ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-19  (läst 1953 gånger)

2003-04-07, 17:17
läst 1953 gånger

Leif Persson

Jo det var nog jag som skrev så. I ver. 3 så finns det en ny flik för Ättlingar och när man ser det diagrammet/trädet med den aktuelle personens barn och barnbarn och vidare, så går det ju lätt att se hur barnens och deras syskons barn blir kusiner och deras barn i sin tur är sysslingar. Det är egentligen inget speciellt program just för att räkna ut det, men en väldigt bra funktion ändå, tycker jag.
 
Hoppas jag var lite tydligare den här gången iallafall...
 
Mvh Leif P

2003-04-07, 19:17
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Visst måste man bestämma huvudperson för att det där ska funka, Leif? Då får man röd liten flik/prick för rakt nedstigande led och grön för ättlingar bl a.  
Man kan ju gå på Verktyg och välja Släktskap också och där kan man in i minsta detalj får reda på hur man är släkt med olika personer i databasen.  
Hälsningar/Gunnell

2003-04-08, 13:17
Svar #2

Leif Persson

Jo, det stämmer ju. Men det går ju att se ättlingar från andra än bara Huvudpersonen, dvs även den person som man har aktuell just för tillfället och som man vill räkna ättlingar till. De röda markeringarna följer då med den linjen  som hänvisar framåt till huvudpersonen (om man nu härstammar från den linjen givetvis...)
 
Mvh Leif P

2003-04-08, 21:00
Svar #3

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
I menyn 'Verktyg' finns en funktion: Släktskap. Med den kan man välja två personer i databasen och få reda hur de är släkt.  
Det finns ett annat sätt att få reda på hur en person är släkt med huvudpersonen. Om personen är ättling finns det en grön fyrkant till höger om rutan i diagrammet, om personen är en ana så är fyrkanten röd. Om man klickar på fyrkanten får man släktskapet i klartext. Detta fungerar faktiskt även för icke anor/ättlingar. Bara klicka där fyrkanten skulle ha varit så får man reda på eventuellt släktskap.
 
Mats

2003-05-10, 16:21
Svar #4

Sofi Franzén

Hej, 
 
Vill börja släktforska och har förstått att Minsläkt kan vara ett bra program. Finns det någon hemsida där man kan gå in och titta på programmet, eller vart vänder jag mig för att köpa det? 
 
Mvh / Sofi Franzén

2003-05-10, 16:36
Svar #5

Ingeborg Jönsson

Hej Sofi!
 
Min Släkts hemsida finns på www.dannbergsdata.se. Man kan ladda ner en demoversion där man dock inte får alla funktionerna med.  
 
Min Släkt kan verkligen rekommenderas. Otroligt snabb support och mycket lättanvänt.
 
Lycka till!
 
Ingeborg Jönsson

2003-05-17, 17:05
Svar #6

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej! Har nyss upptäckt att jag har råkat byta kön på en person. Den stackars killen har blivit dotter till sin mor, och hans båda hustrur har blivit män! Hur gör jag för att byta tillbaka så enkelt som möjligt?
 
Tacksam för hjälp

2003-05-17, 18:37
Svar #7

Per Eriksson

Marie,
tyvärr har jag inget svar på ditt problem. Men har du provat att ställa frågan på http://www.dannbergsdata.se/gastbok.html där verkar det finnas en hel del kunskap.
 
//Per

2003-05-17, 18:55
Svar #8

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil

2003-05-17, 20:47
Svar #9

Ammi Lindbergh (Ammi)

Hur för jag enklast över mitt släktträd till CD,och hur gör man ett sk försättsblad,)vet ej vad jag ska kalla det,index?)Man exporterar alltså html-filen,kan man göra det direkt till cd:n?
Tacksam för svar.

2003-05-17, 22:15
Svar #10

Tommy Lagercrantz

Hejsan Ammi
När du gör en Export till HTML skapas en mängd filer. Bland annat skapas en startsida som du har möjlighet att döpa till vad du vill. Normalt i webmiljö är att en startsida alltid heter index eller default med ändelsen htm eller html. Om du bara skall göra något för eget bruk som du vil lägga på en CD så kan du i princip döpa din startsida till vad du vill och sedan länka till t.ex. index.html. Det är inte lämpligt att döpa om den startsida som Min Släkt skapat eftersom det finns länkar till den från andra sidor. Skulle det vara så att du t.ex. använder dig av programmet FrontPage och har skapat en web bestående av de exporterade filerna så är det inget problem att döpa om en fil eftersom FrontPage tar hand om justeringen av övriga sidor.
 
Jag inser att detta kanske inte alls svarar på din fråga men det kanske leder dig en bit framåt. Det är alltså inget problem att direkt föra över de exporterade sidorna till en CD förutsatt att man har koll på att man alltid börjar med att öppna index.html (eller möjligen default.html).
Hälsningar Tommy

2003-05-18, 01:10
Svar #11

Christian Andersson

Hej Maria.
 
Byta kön på en person som du har gift bort går inte av naturliga skäl inte, eftersom programmet helt enkelt inte tillåter deet. Du måste alltså plocka bort hustrurna (eller åtminstone ta bort relationen). Sen går det utmärkt att byta kön, så tillvida du inte har lagt in barn också! Då måste du plocka bort dom också.
 
/mvh Christian

2003-05-18, 13:05
Svar #12

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Christian. Barnen behövs väl inte plockas bort vid det tillfället. Det borde ju gå att ändra på piltangenterna neders vid Far Resp. Mor.
MVH Per

2003-05-18, 19:00
Svar #13

Christian Andersson

Her Per-Göthe.
 
Det är så mycket som borde gå. Barnen kan i och för sig ligga kvar i registret (det kan hustrurna också) men relationen måste plockas bort för att könet skall gå att byta! Du hittar ju inga kvinnor när du skrollar bland männen och vice versa!
 
Problemet är bara att hitta rätt på dom när man skall knyta tillbaka dom. Har man ett litet register är det väl inga problem. Jag använder ett lite knep för de skall vara lättare att hitta. Jag döper om dom temporärt, Andersson får bli aaAndersson till exempel. Då går det lätt att hitta dom igen.
 
Mvh Christian

2003-05-18, 22:18
Svar #14

Yvonne Olofsson

Hej alla.
jag vill kunna skriva ut (trädet)antavlans rutor som ex. som följer:
 
Drängen
Hi Isak Olsson
f.1778-07-15 Jägra, Malung  
d.1813-04-05 Jägra, Malung
 
Snyggt & prydligt i varje ruta. Men HUR fyller jag då i personuppgiftssidan?
Nu skriver jag förnamnen + f.1778... & d.1813....på förnamnsraden och Efternamnet på efternamnsraden. DESSVÄRRE hamnar allt på en enda rad som dessutom blir avhuggen i slutet när rutan tar slut.
Hur ska jag bära mig åt??? Känner mig lite trög som inte lyckats läsa mig till/justera detta.
MVH Yvonne

2003-05-18, 23:30
Svar #15

Chrstian Andersson

Hej Yvonne!
 
Och varför skall det vara nödvändigt att krångla till det på detta sättet.  
 
Det är väl bara att börja skriva i någon lämplig ordbehandlare, tex Microsoft Word. Du kan väl knappast förvänta dig att MinSläkt skall klara av det.
 
Och vad är det för fel på de normala utskrifterna du får i MinSläkt?
 
mvh Christian
 

2003-05-19, 00:03
Svar #16

Christian Andersson

Hej Ammi.
 
Jag undrar egentligen om Tommy gav dig svar på din fråga. Egentligen borde kanske MinSläkt ha anvisningar på sin hemsida om hur man gör en CD eller skapar en hemsida.
 
Skall man göra en CD, måste man först skapa innehållet på sin hårddisk och därefter bränna ut innehållet till en CD.
 
Sedan är det frågan vad du menar med ett försättsblad. Vill du ha en startsida för CD:n så är det nog enklast att skapa den i roten och lägga alla filerna du har genererat från Min Släkt i ett underbibliotek kallat minslakt eller något liknande. Då är det bara att skapa en länk från din startsida som du lämpligen har kallat index.htm till minslakt/index.htm. Fördelen med att kalla bägge startfilerna för index.htm är just det som Tommy säger, då kommer det att fungera om du vill lägga upp det på webben.  
 
Menar du däremot att du vill ha en speciell startsida för själva släktpresentationen, så är det inte lika enkelt fixat. Det är en funktion jag har bett Henrik att lägga in vid exporten i själva programmet men det har han inte gjort, inte ännu i alla fall. Du kan se ett exempel på hur jag har löst den detaljen på:  
 http://www.genealogi.se/blekinge/eyvinds/index.htm
 
Hoppas detta var till lite hjälp för dig. Annars är det bara det vanliga som gäller: Try and error!
 
mvh Christian

2003-05-19, 09:36
Svar #17

Yvonne Olofsson

Hej Christian.
 
Tack, men givetvis VILL jag INTE krångla till det, men mina rutor blir inte så som du visat här.....
När jag skriver ut en antavla, hamnar ALLT på EN rad. Detta gör att mina morföräldrar inte kan läsa all informatin om resp. person.  Det jag ville veta var HUR har du fyllt i personuppgifterna för att få ett sånt perfekt resultat? Vilken rad skrev du födelse- och döds-datum på?  
MVH Yvonne (som känner sig fortfarande lite trög...)

2003-05-19, 09:54
Svar #18

Yvonne Olofsson

Hej Christian.
 
Tack, jag vill INTE krångla till det, men mina rutor blir inte som du visat här... ALLA uppgifter jag fyllt i hamnar på EN ENDA rad. HUR är det du gör? HUR fyller du i personuppgifterna för att resultatet ska bli så perfekt? För- och efternamn har egna rutor, men VAR fyller du i datum/ort. Jag känner fortfarande mig lika trög. Orsaken till att jag vill få ditt resultat är att mina morföräldrar, ska kunna läsa den info'n om varje person, direkt i antavlans (trädets) utskrift.
Snälla, svara HUR...
MVH Yvonne

2003-05-19, 09:56
Svar #19

Yvonne Olofsson

Oops första inlägget gick ju in. Ursäkta dubletten.

2003-05-19, 10:15
Svar #20

Utloggad Maj Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2015-10-15, 08:42
    • Visa profil
Hej Yvonne
Du skall bara skriva förnamnet på förnamnsraden, sedan trycker du på händelser och därefter på gröna pilen.Där lägger du sedan in födelse-och dödsdatum. Dina rutor kommer då att se ut som Christians.
MVH Maj

2003-05-19, 10:19
Svar #21

Yvonne Olofsson

Tack Maj.
Tusen tack, så enkelt det var....
MVH Yvonne

2003-05-19, 11:13
Svar #22

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag har provat Min Släkt under några veckor nu och måste säja att det är ett suveränt program även utan licens - ska skaffa den!  
När jag har bytt föräldrar eller när det är så att samma person är införd flera gånger och jag ska länka ihop den med andra, då gör jag som Christian Andersson; jag döper om den rätta personen tillfälligt. Om personen heter Anna Persson då döper jag henne till Anna rätt. Man måste ju hålla koll på årtal och sånt naturligtvis. Sen får man raddera den felaktiga.  
 
Vill man plocka bort föräldrar tillfälligt så markerar man ju tomt på listan med far och mor för resp person, sen är det bara att göra om markeringen när man fått ordning på det hela igen, könen t ex.  
Det är ett fantastiskt lättarbetat och smart program tycker jag. Jag har haft många dubbelinmatade personer eftersom jag har slagit ihop två databaser och även därför att jag har många anförluster och samma anfäder har skrivits in flera gånger. Nu håller jag på att ordna till det där och det går så lätt i Min Släkt att jag häpnar.
Det där med startsidan du gjort Christian: hur har du gjort den, i vilket program? Mycket fint tycker jag.
Hälsningar/Gunnell

2003-05-19, 14:09
Svar #23

Ammi Lindbergh (Ammi)

Tack för tipsen,men hur får jag index-sidan att starta upp direkt när jag startar cd:n?
Jag har bränt ner släkten på cd,det gick bra,så har jag länkat det till ett index,en slags presentation och det är den som jag vill ska starta direkt när man ska kolla på cd:n.Kanske är för enkelt men jag kan inte få till det! Tacksam för hjälp.

2003-05-19, 16:53
Svar #24

Yvonne Korn (Yvonnek)

Du måste skapa en textfil med namnet Autorun.inf som också ska brännas till CDn, och som t ex innehåller följande rader:
 
[autorun]
open=start.exe Index.htm
 
Filen start.exe måste också finnas på CDn. En del Windows-versioner skickar med en start.exe-fil, annars finns det flera versioner att ladda ner från Internet, men då måste du troligen ändra lite i hur du instruerar programmet vilken fil som ska öppnas. Det finns en hel del att läsa om detta om man söker på Internet.

2003-05-19, 18:20
Svar #25

Christian Andersson

Hej på er igen!
 
Det verkar nästan som det skulle behövas en HTML-skola för släktforskare.
 
Det Yvonne säger om autorun fungerar endast under Windows och då Windows 95 eller senare om jag nu har det hela rätt för mig. Alltså inte MAC eller andra operativsystem. Filen autorun.exe finns med i Windows 98, men ej i Windows 2000. Sedan vill jag varmt rekommendera att man använder enbart gemena bokstäver i filnamnen. Det kan bli strul annars om man vill lägga upp det hela på webben. Alltså autorun.inf, autorun.exe och index.htm!
 
 http://www.genealogi.se/blekinge/eyvinds/index.htm
 
När det gäller ovanstående startsida har jag helt enkelt skapat en fiktiv person i registret som jag har kallat startsida. Herr startsida har jag som aktuell person när jag gör HTML-exporten. Då får jag en startsida som jag kan redigera efter eget godtycke. Jag använder Notepad när jag redigerar HTML-sidor, men det går naturligtvis bra att använda MicrosoftWord eller FrontPage eller någon annan HTML-redigerare. Sen får man inte glömma att ta bort herr startsida i listan över personer som ligger till vänster. En hel del småplock alltså, men det fungerar.
 
Mvh Christian

2003-05-19, 18:50
Svar #26

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Det var fiffigt Christian! Hoppas att det är okej att nalla den idén..... :o)
 
Om man inte precis vill ha indexsidan som autorun utan enbart vill ha den att klicka på, då må man väl kunna lägga den utanför mappen, som man har själva presentationen i, även om man har allt på CD? Jag håller på att göra en del html-presentationer och har lagt default-sidan (och döpt om dom så att jag vet vad det är) på skrivbordet. Då är jag inte tvungen att gå in i själva mappen hela tiden för att kunna köra igång.  
 
När det gäller filer som ska läggas ut på nätet så har jag lagt mej till med den vanan att ge dom engelska namn - bara för att slippa strul om man använt å,ä lr ö i namnet. Ett litet tips kanske....  
 
Hälsningar/Gunnell

2003-05-19, 18:51
Svar #27

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Hej Marie!
Skriv in en ny person med samma uppgifter som den andra, förutom kön. Koppla ihop förälrar, gifte och barn. När detta är gjort återfinns den felaktiga i personregistret till vänster. Om du klickar upp denna nu så ska den inte ha några bindningar alls och du raderar den felaktiga personen.
Hälsningar Tommy

2003-05-19, 20:17
Svar #28

Christian Andersson

Hej igen Gunnel!
 
Jag tror det är viktigt att ha en viss stuktur antingen man skall lägga upp filerna på webben eller bränna ut dem på CD. Startfilen index.htm och autorun.exe samt autorun.inf i roten på CD:n. De bägge sista filerna ska givetvis inte vara med om man ska lägga upp det hela på webben. Eller om du inte vill ha autostart-funktionen på CD:n. Sen kan du ju ha flera olika HTML-mappar om du vill, med olika släktträd. Jag tror inte Henrik har någonting emot att du lägger med demoversionen av MinSläkt också. I varje fall inte om det är en CD du ska ha för eget bruk eller ge bort. Ska du ha den till avsalu ser han nog annorlunda på saken.
 

 
Mvh Christian

2003-05-19, 20:31
Svar #29

Ammi Lindbergh (Ammi)

Hej alla snälla..jag ger upp,det där med startsida verkar invecklat.Jag har XP och jag vet inte ens hur man gör en autorun mm.Jag ska inte sälja något utan tänkte ge en bekant en släktutredning o ville bara ha en fin startsida.Tack i alla fall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna