ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-23  (läst 2556 gånger)

2003-05-19, 20:39
läst 2556 gånger

Christian Andersson

Hej Ammi!
 
Då tycker jag du skall strunta i allt vad autorun heter och hjälpa din släkting att lägga en länk på skrivbordet.  
 
Eller varför inte kopiera in hela CD:n på hans`hennes hårddisk. Det är väl inte så förtvivlat mycket data det rör sig om? CD är ju bra att ha som back-up!
 
Mvh Christian

2003-05-19, 20:46
Svar #1

Ammi Lindbergh (Ammi)

Javisst kan man göra så men de ville ha den på en cd och det hade kanske varit fint med en snygg startsida.
Det finns inga genvägar så jag får läsa på.Tack för ditt svar.

2003-05-19, 20:51
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ammi,
 
Om du går in på arkiv och sedan export - sedan väljer Du Html-format och markerar den person det gäller.
Då kan Du välja anfäder eller ättlingar till denna person.
Sedan klickar Du framåt hela tiden och det blir en startsida med platser och stamtavlor.
De kan sedan skrivas ut.
Jag vet inte om Du provat detta?
 
Vänl. hälsningar Eivor.

2003-05-19, 21:22
Svar #3

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Tackar Christian!  
 
Jag ska inte lägga ut nåt från MinSläkt än så länge utan det jag har utlagt på min hemsida nu är ett par listor från Holger6. Inte heller ska jag göra nån CD utan jag tänkte på Ammi.
 
Tanken är att framledes göra en separat hemsida med enbart släktforskningen och då ska jag använda mej av MinSläkts html-presentation eftersom jag har bestämt mej för att använda det programmet istället. Men jag har en ganska stor databas och jag vill gå igenom den ordentligt innan jag tar stora steget och lägger ut allt på en hemsida.
 
Det jag tänkte på med Ammis CD är att lägga en genväg till default, utanför mappen där hela bibban ligger, sen döpa den till nåt vettigt som gör att personen i fråga vet vad det är. Det må man väl kunna göra när man bränner CD'n, eller??? Har själv inte provat det ännu utan enbart att lägga en genväg på skrivbordet.  
 
Inte helt lätt det här! /Gunnell

2003-05-19, 21:55
Svar #4

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack alla som har svarat på min fråga om könsbyte! Jag gjorde så att jag plockade bort personen i fråga + hans båda hustrur, alla barnen och några barnbarn, sammanlagt 18 personer.
Sen började jag om och fick det rätt. Men hittar man felet längre tillbaka, så är det nog enklare att göra som Tommy Lilja föreslog.....
 
MVH Marie

2003-05-19, 22:23
Svar #5

Christian Andersson

Hej Marie och alla andra!
 
Visst är det smart att göra som Tommy föreslår, men fullt så enkelt är det inte. Man måste skapa dubletter på ALLA personer med felaktigt kön, inte bara den första som skapade oredan.
 
Börja med att sätta aa före före efternamnet (eller förnanmnet beroende på sorteringsordning) på de felaktiga. Då blir det dels lättare att skilja dubletterna åt. Och så hamnar dom felaktiga i början på listan, det är bra när man skall plocka bort dom. Man kan ju göra en sökning på aa* också.  
 
Tänk på att du kan kopiera personliga händelser från en individ till en annan, du behöver alltså inte kanppa in allt på nytt.
 
Fast helst bör man nog undvika könsbyte. Och hur gör man med dom som byter kön i verkliga livet? Men det kanske är en sak för framtida forskare att ta tag i ...............
 
Mvh Christian
 
P.S. Jag har mejlat till Henrik och sagt åt han att lägga upp en sida med lite HTML-tips ..........

2003-05-21, 09:52
Svar #6

Utloggad Mats Geijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-01-04, 12:36
    • Visa profil
    • www.geijer.info
Hej!
 
Ang. autostart av en CD. Detta kan vara problematiskt att fungera, men på www.karenware.com/powertools/ptautorun.asp finns en editor att ladda ner tillsammans med ett startprogram som gör att man kan få autostart av filer och inte bara program att fungera på ett säkert sätt. Detta gör ju att en släktutredning i HTML eller ett digitalt fotoalbum blir extra trevligt att ge bort som present.
 
Hälsningar!
 
Mats Geijer

2003-05-21, 16:04
Svar #7

Ammi Lindbergh (Ammi)

Hej Mats och tusen tack för tipset,nu har jag fått det precis som jag ville ha det! (Jag hade nåt liknande med det funkade ej.)Tack tack!!Jag kan även rekommendera programmet!

2003-05-21, 18:56
Svar #8

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Jag gjorde en sökning på autorun på Google hittade följande busenkla tips. Det fungerade.
 
1 Gör en autorun.inf  
Spara följande som autorun.inf - byt index.html mot namnet på din startfil:
 
[AutoRun]
ICON=Explorer.exe
OPEN=Wscript ShellExecute.js //B //nologo index.html
 
2 Gör filen som autorun.inf startar  
Spara följande som ShellExecute.js - byt index.html mot namnet på din startfil:
 
WshShell = WScript.CreateObject(WScript.Shell);
WshShell.Run(index.html, 1, 0);
WScript.DisconnectObject(WshShell);
 
Lägg båda filerna i roten på CD:n - och se till att även startfilen finns där.

2003-05-21, 21:45
Svar #9

Christian Andersson

Hej Karl och Mats.
 
Era metoder för att tillverka självstartande HTML-sidor, för vilka versioner av Windows fungerar de, och tillsammans med vilka webb-läsare? Startar de den defaulta webb-läsaren eller drar de igång Internet Explorer?
 
Kontaterar också att Ammi egentligen inte var ute efter en startsida, utan att det var en självstartande CD hon ville ha. Och i hennes fall är det ju fullt tillräckligt att det fungerar på en speciell dator.  
 
För övrigt är det en bra id? att konsekvent använda index.htm som namn på sin startsida. Då kan man ju använda samma genväg på skrivbordet för alla sina HTML-skivor och så fungerar det ju också att lägga upp på webben.

2003-05-22, 00:32
Svar #10

Ammi Lindbergh (Ammi)

Christian.Visst var jag ute efter en startsida,vet ej om du missförstått.Jag har alltså bränt Min Släkt html presentation till en CD OCH jag har gjort en presentationssida som jag vill ha att starta först när man startar cd:n istället för att man ser en massa mappar!!Jag har gjort det i FrontPage.Jag har windox XP pro och IE6,så det är ingenting alldeles speciellt. Enkelt och modernt med programmen man kan använda till detta ändamål.Jag har sen från min presentationssida skapat en hyperlänk till default.Precis som jag ville ha det!

2003-05-22, 07:11
Svar #11

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Christian
Det fungerar både i Win98 och XP.

2003-05-28, 23:48
Svar #12

Catharina Olsson (Cathis)

Jag har av praktiska skäl delat upp mitt släktforskarmatreal i flera filer. Bla olika grenar och även matreal som jag inte är säker på om det stämmer. Men om jag vill knyta ihop flera filer i en utskrift/webbsida går det att göra enkelt? Tex jag vill knyta ihop farfars och farmors släkter som idag är två filer till en utskrift - går det? Och hur gör jag?
 
Tacksam för hjälp
Cathis Olsson

2003-05-29, 11:50
Svar #13

Per Eriksson

Catharina, börja med att öppna den ena filen. Exportera den som GEDCOM. Sedan öppnar du den andra filen. Och nu importerar du den fil du tidigare exporterade som GEDCOM. Ev. dubletter kommer att markeras i listan. Sedan när du rensat bort dessa kan du spara den som en ny fil så har du fortfarande dina ursprungsfiler orörda.
 
Hälsningar
Per

2003-05-29, 16:46
Svar #14

Catharina Olsson (Cathis)

Tack för hjälpen Per, det gick bra att göra som du sa. Men nu är alla de som jag importerade via GEDCOM gröna! Jag har sparat och startat om ett antal gånger men blir inte av med det gröna. Har jag gjort nåt fel? Hur blir jag av med det?
 
Hälsningar
Cathis

2003-05-29, 17:22
Svar #15

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Gå in på Verktyg / Inställningar för Min Släkt. Välj sedan fliken Färgmarkeringar och ta bort markeringen.
Mvh
Sigvard

2003-05-29, 21:13
Svar #16

Catharina Olsson (Cathis)

Tack! Det såg lite konstigt ut med de gröna markeringarna. Jag är lite rädd att jag skulle trassla till om jag ändrar för mycket i inställningar utan att veta vad jag håller på med.
 
Hälsningar
Cathis

2003-06-16, 12:35
Svar #17

Catharina Olsson (Cathis)

Jag använder Min Släkt sedan en tid tillbaka och har nu börjat att använda Geneline. Hur redovisar man källor från Geneline - kan man göra en direktlänk till sidan i Geneline? Eller skriver man in id nummret? Hur löser ni detta?
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-06-16, 12:53
Svar #18

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Cathis!
Jag skriver tex.Födelse och dopboken Bjurtjärn,döds och begravningsboken Bjurtjärn!
Lika så hfl 1850-1860 Bjurtjärn!Man kan väll också skriva id-nummret,men vem vet hur länge Genline finns kvar! Hänvisningen till kyrkoböckerna är ett måste,för det är för mej den viktigaste källan!
 
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-06-16, 13:14
Svar #19

Catharina Olsson (Cathis)

Tack Lasse,
 
Jag håller fullständigt med om att kyrkoböckerna är den bästa källhänvisningen men jag skulle också vilja ha med Geneline id eller en länk. Vill jag förmycket?
 
Hälsningar
Cathis

2003-06-16, 14:06
Svar #20

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej igen Cathis!
Jag har också tänkt på samma sak,så varför inte lägga in id-nummret under noteringar, då går det ju rätt snabbt att ta fram det i Genline!
 
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-06-16, 14:39
Svar #21

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Hej Catharina och Lasse, om man skriver in en källa efter att fyllt i Datum och Platsoch därefter trycker på pennan så kan man  skriva in en länk eller författare eller vad man nu vill hänvisa till, om du tex skriver Genline som källa så följer länken alltid med när du skriver Genline. Vill du bara ha länken på den personen så tryck på anteckningsknappen i stället.
Hoppas detta går att förstå
Inga-Lill Meijer

2003-06-16, 14:50
Svar #22

Catharina Olsson (Cathis)

Inga-Lill, det var precis vad jag sökte. Tack! Med den funktionen så kan man ha flera källor till samma händelse.
 
Hälsningar
Cathis

2003-06-16, 15:04
Svar #23

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
Tack! Har inte haft en tanke på pennan och det passar ju alldeles utmärkt!
 
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-06-17, 08:56
Svar #24

Mikael karlsson

Ett varningstecken bara med källor det finns fall då inte själva volymbeteckningen stämmer överens med Svar  ex A:1 kan heta det hos Svar men A:2 hos genline....

2003-06-17, 20:41
Svar #25

Linn Glimberg

Hur gör ni vad gäller flyttningar och barn. Om föräldern tex. har flyttat 5 gånger medan barnet bodde hemma måste jag då skriva in alla flyttar på resp barn (10 st) eller kan man på nåt sätt hänvisa till föräldrarna. Hur gör ni?

2003-06-17, 23:06
Svar #26

Per Skjöldebrand (Perskj)

Linn!
Om jag orkar så tar jag med allas flyttar genom att i Händelser för en person högerklicka, kopiera och slutligen klistra in den kopierade händelsen/flytten på alla andra som berörs.
Det går i alla fall snabbare än att skriva in alla flyttar på nytt för varje barn.
 
Per i Örebro

2003-06-18, 00:36
Svar #27

Christian Andersson

Hej Per.
 
Ett sätt som jag har funnit mycket användbart är att öppna arkivet i två olika fönster och sedan kopiera händelserna från det ena fönstret till det anda. Skiftar mellan fönstrena gör man ju enkelt med ALT+TAB. Sen gäller det bara hålla tungan rätt i mun så att man sparar den rätta arkivet!
 
Det går givetvis lika bra att kopiera från en helt annan databas på samma sätt.
 
Jag brukar också lägga in alla födelse- och dopdata i handelsen födelse, kopiera händelsen, ändra händelsen till dop och sedan klistra in födelsen igen. Och så redigera händelserna efteråt. På samma sätt med händelserna död och begravning.

2003-08-23, 10:06
Svar #28

Linn Glimberg

Jag har en ana som föddes tillsammans med en dödfödd tvilling. Hur registrerar jag detta? Jag har skrivit i info om anan atta han var född tvilling men bör man inte skriva in alla barn i trädet även dödfödda? Hur ska jag registrera så det blir tydligt?

2003-08-23, 10:28
Svar #29

Anna-Carin Betzén

Du kan skapa ett syskon med samma födelsedata och ett namn i stil med Dödfött barn eller Dödfödd tvilling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna