ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-23  (läst 2483 gånger)

2004-01-06, 19:08
läst 2483 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du behöver inte kopiera hela programmet. Det räcker att kopiera den arkivfil du har skapat (med ändelsen .mis); det är i den dina uppgifter sparas.
 
Blir det något fel med själva programfilerna, så är det bara att ladda ner programmet igen från hemsidan; licensnyckeln du har fått tidigare gäller fortfarande.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-07, 02:53
Svar #1

Anders Andersson

Oavsett vilket program det gäller, så skulle jag inte lita på att de filer jag vill ha alltid kommer att finnas tillgängliga via Internet. Det kan ha kommit nya versioner varvid de gamla tagits bort, eller leverantören kan rentav gå i konkurs. Om man just har drabbats av en diskkrasch, så är det inte heller säkert att anslutningen till Internet fungerar eller man har tid att ägna sig åt en tvingande versionsuppgradering.
 
Om jag ändå har möjlighet att säkerhetskopiera på eget medium, så är det inget större besvär att ta en separat kopia av själva programmet omedelbart efter installationen. Därutöver behöver man regelbundet förstås bara kopiera filer som ändras, såsom själva databasen.

2004-01-07, 08:26
Svar #2

anders sjö

Gabriella,
 
Glöm inte kopiera eventuella bilder, länkade dokument, etc! De följer inte med databasen (.mis) utan ligger som separata filer.
 
mvh Anders

2004-01-25, 19:14
Svar #3

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej!
Jag använder Min släkt och jag undrar kan man mata in hur många namn som helst eller finns det något tak?
Mvh Kerstin

2004-01-26, 10:25
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Kerstin
Har för mig att taket ligger på 30000 så det bör nog räcka för de flesta av oss.
Stig

2004-01-26, 12:52
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Kerstin!
 
Så här skriver Henrik själv som svar på samma fråga i gästboken på www.dannbergsdata.se:
 
Under Windows 95/98/ME kan man ha max 32.000 personer i ett och samma släktarkiv. Under Windows 2000/XP finns däremot inte denna begränsning. Jag vill dock inte rekommendera att ha så stora databaser.
 
Mvh//
Lotta

2004-01-26, 12:55
Svar #6

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
I Windows 95/98/ME är det max 32000 porster som gäller men i 2000/XP och förmodligen också NT så finns ingen begränsning.

2004-01-26, 16:36
Svar #7

Johnny Karlsson

Hej, har testat lite och över 25 MB (ca. 250 000 personer) så klarar inte min dator av att öppna släktarkivet, vad det är som orsakar detta vet jag dock inte. Använder Windows XP. Det tar ca. 15 minuter att spara en så stor databas, men den kan som sagt var inte öppnas igen.
 
Hälsningar Johnny

2004-01-26, 23:55
Svar #8

Måns Nilsson

Johnny
 
Pröva att maximera Windows växlingsfil så kanske du kan få det att fungera. Övriga bör väl göra som Henrik rekommenderar, dela upp forskningen i flera filer om den blir för stor. För övrigt så står det faktisk följande på hans hemsida:
 
Programmet vänder sig i första hand till amatörforskaren som vill skapa lite ordning bland sina släktuppgifter.
 
Det har alltså aldrig varit hans mening att programmet skulle användas till jättestora personregister.

2004-01-27, 09:56
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Lotta (och ni andra)!
 
Jag förmodar att det var som en kommentar till följande del av inlägget som Henrik svarade Jag vill dock inte rekommendera att ha så stora databaser.: ... en databas på 100.000 pers som stadigt växer ...
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-01-27, 18:08
Svar #10

Johnny Karlsson

Tack för tipset Måns.
 
Provade dessutom att spara under D:` där jag har mer plats istället för under C:` och då fungerade det att öppnad arkivet.
Testade lite på kul för att få ett grepp om var taket för programmet går och kom fram till följande: En databas på 68 MB som innehöll 520 000 personer tog 2 tim och 10 min att spara och 10 min att öppna.
 
Hälsningar Johnny.

2004-01-28, 06:34
Svar #11

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Johnny
Hur gör du för att spara och hur snabb är din dator? Låter konstigt att det skall ta så lång tid. Om jag kopierar en CD-skiva så börjar jag med att lagra CD:n på hårddisken. Det tar under 10 minuter att spara skivan och den kan vara på mer än 500 Mb.

2004-01-28, 13:48
Svar #12

Johnny Karlsson

Hej Stig
Min dator är en 2.00 GHZ och har 512 MB RAM. Jo jag tyckte själv att det drog ut väl länge på tiden, när jag testade tidigare med 1/3 så stor databas så tog det ca. 15-20 min att spara.
Jag sparar som jag brukar, går in under Arkiv och väljer Spara eller Spara som. Jag är inte så insatt i datorer utan det var mest för kul som jag testade hur stor databas man kunde spara.
 
Johhny

2004-03-20, 15:06
Svar #13

Yvonne Olofsson

Hej.
Nu kommer fråga nå?t som kanske frågats tidigare, men min tid denna helg räcker inte till för att läsa igenom alla tidigare frågor.
Hur infogar man mer än en bild på en anfäder?
          MVH Yvonne Olofsson

2004-03-20, 15:10
Svar #14

Yvonne Olofsson

Hej igen.
Vill även fråga. Kan man, när man redan registrerat adoptivföräldrar som föräldrar, även registrera de biologiska föräldrarna?
        MVH Yvonne Olofsson

2004-03-20, 17:53
Svar #15

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Klicka på HJÄLP i MinSläkt och skriv bild  
där står exakt hur du ska göra  
 
Inga-Lill Meijer

2004-03-21, 11:34
Svar #16

Yvonne Olofsson

Hej.
TACK till Inga-lill Meijer.
       MVH Yvonne.

2004-03-31, 16:20
Svar #17

Kerstin Nprberg

Hej!
Jag har problem med att datorn hänger sig så fort jag skall skriva ut en antavla, det har gått bra förut men nu är det omöjligt. Är det någon som haft samma problem och vet vad det beror på.
Mvh Kerstin

2004-03-31, 16:27
Svar #18

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har Min släkt 3:1.
Mvh Kerstin

2004-03-31, 20:41
Svar #19

Bo Nordenfors (Nob)

Det finns ju möjlighet att skriva ut som Word-dokument, gör du det eller du begär bara utskrift?
jag kör alltid i Word.

2004-04-01, 11:52
Svar #20

Nils Ek

Hej!
Uppdatera MinSläkt till version 3.1a (som kom i oktober 2003).
Saxat från MinSläkts hemsida www.dannbergsdata.se :
Nyheter i version 3.1a:
Utskrift av rapporten Antavla.
Vid utskrift av rapporten Antavla kunde programmet under speciella omständigheter låsa sig (inträffade enbart under Windows XP).
 
MVH Nils Ek

2004-04-01, 15:21
Svar #21

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Hur går jag tillväga.........önskar att vid utskrift slippa få notering för händelser i löpande text. Jag önskar få åtminstone ett radavstånd mellan varje händelse.  
mvh
Lisbeth

2004-04-04, 12:14
Svar #22

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Lisbeth, vad är det du försöker skriva ut? I personakten har varje händelse sin egen rad.
 
//Peppe

2004-04-04, 19:51
Svar #23

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Ja, om jag vill ha ut varje persons personakt så kommer allt ut perfekt.
MEN
Om jag skulle vilja ge bort ex anfäder till någon och vill ha med alla händelser som jag med åren skrivit in så kommer dessa i löpande text dvs inga mellanrum mellan varje enskild händelse. Skulle vila att det såg ut som det gör vad gäller personakterna - en viss struktur på det hela!!!
Hur ska jag göra - eller vad är det som jag inte har gjort?
Mvh
Lisbeth

2004-04-05, 09:36
Svar #24

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Lisbeth: Ditt problem är ett känt problem som flera har påtalat.
 
Jag har själv en liknande situation, eftersom jag dels har många händelser, har många noteringar för varje händelse, och dessutom har många utdrag ur husförhörslängder under fliken Noteringar. När jag skriver ut rapporten Anfäder så blir resultatet bedrövligt - allt kommer i en ofantlig textmassa. Dessutom tas alla manuella radbrytningar under Noteringar bort så utdragen ur husförhörslängderna blir oläsliga.
 
Jag skickade en förfrågan till Dannberg om det verkligen var tänkt att vara så. Det finns ju flera program, till exempel Legacy, som skriver ut riktigt snygga rapporter. Han svarade att han gjort den nuvarande layouten, inklusive borttagandet av radbrytningar, för att inte rapporterna skulle bli för långa, och tydligen tänkte han inte göra något åt det. För egen del bryr jag mig inte om rapporten är lång, bara den är läslig.
 
Min Släkt är ett bra program men rapportfunktionen är ett stort minus och där har programmet en stor förbättringspotential. Det är rätt märkligt när man tänker på hur snygg html-presentationen är. När jag nu ska skriva ut rapporter över anfäder måste jag först exportera min databas till ett annat program och skriva ut den där.

2004-04-05, 18:56
Svar #25

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Lisbeth, det finns en liten hjälp. I versionen 3.1a, som jag använder, finns det möjlighet att öppna rapporter i Word. Förutsätter förståss att man har det programmet. Men då får man full frihet att formatera sin text.
Annars finns förståss också möjligheten att exportera som GEDCOM och därefter öppna den filen i en texteditor.
 
Men visst håller jag med, nog borde programmet innehålla en snyggare lösning för att formatera rapporter.
 
//Peppe

2004-04-22, 23:13
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag har två släktträd sparade som varsin fil. Hittade ett tips under denna flik om hur man slår ihop dessa till ett släktträd genom att, Börja med att öppna den ena filen. Exportera den som GEDCOM. Sedan öppnar du den andra filen. Och nu importerar du den fil du tidigare exporterade som GEDCOM. Ev. dubletter kommer att markeras i listan. Sedan när du rensat bort dessa kan du spara den som en ny fil så har du fortfarande dina ursprungsfiler orörda. Inlagt av Per Eriksson. Problemet är att jag kan se att släktträdet innehåller fler personer men när jag kollar om anorna är placerade vid den person de skall, finns inte någonting där. Vad gör jag för fel?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-22, 23:35
Svar #27

Birgitta Ohlsson

Hej igen
 
Jag kom på att jag glömt ta bort dubbletterna så det löste sig.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-23, 17:42
Svar #28

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Birgitta!
 
Det låter lite mysko att dubletterna markeras i listan. Det som markeras i katalogen/listan med en avvikande färg är personerna du importerade. Anorna kan inte vara placerade vid den person dom ska om du inte själv kopplar ihop dom.  
 
Mvh//
Lotta

2004-04-23, 18:44
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Hej Lotta
 
Texten om dubbletterna hittade jag i inlägget av Per Eriksson. Felet jag gjorde var att när jag skulle lägga in mina kusiners farssläkt i mitt eget släktträd inte tänkte på att jag hade döpt deras far olika i de båda filerna. I mitt släktträd hade jag både för- och mellannamn men i den importerade filen endast förnamn. När jag så kollade om släktträden slagits ihop tittade jag efter ju efter honom med utgångspunkt från uppgifterna i mitt släktträd och hittade inga nya anor trots att jag såg att det kommit till en hel del nya personer(de namn som var grönfärgade). När jag då lade till mellannamnet på honom så funkade det men då hade jag ju en dubblett av honom som jag tog bort. Jag visste inte att man var tvungen att välja den person man ville koppla ihop släktträden? Jag gjorde bara en export av kusinernas fil och sedan importerade jag in den till mitt eget och det funkade. Att det funkade kanske beror på att jag hade deras far både i mitt eget och i deras släktträd, eller?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna