17

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Nu har jag trasslat till det.  
Jag har gjort en antavla med mitt yngsta barnbarn som huvudperson men nu ser jag att min son har blivit mor och hans fru är far. Jag upptäckte det inte förrän jag skrivit in 7 generationer. Hur gör jag för att ändra på det utan att behöva skriva om alltihop?
Mvh  Agneta

2005-04-17, 08:47
Svar #18

Leif Persson

Så länge två personer i programmet är står som makar/sambor eller har barn ihop går det inte att ändra dem till det motsatta könet. Men skapa ett par nya personer (dubletter till hans föräldrar men med rätt kön) och så byter du bara till dessa.  
 
Enklast är det väl om du skapar en ny son till dig själv (istället för den som är mor nu) och en ny maka/sambo till honom och sedan använder dessa som föräldrar till ditt barnbarn. (När man redigerar person kan man ju byta far och mor där, nere till vänster). Då är ju han redan ihopkopplade med din sida av de övriga 7 generationerna. Koppla sedan ihop din sons nya fru (som inte är en han längre) med rätt föräldrar på samma sätt. Sedan får du ta bort de dubletter som är felaktiga.
 
Ser att det blev lite märkliga ordval här (skapa en ny son) men det är ju givetvis med programmets termer. . .  Hoppas det går bra!

2005-04-17, 09:13
Svar #19

Utloggad Agneta Prestberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 06:34
    • Visa profil
Tack Leif, Nu blev det rätt. Ska försöka hålla ögonen öppna i fortsättningen.
Kan jag flytta över fler generationer (har 15) från andra antavlor i släkten till barnbarnets utan att skriva allt?
     Mvh  Agneta

2005-04-17, 10:45
Svar #20

Leif Persson

Jo det borde ju gå bra. Det går att exportera och importera sånt mellan olika filer. Kolla under menyn Arkiv och välj först exportera (gedcom). Tänk på att det gäller för den personen du har aktuell för tillfället (behöver alltså inte vara huvudpersonen) och vilka relationer du väljer att flytta med (anfäder, ättlingar osv). Sedan importerar du den sparade gedcomfilen till den fil du vill använda den i och kopplar ihop rätt personer med varandra som tidigare.
 
Mvh Leif

2005-04-18, 20:01
Svar #21

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Långt bak i min släkt: ena systern är min ff mf fm fm m och den andra är min ff mf ff mf m. Deras far är sådeles både ff mf fm fm mf och ff mf ff mf mf till mig. (Likadant med deras mor.) Hur gör jag för att det inte ska bli två familjer av samma familj? Alltså. I ena familjen blir den ena syster ff mf fm fm moster till mig o.s.v. Visserligen är ju det rätt, men går det inte att ha en familj ändå?
Jag har fler sådana problem med mina anor. Spännande!
 
Hälsningar Kia Rolén

2005-04-18, 22:47
Svar #22

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Kia
 
Om du redan har matat in uppgifter om fadern kan du  på varje syster välja honom som far. Det gör du längst ner i fönstret där du matar in namnen. Om du inte har matat in honom än kan du mata in honom som far till den ena systern och sedan välja honom som far till den andra.  
 
Jag har också några sådana konstellationer, det är ganska spännande!
 
Hoppas du blir hjälpt av detta
mvh Neta

2005-04-19, 06:40
Svar #23

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej Neta!
Stort tack för din hjälp.
Jag ska försöka lösa mitt problem med dina tips.
 
Hälsningar Kia Rolén

2005-04-19, 09:21
Svar #24

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Kia
Hör av dig igen om du får problem. Det går bra att maila. Lycka till!
 
Neta Hedberg

2005-04-19, 20:14
Svar #25

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej Neta!
Dina tips gav ett strålande resultat!
Nu ser mina anor mycket bra ut, utan dubletter.
Jag har tillbringat i stort sett hela förmiddagen med att ordna till det.
Har alltså haft det mycket trevligt!
Och ja, jag håller verkligen med om att dessa konstellationer är spännande.
 
Tack Neta!
 
Hälsningar Kia Rolén

2005-04-21, 15:02
Svar #26

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

När man har angett en person som huvudperson och vill ta bort funktionen helt så att ingen är markerad, hur gör man? Hittar ingen information under Hjälp Innehåll. Mitt problem är att om jag väljer mig själv som huvudperson får jag inte med min man och hans släkt i rapporten, då jag har dubbelnamn och inte han.
mvh/Christina

2005-04-21, 16:42
Svar #27

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Gå in i rubriken Person, när Du själv är markerad, använd höger musknapp och gå in på Skapa/ta bort bomärke, Ctrl+F2 går också bra.
 
Man kan ange flera personer, och skifta mellan dem med F2-tangenten.
 
Mvh IBn

2005-04-21, 16:51
Svar #28

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Ingemar,
Tack för ditt svar men det fungerar inte, vet inte vad som kan vara fel då.
mvh/Christina

2005-04-21, 20:04
Svar #29

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Christina
Jag tolkar din fråga så att du inte vill ha någon huvudperson alls i ditt släktarkiv? I så fall:
 
Så här svarar programmets upphovsman Henrik Dannberg på sin hemsida:
 
Vill du av någon anledning inte ha någon huvudperson alls, skapa då en temporär person, gör denna till huvudperson och sedan bort personen igen.  
 
Källa: http://www.dannbergsdata.se/gastbok2002-01.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna